Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 09:12:10
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 09:10:56
365 "Het is weekend foto's"
door
Jelmer
Vandaag
om 09:07:52
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Miniature Holland
Vandaag
om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje
door
Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225
door
Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
17 July 2025, 12:53:23
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
17 July 2025, 08:55:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Volgende
- [
1
]
2
3
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing (gelezen 73646 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Gepost op:
28 October 2013, 22:41:14 »
Zeau, nu ik zo'n ding heb moet er ook mee gereden worden. Het is natuurlijk een leuk locje om te zien, maar stilstand = achteruitgang, so frontout with the goat!
Als eerste het ding maar eens uit elkaar geschroefd, het is allemaal lekker simpel, dus je hebt zo door hoe het allemaal aan elkaar zit (kwestie van alle schroefjes er uit draaien en dan zie je vanzelf wel wat er los komt). De decoder heb ik ook liggen, dus we zijn er min of meer klaar voor. Wat nog lastig gaat worden is om er verlichting in te maken, de lantaarns zitten namelijk al aan het frame vast. Maar goed, daar vind ik nog wel wat op. Het andere tricky part is, waar loopt wat allemaal aan en wat gaat waar kortsluiting veroorzaken? Als klap op de vuurpijl is het chassis live, wat zeggen wil dat zowel de loc als de tender onder stroom staan en dan ook nog eens tegengesteld, d.w.z. de tender heeft een andere polariteit dan de loc. Lekker kortsluitingsgevoelig dus allemaal.
Maar goed, terug naar het demonteren, zo ziet een naakte Philotrain er uit;
Als eerste de tender en de loc van elkaar gescheiden. Daarna de tenderkap er afgehaald. 4 schroefjes los et voila:
Hey, dat is grappig, het was me nooit eerder opgevallen, maar het ding heeft cardanaandrijving! En zo ziet het er dan uit bij het onderstel van de loc:
Het zwarte rastertje wat je ziet liggen is een gedeelte van het remwerk, dat trek je er zo onderuit en dan kan je beter bij de schroefjes om de boel te demonteren. Ook de bogie moet er af, anders kan de kap niet van het onderstel gehaald worden. Hier het loconderstel en het tenderonderstel aan elkaar gekoppeld met de cardanaandrijving:
De losse kap:
En dan de onderkant van de kap. In de wielkasten zou er nog wel eens een probleem kunnen ontstaan m.b.t. kortsluiting. Het zou namelijk goed kunnen dat de wielen toch ergens (al is het maar licht) aanlopen, maar goed, dat is proefondervindelijk:
Wat betreft de bogie, in mijn doosje zitten 2 extra kappen voor boven de wielen. De huidige kappen staan wat verder van het frame af en geven zo de bogie zijn bewegingsvrijheid. Wat er wel moet gebeuren is dat de bogie geïsoleerd wordt, want volgens mij is dat de grootste bron van kortsluitingen (als ik de constructie zo zie). Dat betekent hier en daar wel wat aanpassen, maar dat is nog wel te realiseren.
Zoals ik net al zei wordt er bij de loc maar aan 1 kant stroom afgenomen en bij de tender aan de andere kant. Het chassis is dan ook live en dat is eigenlijk niet wenselijk (alhoewel meerdere fabrikanten dat doen), maarja het zou makkelijker zijn als de boel helemaal geïsoleerd was. Omdat de assen verend zijn opgehangen in hornblocks en de wielen al gekwarteerd zijn, is het vragen om problemen om de boel alsnog te isoleren. Maar eens zien hoever we komen. Hoe dan ook, dit ding gaat geweldig rijden, daar ga ik van uit. Meer tekst en uitleg de volgende sessie
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 22:58:40 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Beached
Online
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #1 Gepost op:
28 October 2013, 22:55:12 »
Een draadje dat met meer dan de normale belangstelling door mij zal worden gevolgd
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #2 Gepost op:
28 October 2013, 22:56:42 »
Rick, je weet toch dat ik niet al te snel ben he?
Gelogd
Spoor 0 adept
Beached
Online
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #3 Gepost op:
28 October 2013, 23:07:05 »
Een beetje aanmoedeging kan niet misstaan toch?
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #4 Gepost op:
28 October 2013, 23:30:15 »
sloperd
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10474
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #5 Gepost op:
29 October 2013, 00:55:00 »
Toch maar zelf begonnen met de sloop ??
Naja, je kunt hem altijd nog langsbrengen
Grtzz & suc6,
Karst
En oh ja... laat die drijfwielen zitten waar ze zitten ! Wil je extra stroomafname, doe dat dan iig in de tender. Gewoon een stukkie geisoleerd forsforbrons op de flenzen laten lopen. En... eventueel aan de binnenkant van de drijfwielen. Daar is wel ruimte. Geen angs voor kortsluiting op de wielkasten, dat heeft Mijnheer Friskorn prima gemaakt zo
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #6 Gepost op:
29 October 2013, 08:19:25 »
En koppelingsmechaniekjes komen er ook?
Gelogd
Coen Burki
Offline
Berichten: 754
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #7 Gepost op:
29 October 2013, 08:20:57 »
Hoi Karst,
Ik heb deze lok destijds "nieuw" gekocht en deze heeft op onze clubbaan "Maasbuurtspoor" heel wat rondjes gereden, echter zonder de blauwe schutborden bij het voorloopstel en dan heeft de lok niet de charmante uitstraling die zij normaal heeft als ze met de schutborden in de vitrine staat.
