Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 68378 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Gepost op: 28 oktober 2013, 22:41:14 »
Zeau, nu ik zo'n ding heb moet er ook mee gereden worden. Het is natuurlijk een leuk locje om te zien, maar stilstand = achteruitgang, so frontout with the goat!

Als eerste het ding maar eens uit elkaar geschroefd, het is allemaal lekker simpel, dus je hebt zo door hoe het allemaal aan elkaar zit (kwestie van alle schroefjes er uit draaien en dan zie je vanzelf wel wat er los komt). De decoder heb ik ook liggen, dus we zijn er min of meer klaar voor. Wat nog lastig gaat worden is om er verlichting in te maken, de lantaarns zitten namelijk al aan het frame vast. Maar goed, daar vind ik nog wel wat op. Het andere tricky part is, waar loopt wat allemaal aan en wat gaat waar kortsluiting veroorzaken? Als klap op de vuurpijl is het chassis live, wat zeggen wil dat zowel de loc als de tender onder stroom staan en dan ook nog eens tegengesteld, d.w.z. de tender heeft een andere polariteit dan de loc. Lekker kortsluitingsgevoelig dus allemaal.

Maar goed, terug naar het demonteren, zo ziet een naakte Philotrain er uit;

Als eerste de tender en de loc van elkaar gescheiden. Daarna de tenderkap er afgehaald. 4 schroefjes los et voila:



Hey, dat is grappig, het was me nooit eerder opgevallen, maar het ding heeft cardanaandrijving! En zo ziet het er dan uit bij het onderstel van de loc:



Het zwarte rastertje wat je ziet liggen is een gedeelte van het remwerk, dat trek je er zo onderuit en dan kan je beter bij de schroefjes om de boel te demonteren. Ook de bogie moet er af, anders kan de kap niet van het onderstel gehaald worden. Hier het loconderstel en het tenderonderstel aan elkaar gekoppeld met de cardanaandrijving:



De losse kap:



En dan de onderkant van de kap. In de wielkasten zou er nog wel eens een probleem kunnen ontstaan m.b.t. kortsluiting. Het zou namelijk goed kunnen dat de wielen toch ergens (al is het maar licht) aanlopen, maar goed, dat is proefondervindelijk:



Wat betreft de bogie, in mijn doosje zitten 2 extra kappen voor boven de wielen. De huidige kappen staan wat verder van het frame af en geven zo de bogie zijn bewegingsvrijheid. Wat er wel moet gebeuren is dat de bogie geïsoleerd wordt, want volgens mij is dat de grootste bron van kortsluitingen (als ik de constructie zo zie). Dat betekent hier en daar wel wat aanpassen, maar dat is nog wel te realiseren.

Zoals ik net al zei wordt er bij de loc maar aan 1 kant stroom afgenomen en bij de tender aan de andere kant. Het chassis is dan ook live en dat is eigenlijk niet wenselijk (alhoewel meerdere fabrikanten dat doen), maarja het zou makkelijker zijn als de boel helemaal geïsoleerd was. Omdat de assen verend zijn opgehangen in hornblocks en de wielen al gekwarteerd zijn, is het vragen om problemen om de boel alsnog te isoleren. Maar eens zien hoever we komen. Hoe dan ook, dit ding gaat geweldig rijden, daar ga ik van uit. Meer tekst en uitleg de volgende sessie ;D
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2013, 22:58:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2013, 22:55:12 »
Een draadje dat met meer dan de normale belangstelling door mij zal worden gevolgd (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2013, 22:56:42 »
Rick, je weet toch dat ik niet al te snel ben he? :P
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2013, 23:07:05 »
Een beetje aanmoedeging kan niet misstaan toch? ;) :P

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2013, 23:30:15 »
sloperd ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2013, 00:55:00 »
Toch maar zelf begonnen met de sloop ?? ??? ??? ::)

Naja, je kunt hem altijd nog langsbrengen ;) :P


Grtzz & suc6,

Karst


En oh ja... laat die drijfwielen zitten waar ze zitten ! Wil je extra stroomafname, doe dat dan iig in de tender. Gewoon een stukkie geisoleerd forsforbrons op de flenzen laten lopen. En... eventueel aan de binnenkant van de drijfwielen. Daar is wel ruimte. Geen angs voor kortsluiting op de wielkasten, dat heeft Mijnheer  Friskorn prima gemaakt zo ;)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2013, 08:19:25 »
En koppelingsmechaniekjes komen er ook?

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2013, 08:20:57 »
Hoi Karst,

Ik heb deze lok destijds "nieuw" gekocht en deze heeft op onze clubbaan "Maasbuurtspoor" heel wat rondjes gereden, echter zonder de blauwe schutborden bij het voorloopstel en dan heeft de lok niet de charmante uitstraling die zij normaal heeft als ze met de schutborden in de vitrine staat.

Nu jij aan deze lok gaat werken ben ik benieuwd of jij hiervoor een oplossing hebt. Aan het draaistel monteren?

