Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170959 keer)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #285 Gepost op: 21 March 2014, 09:36:48 »
Ha Sven,

Ik begrijp je beredenering, maar nee, ik doe het niet alleen voor de winstmarge. Het model van Mitchell is orachtig en ik heb er zelf (nu nog) plezier van en moet er zelfs nog een afbouwen. Maar het materiaal van shapeways is eigenlijk kwalitatief onwenselijk. Het kán wel, maar er is ook beter op de markt. Daarbij komt dat ik meerdere modellen zal maken en daardoor dan afhankelijk moet zijn van iemand die in zijn vrije tijd speciaal voor mij aanpassingen en andere wensen zou moeten maken. Niet alleen is dat moeilijk om te communiceren, maar natuurlijk ga ik dat niet aan Mitch vragen. Ik heb dit al eerder aangegeven en hij gaf aan er immers geen problemen mee te hebben. Ik 'concureer' niet omdat mijn model niet op shapeways zal komen. Als mensen rcht zelf kappen willen kopen adviseer ik ze die van Mitch. Maar voor een hele tram heb ik ze zelf.

Trouwens, als Roco een model nabouwt dat Fleischmann al heeft uitgebracht, zie ik ook niemand klagen, toch?  ;)

Check ook mijn Facebook

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #286 Gepost op: 21 March 2014, 10:15:04 »
Verkijk je niet op de verschillende printmethodes, want ik heb ondertussen van best wel wat verschillende printfabrikanten hun prints gezien, maar FUD van Shapeway's blijft nog steeds het meest gedetailleerd. Wat ook vaak verschilt is de stevigheid van het materiaal en of het vervormt bij hitte. Maar ik hou mij aanbevolen als je een foto heb van geprinte modellen van je nieuw gevonden fabrikant.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #287 Gepost op: 21 March 2014, 10:48:48 »
begrijp ik nu goed dat je een completen kit van de GTL aan het ontwikkelen bent?

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #288 Gepost op: 21 March 2014, 12:12:35 »
Martijn,

Klopt deels; ik heb een aantal geinteresseerden die graag een GTL8 willen hebben maar deze niet zelf willen maken van styreen of op basis van de kappen op Shapeways. Ik ben nu bezig met het vooronderzoek om in kleine oplage trams te construeren. Dit ook op basis van 3D geprinte kappen maar deze heb ik zelf gemaakt. Dit is voornamelijl om de onderstellen op maat te kunnen maken: roco onderstellen zijn schaars, duur en arbeidsintensief. Nu kan ik de kappen zo maken zodat ze orecies op de zelfgemaakte onderstellen passen en perfect zijn. Alles is nog in vooronderzoek en als het dadelijk gereed is zullen de 'bestelformulieren' gemaakt worden. :)

Dus het is geen kit; ik lever volledige tramstellen op maat (wensen voor kleurstellingen, koersrollen en aanvullende technische dingen als hinnenverlichting en koersrolverlichting is allemaal mogelijk. Dat is het voordeel van zelf kappen ontwerpen!)

geinteresseerd? Pb me!
Check ook mijn Facebook

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #289 Gepost op: 21 March 2014, 12:57:19 »
Leuk.  maar ik zou zelf liever een kit hebben.
zelf een kap of onderstel fabrieken is net een stap te ver.
maar het moet wel lukken om van een goeie kap en onderstel een mooi model te bouwen.

misschien dat je daar nog is over na kan denken  :)

Ik las ook dat je nog andere trams wou maken.

om dan bij de GTL te blijven zou zen Amsterdamse zusje leuk zijn.
maar een Blokkendoos is ook leuk.

Groet Martijn

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #290 Gepost op: 21 March 2014, 14:25:46 »
Leuk.  maar ik zou zelf liever een kit hebben.
zelf een kap of onderstel fabrieken is net een stap te ver.
maar het moet wel lukken om van een goeie kap en onderstel een mooi model te bouwen.

misschien dat je daar nog is over na kan denken  :)

Ik begrijp 't niet? Als 'klant' hoef je dan niet zelf een kap of onderstel te maken, dat doe ik immers dan. Of bedoel je dat ik dan een 'kit' verkoop (a la BEC kits) zodat je 't zelf kan doen? Tsja, op zich mogelijk. Ik zal er eens naar kijken.

