Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"  (gelezen 88130 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #150 Gepost op: 29 May 2015, 13:06:58 »
Martin,


Het probleem is minder het besturen van meerdere modules als wel het besturen van enige modules met de computer, terwijl de rest handgestuurd is. Dus een handgestuurde trein rijdt een automatisch gestuurde module bak op vanuit een handgestuurde module bak.
Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #151 Gepost op: 29 May 2015, 13:42:30 »
Hier spelen een paar benamingen een rol die verschillende betekenissen kunnen hebben. Het gaat daarbij om: handgestuurde en automatisch gestuurde modulebakken; handgestuurde en automatische gestuurde treinen. De meest gebruikelijke gedachte is dat handgestuurd iets is dat met fysieke schakelaars en handregelaars gewerkt wordt, terwijl automatische sturing veelal via een computersysteem met software verloopt.

Bij iTrain kun je treinen automatisch of handgestuurd (met een muis-/beeldscherm-dialoog) laten rijden. Automatisch rijden is daarbij een vooraf vastgelegde route afleggen. Handgestuurd is van een bepaald blok naar een ander blok (aanklikken op het scherm) laten rijden.

Daarvoor is het wel nodig dat handgestuurde modulebakken voorzien zijn van een treindetectiesysteem in de hoofdsporen en in de overgavesporen. Overgavesporen leiden naar een baangedeelte zonder treindetectiesysteem en digitale wisselaansturingen. Het digitaal aan- en afmelden van treinen gebeurt dan in een overgavespoor.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #152 Gepost op: 29 May 2015, 13:55:25 »
Goed even de zin aangepast:
Het probleem is minder het besturen van meerdere modules als wel het besturen van enige modules met de computer, terwijl de rest niet computer gestuurd is. Dus een niet computer gestuurde trein rijdt een computer gestuurde module bak op vanuit een niet computer gestuurde module bak.
Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.

Overigens bedenk ik me nu ook, hoe los je de andere kant op. (Alhoewel dit minder opportuun is, daar die module toch niet computer gestuurd is.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #153 Gepost op: 29 May 2015, 14:25:07 »
Dus een niet computer gestuurde trein ...
Ik neem aan dat er een trein bedoeld wordt zonder locdecoder. De oplossing is dan om het Dinamo-systeem te gebruiken. Met dat systeem kunnen analoge en digitale treinen gelijktijdig op het digitale gedeelte rijden. Wel in aparte blokken natuurlijk.
Dus een niet computer gestuurde trein rijdt een computer gestuurde module bak op vanuit een niet computer gestuurde module bak. Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.
In het overgangsblok de trein laten stoppen, door het volgende blok bezet te melden d.m.v. een schakelaar. Dan is er gelegenheid om de loc aan te melden in het digitale systeem. Als dat klaar is, dan kan de trein verder rijden door de bezetschakelaar uit te schakelen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #154 Gepost op: 29 May 2015, 14:47:32 »
Het BNLS module systeem is wat betreft de railspanning gedefinieerd als een DCC baan. Daar zullen dus per definitie treinen met een decoder op rijden. Dynamo zou een alternatief in het computergestuurde gedeelte.
Stoppen? Hoe denk je dat er voor publiek uit ziet op een beurs?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #155 Gepost op: 29 May 2015, 14:49:53 »
Volgens mij is het een bewuste keuze geweest om het BNLS module systeem in N en h0 (voor 00 weet ik het niet) vrij te houden van besturingssystemen. D.w.z. in ieder geval voor de doorgaande sporen.

Wat iemand doet met de "niet doorgaande sporen" is zijn / haar eigen zaak.

