Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:04:11
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Beste spoorrails  (gelezen 3779 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Beste spoorrails
« Reactie #30 Gepost op: 22 October 2013, 23:08:33 »
Maar het spul is dan aanzienlijk ouder dan 20 jaar en daar ging het Klaas om.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #31 Gepost op: 22 October 2013, 23:49:32 »
Hoi;

Lima 1300 standaard
Lima 1300 vernieuwd
Lima Hondenkop 4 [zou ik nooit wegdoen, heeft spec betekenis]
Lima Mat46
Fleischmann Br..., ja die NS-nepper
Fleischmann Br.01... 

Toch echt in de eerste helft van de jaren 90 aangeschaft, lagen toen gewoon in de winkel, het ontwerp is wellicht ouder maar ik heb ze tóch pas tussen de 15 en de 20 jaar [toen nieuw] !

De 1100 van Hamo, de 1200 van Fleischmann en die Trix oldie waren toen i.d.d. tweedehands !

Groet Dieter

P.S.

Het spul verkopen brengt niks op dus is aanpassen van de rails een betere optie, de rest van mijn materiaal is i.d.d. een stuk nieuwer.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 23:54:07 door ddv »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Beste spoorrails
« Reactie #32 Gepost op: 23 October 2013, 01:16:57 »
Ik heb ook nog wat Lima spul van twintig jaar terug - Hondekop- en mat '46 onderstellen en de gemoderniseerde 1300 - maar die hebben geen problemen met Rocoline. Eerdere uitgaven van diezelfde modellen wel, maar dan praat je echt over nog langer geleden. Lima is alweer bijna tien jaar failliet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #33 Gepost op: 23 October 2013, 01:33:59 »
Hallo;

Wanneer die dingen gemaakt zijn kan ik echt niet zeggen, ik weet alleen wanneer ik ze gekocht heb en ik was er toendertijd erg blij mee ... ik denk er zelfs over ze digitaal te maken !
Mij is verteld "koop dan liever nieuwe, dat gaat je tóch een Euro of 60-80 per stuk kosten om ze bij deze tijd te krijgen". Maar goed ... voor de verkoop krijg ik niet veel en dus is opwaarderen een betere optie dunkt me ...
Ik had ook al aan andere wielen gedacht maar ... ? voor wagentjes ja maar voor locs ??

Dat neemt niet weg dat ik RocoLine geen slechte optie vindt maar met Piko kan hij zich ook geen buil vallen en werkelijk alles rijdt dan.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 23 October 2013, 02:05:01 door ddv »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #34 Gepost op: 23 October 2013, 09:49:17 »
Heb ook nog eens wat materieel getest op de volgende lage railsoorten:
Peco code 75 heeft een flensruimte van 1,346 mm volgens hun eigen catalogus. Ik meet met de schuifmaat 1,3 mm.
RocoLine heeft een flensruimte van 1,4 mm (gemeten).

Getest materieel:
Lima 1200, dateert van rond 1980. Gemeten flenshoogte 1,2 mm, ratelt niet
Lima 1300, idem
Lima mat.'46, dateert uit de jaren '90. Gemeten flenshoogte op de motorbak 1,2mm. Op de motorloze bak zelfs maar 1,0 mm. Ratelt niet.

Een hele batterij plan E's van Lima, nog met plastic wielen, dateren uit de jaren '60. Duidelijke ratelaars.
Een goederenwagentje van Lima, idem.

Daarentegen ook een wagentje van Fleischmann met plastic wielen, leeftijd onbekend. Flenzen voldoen keurig aan de norm, ratelt niet.

Enkele Jouef wagentjes, leeftijd onbekend, maar waarschijnlijk ook uit de sixties, duidelijk te hoge flenzen.

Concluderend:  wat de Lima 1200, 1300 en mat. '46 betreft zijn mijn ervaringen dus gunstiger dan die van Dieter.
En ik heb ook nog wat ratelaars in mijn collectie, maar die stammen met zekerheid of waarschijnlijkheid uit de zestiger jaren. Zijn allemaal krijgertjes waar ik nog eens andere assen in moet zetten als ik me ga vervelen.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Beste spoorrails
« Reactie #35 Gepost op: 23 October 2013, 10:12:34 »
Inderdaad Klaas, het is echt een jaar of dertig geleden dat Lima nog materieel met hoge flenzen fabriceerde. Daaronder vallen dan de eerste lichting mat '46 en Koploper van begin jaren tachtig en zeker de Hondekoppen die al uit de jaren zeventig dateren. Het is natuurlijk mogelijk dat die nog een tijd uit winkelvoorraad waren aan te schaffen. Maar de meeste exemplaren die je nu tweedehands kunt aanschaffen hebben geen moeite met Rocoline. Het wisselen van de wielen is bij die treinstellen overigens eenvoudig, maar dat is wel erg off topic.

Ik heb het idee dat het verhaal telkens wordt herhaald en daarbij gemakkelijk wordt overdreven. Ik vind het echt niet nodig om de keuze van railsysteem nog hierdoor te laten bepalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #36 Gepost op: 23 October 2013, 13:48:32 »
Hallo;

Henk heeft in zoverre gelijk dat het geluid bij de meeste locs/rijtuigen door mij niet echt als storend werd ervaren. Het is echter een teken dat de wielen de kleinijzers raken, dat slijt denk ik, ik weet niet wat de gevolgen hiervan op termijn zijn voor de rails [doorslijten kleinijzers ?], daarom liever het zekere voor het onzekere.
Peco heeft trouwens ook mooi spul maar de keuze is wat beperkter dacht ik, ik heb het overwogen maar eerlijk is eerlijk ... niet aangedurfd.

Groet Dieter