Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
30 July 2025, 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Hulp gewenst bij een beginner van een modelspoorbaan  (gelezen 4274 keer)

Hans Schiedam

• Offline Offline
  • Nooit te oud om te leren!
Hulp gewenst bij een beginner van een modelspoorbaan
« Gepost op: 28 October 2013, 11:27:46 »
Eerst even netjes voorstellen,
Mijn naam is Hans en ben 55 jaar oud en een beginner wat betreft modelspoorbaan.
Hoofdzakelijk voor mijzelf maar ook voor mijn kleinzoon van 1 jaar wil ik gaan beginnen met een baan.
Jong geleerd.....en wie weet dat hij het ook leuk gaat vinden.
Ik wil H0 van Marklin gaan aanschaffen en dit dan ook gelijk digitaal.
Mijn voorkeur is Hollands materiaal en een baan afmeting ( in U-vorm) van 400x350.
Na het afspeuren van verschillende sites en een bezoek aan een winkel ben ik op deze keuze gekomen.
Vorige week heb ik mijn cd van Wintracks binnen gehad en ben er gelijk mee bezig gegaan (dit zover mogelijk).
Ik heb via een site een voorbeeld plaatje binnen gehaald en deze (geprobeerd) in Wintracks te plaatsen.
Natuurlijk ging dat niet goed want ik begrijp nog niet veel van die hoogtes instellen.
Nadat ik dit forum had doorgelezen viel me op dat er veel hulp wordt geboden door ervaren bouwers en met goede tips voor een leek zoals ik.
Mijn vraag is dan ook voor hulp voor een goed ontwerp.
Bij deze probeer ik 2 plaatjes te uploaden van een idee van een baan dat ik heb.

Alvast bedankt voor de moeite en begrip.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 16:17:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Martin Hornis

• Offline Offline
Re: Hulp Gewenst bij een beginner van een modelspoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2013, 13:12:35 »
Gefeliciteerd met je eerste baanplan. Dat ziet er best aardig / goed uit. Eén kleine opmerking van mijn kant. In de bovenste tekening zit in het 2e verticale spoor een probleempje. Er volgt daar op zeer korte afstand een tegenboog naar rechts. De afstand tussen boog en tegenboog zou ik wat groter nemen door de boog (vanaf de bovenkant gezien) naar links wat eerder te laten beginnen. Daarbij is één gebogen rail voldoende. Dan volgen één of twee rechte rails en daarna twee gebogen rails naar rechts.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2013, 13:26:30 »
Hoi Hans welkom hier.

Niet om het een of ander Hans maar je begint gelijk met een groot project, zeker omdat je aangeeft dat je beginner bent. Probeer eerst eens een oefenbaantje te bouwen om de technieken te leren. Dan komt een groot plan later wel vanzelf. En je hebt eerder een resultaat wat voor dat kleine grut misschien ook leuker is.
Jeroen

Hans Schiedam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2013, 13:49:47 »
Ik vertelde dat ik beginner ben omdat ik vroeger (+/- 35 jaar geleden) met een baan was begonnen voor mijn zoon.
Deze uiteraard analoge baan was zover klaar dat alleen nog het aankleden moest gebeuren met gras en huisjes enz.
Omdat wij er toen achter kwamen dat onze zoon gehandicapt was en niet in staat was de vele knoppen van de wissels te bedienen
heb ik toen besloten om het grootste gedeelte plus baan te verkopen aan iemand van de familie.
Digitaal is voor mij dus onbekend en ben ik dus een beginner ermee.
Maar in ieder geval bedankt voor het lezen en het beantwoorden.
Groeten Hans.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 14:03:43 door Ronald Koerts »

Hans Schiedam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2013, 13:52:09 »
Gefeliciteerd met je eerste baanplan. Dat ziet er best aardig / goed uit. Eén kleine opmerking van mijn kant. In de bovenste tekening zit in het 2e verticale spoor een probleempje. Er volgt daar op zeer korte afstand een tegenboog naar rechts. De afstand tussen boog en tegenboog zou ik wat groter nemen door de boog (vanaf de bovenkant gezien) naar links wat eerder te laten beginnen. Daarbij is één gebogen rail voldoende. Dan volgen één of twee rechte rails en daarna twee gebogen rails naar rechts.

Ik heb het gezien.....
Bedankt voor het meekijken en deze tip.
3 ogen zien meer dan 1.......(ik ben half blind)
Groeten, Hans.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2013, 13:58:01 »
Dan nog kan het aan te bevelen zijn om middels een klein baantje wegwijs te worden met de nieuwe digitale technieken en wanneer je die eenmaal onder de knie hebt, de grote baan te bouwen.
Jeroen

Hans Schiedam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2013, 14:13:56 »
Dan nog kan het aan te bevelen zijn om middels een klein baantje wegwijs te worden met de nieuwe digitale technieken en wanneer je die eenmaal onder de knie hebt, de grote baan te bouwen.

Bedankt Jeroen, Ik neem je aanbeveling ten harte.
Ik zat net te kijken naar eventueel een startset van Marklin.....pffff
Jammer dat er geen is met een NS set erbij.....
Jij nog een goede tip betreffende een startset?

Groeten, Hans.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2013, 14:32:02 »
In 3 rail wordt dat denk ik moeilijk omdat je Nederlands wil rijden. Roco bedeeld ons dan wat meer maar omdat Roco 2 rail is zul je alles moeten ombouwen naar 3 rail.

