Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 21:13:38
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26358 keer)

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #30 Gepost op: 10 November 2013, 15:07:58 »
Wat die vrouw is overkomen,is ronduit schofterig.

Als het mijn moeder (of echtgenote) zou overkomen,zou het hoofdkantoor van NS te klein zijn.
Ik zou de bestuursvoorzitter hoogstpersoonlijk alle hoeken en gaten van het gebouw laten zien.
En dat meen ik echt serieus...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

lokpaint

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 10 November 2013, 15:09:21 »
Wat een reacties op dit bericht.

Hoi

Dat een dergelijk bericht in een krant komt verbaasd mij dus. Zat er een journalist bij, is de vrouw zelf naar de krant gestapt?
Het lijkt me gewoon een gevalletje stemmingmakerij. Je zou je zelfs kunnen afvragen of het verhaal niet door een of andere overijverige journalist totaal uit de duim gezogen is.
Ik kom in elk geval nooit in de krant als ik te laat kom wanneer ik vergeet in of uit te checken.

bart

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 10 November 2013, 15:12:00 »
tuurlijk marcnl.... :P

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 10 November 2013, 15:12:47 »
Tegen de tijd dat jij hoogbejaard bent, en je zo iets vergeet, waarschijnlijk wel... ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2013, 16:04:21 »
......Technisch onmogelijk.
In trams en bussen kun je ook in- en uitchecken. Hoezo technisch onmogelijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #35 Gepost op: 10 November 2013, 16:20:14 »
Omdat de cico palen extern gevoed worden en de Railpocket een interne batterij heeft die voldoende vermogen heeft om de kaarten uit te lezen en de Railpocket zelf moet voeden.
Als die mogelijkheid ooit wordt geboden dat de Hc ook kan inchecken dan is waarschijnlijk het eind zoek want dan gaat niemand meer inchecken en als de Hc langs komt dan doet iedereen het bij hem onder het mom van "ik ben het vergeten" en kan zonder consequenties bij hem inchecken.
Deze optie komt er nooit.

Wat die vrouw is overkomen,is ronduit schofterig.

Als het mijn moeder (of echtgenote) zou overkomen,zou het hoofdkantoor van NS te klein zijn.
Ik zou de bestuursvoorzitter hoogstpersoonlijk alle hoeken en gaten van het gebouw laten zien.
En dat meen ik echt serieus...

Omdat jij dan alleen 1 kant van het verhaal heb gehoord en natuurlijk is aangedikt ga  jij het hoofdkantoor bestormen? Veel succes dan.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #36 Gepost op: 10 November 2013, 16:31:01 »
Toen ik een tijdje geleden vergeten was om (met me weekend-vrij abonnement) in te checken moest ik dat (terecht) bij het volgende station ook alsnog even doen. Waarom zou een vrouw van 89 dat dan niet hoeven en gratis mogen reizen?
Dat ben ik met je eens: er wordt, niet alleen in de trein, aardig met twee maten gemeten met dit systeem.
Daarbij was het natuurlijk haar eigen keuzen om een OV-Chipkaart aan te schaffen, het is immers nog gewoon mogelijk met een papieren kaartje te reizen.
Alleen moet je daarbij niet vergeten dat er werkelijk overal alles aangedaan wordt om iedereen met harde hand richting de chipkaart te krijgen: heb je wel eens een automaat gezien? Het kost je nu een extra (of zelfs 2) handelingen extra om een papieren kaartje te bemachtigen, omdat ze ervan uitgaan dat iedereen een chipkaart heeft: ik vind het weinig verrassend dat ik nog steeds rijen voor die automaten zie staan, ondanks de op handen zijnde verchipping (of is dat bij NS inmiddels ook alweer uitgesteld?)

Hetzelfde gebeurt ook bij de loketten: ik heb er meerdere malen gestaan dat zo'n lokettiste iemand richting chipkaart weet te bewegen, ook bij mensen waar je dat vanwege de leeftijd misschien beter niet bij kan doen.

@ Ronald69: volgens mij ligt de technische kant van het verhaal vooral in de verbinding met de buitenwereld: heeft zo'n controle-apparaat van een conducteur nu eindelijk een live-verbinding met internet of hobbelt die nog steeds achter de feiten aan?

