Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26362 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #15 Gepost op: 10 November 2013, 07:38:54 »
Alexander, wat een klinkklare onzin zit jij toch te verkondingen. Typisch zo'n verwende reiziger. De NS hanteert sinds 2006 een kwartiersdienstregeling. Voor 2006 was het een halfuursdienstregeling. In de winter wordt er teruggegaan van een kwartiersdienstregeling naar een halfuursdienstregeling, niet meer en niet minder. Typisch om daarover te zeuren. Daarnaast wordt er ongelofelijk veel geld gestoken in attente dienstverlening, bij al het rijdend personeel, maar ook bij de klantenservice en andere klantgerelateerde beroepen. Dus wat je hier roept is echt totale onzin. Ga je eerst ergens in verdiepen voordat je die onzin als nieuwe NS doctrine etc. op het forum gooit.

Overigens, dit probleem van niet in en uitchecken lost zich straks vanzelf op, dan zijn de poortjes gesloten en kom je er gewoon niet in als je niet hebt ingechecked. Voordat je daar weer over gaat zeuren, vroeger waren de perrons ook afgesloten en moest je om uit te zwaaien een perronkaartje hebben. Gewoon weer terug naar toen dus, niks nieuws...
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 07:43:35 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 November 2013, 08:30:22 »
De mensen op de stations doen zeker hun best.   (y)   Houden elkaar op de hoogte over welke treinen er  binnenkomen ect. Tenminste op Rotterdam CS.
En de mensen lieten mij ook regelmatig lege schermen zien op hun communicatie apparatuur: kunnen mij niet verder helpen. Duidelijk.
Maar daar kan ik geen afspraken mee maken.
De NS heeft toegezegd voortaan minder snel naar een winterdienstregeling over te gaan. Dus blijkbaar is het niet zo'n onzin.   ;)

Het in en uit checken is bij mij tot nog toe altijd goed gegaan. Ook bij de metro.
In London waar ze met de Oyster card al zo'n systeem hadden stonden ook mensen bij de poortjes die direct konden helpen bij problemen met de kaartjes.
Dat heb ik in Nederland nog niet gezien.

Groeten, Alexander

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 November 2013, 08:38:19 »
Natuurlijk doen ze hun best, maar dit is nu typisch zo'n geval waarbij het onderscheid duidelijk wordt tussen medewerkers met meer en minder gevoel voor service. Jammer, want er zijn veel meer momenten waarop zoiets juist heel goed wordt opgelost.

En verder blijft ook de ervaren reiziger vaak voor verrassingen staan met die chipkaart, maar dat is wat anders. Moet ook nog zien dat de poortjes echt dicht gaan. Op veel stations is dat voorlopig totaal onmogelijk, omdat ze nu eenmaal een integraal onderdeel van de stadsroutes zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 November 2013, 10:38:42 »
Geval wordt wel erg overtrokken, mevrouw had twee uur vertraging en werd achtergelaten op een perron.. Conducteur had ook boete kunnen uitschrijven, maar nee mevrouw mag incheken op Utrecht Centraal, hier gaat toch ieder kwartier een trein naar Zwolle en het stikt hier van de rode hoedjes van de NS, dus op een perron vindt ik beetje overtrokken. Ze was op 10:00 uit Rotterdam vertrokken dus zal niet stil en verlaten zijn geweest. Als dit op een klein station was geweest en s'avonds laat oke. Maar das mijn mening. Wat ik me wel afvraag is waarom er niet een mogelijkheid is om de ov kaart in te cheken met het scanapparaat van de conducteur. Gelijk bv 10 euro extra afschrijven als boeten, hebbie gelijk je geld en voorkom je dat men massaal de conducteur gaat gebruiken als ov-paal. Ook dit zou een stuk klantvriendelijke zijn.

Gr Peter

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 November 2013, 10:51:24 »
Ondertussen zitten we natuurlijk ook gewoon te speculeren, omdat we die hele mevrouw niet kennen. Is het zo'n hoogbejaarde die zich voortbeweegt en eruit ziet alsof ze 70 is of is het iemand die nog net alleen overdag met de trein kan? Is het iemand die regelmatig met de trein reist of iemand die nog denkt in termen van een dagretour aan het loket? Juist gezien de heisa denk ik dat ze toch wel de beperkingen van een hoogbejaarde heeft, maar ook dat is speculaas.

Gert1

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 10 November 2013, 11:01:09 »
Dat is waar Henk, maar hoeveel dames van 89 ken jij die vrolijk even het hele perron af huppelen op weg naar zo'n OV-paal?

Verder begrijp ik die collectieve verontwaardiging wel. Bijna iedereen projecteert dit verhaal op zijn of haar oma of moeder.
Niemand wil dat die zo behandeld zou worden.

mvg,
Gert

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #21 Gepost op: 10 November 2013, 11:16:49 »
Toen ik een tijdje geleden vergeten was om (met me weekend-vrij abonnement) in te checken moest ik dat (terecht) bij het volgende station ook alsnog even doen. Waarom zou een vrouw van 89 dat dan niet hoeven en gratis mogen reizen?
Daarbij was het natuurlijk haar eigen keuzen om een OV-Chipkaart aan te schaffen, het is immers nog gewoon mogelijk met een papieren kaartje te reizen.
En dat ze twee uur heeft moeten wachten is natuurlijk onzin, er gaat ieder half uur een trein naar Zwolle vanuit Utrecht, en aangezien Utrecht gewoon over liften beschikt moet het zelfs voor een 89-jarig wel te doen zijn om in een half uur in te checken.
Al met al dus weer een hoop commotie om iets wat eigenlijk gewoon dagelijks gebeurt.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #22 Gepost op: 10 November 2013, 11:45:44 »
Citaat: "Wat ik me wel afvraag is waarom er niet een mogelijkheid is om de ov kaart in te cheken met het scanapparaat van de conducteur. Gelijk bv 10 euro extra afschrijven als boeten, hebbie gelijk je geld en voorkom je dat men massaal de conducteur gaat gebruiken als ov-paal. Ook dit zou een stuk klantvriendelijke zijn."

Technisch onmogelijk.
Ik wil even reageren op al het bovenstaande als Hc zijnde:
Persoonlijk vind ik de berichtgeving zeer eenzijdig en behoorlijk uit zijn verband getrokken. Hier wordt alleen de kant belicht van desbetreffende oude dame die uit de trein zou gezet zijn wat er op neer komt, zo is op te maken uit het bericht, met flinke bewoordingen.
Als men het stuk goed leest is mevrouw gevraagd om in Ut uit te stappen om hier als nog in te checken. Was de Hc deze mevrouw eerder tegen gekomen dan had zij in Gd nog kunnen in checken en had, zo had ik het gedaan door even te wachten, deze mevrouw gewoon haar weg kunnen vervolgen zonder problemen.
Nu komt de Hc haar tegen in Ut en vraagt hij haar hier uit te stappen om hier in te checken met de mededeling denk ik, want de kant van het verhaal van de Hc is niet opgetekend dat de volgende trein naar Zl een half uurtje later gaat en dus tijd genoeg heeft om in te checken.
Voor de rest wil ik een ieder uitnodigen om eens een keer mee te lopen met mij als Hc, metname na de avondspits, en dan zie je met welke problemen wij als Hc te maken krijgen en hoe de reizigers hier op reageren en de meest rare smoezen verzinnen om maar geen boete o.i.d. te hoeven betalen. Laat staan alle verwensingen e.d. die je naar je hoofd geslingerd krijgt, zelfs van keurige oude dametjes die je moeder of oma zou kunnen zijn.

Grt, Ronald. 
Grt, Ronald.

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 November 2013, 11:45:54 »
Tsjakkaaa deze dus  ;)

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3541945/2013/11/09/Bejaarde-89-uit-de-trein-gezet.dhtml

Lijkt erop dat een heleboel ouderen brutaler zijn dan jongeren welke nog wel goedemorgen/middag kunnen zeggen terwijl
ouderen meteen beginnen met hun verhaal en zich heel belangrijk vinden en meestal de zin beginnen met "Hé!"

voor de rest maak ik er geen woorden aan vuil.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 11:52:41 door rene w. »

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 November 2013, 12:07:39 »
Dat is waar Henk, maar hoeveel dames van 89 ken jij die vrolijk even het hele perron af huppelen op weg naar zo'n OV-paal?

Niet veel en in Utrecht heb je geen palen op het perron. Als je daar de weg niet kent is het momenteel een heel gezoek naar een incheckpaal via een hoop trappen en/of liften naar één van de stationsingangen, als je die kunt vinden. Je ziet heel wat mensen zoeken waar ze überhaupt het perron kunnen verlaten en die rode hoedjes zijn er lang niet altijd. Eigenlijk zo'n beetje het minst geschikte station om een 89-jarige in los te laten.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #25 Gepost op: 10 November 2013, 12:25:25 »
dat mens is gewoon gematst dat ze geen boete heeft gekregen, hoe ze t dan presteert er 2 uur over te doen tot de volgende trein... En die ov-chip stinkt gewoon.

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 November 2013, 13:13:29 »
Die kaart stonk niet die was net nieuw  ;D

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #27 Gepost op: 10 November 2013, 14:18:57 »
Wat een reacties op dit bericht.
Waar is het menselijke fatsoen gebleven? dat begint langzaam te verdwijnen met de komst van de electronische vooruitgang.
Iedereen wordt gedwongen om ermee om te leren gaan.
Kun je het niet, dan verrek maar.
Zo is deze maatschappij nu.

De oudere generatie (75+) moet zich in recordtempo de technologie van de laatste 10 a 20 jaar proberen eigen te maken.
En die gaat steeds sneller, Deze mensen houden dat amper bij.
Zelfs ik met mijn 31 jaar heb soms wel wat moeite er mee.
De jongere generatie tot 25/30 jaar wordt het praktisch met de paplepel ingegoten, zij groeien er mee op.
En juist dat wordt van iedereen geacht of je nu kunt/wil of niet, dan heb je pech gehad.

Soms kun je deze mensen niks meer bijbrengen, dat lukt gewoon niet meer.
En dan dwing je ze eigenlijk om achter de geraniums te zitten.
Maar er zijn wel in veel steden projecten om de mensen achter de geraniums uit te halen door hen cursussen aan te bieden om met computers/tablets om te gaan, en dan ook nog de OV-Chipkaart erbij, want veel mensen van deze generatie hebben geen rijbewijs.
Als ze niet met het openbaar vervoer kunnen heb je ook deeltaxi/regiotaxi/vervoer op maat.
En ook dienen ze zich even snel aan te leren hoe ze online een rit moeten boeken, want anders gaat gewoon niet.

Ik zie het als postbode dagelijks gebeuren, ook met de bus komt dit voor.
Dan zijn de chauffeurs vaak te beroerd om deze mensen te helpen.