Ik las ook dat je nog andere trams wou maken.

om dan bij de GTL te blijven zou zen Amsterdamse zusje leuk zijn.
maar een Blokkendoos is ook leuk.

Groet Martijn

Ik heb geen plannen, maar alles is mogelijk. Ben alleen bang dat ik niet snel naar het Amsterdamse zal gaan vanwege mijn persoonlijke interesse. Ik zou wel graag een Rotterdamse ZGT willen daarentegen. Maar dan is een Amsterdamse blokkendoos erg gauw te maken inderdaad. We zetten het op de lijst. :)
Check ook mijn Facebook

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #291 Gepost op: 21 March 2014, 15:08:47 »
Zoiets ala bec ja.
Dus een on geschilderde kap en onderstel. En gewoon uit se losse onderdelen die jij dan levert zelf de tram opbouwen. Vind ik leuker dan kant en klaar een model kopen en heb er meer plezier van.

Een ZGT is ook leuk. Maar we zullen zien wat de toekomst brengt.

Groeten Martijn

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #292 Gepost op: 22 March 2014, 11:11:24 »
@Sven @Wes,

Is het niet zo dat je die GTL bent gaan tekenen omdat je een alternatief probeert te maken als aandrijving / wagenbodem? En dat je dus niet zozeer van plan bent om de winstmarge van een andere ontwerper te limiteren?
Ik kan mij wat dat betreft héél goed voorstellen dat je éérst zelf een GTL kap gaat uit tekenen, om daar de feeling mee te krijgen en daar daarna de wagenbodem passend bij te ontwikkelen. 1 + 1 = 2, niet waar?

Denk niet dat Wes van plan was om te gaan concurreren..

Een pasklare wagenbodem met aandrijving voor het model dat al is uitgewerkt lijkt mij een geweldige aanvulling in elk geval..

Ik zeg: Wes ga zo door  (y)

« Laatst bewerkt op: 23 March 2014, 00:11:39 door Bommeldam. Reden: correctie. »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #293 Gepost op: 22 March 2014, 11:35:15 »
Ik geloof ook niet dat hier bewust wordt geconcurreerd of kwade opzet in het spel is. Echter Mitchell heeft veel tijd in het ontwerpen hiervan gestoken en mag daar ook wel de vruchten van plukken. Het is makkelijk tekenen als je al een model in je handen hebt, dan het van een tekening/info uit te moeten zoeken. Iemand anders heeft het voorwerk al voor je gedaan.

Mitchell heeft ook aangegeven dat hij best veranderingen wil toepassen als Wes van plan is meer te gaan bestellen. Als ik Mitchell was zou ik wel over de zeik zijn, wat de reden dan ook is.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #294 Gepost op: 22 March 2014, 11:48:07 »
Sven,

Aangezien je zelf ook bouwt.. Neem ik aan dat je weet hoe lastig het soms is om een passend onderdeel te maken voor een model van iemand anders. Wat dat betreft is het volstrekt logisch dat je éérst een 'replica' tekent van de kap die je in handen hebt.

Daarna kun je immers beter begrijpen met welke randjes, hoekjes etc. je rekening moet gaan houden om de wagenbodem goed passend te houden.

Mij staat heel goed bij dat Mitchell had aangegeven om géén wagenbodem te willen maken voor deze kappen. Wat dat betreft word zijn werk dus beslist niet teniet gedaan. Sterker nog: Als we straks die passende wagenbodem erbij hebben, is dat eigenlijk een kroon op de investering die Mitchell heeft gedaan.