Wat betreft het bij de HC inchecken: misschien, maar ik denk eigenlijk dat de boete geen tientje moet worden, maar op z'n minst verdubbeld. Aan de andere kant verbaast het me ook hoeveel mensen hun portemonnee laten plunderen door menig OV-bedrijf, dus misschien is het inderdaad een goed idee om dat niet te doen ;)

brutus

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 10 November 2013, 16:48:59 »
Kan jij makkelijk zeggen, als jonge vent. Deze mevrouw had haar kaart net aangeschaft bij het loket, en had waarschijnlijk nog nooit eerder met een chipkaart gereisd. Weet zij veel. Voorheen had ze waarschijnlijk met papieren kaartjes gereisd, en dan was je klaar als je dat aan het loket had betaald.
Ik blijf er bij dat de conducteur dit gevalletje met wat meer begrip had moeten behandelen.

Zelf meegemaakt met de dagkaart van Blokker. Er staat op dat als je met Arriva reist, dan moet je stempelen. Bij NS moet je inchecken. Duidelijk toch ????  Dus stempelen en op reis. IN Zutphen over op NS. Onderweg controle, de vrouwelijke conducteur verteld mij dat ik niet heb ingecheckt. Ik zeg , Nee ik heb gestempeld. Ja maar je reist nu met NS. Oh ik moet dus en stempelen en inchecken. Kan het nog omslachtiger ?. De kaart is toch een dagkaart. Waarom dan niet even in de gebruiksaanwijzing zeggen dat je beide moet doen, was een kleine moeite om het te vermelden op de uitleg.
Gelukkig kreeg ik gewoon de kans om bij het volgend station even in te checken, want ik reis toch niet zwart?? ik heb betaald en gestempeld.

Groeten

Brutus

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #38 Gepost op: 10 November 2013, 17:03:08 »
Brutus,

Heeft te maken dat de andere vervoerders geen conducteurs in dienst heeft en zij hebben geen Railpockets dus kunnen zij geen kaartcontrole doen. Alleen de controle ploegen schijnen zo'n ding te hebben. Daarom bij hun stempelen en bij NS inchecken.
Jij hebt deze kaart gekocht en betaald maar nog niet geldig gemaakt door in te checken.
Je moet het zien als elektronisch stempelen.

Grt, Ronald. 
Grt, Ronald.

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 10 November 2013, 18:25:51 »
@Ronald69  Het uitlezen van kaarten vergt evenveel energie als het schrijven naar de kaarten, dit kan dus geen belemmering zijn. Ik zei bewust dat het meer moet kosten als de reis van a naar b, dus een reisje van 5 euro komt dan op bv 15 euro, dus dat langs de paal lopen moet beboet worden, logisch lijkt me...

Gr Peter

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #40 Gepost op: 10 November 2013, 18:31:25 »
Stel, dat prinses Beatrix zo iets overkomt zouden ze die ook de trein uitzetten???

Cor

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 10 November 2013, 19:37:42 »
Misschien technisch wel mogelijk, maar wat Ronald zegt, dit gaat werkelijk nooit gebeuren. De reiziger is namelijk verantwoordelijk, maar de praktijk wijst nu al uit dat heel veel (ja echt heel veel) mensen gemakzuchtig zijn en het nu ook al niet doen. Veel gehoorde smoezen als; ik had haast, de automaat deed het niet (en dan bellen en horen dat alle automaten prima werken), ik heb toch studenten ov, etc... De gemakzucht druipt er af bij een heleboel reizigers. En dan zeg ik niet dat er geen mensen zijn die het echt nog niet begrijpen, maar de overgrote meerderheid die niet heeft ingechecked weet exact hoe het zit en doet het gewoon uit gemakzucht of recalcitrantie niet.

Dan nog wat anders, de overheid en de vervoerders hebben meldingsplicht. Dat gebeurd op allerlei manieren, reclamecampagnes, flyers, met enige regelmaat instructieteams (studenten met een bijbaantje) bij de automaten. Dan zijn er nog de servicemedewerkers aan wie je het kan vragen, de ticketsmedewerkers, de conducteurs, eventueel kan je het zelfs aan iedereen die je in NS uniform (of welk ander vervoersbedrijf dan ook) ziet lopen, vragen. Alsof het dan nog niet genoeg is kan je alles nalezen op internet of je vraagt desnoods een andere reiziger om je te assisteren.

