Wat mij stoort is de dubbele moraal. De autoriteiten van Borne en Dordrecht zien niet wat er allemaal over de weg gaat, en het valt ook nauwelijks te controleren omdat het over duizenden losse eenheden gaat, die zonder aankondiging voorbij en door de gemeente rijden.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat goederenvervoer per spoor niet onveiliger is dan het wegverkeer.
Sterker nog, het is stukken veiliger. Maar je kunt ze niet een stukje laten omrijden.Ik begrijp alle voors en tegens, maar om te gaan zeggen "dan moet je maar niet naast een spoorlijn gaan wonen", dat is net zoiets als "dan moet je maar niet in de stad gaan wonen". Het is allemaal een stukje ingewikkelder. En als je opeens een hele zwik goederentreinen krijgt die daar vroeger niet reden, dan ben je daar ook niet blij mee.- Peter
Wat ik hieraan heel typerend vind, is dat er dagelijks een hele zwik reizigerstreinen rijden die in aantal de goederentreinen ver overtreffen, maar als er 10 goederentreinen meer gaan rijden, dat er dan opeens geluidsoverlast en onveiligheid is. Doen die 16 reizigerstreinen per uur dat dan niet? Ook die maken geluid en kunnen met een of meerdere assen ontsporen, perrons omploegen en bebouwing dicht bij het spoor binnenrijden. En dat gebeurd bij die grote mate van aantallen reizigerstreinen hoogst zelden. Dan vraag ik me af wat het werkelijke risico is van een goederentrein.