Nu jij aan deze lok gaat werken ben ik benieuwd of jij hiervoor een oplossing hebt. Aan het draaistel monteren?
Ik volg ook dit draadje weer met grote aandacht.
Succes en groet,
Coen.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #8 Gepost op:
29 October 2013, 10:15:01 »
Overigens toch knap dat je de loc uit elkaar durft te halen, Tom. Ik ben daar toch wat huiverig voor als het om mijn Philo 1794 gaat. Terwijl daar tzt toch ook echt een kortkoppeling onder gezet moet gaan worden...
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #9 Gepost op:
29 October 2013, 10:52:43 »
Kom op zeg, anders ben je ook niet bang uitgevallen, Eelco!
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #10 Gepost op:
29 October 2013, 10:57:12 »
Komt vrees ik door het stempel "uniek model" dat de Philotrainlocs hebben. En door het prijskaartje. Je gaat eerder rommelen aan een goedkoop bakkie, dan aan eentje van een paar honderd euro.
Maar ik meen dat Karst hier ergens in een draadje heeft beschreven (met fotos) hoe hij een 1700 van een kortkoppelingshouder heeft voorzien, dus ik zal me er binnenkort ook gerust wel eens aan wagen
Eelco
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #11 Gepost op:
29 October 2013, 13:33:38 »
Tjonge, wat een reacties allemaal
Ach weet je, Karst zei ergens dat je niet bang moest zijn, dus dacht ik, waarom ook niet? En eerlijk gezegd zit het ding maar met een paar schroefjes vast, die je zo los hebt. De techniek is simpel en als je al eens met messing gewerkt hebt weet je dat het spul stevig is en redelijk wat kan hebben. Dus maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken.
Het digitaliseren lijkt me niet het moeilijkste, over de kortsluitingsgevoelige plekken loop ik continu na te denken en probeer ik oplossingen te verzinnen. De bogie heb ik in gedachten al kortsluitingsvrij gemaakt op een eenvoudige manier, de rest denk ik helemaal uit voordat ik er daadwerkelijk iets aan doe. Misschien dat het daarom allemaal wat langer duurt met mijn beperkte denkvermogen
Hoe dan ook, ook al is het een model uit een zeer beperkte oplage, ik denk dat het plezier straks des te groter is als hij zijn rondjes maakt op de baan. En daar wil ik best wat moeite voor doen. Geen reden om te laten staan dus... En als het dan goed lukt, tsja, dan heb je ook weer zo'n overwinningsmomentje en daar doe ik het toch ook voor. Even kijken wat je kunnen is zeg maar. Nou ja, ga er vanavond nog eens even voor zitten...
«
Laatst bewerkt op: 29 October 2013, 19:23:29 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #12 Gepost op:
29 October 2013, 13:47:45 »
En dan sparen om de kaiser Wilhelm zug er achter te hangen
Ik blijf je activiteiten volgen. Als jij het durft, kan ik niet achterblijven
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #13 Gepost op:
29 October 2013, 20:00:09 »
Ach ja, die hofzug zou wel mooi zijn er achter.
Maarre, ben alweer over een volgend locje aan het nadenken, dus heb nog geen idee hoe dat gaat uitpakken.
Hoe dan ook, zoals Coen zei, die blauwe schutborden/wielkasten van de bogie kunnen een probleem zijn. Nou bestaat de bogie uit 3 delen, namelijk het frame waar aan beide kanten de blauwe schutborden met minuscule boutjes zijn vastgezet aan datzelfde frame (er is draad in het frame getapt, dus de bevestiging geschied niet met moertjes). Ik hoef dus eigenlijk alleen maar de schutborden te isoleren van het frame en het zal niet meer kortsluiten. Nou kan ik kiezen voor een rigoreuze maatregel en dat is de schutborden verlijmen aan het frame met daartussen een heel dun stukje plastic/styreen. Lekker simpel en supersnel klaar. Die 0,1 mm extra breedte zou je toch niks van zien. Maar aangezien er bij de loc nog een setje schutborden zit, wil ik ze eigenlijk demontabel houden.
Nou ja, dat stukje plastic moet er hoe dan ook tussen, alleen zit ik na te denken over de bevestiging. De boutjes zijn zo minuscuul dat een soort busje van kunststof in de gaten al te groot zou zijn. Ook gaat de bevestiging dan teveel opvallen, aangezien je dan met ringetjes aan de buitenkant van de schutborden moet gaan werken om de boutjes en moertjes (die er dan ook moeten komen) te isoleren. Het idee is er, nu de uitwerking nog.
Overigens, de loc heeft vanmiddag zijn eerste meter(s) gereden op een recht stukje spoor. Wat rijdt het ding fantastisch en soepeltjes! De stroomafname zal nog verbeterd moeten worden, maar daar komen de tips van Karst fantastisch bij van pas (lees je dat Karst!;D). Hoe dan ook, het is fantastisch om deze loc te zien rijden, dus hij kan gewoon niet in de vitrine! Nog eens verder brainstormen...
«
Laatst bewerkt op: 29 October 2013, 20:02:15 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #14 Gepost op:
29 October 2013, 20:07:22 »
Misschien iets met klok en klepel, dus wellicht praat ik peop, maar wordt blanke nagellak niet gebruikt ter onopvallende isolatie? Ik meen het hier wel eens voorbij te hebben zien komen, gebruikt op buffers van Philolocos...
Eelco
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Volgende
- [
1
]
2
3
...
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing