Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
  

Auteur Topic: Beste spoorrails  (gelezen 3770 keer)

MaVe

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Beste spoorrails
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2013, 00:49:28 »
Ik ben via Tillig ( prijzig ) naar Piko A-Gleis ( beperkte geometrie in mijn ogen ) tot uiteindelijk nu roco line 2.1 gegaan. Voor mij de beste keuze.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Beste spoorrails
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2013, 00:50:30 »


Welke rails bevelen jullie aan, ivm rijkwaliteit?


K rail  ??? ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Beste spoorrails
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2013, 08:36:36 »
Ouwe Triang rails, code 695 denk ik en echte pantsergevechtsrails...
Spoor 0 adept

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Beste spoorrails
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2013, 11:41:58 »
Dan hebben we nu nog precies 6908 reacties te gaan!   ;D
In dit kader: op dit moment werk ik met Roco, Piko en Peco door elkaar. Alles wel code 100.
Piko heeft wel een fijnere kop, oogt fraai. Roco is uit de tijd dat Roco nog roco was, uit Oostenrijk, waar je met shillingen betaalde. De Peco is onlangs gekocht, nog geen rijervaringen mee.

Groet,
Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2013, 13:17:54 »
....ik ben er echter achter gekomen dat 2,1 mm. voor veel van mijn ouder materieel deels wel 20 jaar oud te laag was en ratelen het gevolg.
Kun je eens concrete voorbeelden geven van dat materieel? Dus merk, type loc, rijtuig, wagen. Ik kan me niet voorstellen dat materieel van 20 jaar oud nog te hoge flenzen heeft, dat kan gewoon niet waar zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Beste spoorrails
« Reactie #20 Gepost op: 22 October 2013, 13:26:07 »
Het probleem van het ratelen herken ik wel, maar het is wel veelal met materieel dat inderdaad ouder is. Ik rij dan ook nog altijd "gewoon" code 100, in het verleden wel geexperimenteerd maar toen geratel gekregen.

Groet,

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #21 Gepost op: 22 October 2013, 14:20:11 »
.....maar het is wel veelal met materieel dat inderdaad ouder is.
En daar zou ik nou graag eens voorbeelden van willen zien. De kreet "ouder materieel" zegt me niks, ik wil gewoon weten over welk materieel het dan gaat.
Er heerst algemeen de gedachte dat je geen code 75 of code 83 moet gebruiken, omdat "sommig materieel"  daarover zou ratelen. Tegen die gedachte verzet ik me al jaren, want in mijn ogen is het onzin. Voor materieel dat ouder is dan 40 jaar kan ik het me nog voorstellen, maar jonger dan 40 jaar niet.
Vandaar mijn oproep: kom nou eens met concrete voorbeelden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Beste spoorrails
« Reactie #22 Gepost op: 22 October 2013, 14:28:31 »
Het laatste model dat ik heb gehad dat niet met Rocoline overweg kon was de Hamo 1139 en die dateert uit 1980. De Hamo motorpost die een paar jaar later verscheen, had al genormeerde wielen. Fleischmann was al eerder omgegaan en Roco heeft nooit anders geproduceerd. Mogelijk dat Lima rond die tijd nog wat pizzasnijders heeft toegepast, de eerste Koplopers staat me zo bij, maar dat hield 30 jaar geleden ook wel op. Het schijnt dat het spul dat intertijd in Oost-Europa werd gemaakt nog weleens hoge flenzen wil hebben, dat is in ieder geval de verklaring die Piko geeft voor de 2,5 mm railstaven, maar hé, de muur is ook alweer 24 jaar geleden gevallen.

Iets anders is dat de eerste Rocoline flexrail en beetje hoge railspijkers had en dat wilde weleens problemen geven, zelfs met genormeerde flenzen. Maar ook dat is al weer heel lang geleden veranderd.

Ik vind het ook niet echt een argument meer, tenzij je van nostalgisch materieel houdt. Daarvoor heb ik een rondje k-rail liggen.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 14:33:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Beste spoorrails
« Reactie #23 Gepost op: 22 October 2013, 14:33:08 »
Anders toch gewoon een kwestie van wieltjes vervangen  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #24 Gepost op: 22 October 2013, 14:37:29 »
Het laatste model dat ik heb gehad dat niet met Rocoline overweg kon was de Hamo 1139 en die dateert uit 1980.
Inderdaad, Hamo is een berucht voorbeeld. Daar zitten vaak gewoon Märklin wielen onder. Veel Hamo modellen ontstonden door ombouw van een oorspronkelijk Märklin model. Aan één kant de wielen er af, asgat opboren, plastic bus erin en terug op de as. Aan de te hoge flenzen deden ze niets, en ook de B-maat werd weer op 14 mm teruggezet. Een duidelijk gevalletje knoeiwerk van de firma die de ombouw pleegde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Beste spoorrails
« Reactie #25 Gepost op: 22 October 2013, 14:40:39 »
Maar in dit geval was het volgens mij gewoon Märklin zelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Beste spoorrails
« Reactie #26 Gepost op: 22 October 2013, 16:41:50 »
De enige met flens op de biels rijdende goederenwagons bij mij zijn 3-rail van M* zelf uit 1960-1970, ze hobbelden zelfs al op de oude rocoline van 1980.
Al het andere spul, van alle fabrikanten, hobbelt niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #27 Gepost op: 22 October 2013, 16:45:34 »
Märklin flenzen zijn 1,35 mm hoog. En dat is volgens de NEM te hoog voor 2-rail bedrijf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: Beste spoorrails
« Reactie #28 Gepost op: 22 October 2013, 17:28:45 »
de Weinert Mein Gleis is heel mooi.
Ook boterzacht om te flexen en buigen.

Is niet voor-gebruind, dat zul je zelf moeten doen.
En heeft ook geen standaard rechte en gebogen stukken.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #29 Gepost op: 22 October 2013, 22:53:13 »
Hoi Klaas;

Hamo 1100
Fleischmann 1200
Lima 1300 standaard
Lima 1300 vernieuwd
Lima Hondenkop 4
Lima Mat46
Fleischmann Br..., ja die NS-nepper
Fleischmann Br.01... 
Een oeroude Trix stomer [heel oud beestje maar loopt nog steeds]

Diverse Fleischmann goederenwagons en Lima NS-rijtuigen

De wagentjes en rijtuigen niet zo'n probleem ... andere asjes eronder en gaan met de banaan, maar die locs en treinstellen ?

Daarom weg van de minste weerstand en oude Roco [ja ... de echte van die Schillingen  ;D] met Piko gecombineerd en mijn RocoLine doe ik niet weg [is echt niet slecht hoor ... maar wissels willen wel eens gammele solderingen in de wisseltongen hebben] heb ik in een afzonderlijk deel van de baan voorzien waar het hoge flenzen materiaal niet hoeft te komen.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 22:55:56 door ddv »