Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:33:55
Piko 2025 door Chris Westerduin
Vandaag om 16:32:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:33
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door spoorzeven
Vandaag om 15:37:04
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 15:22:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Minibaan Visserskaai H0 door Theo Mol
Vandaag om 14:52:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:15
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 13:34:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:11:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
  

Auteur Topic: Beste spoorrails  (gelezen 3913 keer)

MaVe

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Beste spoorrails
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2013, 00:49:28 »
Ik ben via Tillig ( prijzig ) naar Piko A-Gleis ( beperkte geometrie in mijn ogen ) tot uiteindelijk nu roco line 2.1 gegaan. Voor mij de beste keuze.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Beste spoorrails
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2013, 00:50:30 »


Welke rails bevelen jullie aan, ivm rijkwaliteit?


K rail  ??? ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: Beste spoorrails
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2013, 08:36:36 »
Ouwe Triang rails, code 695 denk ik en echte pantsergevechtsrails...
Spoor 0 adept

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Beste spoorrails
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2013, 11:41:58 »
Dan hebben we nu nog precies 6908 reacties te gaan!   ;D
In dit kader: op dit moment werk ik met Roco, Piko en Peco door elkaar. Alles wel code 100.
Piko heeft wel een fijnere kop, oogt fraai. Roco is uit de tijd dat Roco nog roco was, uit Oostenrijk, waar je met shillingen betaalde. De Peco is onlangs gekocht, nog geen rijervaringen mee.

Groet,
Michel

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2013, 13:17:54 »
....ik ben er echter achter gekomen dat 2,1 mm. voor veel van mijn ouder materieel deels wel 20 jaar oud te laag was en ratelen het gevolg.
Kun je eens concrete voorbeelden geven van dat materieel? Dus merk, type loc, rijtuig, wagen. Ik kan me niet voorstellen dat materieel van 20 jaar oud nog te hoge flenzen heeft, dat kan gewoon niet waar zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Beste spoorrails
« Reactie #20 Gepost op: 22 October 2013, 13:26:07 »
Het probleem van het ratelen herken ik wel, maar het is wel veelal met materieel dat inderdaad ouder is. Ik rij dan ook nog altijd "gewoon" code 100, in het verleden wel geexperimenteerd maar toen geratel gekregen.

Groet,

Richard

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #21 Gepost op: 22 October 2013, 14:20:11 »
.....maar het is wel veelal met materieel dat inderdaad ouder is.
En daar zou ik nou graag eens voorbeelden van willen zien. De kreet "ouder materieel" zegt me niks, ik wil gewoon weten over welk materieel het dan gaat.
Er heerst algemeen de gedachte dat je geen code 75 of code 83 moet gebruiken, omdat "sommig materieel"  daarover zou ratelen. Tegen die gedachte verzet ik me al jaren, want in mijn ogen is het onzin. Voor materieel dat ouder is dan 40 jaar kan ik het me nog voorstellen, maar jonger dan 40 jaar niet.
Vandaar mijn oproep: kom nou eens met concrete voorbeelden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Beste spoorrails
« Reactie #22 Gepost op: 22 October 2013, 14:28:31 »
Het laatste model dat ik heb gehad dat niet met Rocoline overweg kon was de Hamo 1139 en die dateert uit 1980. De Hamo motorpost die een paar jaar later verscheen, had al genormeerde wielen. Fleischmann was al eerder omgegaan en Roco heeft nooit anders geproduceerd. Mogelijk dat Lima rond die tijd nog wat pizzasnijders heeft toegepast, de eerste Koplopers staat me zo bij, maar dat hield 30 jaar geleden ook wel op. Het schijnt dat het spul dat intertijd in Oost-Europa werd gemaakt nog weleens hoge flenzen wil hebben, dat is in ieder geval de verklaring die Piko geeft voor de 2,5 mm railstaven, maar hé, de muur is ook alweer 24 jaar geleden gevallen.

Iets anders is dat de eerste Rocoline flexrail en beetje hoge railspijkers had en dat wilde weleens problemen geven, zelfs met genormeerde flenzen. Maar ook dat is al weer heel lang geleden veranderd.

Ik vind het ook niet echt een argument meer, tenzij je van nostalgisch materieel houdt. Daarvoor heb ik een rondje k-rail liggen.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 14:33:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Beste spoorrails
« Reactie #23 Gepost op: 22 October 2013, 14:33:08 »
Anders toch gewoon een kwestie van wieltjes vervangen  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #24 Gepost op: 22 October 2013, 14:37:29 »
Het laatste model dat ik heb gehad dat niet met Rocoline overweg kon was de Hamo 1139 en die dateert uit 1980.
Inderdaad, Hamo is een berucht voorbeeld. Daar zitten vaak gewoon Märklin wielen onder. Veel Hamo modellen ontstonden door ombouw van een oorspronkelijk Märklin model. Aan één kant de wielen er af, asgat opboren, plastic bus erin en terug op de as. Aan de te hoge flenzen deden ze niets, en ook de B-maat werd weer op 14 mm teruggezet. Een duidelijk gevalletje knoeiwerk van de firma die de ombouw pleegde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Beste spoorrails
« Reactie #25 Gepost op: 22 October 2013, 14:40:39 »
Maar in dit geval was het volgens mij gewoon Märklin zelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Beste spoorrails
« Reactie #26 Gepost op: 22 October 2013, 16:41:50 »
De enige met flens op de biels rijdende goederenwagons bij mij zijn 3-rail van M* zelf uit 1960-1970, ze hobbelden zelfs al op de oude rocoline van 1980.
Al het andere spul, van alle fabrikanten, hobbelt niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #27 Gepost op: 22 October 2013, 16:45:34 »
Märklin flenzen zijn 1,35 mm hoog. En dat is volgens de NEM te hoog voor 2-rail bedrijf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: Beste spoorrails
« Reactie #28 Gepost op: 22 October 2013, 17:28:45 »
de Weinert Mein Gleis is heel mooi.
Ook boterzacht om te flexen en buigen.

Is niet voor-gebruind, dat zul je zelf moeten doen.
En heeft ook geen standaard rechte en gebogen stukken.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #29 Gepost op: 22 October 2013, 22:53:13 »
Hoi Klaas;

Hamo 1100
Fleischmann 1200
Lima 1300 standaard
Lima 1300 vernieuwd
Lima Hondenkop 4
Lima Mat46
Fleischmann Br..., ja die NS-nepper
Fleischmann Br.01... 
Een oeroude Trix stomer [heel oud beestje maar loopt nog steeds]

Diverse Fleischmann goederenwagons en Lima NS-rijtuigen

De wagentjes en rijtuigen niet zo'n probleem ... andere asjes eronder en gaan met de banaan, maar die locs en treinstellen ?

Daarom weg van de minste weerstand en oude Roco [ja ... de echte van die Schillingen  ;D] met Piko gecombineerd en mijn RocoLine doe ik niet weg [is echt niet slecht hoor ... maar wissels willen wel eens gammele solderingen in de wisseltongen hebben] heb ik in een afzonderlijk deel van de baan voorzien waar het hoge flenzen materiaal niet hoeft te komen.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 22:55:56 door ddv »