Of vergeet ik nu iets?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #156 Gepost op: 29 May 2015, 21:51:17 »
Zoals in veel gevallen in de elektrotechniek zijn er twee mogelijkheden: serieel en parallel. Dat geldt ook voor het overdragen van treinen van een handgestuurd naar een automatisch gestuurd gedeelte. Serieel: je kunt dat op de vrije baan doen. Parallel: je kunt dat op de (zij)sporen in een station doen. Bij het grootspoor worden beide mogelijkheden toegepast.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #157 Gepost op: 01 June 2015, 19:17:08 »
@Peter,

Nog even een paar vragen. De modulebakken zijn op zich best groot. Hoe vervoer je deze en zijn ze na afloop demonteerbaar? Als ze demonteerbaar zijn, hoe heb je dat gedaan?

MVG, hielke1501

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #158 Gepost op: 01 June 2015, 20:15:24 »
Ik kan ze precies omgekeerd tegen elkaar aan monteren. De achterwanden zitten aan de modules vast, dus de achterwand van elke module wordt aan de voorkant van de ander geschroefd.
Dan heb ik een blok van 60 x 60 en 120cm lengte met de 20cm extra als uitsteeksels aan de zijkanten. Dat geheel schuif ik zo in mijn Renault Grand Scénic ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #159 Gepost op: 01 June 2015, 20:25:20 »
@Peter,

Kun je t.z.t een aantal foto's voor mij maken hiervan? Dit voor mijn voorstelling.
Is/zou die zo ook mee kunnen in de trein? Ik heb namelijk nog geen rijbewijs en dus ook nog geen auto ;).
Heb je al nagedacht over hoe je dit gaat doen met de seinen, bebouwing en begroening?

MVG, hielke1501

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #160 Gepost op: 01 June 2015, 21:04:14 »
Op basis van veelvuldig met BNLS bakken slepen en sleuren kan ik slechts een ding zeggen mbt "vervoeren per trein": niet aan beginnen !!!

Dan zou ik eens kijken of je iemand kan vinden met wie je mee kan rijden

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #161 Gepost op: 01 June 2015, 21:20:15 »
Hoi Paul,

Daar was ik ook al bang voor. Ik denk dat niemand hier echt in de buurt woont die langs komt om voor mij de bak(ken) te komen halen. Ik woon in Helmond (bij Eindhoven), mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen met vervoer. Reactie's mogen ook per PB.

MVG, hielke1501

PS, sorry Peter dat ik hiermee je draadje inpik.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #162 Gepost op: 01 June 2015, 21:47:56 »
Vervoer in de trein is een absolute no-go, ik snap dat je dit graag zou willen, maar dat gaat met deze formaten echt niet. Misschien 2 hele compacte modules van 40cm lengte die je tegen elkaar aan monteert om te vervoeren.

Dit is mijn vervoersmethode:

Rood is module 1 inclusief achterwand, zwart is module 2 inclusief achterwand, blauw zijn sporen. Zoals je ziet is er ruim voldoende ruimte tussen de 2 modules voor scenery. Ik moet alleen de hoogte van de scenery van beide modules op elkaar afstemmen.
« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 21:49:37 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8592
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #163 Gepost op: 01 June 2015, 23:01:39 »
Hoi Paul,

Daar was ik ook al bang voor. Ik denk dat niemand hier echt in de buurt woont die langs komt om voor mij de bak(ken) te komen halen. Ik woon in Helmond (bij Eindhoven), mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen met vervoer. Reactie's mogen ook per PB.

MVG, hielke1501

PS, sorry Peter dat ik hiermee je draadje inpik.
Ik ga hier vreselijk off topic, maar kan het hiermee wel kort sluiten.

Hielke,

er is nog een bouwer bij jouw in de buurt. Daar zou je eea met kunnen afstemmen mbt vervoer. Dat handelen we even via PB af tegen de tijd dat het nodig is.

En weer terug naar Peter!

Gr.

Edsko

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #164 Gepost op: 02 June 2015, 19:54:25 »
@Peter,

Nogmaals mijn excuses dat ik je draadje hiervoor in beslag nam. Je hebt me wel op een aantal goed ideeën gebracht.

@Edsko,

Zie pb.

Inderdaad, nu terug naar het kopstation.