Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:47:40
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:29:37
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:23:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:49:19
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door VAM65
Vandaag om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:31:14
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
  

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 14561 keer)

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #75 Gepost op: 10 November 2013, 16:12:53 »
Wat mij stoort is de dubbele moraal. De autoriteiten van Borne en Dordrecht zien niet wat er allemaal over de weg gaat, en het valt ook nauwelijks te controleren omdat het over duizenden losse eenheden gaat, die zonder aankondiging voorbij en door de gemeente rijden.
De gemeente Dordrecht heeft hier het minste recht van spreken, het alternatief van het spoor is daar de A16, die dichter bij bebouwing licht (afgezien van het stationsgebied) dan de spoorlijn, en ook nog eens een tunnel bevat, maar inderdaad ziet men daar wederom niet wat het risico van die A16 is, en wel van het spoor...
***** ****

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #76 Gepost op: 10 November 2013, 17:15:21 »
Zowel het spoor als de A1 liggen niet zover van m'n huis, de spoorlijn lag er al en de A1 is later gebouwd. Om eerlijk te zijn heb ik minder last van het spoor als van de A1. Plus daarnaast zie ik liever 60 extra treinen als 3000 vrachtwagens rijden...

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #77 Gepost op: 10 November 2013, 18:40:29 »
Als je dan ziet hoe er gereageerd wordt als er WEL een goederenspoorlijn buiten de centra wordt aangelegd......Betuweroute.
Dat Nederland te klein is voor omleidingssporen om woonkernen is onzin, zoveel ruimte is er ook weer niet nodig. Maar naast de investering, die aanzienlijk is, moet je niet elke toevallig er wonende oostsiberische dwerghamster als argument gebruiken om e.e.a. dan weer tegen te houden (IJzeren Rijn). Dan moet je een serieuze afweging maken tussen de in de praktijk beperkte risico's van railvervoer door bewoond gebied en een relatief kleine opoffering van natuur. Wat is het je waard, wat weegt zwaarder?
Maar de huidige wijdverspreide Nimby mentaliteit en overal nee tegen zeggen komt me de neus uit.......
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 18:54:59 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #78 Gepost op: 10 November 2013, 18:43:34 »
Wat ik hiermee wil zeggen is dat goederenvervoer per spoor niet onveiliger is dan het wegverkeer.

Sterker nog, het is stukken veiliger. Maar je kunt ze niet een stukje laten omrijden.

Ik begrijp alle voors en tegens, maar om te gaan zeggen "dan moet je maar niet naast een spoorlijn gaan wonen", dat is net zoiets als "dan moet je maar niet in de stad gaan wonen". Het is allemaal een stukje ingewikkelder. En als je opeens een hele zwik goederentreinen krijgt die daar vroeger niet reden, dan ben je daar ook niet blij mee.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #79 Gepost op: 10 November 2013, 19:10:14 »
We moeten in dit land eens een heel klein beetje meer risico's durven te accepteren. Alleen zal dat er de eerste decennia nog wel niet inzitten, totdat alles echt om zeep is...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #80 Gepost op: 10 November 2013, 23:05:41 »
Sterker nog, het is stukken veiliger. Maar je kunt ze niet een stukje laten omrijden.

Ik begrijp alle voors en tegens, maar om te gaan zeggen "dan moet je maar niet naast een spoorlijn gaan wonen", dat is net zoiets als "dan moet je maar niet in de stad gaan wonen". Het is allemaal een stukje ingewikkelder. En als je opeens een hele zwik goederentreinen krijgt die daar vroeger niet reden, dan ben je daar ook niet blij mee.

- Peter
Wat ik hieraan heel typerend vind, is dat er dagelijks een hele zwik reizigerstreinen rijden die in aantal de goederentreinen ver overtreffen, maar als er 10 goederentreinen meer gaan rijden, dat er dan opeens geluidsoverlast en onveiligheid is. Doen die 16 reizigerstreinen per uur dat dan niet? Ook die maken geluid en kunnen met een of meerdere assen ontsporen, perrons omploegen en bebouwing dicht bij het spoor binnenrijden. En dat gebeurd bij die grote mate van aantallen reizigerstreinen hoogst zelden. Dan vraag ik me af wat het werkelijke risico is van een goederentrein.

Wat betreft het hier ook al aangehaalde Wetteren, als daar iets duidelijk uit geworden is, is dat er vooral materiele schade is opgelopen, maar dat de door de autoriteiten gevreesde "honderden doden" niet gevallen zijn. Degene die is gevallen, is niet eens met zekerheid vastgesteld of dat van de ontsporing komt. Verder is de ontsporing aldaar terug te voeren op een gebrek in de beveiliging: geen remdwang onder Memor. Dat probleem heb je niet in Nederland en in de meeste kleine plaatsen in Nederland kun je zelfs niet eens meer doorwisselen, wat het risico op zo'n "te hoge snelheids-ontsporing" ook op nul brengt.

Wat in Nederland vooral een probleem is, is dat veiligheidsbeoordelingen gemaakt worden op basis van emotie, in plaats van op gezond verstand en heldere risico-analyse. Dat kost de gemeenschap bakken geld en je krijgt er zeker niet meer veiligheid voor terug.
Groetjes,
Emiel

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2013, 23:14:42 »
 (y) (y) (y)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #82 Gepost op: 11 November 2013, 00:23:43 »
Perfect verwoord, Emiel  (y)
Groetjes, Bart

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #83 Gepost op: 11 November 2013, 01:07:02 »
Wat mij de laatste tijd is opgevallen is dat er juist minder goederentreinen rijden dan 8 tot 10 jaar geleden. Toen waren ERS, DLC en RN vooral actief om via dat stuk spoor te rijden. En toen hoorde je men niet of nauwelijks klagen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #84 Gepost op: 11 November 2013, 08:48:33 »
Wat ik hieraan heel typerend vind, is dat er dagelijks een hele zwik reizigerstreinen rijden die in aantal de goederentreinen ver overtreffen, maar als er 10 goederentreinen meer gaan rijden, dat er dan opeens geluidsoverlast en onveiligheid is. Doen die 16 reizigerstreinen per uur dat dan niet? Ook die maken geluid en kunnen met een of meerdere assen ontsporen, perrons omploegen en bebouwing dicht bij het spoor binnenrijden. En dat gebeurd bij die grote mate van aantallen reizigerstreinen hoogst zelden. Dan vraag ik me af wat het werkelijke risico is van een goederentrein.

Bijna helemaal mee eens. Het bijna zit um in de geluidsproductie van de goederentreinen en de onregelmatige rijtijden er van. Ik woon ongeveer 25 meter van een spoorlijn, er rijden 8 intercity's per uur (4 in elke richting), en een aantal internationale treinen. Door de regelmatige frequentie van de personentreinen hebben we nauwelijks last van de treinen, we waren er zo aan gewend. Het wennen aan de goederentreinen overdag duurde iets langer, door het gewicht (vemoed ik) trilde het één en ander in huis. Het was een ander geluid en minder frequent, dus het gewenningsproces duurde wat langer. De geluidsproductie verschilt ook per goederentrein. Nog niet elke trein is stiller geworden, en zodra er spake is van een vierkant wiel wordt die reductie ook teniet gedaan. De goederentreinen 's nachts verstoren echt, maar toch niet storend. Je wordt wakker, probeert je te realiseren wat je heeft gewekt, en je slaapt weer verder.
Toch slapen we niet met het raam open aan de spoorzijde. De weg (een gewone straat) met haar verkeer maakt ons op onregelmatige tijden wakker door het onregelmatige buurtverkeer, fietsers die iets te luid praten, voetgangers die snel naar huis gaan, of ruzie staan te maken.  ;D
Dit laatste hadden we niet verwacht, we dachten wel aan de verwachte overlast te kunnen wennen (het spoor) maar hadden buiten de weg gerekend :(

Groet,
Michel

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #85 Gepost op: 25 November 2013, 10:03:38 »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #86 Gepost op: 25 November 2013, 10:07:21 »
Weer lekker tendentieus dat "verouderd" ...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #87 Gepost op: 25 November 2013, 10:31:22 »
Nu.nl=Telegraaf ;D
********

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #88 Gepost op: 25 November 2013, 11:12:46 »
Nee.
Maar ze nemen wel van elkaar over.
Jeroen

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #89 Gepost op: 25 November 2013, 11:15:11 »
Ze gebruiken beiden vaak ANP als bron. Net als veel andere media, overigens.

En over de vakkundigheid van (ANP maar ook andere) journalisten hebben we het al veel vaker gehad...