Ik volg ook dit draadje weer met grote aandacht.

Succes en groet,
Coen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2013, 10:15:01 »
Overigens toch knap dat je de loc uit elkaar durft te halen, Tom. Ik ben daar toch wat huiverig voor als het om mijn Philo 1794 gaat. Terwijl daar tzt toch ook echt een kortkoppeling onder gezet moet gaan worden...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2013, 10:52:43 »
Kom op zeg, anders ben je ook niet bang uitgevallen, Eelco!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2013, 10:57:12 »
 ;D
Komt vrees ik door het stempel "uniek model" dat de Philotrainlocs hebben. En door het prijskaartje. Je gaat eerder rommelen aan een goedkoop bakkie, dan aan eentje van een paar honderd euro.

Maar ik meen dat Karst hier ergens in een draadje heeft beschreven (met fotos) hoe hij een 1700 van een kortkoppelingshouder heeft voorzien, dus ik zal me er binnenkort ook gerust wel eens aan wagen  ;)

Eelco

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:33:38 »
Tjonge, wat een reacties allemaal ;D Ach weet je, Karst zei ergens dat je niet bang moest zijn, dus dacht ik, waarom ook niet? En eerlijk gezegd zit het ding maar met een paar schroefjes vast, die je zo los hebt. De techniek is simpel en als je al eens met messing gewerkt hebt weet je dat het spul stevig is en redelijk wat kan hebben. Dus maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken.

Het digitaliseren lijkt me niet het moeilijkste, over de kortsluitingsgevoelige plekken loop ik continu na te denken en probeer ik oplossingen te verzinnen. De bogie heb ik in gedachten al kortsluitingsvrij gemaakt op een eenvoudige manier, de rest denk ik helemaal uit voordat ik er daadwerkelijk iets aan doe. Misschien dat het daarom allemaal wat langer duurt met mijn beperkte denkvermogen :D

Hoe dan ook, ook al is het een model uit een zeer beperkte oplage, ik denk dat het plezier straks des te groter is als hij zijn rondjes maakt op de baan. En daar wil ik best wat moeite voor doen. Geen reden om te laten staan dus... En als het dan goed lukt, tsja, dan heb je ook weer zo'n overwinningsmomentje en daar doe ik het toch ook voor. Even kijken wat je kunnen is zeg maar. Nou ja, ga er vanavond nog eens even voor zitten...
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 19:23:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:47:45 »
En dan sparen om de kaiser Wilhelm zug er achter te hangen  ;) Ik blijf je activiteiten volgen. Als jij het durft, kan ik niet achterblijven  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:00:09 »
Ach ja, die hofzug zou wel mooi zijn er achter. ;D Maarre, ben alweer over een volgend locje aan het nadenken, dus heb nog geen idee hoe dat gaat uitpakken.

Hoe dan ook, zoals Coen zei, die blauwe schutborden/wielkasten van de bogie kunnen een probleem zijn. Nou bestaat de bogie uit 3 delen, namelijk het frame waar aan beide kanten de blauwe schutborden met minuscule boutjes zijn vastgezet aan datzelfde frame (er is draad in het frame getapt, dus de bevestiging geschied niet met moertjes). Ik hoef dus eigenlijk alleen maar de schutborden te isoleren van het frame en het zal niet meer kortsluiten. Nou kan ik kiezen voor een rigoreuze maatregel en dat is de schutborden verlijmen aan het frame met daartussen een heel dun stukje plastic/styreen. Lekker simpel en supersnel klaar. Die 0,1 mm extra breedte zou je toch niks van zien. Maar aangezien er bij de loc nog een setje schutborden zit, wil ik ze eigenlijk demontabel houden.

Nou ja, dat stukje plastic moet er hoe dan ook tussen, alleen zit ik na te denken over de bevestiging. De boutjes zijn zo minuscuul dat een soort busje van kunststof in de gaten al te groot zou zijn. Ook gaat de bevestiging dan teveel opvallen, aangezien je dan met ringetjes aan de buitenkant van de schutborden moet gaan werken om de boutjes en moertjes (die er dan ook moeten komen) te isoleren. Het idee is er, nu de uitwerking nog.

Overigens, de loc heeft vanmiddag zijn eerste meter(s) gereden op een recht stukje spoor. Wat rijdt het ding fantastisch en soepeltjes! De stroomafname zal nog verbeterd moeten worden, maar daar komen de tips van Karst fantastisch bij van pas (lees je dat Karst!;D). Hoe dan ook, het is fantastisch om deze loc te zien rijden, dus hij kan gewoon niet in de vitrine! Nog eens verder brainstormen...
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 20:02:15 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:07:22 »
Misschien iets met klok en klepel, dus wellicht praat ik peop, maar wordt blanke nagellak niet gebruikt ter onopvallende isolatie? Ik meen het hier wel eens voorbij te hebben zien komen, gebruikt op buffers van Philolocos...

Eelco