Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
  

Auteur Topic: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd  (gelezen 5274 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9407
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2013, 00:02:15 »
Kom m'n ouwe niet aan met dat spul, gaat om tandwielen enzo, als klokkenmaker heeft ie een hekel aan olie die uitdroogt en hard wordt...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2013, 00:02:38 »
betreffende het ombouwen, daarom is specifiek gekozen voor Dinamo een hybride systeem, digitaal en analoog dus dan heb ik als het ware alle tijd van de wereld om de loks om te bouwen  ;)
Als je kiest voor Dinamo, waarom ga je dan nog ombouwen naar digitaal? Dan kan je de locs net zo goed analoog laten.
Wil je toch digitaal, en alles is omgebouwd, dan kan dat hele Dinamo systeem er tussenuit. Je zou je zelf de vraag moeten stellen of je het dan nog een nuttige investering vindt.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hybride systemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2013, 13:13:37 »
Als je kiest voor Dinamo, waarom ga je dan nog ombouwen naar digitaal? Dan kan je de locs net zo goed analoog laten.
Wil je toch digitaal, en alles is omgebouwd, dan kan dat hele Dinamo systeem er tussenuit. Je zou je zelf de vraag moeten stellen of je het dan nog een nuttige investering vindt.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hybride systemen.
Ombouwen asl het ware, dus dat ligt bij mij echt niet op hoog niveau, ik laat de loks liever zoals ze zijn dus analoog, dus een inverstering in Dinamo en niet in decoders.
Zoals ik al heb gezegd, heb reeds veel gelezen en me keuze is gemaakt.

Betreffende de olie ik zag ergens anders (nproject) ook het woord fietsolie.
deze site heeft ook veel info betreffende het schoon maken van de rails.

Dus komende periode zal ik mij eerst bezig gaan houden met de revisie van de loks. het ovaaltje dat er nu min of meer ligt is de test baan even kijken of de treinen een beetje soepel lopen.
Dan ga ik me spaar centjes even aanspreken voor een start zet van Dinamo en even testen/oefenen/leren. en ondertussen diep na denken over de tafel/modules/onderbouw en de details betreffende de baan plan en natuurlijk het Plan van aanpak.

iets wat ondertussen een beetje rond borrelt in het verdere process van voor uit denken, kwam ik bij het volgende tegen:
De ringleiding, voedingskabel aanleggen. ik  denk hierbij aan de modules de verbinding onderling zijn hier nog ideeen of tips voor? (dus de draaden per modulen bak verbinden)
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2013, 14:09:35 »
SR24 is rookvloeistof. Smeren kan beter met een wat dikkere olie, dus ook geen naaimachineolie. Märklin adviseerde vroeger autowintermotorolie.

Marc

Nu is een oude Märklinloc iets geheel anders dan een spoor n loc. Over olie kun je eindeloos ruzie maken. Persoonlijk koop ik gewoon zo'n flesje van Faller. Niet omdat dat nu zo'n bijzonder goede olie is, weet ik veel, maar gewoon omdat het in een zeer handige verpakking met doseernaald zit. Het is vast reuzeduur per ml. in vergrelijking met fietsolie of motorolie, alleen je doet zowat de rest van je leven met zo'n flesje. Olie moet je heel spaarzaam gebruiken. Alleen een miniem filmpje op lagers.

Die oude lokjes haal je lekker helemaal uit elkaar. Leer je ook veel van. Heel vuile onderdelen van de aandrijving mik je in de wasbezine voor een paar minuutjes weken en dan verder schoonmaken met een kwastje of wattenstaafjes gedrenkt in wasbenzine of zoiets. Bij het in elkaar zetten een beetje vettigheid of olie op tandwielen en een druppie op de lagers. Nieuwe koolborstels indien mogelijk en het moet weer lekker snorren. Best leuk werk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17849
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2013, 16:41:40 »
Goed adres voor je start met Dinamo: http://shop.dinasys.nl/  De man is uiterst behulpzaam en bied uitstekende service. Aanrader! (y) 

(en nee, ik heb geen aandelen) ;)

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2013, 20:04:52 »


Thx, was al op zoek naar deze site  (y)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 21:06:15 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17849
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2013, 20:08:35 »
Graag gedaan ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2013, 20:27:00 »
De ringleiding, voedingskabel aanleggen. ik  denk hierbij aan de modules de verbinding onderling zijn hier nog ideeen of tips voor? (dus de draaden per modulen bak verbinden)

Het kan op zovele manieren.
Ringleiding is niks meer dan stroom draad 1 of 2 stuks onder elke module,de 1 laat m heel en stript enkel ter plekke van een aansluiting een stukje kaal,de ander maakt heel de draad kaal en soldeert alles eraan  ;D
Sommige kiezen voor de draden d.m.v. kroonsteentjes onderling te verbinden van bak naar bak,een ander pakt schroeven met oogjes dr aan en hangt een los hangende draad van bak naar bak.
Kortom er zijn vele wegen die naar het juiste resultaat leiden  ;)
Het hangt veelal af van wat de bouwer zijn voorkeur is  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2013, 14:01:37 »
Hoi Allemaal,

