Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door moonlicht
Vandaag om 16:28:00
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door basjuh1981
Vandaag om 16:18:01
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door maartenvdb
Vandaag om 16:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:04:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
Vandaag om 15:36:38
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
Vandaag om 15:26:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 15:12:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 15:09:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:04:22
Camp 3 door GD
Vandaag om 14:50:37
Probleem bij inbouw decoder door Marcel112
Vandaag om 14:38:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:32:01
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
Vandaag om 14:13:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:06:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
Vandaag om 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
Vandaag om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
Vandaag om 12:07:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 11:18:42
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
  

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 14533 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #60 Gepost op: 09 November 2013, 22:21:43 »
Ja, die vergelijking gaat natuurlijk niet op. De A1 loopt immers niet door het centrum van Borne; de spoorlijn wel. Waar om gevraagd wordt is om goederentreinen niet door het centrum te laten rijden en dat is helemaal geen onredelijk verzoek.

Laat ik het anders stellen: wanneer was de laatste keer dat mensen in hun huis gevaar liepen, of zelfs gewond raakten of om het leven kwamen door een ongeval op de snelweg?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #61 Gepost op: 09 November 2013, 22:36:02 »
De spoorlijn ook niet, zo groot is ons centrum niet.. ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #62 Gepost op: 09 November 2013, 22:42:44 »
En die autobrand is niet eens in de buurt  :P

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Net weer begonnen...
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #63 Gepost op: 09 November 2013, 22:43:21 »
Lijkt me onnodig om dat uit te zoeken. Bij ieder incident op een stuk snelweg door een stad in NL, lopen omwonenden gevaar. Zelfs een auto met pech kan leiden tot een ramp. En in NL hebben we nogal wat van die stukken snelweg ...

Veel interessanter is het om te kijken of we al dat vervoer wel echt nodig hebben. Laat er op Europees niveau gekeken worden of we productie van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten bij elkaar onder kunnen brengen. 

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #64 Gepost op: 09 November 2013, 23:34:02 »
Ruhrgebied op de maasvlakte pleuren misschien  ???

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #65 Gepost op: 10 November 2013, 00:23:55 »
Lijkt me onnodig om dat uit te zoeken. Bij ieder incident op een stuk snelweg door een stad in NL, lopen omwonenden gevaar. Zelfs een auto met pech kan leiden tot een ramp. En in NL hebben we nogal wat van die stukken snelweg ...

Veel interessanter is het om te kijken of we al dat vervoer wel echt nodig hebben. Laat er op Europees niveau gekeken worden of we productie van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten bij elkaar onder kunnen brengen.
Transport hou je opzich altijd, zelfs als je alles van grondstof tot eindproduct binnen een gebied hebt. Het eindproduct moet ook weer naar afnemers worden vervoerd. En die zitten echt niet allemaal op hetzelfde terrein, europees gezien. En onder sommige omstandigheden is het slechts verschuiving van vervoer. Je kunt de ertsdelving niet verplaatsen naar de Hoogovens. Andersom wel, maar de Hoogovens zitten stategisch juist zo handig aan zee i.v.m. scheepvaartvervoer over de hele wereld. Ga je de Hoogovens naar het Ruhrgebied verplaatsen, komt er transport van staalproducten in de plaats van het transport van erts.
Groetjes,
Emiel

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #66 Gepost op: 10 November 2013, 07:32:30 »
Chauffeur is het meest voorkomende beroep in Nederland bij mannen. Transport en logistiek is de enige economische pijler die Nederland nog heeft.   ;D

Groeten, Alexander

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #67 Gepost op: 10 November 2013, 07:55:00 »
Dat transport de enige economische pijler is van Nederland is natuurlijk niet waar. Denk maar aan het agro-industriële complex. En dat productie ook zo georganiseerd kan worden om de lengte en duur van het transport van gevaarlijke stoffen te beperken is natuurlijk ook waar, in theorie dan. De praktijk is wel eens wat weerbarstig. In Delfzijl, zo zegt de PR-afdeling aldaar is serie bedrijven aanwezig die werkt met elkaar producten en afval (gebruikt afval is eigenlijk ook een product) zodat er een keten van chemische bedrijven aanwezig is: Klik. Hoewel de PR-afdelingen de neiging hebben om dingen mooier voor te stellen dan ze feitelijk zijn, denk ik wel dat hier elementen van die gedachte in praktijk zijn gebracht.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 12:10:05 door MR »

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #68 Gepost op: 10 November 2013, 11:23:58 »
Chauffeur is het meest voorkomende beroep in Nederland bij mannen. Transport en logistiek is de enige economische pijler die Nederland nog heeft.   ;D

Groeten, Alexander

Maar niet lang meer, de hardwerkende chauffeur wordt steeds meer door iedereen als pispaaltje gebruikt. Het vrijheid, blijheidplaatje is voortaan ook ver te zoeken. En de Polen, alsmede binnenkort de Roemenen en Bulgaren spinnen er garen bij. Heb na 38 jaar mijn stuur in de bomen gehangen.

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #69 Gepost op: 10 November 2013, 11:27:14 »
Ruhrgebied op de maasvlakte pleuren misschien  ???

De Nieuwe Waterweg even verlengen tot Duisburg, is ook een optie natuurlijk en goed voor de werkgelegenheid van onze buitenlandse gastarbeiders. ::) ::)
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 12:50:02 door guest7823 »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2013, 12:18:36 »
Lijkt me onnodig om dat uit te zoeken.

Als iemand iets met dergelijke stelligheid beweert, lijkt het me juist een goed idee om dat te onderbouwen. Anders zou je nog wel eens voor fantast uitgemaakt kunnen worden.

Citaat
Bij ieder incident op een stuk snelweg door een stad in NL, lopen omwonenden gevaar. Zelfs een auto met pech kan leiden tot een ramp.

En wanneer gebeurde dat voor het laatst?

Citaat
En in NL hebben we nogal wat van die stukken snelweg ...

En mag je daar gevaarlijke stoffen vervoeren?

Kijk, er gebeuren wel degelijk ongelukken met vrachtwagens die tot ontruimingen leiden, zoals tien jaar geleden bij Eindhoven. Overigens was dat een bedrijventerrein dat ontruimd werd, niet een woonwijk.

En dat is het verschil met alle treinen die via Venlo naar Duitsland rijden, want die komen allemaal door het centrum van Eindhoven, Tilburg, Helmond en nog een flink aantal plaatsen.

Het is helemaal niet onredelijk om te vragen dat goederentreinen niet langer door woonkernen rijden. Dan mag je nog zo'n treinenfan zijn, een beetje realisme op zijn tijd is ook niet verkeerd. Uiteraard is het ook niet realistisch om te denken dat we nu overal extra goederenspoor krijgen, maar de zorg over het vervoer is terecht. Dat toont de ramp te Wetteren wel aan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2013, 15:10:36 »
Het is m.i. wél onredelijk om te vragen dat goederentreinen niet door woonkernen rijden. Het overgrote deel van de woonkernen is van later datum dan de spoorlijnen waar ze in de buurt liggen en de mensen die daar gaan wonen nemen het risico dat ze al dan niet serieuze last van de treinen kunnen hebben. Bovendien blijft er heel weinig Nederland over voor spoorwegen als er nieuwe lijnen buiten alle kernen om gelegd zou moeten worden. Daar is ons land te klein voor. Om dat van de spoorwegen te verlangen, dàt is pas weinig realistisch. Nederland gaat er prat op om distributieland te zijn en ontleent daar de nodige inkomsten aan. Dat vraagt om redelijke acceptatie van hinder en risico m.b.t. het (trein)verkeer. En nee, ik heb niet makkelijk praten; ik woon in Velp op een paar honderd meter van het spoor waarover eventueel (meer) goederentreinen zouden gaan rijden.

Wat mij stoort is de dubbele moraal. De autoriteiten van Borne en Dordrecht zien niet wat er allemaal over de weg gaat, en het valt ook nauwelijks te controleren omdat het over duizenden losse eenheden gaat, die zonder aankondiging voorbij en door de gemeente rijden. Daar hoor je hen dus niet over, want hé, wie moeten ze dan aanspreken? Maar als er een goederenwagen ontspoort, zonder een korrel grind te verliezen, dan ineens is er een Zwarte Piet op wie de angstgevoelens kunnen worden losgelaten.

Wetteren was inderdaad een zeer ernstig ongeval, maar niet van dezelfde orde als b.v. de ontploffing in 1978 op een camping in Spanje van een overbeladen vrachtwagen met gas, met 215 doden. In Nijmegen ging in hetzelfde jaar ook een LPG-tankwagen de lucht in, in bebouwd gebied. Wat ik hiermee wil zeggen is dat goederenvervoer per spoor niet onveiliger is dan het wegverkeer. Het is alleen zo jammer dat autoriteiten en sommige groeperingen dit wél zo laten lijken, met argumenten die eerder op selectief blinde paniek- en onderbuikgevoelens gebaseerd zijn dan op realistische inschattingen van de wereld om ons heen. Van gekozen bestuurders verwacht ik eigenlijk het laatste.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2013, 15:29:49 »
In deze discussie zie je dus de onmogelijk om grensoverschrijdend beleid te voeren. Terwijl aan de Duitse zijde getracht wordt om gevaarlijke stoffen op de boot of in de trein te plaatsen ,zien onze overheden het graag richting autoweg gaan omdat het dan uit zicht is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2013, 15:37:03 »
Carlo, klopt helemaal.

Ik kan van dit soort figuren voorbeelden zat.
Wel naast de spoorlijn gaan wonen om er vervolgens tegen te procederen.
Terwijl de meeste spoorlijnen inderdaad vele malen ouder zijn dan de gemiddelde woonwijk.

Maar even off topic.
Hier in Limburg is de zelfde discussie gaande over de kogelvangers van de schutterijen.
De staat verplicht de verenigingen om op bakken te schieten vanwege het milieu, omdat milieuorganisaties bezwaar maakten tegen het schieten in de open lucht.
En diezelfde organisaties zijn nu weer tegen die dure kogelvangers bezeg vanwege horizonvervuiling, en geluidsoverlast.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2013, 15:57:01 »
De wagens die gebruikt worden, zijn speciale wagens waarover de kranen van de ombouwtrein kan rijden; Hiervan zijn er (op kort termijn) maar een beperkt aantal van beschikbaar en even overladen is qua tijd ook geen optie. Daarom maar een keer op- en neer rijden naar Hilversum; kan het personeel van de ombouwtrein ook even slapen ;-)
Waarschijnlijk worden deze wagens van de oude, kapotte bielzen ontdaan in Almelo aan de losweg en daar ook weer met nieuwe bielzen beladen. Ik heb foto's gezien van stapels bielzen aan de losweg en zelf vrachtwagens met nieuwe bielzen naar Almelo zien rijden. Dat de wagens dan makkelijk een uur of twee van de ombouwtrein weg zijn lijkt me begrijpelijk, net als het feit dat de ombouwtrein dan stilstaat. Heen en weer rijden naar Hilversum zou minstens 5 uur extra kosten...

Over het idee alle spoorlijnen maar buiten bebouwd gebied te laten lopen heb ik maar één vraagje: hebben de voorstanders daarvan wel eens op de kaart van nederland gekeken??  ::)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart