Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 68614 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #30 Gepost op: 02 november 2013, 00:12:29 »
Zo, zonder mijn voorgaande bericht teniet te doen (de vraag staat nog open) zal ik hier even vertellen wat ik vandaag allemaal gedaan heb. Heb vanmiddag 2 gaatjes van 0,5 mm geboord in beide lantaarns. Dat was nog best een klusje, want in de lantaarns zijn in reliëf de branders mee gegoten. Leuk optisch foefje, maar het werkt natuurlijk niet. Om daar een smd led in te plaatsen werd wat onhandig, dus ik heb eerst het reliëf uit de lantaarns gefreesd. Dit heb ik gewoon voorzichtig uit de losse pols gedaan op een relatief laag toerental, zodat ik niet meteen zou uitschieten en de boel naar de filistijnen zou helpen. Als je gewoon rustig werkt en het werkstuk voorzichtig aanraakt gaat dat best goed. Wat ook nog meespeelde is dat de lantaarns al vastgesoldeerd zaten aan de voetplaat. Doordat de voetplaat en de kap 1 geheel zijn is het zo goed als onmogelijk om de boel in te spannen en moest ik wel wat freewheelen uit de losse pols. Daarom oefende ik eigenlijk bijna geen druk uit, want de lantaarns moesten natuurlijk wel blijven zitten en niet afbreken.

Goed, nadat de boel glad was gefreesd kon het boren beginnen. Heb een gaatje van 0,5 mm geboord, waardoor straks de draadjes van de smd led komen. Omdat er zo weinig spanning op zo'n ledje komt te staan heb ik hiervoor lakdraad van 0,1 mm dik gebruikt. Hier zie je straks dus eigenlijk helemaal niets van. Achter de lantaarns heb ik ook 2 gaatjes van 0,5 mm in de voetplaat geboord, waardoor de draadjes dan onder de voetplaat verdwijnen. Dit heb ik gedaan door eerst met de hand voor te boren, waardoor de boor niet gaat lopen en daarna heb ik de rest in no time met de Dremel verder uitgeboord. Perfect!

Omdat door het frezen de zilveren lak van de binnenkant van de lantaarn gedeeltelijk was weg gefreesd heb ik dit weer even met een satéprikker met zilveren verf van humbrol bijgewerkt. Alsof het altijd zo geweest is. Het gaatje zie je straks natuurlijk niks meer van, want daar zit de smd led voor. De lakdraden zijn zo soepel dat ik die aan de achterkant van de lantaarn meebuig in de vorm van de lantaarn en als ze straks wat zwart zijn aangetipt zie je daar ook niks meer van. Mooier was natuurlijk om de draden door de onderkant van de lantaarn te laten lopen, maar doordat de boel al vastgesoldeerd zat was dat eigenlijk niet te doen. Doordat het draad zo ongelofelijk dun is zal je dit niet eens zien, wat mij betreft een prima oplossing.

Dan de kap. De lampen zitten natuurlijk aan de voetplaat die weer 1 geheel vormt met de rest van de kap. Omdat ik het ding demontabel wilde houden heb ik even gebrainstormd over een onzichtbare oplossing hiervoor. Ook die heb ik gevonden. Om het frame vast te zetten aan de rest van de kap/voetplaat etc. wordt het frame vastgeschroefd aan de kap. Tussen het frame in zit een plaatje met een gaatje ;D waardoor de schroef gaat die verdwijnt in de ketel van de kap. Op de onderkant van dat plaatje is nog ruimte over. Hier heb ik 2 draden met daaraan 2 stukjes fosforbrons gesoldeerd en op een stukje styreen gelijmd van 0,5 mm dik. Dit stukje styreen heb ik weer aan de onderkant van dat plaatje gelijmd. Hier zie je dus helemaal niks van. De fosforbronzen stripjes buig ik (moet dus nog gebeuren) naar boven en op de onderkant van de kap maak ik ook 2 bronzen stripjes. Aan die stripjes soldeer ik dan een draad van de smd led et voilà, de kap kan gewoon worden afgenomen. Het mooiste is, je ziet er totaal niets van.

Dan de draden die richting de tender gaan. Omdat de tender vastgeschroefd zit aan de loc (de koppelboom althans) vind ik het niet nodig om een stekkerverbinding te maken. Ook dit wordt een permanente verbinding, aangezien je voor onderhoud toch alleen maar de kap van de tender of die van de loc af hoeft te halen. Tsja, nu nog even weten hoe ik het elektrische gedeelte van de verlichting ga doen, dus met 1 of 2 weerstanden. Gelukkig is het moeilijkste gedeelte dan klaar. De locdecoder ligt al klaar (dacht dat een normale uhlenbrock wel zou passen, maar moet toch helaas (zoals anderen al suggereerden) de duurdere micro decoder hebben. Nou ja, wat moet dat moet. Dus morgen nog ff terug naar Gerie Peperkamp.

Hoe dan ook, de gaten zijn geboord, de smd leds voorzien van bedrading, de weerstandjes liggen klaar, de lantaarns zijn inmiddels weer voorzien van een nieuw laagje verf aan de binnenkant, de verbinding tussen de kap en het onderstel is zo goed als gereed, aardig wat gedaan. Foto's volgens asap...
« Laatst bewerkt op: 02 november 2013, 00:18:06 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #31 Gepost op: 02 november 2013, 00:12:55 »
Spank you Floris!
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #32 Gepost op: 02 november 2013, 00:41:14 »
realiseer je dat je dat hele dunne draad niet teveel moet gebruiken, waar het kan meteen overgaan naar dikker draad en zorgen dat er nooit kracht op de dunne draadjes komt, het spul breekt gauw af en repareren is een kloteklus. Ook is die lakisolatie nogal kwetsbaar voor scherpe randjes messing. (zoals de randjes van de gaten waar je de draden doorvoert! dus contact met het metaal van de loc en pats, ledje weg)
Ben wat dat betreft nogal door schade en schande wijs geworden zegmaar.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #33 Gepost op: 02 november 2013, 00:54:03 »
Thanks voor de tip. Waar het draad zit kom je eigenlijk nooit met je handen, dus dat zal wel goed komen denk ik zo. Die scherpe randjes kunnen idd voor problemen zorgen, maar het meeste is afgebraamd, dus hopelijk heb ik hier niet al teveel last van. Tsja, het wordt de proef op de som, want als het zit, dan zit het, verder kom je er toch nooit aan. Voor de rest heb ik vanaf het frame gewoon draad, dus het is idd. maar een kort stukje... Morgen ben ik of heel gefrustreerd of heel blij ;D
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #34 Gepost op: 02 november 2013, 10:15:00 »
je kunt het risico trouwens flink verkleinen door de weerstand in de witte draad te zetten, direct bij de decoder. Als plus dan niet de blauwe maar de zwarte draad nemen, locframe op de zwarte draad aansluiten en tenderframe op de rode. Maakt de zaak dan ergens contact waar je het niet wil dan fikt er niks uit maar doen gewoon een of 2 ledjes het niet.

(spanning op de plusdraad en het frame is gelijk dus contact boeit niet, maakt de mindraad ergens contact dan stookt ie alle stroom weg over de weerstand en heb je ook geen problemen met de decoder, al zullen de leds het dan niet doen. Raakt der draad tussen de 2 leds het frame dan doet alleen de led die direct aan de min-draad zit het, maar dr gaat iig niks kapot.)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2013, 10:18:14 door Floris Dilz »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #35 Gepost op: 02 november 2013, 13:44:44 »
Ola, het frame is als het goed is al 'live'' dan wordt dat dus zwart. De weerstand komt op een stukje printplaat in de tender naast de decoder, dichterbij kan ik het niet maken ;D

Nou, maar weer eens verder dan...
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #36 Gepost op: 02 november 2013, 14:17:58 »
Ik heb de loc niet in mijn bezit, maar ik ga dit draadje volgen!! (y) Altijd goed om te weten wat iemand anders zijn oplossingen zijn.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #37 Gepost op: 02 november 2013, 16:31:44 »
Gepiel, dat is het woord voor deze oplossing. Weinig ruimte, kleine ledjes, dunne draadjes, onmogelijke plekken, etc.. Nou ja, de ledjes zitten op hun plek. Voor wat betreft de aansluiting van de +, onderaan de voetplaat zitten links en rechts 2 kleine ketels/drukvaten gesoldeerd. Aan de binnenkant van de ketels heb ik een klein stukje spuitwerk weggekrast met een klein mesje om zo het messing er onder bloot te leggen. Hier heb ik de + van de ledjes aan gesoldeerd. De - draadjes heb ik aan elkaar gesoldeerd en deze weer gesoldeerd op een klein stukje printplaat die ik gedeeltelijk blank heb gelaten. Hier komt straks de contactstrip van de kap tegenaan. Dit stukje printplaat heb ik met secondenlijm vastgezet onderaan de kap.

Straks als alles goed gedroogd is, alles even goed en snel schoonmaken met een sopje en dan even drogen met de föhn om corrosie te voorkomen. Zodra alles droog is ga ik alle gaatjes waar de draadjes doorheen lopen vullen met zwarte verf (gaatjes zijn 0,5 mm, dus dat is met een drupje gepiept). Ook verf ik de draadjes meteen zwart. Dit heeft 2 redenen, de draadjes vallen zo niet meer op en de verf isoleert eventuele beschadigingen. Als alles dan droog is kan de boel aangesloten worden en getest. Werkt het niet, dan is het van voor af aan beginnen, maar goed, dat heb je nou eenmaal met dat superfijne spul. Werkt het wel, dan is alles goed geïsoleerd en aangesloten en hoef je er eigenlijk nooit meer naar te kijken. Het is dus bedoeld voor den eeuwigheid, nou ja, dat mag wel wat extra tijd en inspanning kosten :D Maar goed, ik ga ervoor dat alles in 1 keer werkt natuurlijk, al dat gepruts schiet ook niet op.

Het leuke is, ik heb blauwe draden gebruikt die binnen in het frame vallen. Perfecte schutkleur ondanks dat het een iets andere kleur blauw is, het valt echt totaal niet op!

Nu de tender nog digitaliseren. Inmiddels een uhlenbrock micro decoder gehaald (weer 10 euro meer kwijt gloeiende gloeiende, maar goed, nu heb ik wel een goeie) die perfect in de tender past. Daarnaast heb ik de weerstandjes ook in huis, dus het begint op te schieten. De extra stroomafname is zo gemaakt in de tender en ik ga ervan uit dat het voldoende is. Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik nog een reservedraad over vanuit de loc, waar ik dan nog stroomafname moet realiseren aan 1 kant. Hoe dan ook, het moeilijkste is nu geweest, nu maar hopen dat het werkt.
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #38 Gepost op: 02 november 2013, 17:52:26 »
Maak je nog een video voor de Beneluxspoorsite? Ik ben namelijk benieuwd naar het eindresultaat. (y) (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 03 november 2013, 09:42:11 door zuylen »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #39 Gepost op: 02 november 2013, 19:29:55 »
Van mezelf? Wat een rare vraag... Nou ja, als je dat graag wil... ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #40 Gepost op: 04 november 2013, 23:21:23 »
Poeh zeg, vanavond de proef op de som genomen, doet de verlichting het of niet? Niet dus. Tsja, waar begin je dan?

Heb alle verbindingen nog eens nagekeken, heb de solderingen nagekeken, niks te zien. Heb toen gewoon een los smd ledje aan 2 draadjes gesoldeerd en de plus direct op de zwarte draad aangesloten en de min direct op de weerstand aangesloten, er gebeurde weer niks. Sterker nog, ik dacht, laat ik eens kijken of het aan de weerstand ligt, dus ik heb de plus direct op de zwarte draad aangesloten en de min direct (dus zonder weerstand) op de witte draad (min), ook niks (je zou verwachten dat het ding heel kort heel fel brandt :D)!

Rijden doet het kreng wel, dat is niet het moeilijkste. De plus haalt de decoder van de loc en de min van de tender. Aangezien de boel rijdt betekent het dat de loc daadwerkelijk stroom aflevert en dat de tender dus ook stroom afneemt. De witte draad van de decoder zit direct aan de weerstand, dus als ik de beide draadjes direct bij de bron zou aansluiten dan zou er toch iets moeten branden. Mooi niet dus. Denk dat de decoder niet helemaal lekker is. Oh ja, toen ik de zwarte draad tegen het frame van de tender hield deed het ledje het wel, heel fel en heel kort. Aan het ledje lag het dus niet ;D

Nou ja, ga de decoder binnenkort ff omruilen, want dit is niks op deze manier. Dan het rijden, de loc rijdt goed, alleen blijft er sluiting in de bogie (nu nog zonder wielkasten), dus hier moet ik nog even wat op bedenken. Zowel de wielkasten als de bogie zelf moeten dus geïsoleerd worden van het frame. Het probleem met de wielkasten is min of meer opgelost door het stukje styreen er tussen. Maar dan de rest van de bogie. Ook nog maar eens een nachtje over slapen.

Als laatste, ik heb een uhlenbrock 73400 micro decoder. Best aardig hoor, maar als ik de regelaar half open draai rijdt de loc redelijk snel, maar tussen half open en helemaal open zit geen verschil. Zou de decoder toch te zwak zijn (levert 0,5A continu)?

Wat is er dan nog voor positiefs te melden ;D Er is extra stroomafname gemaakt in de tender. Daarnaast verwacht ik dus dat de decoder niet helemaal fris is, aangezien de verlichting totaal niet werkt (heb zelfs nog even de gele draad geprobeerd in de hoop dat deze het wel deed, maar ook hier niks). Wellicht dat het met een nieuwe decoder wel werkt, maar goed, ook dat is de proef op de som. Anders begin ik qua verlichting van voor af aan. Dan de uhlenbrock decoder, ik weet niet of het een goeie decoder is voor deze loc, komt op mij toch wat te licht over. Er moet desalniettemin een micro decoder in, maar ga toch eens kijken wat Esu heeft.

Binnenkort meer...
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #41 Gepost op: 04 november 2013, 23:30:13 »
past er echt geen normale lokpilot in? Heb hier nu zelfs een Köf1 met een normale grote lokpilot... dwars in de tender achter de motor gaat niet?
Dat verhaal van de sluiting in de bogie vind ik ook erg vreemd. Zit de bogie wel goedom? ik ga er even vanuit dat de bogie-assen maar aan 1 kant een geisoleerd wiel hebben...
« Laatst bewerkt op: 04 november 2013, 23:33:41 door Floris Dilz »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #42 Gepost op: 05 november 2013, 01:23:09 »
Tom,

Haal nu gewoon een ESU LoPi Micro, kost wat, maar dan heb je ook wat :P Alleen... als je niet te best weet wat je aan het doen bent is het misschien wel hjammer om een LP micro op te blazen.... ::) :-\

En ja, bogie isoleren hoeft niet, idd zeeeerrr waarschijnlijk de hele bogie of tenminste de wielen er verkeerdom in.

Grtzz & suc6,

Karst

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #43 Gepost op: 05 november 2013, 17:42:55 »
Ola amigo's

Ik heb de uhlenbrock genomen omdat peperkamp niet anders had. Geen andere treinenzaak hier in Ede, dus ik had ook geen vergelijkingsmateriaal en ik ging er min of meer vanuit dat de specs hetzelfde zouden zijn. Normaliter heb ik altijd Esu, maar bij deze dus een uitzondering gemaakt. Ga hem morgen dan ook terugbrengen. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten, zijn allebei even duur...

Wat betreft de wielen van de bogie, die zijn aan beide kanten geïsoleerd. Pas in de bogen lopen ze aan en dan vindt er sluiting plaats.

Die gewone lopi gaat echt niet lukken, had er 1tje liggen en die op alle manieren geprobeerd, maar er is nergens voldoende ruimte. Hij is of te breed, of te lang, of te hoog, of te... Nou ja, past gewoon nergens. Lopi/uhlenbrock micro is al een probleem, die past eigenlijk maar op 1 plek.

Maar goed, zal de boel maar eens verduidelijken met plaatjes, want zo komt het over alsof ik er niks van kan of snap. Nou ja, nu die uhlenbrock nog terug en ergens een lopi micro vandaan halen... Plaatjes volgen na het eten...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #44 Gepost op: 05 november 2013, 18:48:34 »
Deze tender is niks kleiner dan die van de 1700
de micro lopi ligt bij mij bij deze lok en de 1700 gewoon achter de motor.
stukje dubbelzijdig tape tegen de achterwand en hij is geisoleerd.