En om ze dan als dom of als niet willend te bestempelen gaat mij wel wat ver.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2013, 14:33:43 »
[cynische/relativerende/gefrusteerde modus]Tsja, als ik zie wat voor een l*lsmoezen mensen zonder een kaartje tegen de conducteur weten op te hangen of de vermoorde onschuld spelen. Ik koop dom braaf genoeg voor elke reis een kaartje terwijl je niet vaak gecontroleerd wordt. Als ik dan zie dat zo iemand ermee weg komt (wordt de trein uitgezet zonder boete) om zwart te rijdendan voel ik me als dikbetalende reiziger behoorlijk genaaid. Dat zijn echt mensen van alle leeftijden, rassen en standen. En dan zie ik vaak dat juist jongeren mans genoeg zijn om zonder gedonder de boete te incasseren.
Alsof iedereen met grijs haar of in een rolstoel allemaal de aardigste en zieligste mensen op de wereld zijn. Daar lopen (rollen) evenveel rotte appels tussen als gemiddeld. Ik snap best dat het voor een conducteur heel moeilijk is om te onderscheiden of iemand zich er onderuit probeert te praten door de zielige bejaarde/ gehandicapte/ 'mijn vrouw is aan het bevallen' te spelen of dat iemand echt niet weet hoe het werkt (ja, de OV chipkaart blijft een rampending). Eén ding staat vast, de goeie lijden onder de kwaaien.
Tegenwoordig is de OV-chipkaart natuurlijk de favoriete smoes voor iedere zwartrijder. Het is zo makkelijk om te zeggen dat het aan dat ding ligt, en vaak krijg je nog coulance van de conducteur ook (uitstappen en inchecken voor de 2e helft van de reis in plaats van boete plus de hele reis betalen). Die OV-shitkaart bestaat nu al zo lang en is zo vaak in het neiuws geweest en er zijn zo veel pr-campagnes geweest dat het inmiddels wel duidelijk mag zijn dat je op je vertrekstationmoet inchecken en op je bestemminguit moet checken. Er zal best een kleine minderheid zijn die niet snapt hoe dat werkt, maar hoe gaat de conducteur die nu weer tussen al die smoes-ophangers onderscheiden?[/cynische/relativerende/gefrusteerde modus]

't Was natuurlijk het handigst geweest als er even een 'rode pet' service medewerker was opgeroepen door de conducteur die was meegelopen naar de OV-paal en terug naar de juiste trein (al dan niet eentje later).

@ NS 1607: Een grote meerderheid van de ouderen in Nederland is actief op het internet en het oude vertrouwde papieren kaartje is nog gewoon verkrijgbaar zonder extra kosten.

PS De vraag is natuurlijk of het wel handig is om je hoogbejaarde omaatje met de trein te laten reizen...
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 15:03:33 door Martijnstein »

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 November 2013, 15:02:57 »
Citaat: "Wat ik me wel afvraag is waarom er niet een mogelijkheid is om de ov kaart in te cheken met het scanapparaat van de conducteur. Gelijk bv 10 euro extra afschrijven als boeten, hebbie gelijk je geld en voorkom je dat men massaal de conducteur gaat gebruiken als ov-paal. Ook dit zou een stuk klantvriendelijke zijn."

Technisch onmogelijk.

Dit lijkt me dan een structurele ontwerpfout in de handlezer van de conducteur.  De huidige procedure is zoiets als uitstappen, inchecken en hopen dat de trein lang genoeg blijft staan om weer in te stappen. Dat gaat in een hoop gevallen net niet, waardoor de klant bestraft wordt met een kwartier of half uur wachten op de volgende trein (nog even afgezien van aansluitingen op ander OV dat misschien maar een uursdienst heeft).  Dit lijkt me voor het "vergrijp" buiten elke proportie, zeker omdat het eenvoudig mogelijk is dat het inchecken mis gaat.  Kijk bv. op station Arnhem.  Daar staan een stuk of 10 palen naast elkaar en zeker in de spits piepen die continue.  Als jij je kaart net iets te ver van de paal houdt op het moment dat iemand anders bij de paal ernaast scant, dan kan het lijken alsof je wel bent ingecheckt terwijl dit niet zo is.  (Inderdaad, eigen ervaring).  De NS kost deze procedure alleen maar geld, als je bij de conducteur zou inchecken, dan kan als incheckpunt het laatste station gebruikt worden, dat scheelt een paar euro t.o.v. uitstappen en inchecken op het volgende station (en zou een boete van een paar euro voor de moeite ook meteen in rekening gebracht kunnen worden).  Het betekent ook extra werk voor de conducteur want die moet terug in de trein en kijken of de passagier inderdaad uitstapt en alsnog incheckt.  (En dat doen ze dus meestal niet). 

« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 15:11:16 door Bert van Gelder. Reden: overbodige spaties verwijderd.. »