Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door wob
Vandaag om 16:11:30
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Hendrik Jan
Vandaag om 16:10:33
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 16:06:19
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 16:02:39
Roco 2020 nieuws door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:53:43
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:53:42
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Bob R.
Vandaag om 15:48:58
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 15:41:24
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door Reeks77
Vandaag om 15:40:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:40:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
Vandaag om 15:29:04
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 15:25:49
Fleischmann br 24 / 4140 verlichting vrijmaken door stoombr38
Vandaag om 15:25:05
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door iarnrod
Vandaag om 15:12:56
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door BartvD
Vandaag om 14:49:11
Zestiger jaren plastic lijmen? door phdirk
Vandaag om 14:48:18
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:47:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:44:18
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:24
Diorama houthandel Spoor-0 door Tulpendaal
Vandaag om 14:39:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:35:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:25:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 13:47:33
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
Vandaag om 13:46:05
EifelBurgenBahn door Falkenberg
Vandaag om 13:24:23
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 13:19:26
Koppeling weg. Oplossingen? door henk
Vandaag om 13:01:05
100x "Het is Weekend" foto's!!! door Jelmer
Vandaag om 12:48:21
Modules van Kees Gorter door Tulpendaal
Vandaag om 12:40:51
  

Auteur Topic: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962  (gelezen 11931 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Gepost op: 19 oktober 2013, 15:44:07 »
Onlangs de hand weten te leggen op de ZpAR van de E271/272 Osnabrück – Löhne (1960 en 1962)
Deze bracht de voor Oost-Europa bestemde rijtuigen vanuit de Nord-West Express over naar de D105/106 Aachen – Berlin - Moskou vv..
Overigens bestond deze laatste weer voor een deel uit rijtuigen uit Parijs die met de PSE D311 naar Aachen waren gekomen.
Interessante verstrengeling van treinen dus.
De vraag gaat over de als Bln gekenmerkte rijtuigen uit de NWE/E271.
Als een rijtuig met BDirektion Bln gekenmerkt werd waren dit dan DR rijtuigen?
In tegenstelling dan dus tot de door andere landen gestelde rijtuigen waarbij gewoon NS, SNCF, SNCB, enz werd aangegeven, bij de DR dan dus niet.
Vraag vervolgens is dan welke typen zullen dit dan geweest kunnen zijn?
Nieuwbouw was er in de DR bij mijn weten toen nog niet.
Zouden de ooit door Fleischmann uitgebrachte modellen 5744,5745,5742 hiervoor gebruikt kunnen worden?
Zo ja, dan is, met weglating van SZD WLA (wat zou het leuk zijn als daar eens een model van kwam), een leuk treintje samen te stellen.
- Post4m Osnabrück – Nürnberg
- Pw
- Byg
- Byg
- AB – NS – HvH – Warschau
- WLA – SZD – HvH – Moskou (alleen Di, Mi, Fr, en So)
- B – Bln – HvH – Berlijn (van 9 juli – 10 sept.)
- Bc – Bln – HvH – Berlijn (Mo, Do, Sa tot 10 sept.)
- B - DB/NS (Bd) - HvH – Hannover (niet van 9 juli – 10 sept)met andere woorden als die andere B er niet was
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2013, 15:46:29 door gertjan_duivesteijn »
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2013, 18:22:22 »
Ik heb me de laatste tijd ook in ZpAR's verdiept, vind ze zeer interessant. De rijtuigen gekenmerkt met "Bln" zijn inderdaad van de DR. Op een later tijdstip is de DB hiervoor wel de aanduiding DR gaan gebruiken. Over het type rijtuig is op basis van de ZpAR weinig te zeggen. Het zitrijtuig was in 1960 zeer waarschijnlijk een vooroorlogs type, in 1962 eveneens iets vooroorlogs of anders mogelijk een MOD-rijtuig (Modernisierungswagen, geleverd vanaf 1961, maar kwamen die wel naar Nederland) of een gloednieuw UIC Y-rijtuig (die type DR-sneltreinrijtuigen met een lengte van 24,5 meter, geleverd vanaf 1962). Voor de vooroorlogse typen komen de Gruppe 28, Gruppe 35 en de Schürzenwagen in mij op, maar van die laatste had de DR er niet veel en juist deze rijtuigen zijn als eerste in MOD-rijtuigen omgebouwd. Over de Bc (ligrijtuig) kan ik niets zeggen, behalve dat ik ook hier iets vooroorlogs vermoed.

