Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Freddy
Vandaag om 11:07:49
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 10:49:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:27:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:11:20
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
  

Auteur Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"  (gelezen 90448 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #150 Gepost op: 29 May 2015, 13:06:58 »
Martin,


Het probleem is minder het besturen van meerdere modules als wel het besturen van enige modules met de computer, terwijl de rest handgestuurd is. Dus een handgestuurde trein rijdt een automatisch gestuurde module bak op vanuit een handgestuurde module bak.
Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #151 Gepost op: 29 May 2015, 13:42:30 »
Hier spelen een paar benamingen een rol die verschillende betekenissen kunnen hebben. Het gaat daarbij om: handgestuurde en automatisch gestuurde modulebakken; handgestuurde en automatische gestuurde treinen. De meest gebruikelijke gedachte is dat handgestuurd iets is dat met fysieke schakelaars en handregelaars gewerkt wordt, terwijl automatische sturing veelal via een computersysteem met software verloopt.

Bij iTrain kun je treinen automatisch of handgestuurd (met een muis-/beeldscherm-dialoog) laten rijden. Automatisch rijden is daarbij een vooraf vastgelegde route afleggen. Handgestuurd is van een bepaald blok naar een ander blok (aanklikken op het scherm) laten rijden.

Daarvoor is het wel nodig dat handgestuurde modulebakken voorzien zijn van een treindetectiesysteem in de hoofdsporen en in de overgavesporen. Overgavesporen leiden naar een baangedeelte zonder treindetectiesysteem en digitale wisselaansturingen. Het digitaal aan- en afmelden van treinen gebeurt dan in een overgavespoor.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #152 Gepost op: 29 May 2015, 13:55:25 »
Goed even de zin aangepast:
Het probleem is minder het besturen van meerdere modules als wel het besturen van enige modules met de computer, terwijl de rest niet computer gestuurd is. Dus een niet computer gestuurde trein rijdt een computer gestuurde module bak op vanuit een niet computer gestuurde module bak.
Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.

Overigens bedenk ik me nu ook, hoe los je de andere kant op. (Alhoewel dit minder opportuun is, daar die module toch niet computer gestuurd is.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #153 Gepost op: 29 May 2015, 14:25:07 »
Dus een niet computer gestuurde trein ...
Ik neem aan dat er een trein bedoeld wordt zonder locdecoder. De oplossing is dan om het Dinamo-systeem te gebruiken. Met dat systeem kunnen analoge en digitale treinen gelijktijdig op het digitale gedeelte rijden. Wel in aparte blokken natuurlijk.
Dus een niet computer gestuurde trein rijdt een computer gestuurde module bak op vanuit een niet computer gestuurde module bak. Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.
In het overgangsblok de trein laten stoppen, door het volgende blok bezet te melden d.m.v. een schakelaar. Dan is er gelegenheid om de loc aan te melden in het digitale systeem. Als dat klaar is, dan kan de trein verder rijden door de bezetschakelaar uit te schakelen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #154 Gepost op: 29 May 2015, 14:47:32 »
Het BNLS module systeem is wat betreft de railspanning gedefinieerd als een DCC baan. Daar zullen dus per definitie treinen met een decoder op rijden. Dynamo zou een alternatief in het computergestuurde gedeelte.
Stoppen? Hoe denk je dat er voor publiek uit ziet op een beurs?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #155 Gepost op: 29 May 2015, 14:49:53 »
Volgens mij is het een bewuste keuze geweest om het BNLS module systeem in N en h0 (voor 00 weet ik het niet) vrij te houden van besturingssystemen. D.w.z. in ieder geval voor de doorgaande sporen.

Wat iemand doet met de "niet doorgaande sporen" is zijn / haar eigen zaak.