Wat er vaak voor het gemak even vergeten wordt: de klant heeft onderzoeksplicht. En daar onbreekt het in grote mate aan. Iedereen doet maar wat. Heeft u de bijbehorende folder gelezen vraag ik regelmatig? Wat is dan vaak het antwoord? Nee, nog geen tijd gehad (duh). Maar heeft u dan de brief gelezen die u bij de chipkaart ontving met daarin de instructies? Nee, die ligt nog thuis, of, nee, heb nog geen tijd gehad, of nee, ik snapte er niks van.

Even voor de duidelijkheid, zowel de opstelling van de brief als de menu's van de kaartautomaten zijn ontwikkeld in samenwerking met de bond van ouderen. Ik bedoel maar, hoe zout wil je het hebben! Daarnaast studenten, werkelijk te laks en te gemakzuchtig voor woorden.

Ik kan je dit vertellen, als ik meeloop met een conducteur en dan een dienst meedraai dan ontkomt er geen student bij mij aan een bekeuring, ik schrijf ze allemaal. Bij ouderen wil ik in bepaalde gevallen coulanter zijn als ik zie dat ze er daadwerkelijk niks van snappen, maar ook daar schrijf ik af en toe wel eens een vervoersbewijs inclusief de wettelijke verhoging. Toch krijg ik bij ouderen nooit commentaar, ik weet het namelijk zo te brengen dat ze toch glimlachend hun reis vervolgen. Het is maar hoe je het aanpakt. Desalniettemin ben ik van 1 ding overtuigd, NS heeft alle manieren aangegrepen om mensen duidelijk te maken hoe je om moet gaan met zo'n ding, via brieven, via de media, via persoonlijke aandacht. Als je dan aankomt met de smoes, ik had geen tijd, of de brief ligt nog thuis (waar dacht je dat de ov chipkaart in zat, bij de brief in de envelop!), of ik heb toch een geldig vervoerbewijs, dan heb je bij mij afgedaan, want je hebt verzaakt om te voldoen aan de onderzoeksplicht. En dan, dan ben je de mijne.

Overigens, de procedure is net zo snel bij de automaat als het aanschaffen van een papieren kaartje. Waarom mensen dan ineens geen kaartje hebben omdat ze geen tijd hebben is me dan ook absoluut onduidelijk, want bij de papieren versie kwam dit een stuk minder voor. Lekker doen alsof je neus bloed, jaja...
Spoor 0 adept

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #42 Gepost op: 10 November 2013, 19:56:03 »
Al met al is dit dus een draak van een systeem dat nooit zo ingevoerd had mogen worden.
Er worden allerlei verplichtingen bij de reiziger neergelegd die werkelijk helemaal niets bijdragen aan een betere uitvoering van de dienst die gevraagd wordt door de reiziger: transport van A naar B.

In ruil daarvoor worden de tarieven verhoogd, en wordt de reiziger doorlopend bespioneerd.

De uitvoering is schandalig slecht en heeft miljoenen extra aan gemeenschapsgeld gekost.

Ik ben het met iedereen eens dat er betaald moet worden voor diensten die geleverd worden. En ik ben het ook met iedereen eens dat mensen die zich niet aan de regels houden bestraft moeten worden.

Het is mijn ogen niet fair om te stellen dat de reizigers het niet goed doen, ook de luie en lakse reizigers.  Als er een degelijk en eenvoudig systeem was geweest, hadden de reizigers "automatisch" goed gehandeld, en hadden we deze discussies niet gehad.

Het is heel vervelend voor mensen als Tomasso en zijn collega's om in dit soort omstandigheden hun werk te moeten doen, en steeds te moeten constateren dat mensen zich niet zo gedragen als geëist wordt door een slecht ontworpen en slecht doordacht systeem.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #43 Gepost op: 10 November 2013, 20:08:26 »
@ Tomasso,

Prima verwoord!

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Gert1

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 10 November 2013, 22:24:58 »
De vraag is natuurlijk of het wel handig is om je hoogbejaarde omaatje met de trein te laten reizen...

De vraag lijkt mij wat er van onze beschaving overblijft als een hoogbejaard omaatje niet meer met de trein kan reizen omdat sommige mensen dat kennelijk niet handig vinden...

mvg,
Gert