Voor de overige rijtuigen:
Post4m: na-oorlogs postrijtuig met een lengte van 26,4 meter
Byg: Umbauwagen, vierassig
AB NS: dit moet een plan K geweest zijn, NS had na 1958 geen andere AB-rijtuigen voor de internationale dienst meer.
B DB/NS: DB: vermoedelijk een Bm (B4ümg), bij de NS een plan D, of, in 1960, mogelijk nog een ovaalramer (ex-AB, niet ex-C), welke pas in 1961 uit de internationale dienst zijn teruggetrokken.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

Rubedino

  • Gast
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2013, 18:54:53 »
In het boek: internationale reisezuge in die DDR staan zo'n beetje alle samenstellingen van personentreinen die door de DDR reden. Deze ook. Als ik het boek thuis heb zal ik eens kijken. Plan K en stalen D zaten zeker in die trein.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2013, 12:27:13 »
Rudolfph, Kees-Jan.
Dank voor jullie reactie. Nuttige aanvullende info.
Als het door Kees-Jan genoemde boek nog fotomateriaal of andere aanvullende info oplevert is dat helemaal prachtig.
Een ovaalramer lijkt me niet aannemelijk. Ik vermoed dat de B tussen HvH en Hannover, als het geen plan D was, een ouder type DB rijtuig is geweest. Eerder dus en gruppe 28, 35 of misschien wel een Hecht.
Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.
Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Gert1

  • Gast
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:18:33 »
Een kenner speelde mij via-via de volgende informatie toe:

VRM zomer 1960 (29-5/1-10)
D 171/172
 
Wagennr.               Type/ton/zitpl.      mij.        route
-                            P/49/-                  NS          Amsterdam-Osnabrück 9  )
90                         B/36/72               DB          Asd-Grossenbrode         
89                         AB/36/30-36        DB          ,,
2                           WLAB/54/nnn      CIWL      Hoek van Holland of Asd-Kobenhavn 8  )
1                           WLAB/54/nnn      CIWL      Hld-Kobenhavn
88                         Bc/45/80 (of 60)  NS          ,,
87                         AB/49/18-40        NS          ,,
86                         B/36/72               DB          Hld-Grossenbrode
85                         B/47of36/72        NS/DB     ,, 8  )
-                            D(V)/43/-            NS          ,,
84                         AB/49/18-40       NS          Hld-Warszawa
83                         WLA/52/nnn        SZD        Hld-Moskwa 5  )
82                         B/?/72                 DR          Hld-Berlin 4  )
81                         Bc/?/48               DR          ,, 3  )
80                         B/47of36/72       NS/DB     Hld-Hannover fac 2  )
-                            WR/54                CIWL      Hld-Osnabrück 1  )
 
1  )           Oldenzaal-Osnabrück buiten dienst wgs geen rangeerfaciliteiten
2  )           Niet van 9-7 t/m 10-9
3  )           alleen op 1, 4 en 6  t/m 10-9
4  )           alleen van 9-7 t/m 10-9
5  )           alleen op 2, 3, 5 en 7
8  )           kunnen niet gelijktijdig lopen
9  )           alleen op werkdagen

Mbv. de gewichten kan het exacte rijtuigtype worden bepaald. Plan N Bc: 45 ton en 80 zitplaatsen, plan D B: 47 ton en 72 zitplaatsen, plan K AB: 49 ton en 18-40 zitplaatsen 1e (A) en 2e klas (B). Dus geen “ovalen ramen” rijtuig enz.
Nb. De P was er een van de vooroorlogse serie Pd 7901-7903.
 
Hiervan gingen vijf rijtuigen (die naar het oosten) in Osnabrück over op trein E 271 naar Löhne.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2013, 19:20:09 door Noordwaarts »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:25:22 »
Dan is in ieder geval duidelijk als je niet de SZD wagen inzet, je de DR Bc moet laten rijden. Daarvan is een Fleischmann model (de Bc4üe 37/51) . Wat wil je als WR gebruiken?
Dit vraagt wel om een grafiekje, kijken of dat deze week lukt.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:37:18 »
Gert,

Dank voor de ruime aanvullende informatie.
De bevestiging dus voor de Plan D ipv een ouder type.
De Pw is dus juist weer wel een ouder type. Kunnen er vele geweest zijn. Vele ook in model verkrijgbaar.
Een modernere was ook niet aannemelijk geweest daar de eerste nieuwe Pw's de Pw4üm-60 (Dm901) was.
Dan blijft nog steeds de vraag, welke types waren de DR rijtuigen?
Daar staan nu weer net vraagtekentjes bij het gewicht.
Je zou bijna denken dat de NS zich ook elke keer weer liet verrassen door het type.
We zoeken verder.

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:43:24 »
Dirk Jan,

Je was me net voor met reageren.
Ik dacht aan het samenstellen van de E271.
Dan heb ik de WR niet nodig.
Mijn vraag is onder andere of de Fleischmann Bc voldoet (5744).
Hoe zit het dan met de B uit dezelfde serie.
Die WR is overigens leuk om te volgen.
Ging van de Nord-West-Express over op de Scandinavie-Parijs-Express naar Jeumont en vervolgens weer terug.
Hoek van Holland - Osnabrück - Jeumont vv.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:06:16 »
Ja, de 5744 voldoet. Ook de naoorlogse bouw van 20 stuks in 1951 leek heul erg op die serie. De B van de DR zal ook wel een 35er zijn geweest (waarvan de serie uit 1936 met ruim 800 stuks groot was)

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:12:25 »
De door Gert geplaatste VRM spreekt over 48 ligplaatsen.
Dat zou op 8 coupe's duiden. De Flm 5744 heeft er 9.
Kwam zojuist http://wirtschaftssenioren.ba-bautzen.de/waggonbau/ nog tegen.
Even klikken op Reisezugwagen en dan 3e van boven
Maar compromissen zijn er om gesloten te worden.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2013, 22:00:21 »
Mh, daar laten ze een 3e klasser  zien, dat kan niet de ligwagen zijn, die is als WLB slaapwagen uitgeleverd en pas later, nadat er voldoende Reko en Neubau WL wagens waren naar een Bc omgebouwd. Er schijnen zowel gr35 als Gr38 nabouwversies te zijn geweest: link. Ik hou t op een 35er die in de NWE reed, zie DSO
Hier wordt nog gesproken van een Bc die Hvh-Berlin reed en die een 9 venster, Gr35 kan zijn.
Ach, leuk uitzoekwerkje

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2013, 17:31:34 »
Samenvattend zou de E271 er op maandag, donderdag of zaterdag in juni 1962 er dus zo uitgezien hebben:
- Post - Moderne na-oorlogse Postwagen van +24 meter.
- Pw - Voor de oorlogs type bagage rijtuig
- Byg - 4 assige umbau
- Byg - 4 assige umbau
- AB - Plan K NS
- Bc - op basis van gruppe 35 DR (Fleischmann 5744)
- B - Plan D NS of Büm-54 DB
Hoe bont wil je het hebben?
Ga maar eens op zoek naar een Fleischmann 5744 en een moderne Post in Tp III uitvoering.
De rest is ruim voorradig
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2013, 17:56:21 »
Deze dus
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:12:24 »
Hm, daar heb ik nu net zitten snuffelen en niets kunnen vinden.
Ja, die dus.
Hoe bestel je die? De site pikt geen NL postcodes.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2013, 19:45:20 »
tja, ff een duitser lief aankijken? Of je neemt een p/21: hier
11:16, 12:22, 13:2 14:9