Of vergeet ik nu iets?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #156 Gepost op: 29 May 2015, 21:51:17 »
Zoals in veel gevallen in de elektrotechniek zijn er twee mogelijkheden: serieel en parallel. Dat geldt ook voor het overdragen van treinen van een handgestuurd naar een automatisch gestuurd gedeelte. Serieel: je kunt dat op de vrije baan doen. Parallel: je kunt dat op de (zij)sporen in een station doen. Bij het grootspoor worden beide mogelijkheden toegepast.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #157 Gepost op: 01 June 2015, 19:17:08 »
@Peter,

Nog even een paar vragen. De modulebakken zijn op zich best groot. Hoe vervoer je deze en zijn ze na afloop demonteerbaar? Als ze demonteerbaar zijn, hoe heb je dat gedaan?

MVG, hielke1501

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #158 Gepost op: 01 June 2015, 20:15:24 »
Ik kan ze precies omgekeerd tegen elkaar aan monteren. De achterwanden zitten aan de modules vast, dus de achterwand van elke module wordt aan de voorkant van de ander geschroefd.
Dan heb ik een blok van 60 x 60 en 120cm lengte met de 20cm extra als uitsteeksels aan de zijkanten. Dat geheel schuif ik zo in mijn Renault Grand Scénic ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #159 Gepost op: 01 June 2015, 20:25:20 »
@Peter,

Kun je t.z.t een aantal foto's voor mij maken hiervan? Dit voor mijn voorstelling.
Is/zou die zo ook mee kunnen in de trein? Ik heb namelijk nog geen rijbewijs en dus ook nog geen auto ;).
Heb je al nagedacht over hoe je dit gaat doen met de seinen, bebouwing en begroening?

MVG, hielke1501

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #160 Gepost op: 01 June 2015, 21:04:14 »
Op basis van veelvuldig met BNLS bakken slepen en sleuren kan ik slechts een ding zeggen mbt "vervoeren per trein": niet aan beginnen !!!

Dan zou ik eens kijken of je iemand kan vinden met wie je mee kan rijden

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #161 Gepost op: 01 June 2015, 21:20:15 »
Hoi Paul,

Daar was ik ook al bang voor. Ik denk dat niemand hier echt in de buurt woont die langs komt om voor mij de bak(ken) te komen halen. Ik woon in Helmond (bij Eindhoven), mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen met vervoer. Reactie's mogen ook per PB.

MVG, hielke1501

PS, sorry Peter dat ik hiermee je draadje inpik.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #162 Gepost op: 01 June 2015, 21:47:56 »
Vervoer in de trein is een absolute no-go, ik snap dat je dit graag zou willen, maar dat gaat met deze formaten echt niet. Misschien 2 hele compacte modules van 40cm lengte die je tegen elkaar aan monteert om te vervoeren.

Dit is mijn vervoersmethode:

Rood is module 1 inclusief achterwand, zwart is module 2 inclusief achterwand, blauw zijn sporen. Zoals je ziet is er ruim voldoende ruimte tussen de 2 modules voor scenery. Ik moet alleen de hoogte van de scenery van beide modules op elkaar afstemmen.
« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 21:49:37 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #163 Gepost op: 01 June 2015, 23:01:39 »
Hoi Paul,

Daar was ik ook al bang voor. Ik denk dat niemand hier echt in de buurt woont die langs komt om voor mij de bak(ken) te komen halen. Ik woon in Helmond (bij Eindhoven), mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen met vervoer. Reactie's mogen ook per PB.

MVG, hielke1501

PS, sorry Peter dat ik hiermee je draadje inpik.
Ik ga hier vreselijk off topic, maar kan het hiermee wel kort sluiten.

Hielke,

er is nog een bouwer bij jouw in de buurt. Daar zou je eea met kunnen afstemmen mbt vervoer. Dat handelen we even via PB af tegen de tijd dat het nodig is.

En weer terug naar Peter!

Gr.

Edsko

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #164 Gepost op: 02 June 2015, 19:54:25 »
@Peter,

Nogmaals mijn excuses dat ik je draadje hiervoor in beslag nam. Je hebt me wel op een aantal goed ideeën gebracht.

@Edsko,

Zie pb.

Inderdaad, nu terug naar het kopstation.