Ook even op de site gekeken van Marklin en zie dan een set met een Railpool lok en een set Benelux met Captrain lok. Goederentreinen maar als de lok in Nederland komt, dan heb je misschien een mooi begin.
http://www.marklin.nl/producten/nederlandse-modellen-1/2012/29350-digitale-startset-benelux
http://www.maerklin.de/de/produkte/details.html?level1=26&nopage=1&art_nr=29450&groupchoice=0&subgroupchoice=16&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Fstartpackungen.html

Jeroen

Hans Schiedam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2013, 14:45:39 »
In 3 rail wordt dat denk ik moeilijk omdat je Nederlands wil rijden. Roco bedeeld ons dan wat meer maar omdat Roco 2 rail is zul je alles moeten ombouwen naar 3 rail.

Ook even op de site gekeken van Marklin en zie dan een set met een Railpool lok en een set Benelux met Captrain lok. Goederentreinen maar als de lok in Nederland komt, dan heb je misschien een mooi begin.
http://www.marklin.nl/producten/nederlandse-modellen-1/2012/29350-digitale-startset-benelux
http://www.maerklin.de/de/produkte/details.html?level1=26&nopage=1&art_nr=29450&groupchoice=0&subgroupchoice=16&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Fstartpackungen.html

Bedankt Jeroen,
Ik had deze ook al opgeschreven en mijn keuze heb ik bij deze gemaakt.
Bij Modeltrein Express in Vlaardingen hebben ze deze beide op voorraad dus....morgen een bezoekje brengen.
Bedankt voor het meedenken en kijken op de sites voor mij.

Groeten, Hans.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2013, 15:14:10 »
Hans,

mag ik vragen waarom je kiest voor Märklin?

Ikzelf zou als starter dat namelijk niet overwegen daar ik wat realistischer naar de rails kijk en tevens het prijsverschil in 2-rail en 3-rail modellen wat groot vindt.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 16:06:43 door Sander Lageveen. Reden: spelfout eruit gehaald »
mvg,
 Sander

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2013, 15:22:15 »
Hans
Om je teleurstellingen te besparen. Je stijgingen en daling mogen echt niet groter zijn dan 3 % . Liever nog minder voor een goede treinenloop. Je baanplan heeft zowel links als rechts twee ultra hellingen waarbij de trein onder zijn eigen traject kruist . Dat betekent dat op dat punt het verschil in hoogte zo moet zijn dat je lok en wagons er onder doorkunnen, in HO is dat een - minimale afstand van +/-9 cm. ( excl plaatdikte) Omgerekend is dan een raillengte van minimaal 3 meter. In je plan is die lengte nog geen 1.5 mtr. Gaat echt niet werken!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Hans Schiedam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2013, 15:35:24 »

WOUW.....dat is nog eens een tip
Kijk....daar heb ik dus niet aan gedacht.....best wel stom van me.
Terug naar Wintracks en iets anders bedenken en verzinnen om wel een goede treinloop te krijgen.
Misschien wel een probleem met deze afmetingen van de plaat.
Nogmaals bedankt.
Groeten, Hans.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 20:01:29 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Hans Schiedam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2013, 15:36:58 »
Hans,

mag ik vragen waarom je kiestv oor Märklin?

Ikzelf zou als starter dat namelijk niet overwegen daar ik wat realistischer naar de rails kijk en tevens het prijsverschil in 2-rail en 3-rail modellen wat groot vindt.

mvg,
 Sander

Puur omdat ik dit 35 jaar geleden ook had.
Ben niet bekent met andere merken......vandaar.

Groeten, Hans.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2013, 16:04:50 »
Welkom op Beneluxspoor, Hans. :)

Probeer eerst eens een oefenbaantje te bouwen om de technieken te leren.

Dit is een tip om ter harte te nemen. Ik zou als nieuweling of herintreder klein beginnen. Een grote baan is mooi, maar kost wel veel doorzettingsvermogen. Met een kleine baan leer je fouten herkennen en kun je nieuwe ervaringen opdoen, die je bij de bouw van een grote baan nodig hebt.

Ben niet bekent met andere merken......vandaar.

Eens een Märklinist, altijd een Märklinist? Ik raad je aan om onbevooroordeeld - voordat je gaat beginnen - je eerst beter te oriënteren op de huidige markt. Brawa, Fleischmann, Liliput, Piko en Roco zijn zomaar een paar merken die ook prachtige modellen leveren. Inderdaad: allemaal tweerail. Dat is misschien eng, maar je bent nooit te oud om te leren, nietwaar?

Succes! (y)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 17:20:26 door Basilicum »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2013, 17:42:01 »

Met bovenstaande ben ook ik het erg eens.
Klein beginnen en leren.
Das een stuk goedkoper/slimmer dan gelijk een kamer vol te proppen en door de tegenslagen,evt slecht baan ontwerp,gebrek aan kennis/handigheid,dan de hand doek in de ring te gooien.

Zijn er miss nog andere redenen dat je vast wil houden aan marklin die we niet weten ?
Als er buiten je genoemde reden om geen reden is dan zou ook ik zeggen,bekijk toch is andere merken van 2 rail formaat.
Dat maakt het verkrijgen van nederlands spul in elk geval al een heel stuk makkelijker voor op je toekomstige baan   ;)

Owjah das waar ook,welkom alhier op dit forum  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 19:06:52 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0