Weer een vraagje met betrekking tot rails.
Het meeste rails dat ik heb is Minitrix en een handvol Roco. nu bij het leggen van het ovaal bemerkte ik dat bij de bochten gebruik makend van Rial nummer 14912 (gebogen, R1, 30 Gr) het erg krap is voor me Wadloper (hij wil/dreigt er uitlopen). dus gelijk notitie van gemaakt en me baanplannen opniew bedenken. ik gebruik nu in me ovaal Minitrix 14927 (gebogen, R4, 15 Gr.) wat niet slecht rijdt, alleen de stappel (thuis) beschikbaar is klein dus ik zit rond te kijken.
Nu komt met dit alles het verhaal Flexrails natuurlijk naar boven drijven. als ik zo een beetje rond neus kom ik bij het volgende, de Peco Flexrails Code 80, maar is deze een beetje redelijk te combineren met Minitrix, want:
Ik lees redelijk veel dat Peco een mooie rails is, natuurgetrouw (ook de wissels) en ik zit namelijk nu in het hele verhaal van me baan te denken om (niet gelijk al mijn bestaande rails weg te doen) de zichtbare stukken te voorzien van Peco en de niet zichtbare stukken van Minitrix, dus is dit mogelijk?

Met betrekking tot het (grote toekomstige) baanplan, heb ik een licentie sleutel gekocht van Anyrail en ben ik aan het tekenen, gaat langzaam. maar in het idee van 2 lagen boven elkaar, wat is de gemiddelde hoogte die ik het beste kan aanhouden? denk hierbij aan de ruimte tussen treindak en plafond volgende laag?

Alvast bedankt
Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2013, 14:11:26 »
Soms lees ik over kritische afstanden tussen de 2 lagen van een baan. Mijn ervaring is, dat je altijd veel ruimer moet zitten dan railshoogte plus treinhoogte.

Leg links en rechts op de keukentafel maar eens een paar boeken. Daarover leg je een plank. Leg vervolgens op enige afstand een stukje rails met een ontspoorde wagon. En dan proberen om onder de plank door te gaan met je arm en de wagon terug op de rails te zetten. Eigenlijk boots je op deze manier de situatie van een 2-lagen baan goed na.

Je zult merken dat je al snel 20+ cm nodig hebt.

Sander

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2013, 14:13:53 »
Voor een mooie dieptewerking zou ik toch rond de 30cm aan houden. Dat is echter wel geschat en zou in de praktijk moeten worden getoetst. Oh w8, het onderste niveau is zonder scenery begrijp ik. Dan is 20-25cm vaak wel voldoende idd.

Peco is mooie rails, maar zou dan voor de code 55 gaan. Dat spul is echt prachtig en geeft imo dat hele n spul een veel realistischere uitstraling.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2013, 14:15:52 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2013, 17:55:02 »

Peco is mooie rails, maar zou dan voor de code 55 gaan. Dat spul is echt prachtig en geeft imo dat hele n spul een veel realistischere uitstraling.

code 55 is mooier dit snap ik maar als ik ga mixen dan heb ik als ik het goed begrijp met minitrix te maken met code 80 of begrijp ik dit helemaal verkeerd?
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2013, 18:03:18 »
Willem,

Het is maar net wat je wilt verstaan onder 'mixen' .....

Als je het lage nivo in code 80 legt en het hoge nivo in code 55, heb je maar enkele eenvoudige overgangen. Niet echt een 'mix' en de 'minder mooie' rails is alleen maar een schaduwstation. Waarschijnlijk zie je het verschil dan niet eens.

Sander

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2013, 12:56:34 »
Ik ga me toch met het Baanplan (welke weer op de schop gegaan is omdat ik een hogte probleem tegen kwam) kijken naar een mix van Minitrix en Peco.

Ondertussen oefenen met flexrails in anyrail, wat nog al een uitdaging is.

de bochten ondertussen in me baan plan worden weer iets krapper, het niet goed rijden van de wadloper in de bochten werd veroorzaakt door de kort koppeling, iets langer gezet en er was geprobleem meer.
Het plannen in anyrail vind ik hoe dan ook lastig, elke rails die ik plak in me plan resulteert er in dat in na de zolder ga om het even uit te proberen (zover mogelijk)

brengt me gelijk bij het volgende onderwerp: De Kruissing of de KruisWissel
Verstanding? vermijden? nooit meer aan denken?
Geldt dit ook voor Wissels in bochten?
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2013, 19:33:24 »
Kruisingen(vast stuk rail zonder wissel tongen) of engelse wissels(met wisseltongen,zodat je veranderen van spoor) door jouw genoemd kruiswissel .
Kunnen best gebruikt worden,zolang je maar weet waar je ze het best kan inplannen.
Bochtwissels daarentegen zijn in t zich in elk geval "not done" zoals men dat in modelbouw wereld noemt.
Die dingen hebben voor sommige soorten rijtuigen en locs/treinstellen,de nare gewoonte om ze te laten ontsporen.
Als al je materieel er wel zonder ontsporen over heen kan rijden van alle kanten af,dan kan je dr evt voor kiezen om die dingen uit het zicht te gebruiken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0