Het komt er straks dus eigenlijk op neer dat Mitchell de vruchten plukt van zijn werk aan de kappen en Wes de vruchten plukt van de bijpassende wagenbodem, al dan niet met aandrijving.
Zo is eenieder dan toch tevreden? Daar hoeft Mitchell dus echt niet door over de zeik te zijn, want het bespaart hem juist de tijd en moeite om zelf die wagenbodem te maken. Er zijn volgens mij namelijk al genoeg mensen geweest met vragen over een bodem / aandrijving voor deze kappen. En wat al eerder gezegd is: Roco bodems zijn niet altijd even makkelijk / goedkoop te krijgen..

Inmiddels is mij duidelijk dat het verhaal iets anders ligt dan mij duidelijk was en dat Wes inderdaad van plan is om zelf een volwaardig GTL model te produceren.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2014, 00:10:49 door Bommeldam. Reden: Correctie »

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #295 Gepost op: 22 March 2014, 11:58:05 »
Wie garandeerd dat die wagenbodem van Wes in de kappen van Mitchell gaat passen ??

De kappen van Mitchell zijn ontworpen voor een Roco aandrijving (of een Halling pasmaken)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #296 Gepost op: 22 March 2014, 12:03:51 »
Helaas wordt er hier iets falikant verkeerd opgevat: mijn kappen zijn niet op basis van die van Mitchell! Mijn kappen zijn ook direct van bouwtekening. Daarbij komt dat de constructie en opbouw anders zijn en de punten die ik 'miste' of juist anders moesten zijn zelf meteen kan aanpakken. Aangezien ik de trams zelf (beter) krn dan mitch weet ik precies wat ik wil doen en moet mitch het doen van tekeningen en plaatjes.

Uiteindelijk zullen de kappen misschien visueel hetzelfde zijn maar praktisch heel anders

De onderstellen zullen niet 3D geprint worden. Waarschijnlijk 2D gelasercutted en dan opgebouwd worden.

Overigens, Sven, ik zou wat meer voor jezelf spreken en Mitchell niet opdringen om hier een probleem van te maken. Ik heb de goede kerel allang gepm'd en besproken.

En nogmaals; ik pluk toch gewoon de vrichten van min eigen investering. Zelfs als im het zou moeten 'namaken' ben ik er nog steeds tijd in kwijt. En aangezien ik er nu nog s wat extra bij doe, lijkt mij dat wel zo eerlijk. Dat mitchell alleen kappen aanbied waar je zelf mee moet stoeien is zijn keuze, ik kies ervoor om een hele tram te leveren. Lijkt mij verder geen probleem.

Aangezien deze discussie sowieso weinig voortgang zal hebben lijkt het mij verstandig om er een punt achter de zetten. Als je niet geinteresseerd bent, Sven, dan snap ik niet wat je verder nog te melden hebt. Dan kan ik me weer concentreren op belangrijkere zalen en de geinteresseerden een kwalitatief goed
Model leveren.

Check ook mijn Facebook

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #297 Gepost op: 22 March 2014, 12:04:48 »
Wie garandeerd dat die wagenbodem van Wes in de kappen van Mitchell gaat passen ??

De kappen van Mitchell zijn ontworpen voor een Roco aandrijving (of een Halling pasmaken)

De kappen van mitchell zijn op basis van tekeningen. Dat het roco onderstel er onderpast is geheel toeval.
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #298 Gepost op: 22 March 2014, 13:16:44 »
Nou , dat is dus niet waar .
Ik heb Mitchell zelf geholpen met diverse dingen uitzoeken.
Mijn modellen hebben als voorbeeld gestaan , en die zijn op basis van een Roco onderstel.
Mitchell is bij ons (op de club ) langsgeweest om diverse dingen op te meten .
Hij heeft er dus flink wat tijd ingestoken (dat is dus wat Sven bedoeld !)

Als jij ook een GTL8 uitbrengt , is dat jou beslissing (er zijn toch al zoveel modellen dubbel uitgebracht).

Het ging mij er alleen even om dat Bommeldam ervan uitgaat dat jouw onderstel zomaar past in Mitchells kappen .
« Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 13:19:19 door ronald1956 »

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #299 Gepost op: 23 March 2014, 18:42:10 »
 Beste tramvrienden,

Zullen we proberen geen ruzie te maken?  :'( Ik schrijf hier mijn 'beleving' van de historie neer (voor wat die waard is):

(Rijdende) Modeltrams zijn lange tijd "Non-Issue", ook al word er wel naar gevraagd: er zijn kleinserieproducties in ieder geval in UK en USA: via Fairfield komen er ook Europese/NL modellen, maar bekendheid, verkrijgbaarheid en aandrijving zijn minimaal...  Toch is 'het zaadje geplant', ook mensen, die niet vanuit 'platte plaat' kunnen werken ontdekken steeds meer deze niche en gaan met  bouwsets/halffabrikaten aan de slag omdat ze dátgene, dat ze tot nu toe misten op hun modelbaan nu tóch kunnen toevoegen. En omdat veel mensen, die de kennis hebben, "de techniek beheersen" :) vooral liefhebber zijn van heel historisch materieel komt er véél  "Ouwe zooi"  :-[ op de markt, maar wordt dus ook de interesse voor en vraag naar "Eigentijdse trams" gestimuleerd en interessant! Maar dan uiteraard in NL wél opgedeeld naar de drie Tramsteden... In het volgende beperk ik mij tot de HTM: Er zijn nu (ná het prijzige Philo-model) en de inspanningen van de Haagsche ModelbouwClub, die op basis van het pionierswerk van ROCO (bedenk alstublieft, dat ROCO ná Liliput en Rivarossi de eerste was, die voor een 'leuk prijsje' een betrouwbaar rijdende modelgetrouwe moderne tram op de markt bracht!!!) betaalbare kappen voor een HTM GTL8, uiteindelijk via Mitch; Wes borduurt daar op voort, profiteert ongetwijfeld van de techniek die inmiddels óók weer 'vérder is' en "belooft"een GTL8-1 en een GTL8-2. Modellen, die dankzij dat printproces waarschijnlijk geleverd kunnen worden in diverse graden van detaillering, maar in ieder geval in een zondermeer acceptabele 'basisuitvoering'.
Iets, dat de Wiener Stadtwerke (tegenwoordig"Wiener Linien") al jaren geleden deden: "Souvenirmodelle" van tram en metro (geen bus??), zowel historisch als hedendaags, voor een 'vriendelijk prijsje' en dankzij diverse firma's te pimpen tot "Supermodel"! DE reden dat mensen wél een Weense E+c3 als herinnering hebben, maar géén GVB "Bolkop", waar echt wel vraag naar was!  :-\
Ik werkte begin jaren '80 bij Merkelbach en zag daar regelmatig mensen, die  een model van de tram zochten, waar ze net in hadden gezeten!!!

Ik gedenk en eer daarom: wijlen Evert Sluiters (Fairfield), die mooie trammodellen ontwikkelde en mij onherroepelijk en onherstelbaar herinfecteerde met dat Tramvirus, Flip Friskorn, die óók mooie modellen ontwikkelde, Rivarossi, dat (vóór de tijd daarvoor rijp was) een trambaantje op de markt bracht, ROCO, dat eindelijk met een 'moderne tram' kwam...
Vele andere pioniers heb ik ongetwijfeld niet genoemd, maar dat is geen waardeoordeel!
Uiteindelijk zijn we nu zo ver, dat er fatsoenlijke aandrijvingen zijn en héél véél 'halffabrikaten', waaruit een gemotiveerde hobbyïst "zijn" model kan bouwen. En hopelijk zijn er dus binnenkort óók "Wiener-Linien-modellen" (ik weet even geen betere omschrijving) van NL trams! Marketingmotief zijn uiteraard 'de touristen'...

Sorry mensen voor dit (ongetwijfeld rammelende en wellicht inconsequente) betoog, maar misschien helpt het om 'dingen in perspectief te zien'... Tijden veranderen en ontwikkelingen gaan soms dermate snel, dat niemand ze kan bijhouden  :(

Frans (één van hen)
« Laatst bewerkt op: 23 March 2014, 22:10:39 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...