Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:23:14
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:17:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:00
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:19:18
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 12:47:37
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 12:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:55:37
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 204296 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #675 Gepost op: 12 July 2015, 12:35:24 »
Wat ik in het geval van scenery vaak voorbij zie komen als werkwijze is 1st donker,dat is tenslotte de basis kleur en dan in lagen opbouwen naar licht.
Een mooi voorbeeld hiervan zie je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Mpko5rxM9pI
Waarbij ik opmerk dat die snuiter erg knappe bergen kan maken uit schuim met wat lijm en wat messen  :o  (y)
Wellicht heb je hier wat aan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #676 Gepost op: 12 July 2015, 19:39:38 »
Hoi hoi!
Ik zou het rolluik een laagje mat grijs (bijvoorbeeld de grijze primer in spuitbus van de Action) geven, zo, dat het roest nog wat doorschemert. Daarna wellicht een dry brush met ijzerkleur om aan te geven dat de deur nog werkt.  Wat ik mij afvraag, is, of bij rolluiken de rol niet binnen zit. Uit oogpunt van onderhoud en veiligheid lijkt me dat beter! Voor een niet meer gebruikte deur vind ik het roest prachtig en ook de klimplant is erg goed gelukt.
Groet van Thonis

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #677 Gepost op: 12 July 2015, 20:47:20 »
Hallo Thonis

Leuk dat ik je weer hoor
Bedankt voor de tips en bedankt voor de voorbeelden die je met de mail gestuurd hebt.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #678 Gepost op: 13 July 2015, 15:01:41 »
Hallo

Weer een kleine update

Allereerst geprobeerd de roldeur een ander uiterlijk te geven.


Voor een roldeur in werking moet dit toch wel goed zijn, ik ben er tevreden over.


Vervolgens een begin gemaakt met de elektra voorziening die op mijn moduul baan
door de lucht komt met elektriciteit's palen.
Tegen de muur boven komt dus nog een verdeel blok met isolatoren etc.
maar die moeten nog gemaakt worden.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #679 Gepost op: 13 July 2015, 16:03:15 »
Hallo Herwim
Altijd goed om te zien wat je allemaal aan 't knutselen ben Herwim.
Leuke ideeën en het rolluik ziet er al veel meer realistisch uit. (y)
Weet niet in welke tijd het tafereel zich afspeelt maar ik dacht dat de rolluiken
van recentere datum zijn.   
Vroeger waren het altijd grote zware schuifdeuren of deuren met verroestte scharnieren.
Vaak hingen ze scheef of hingen de rollers naast de rails.
Gaat leuk zo lekker bezig hoor  ;)
Groet Ed

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2880
    • foto's op Imgur
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #680 Gepost op: 13 July 2015, 16:07:12 »
Weet niet in welke tijd het tafereel zich afspeelt maar ik dacht dat de rolluiken
van recentere datum zijn.   

Maar het kán wel. Zelfs in sommig vooroorlogs NS-materieel zaten ook rolluiken, bv. de Dec's.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #681 Gepost op: 13 July 2015, 17:01:46 »
Hallo Ed

Het speelt af in de 50er  60er  jaren.
Inderdaad heb ik even gedacht aan roldeuren maar straks komt er een
goederen loods vlak bij de lok loods en die heeft roldeuren.
Dit wordt een bouw pakket van Artitec
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #682 Gepost op: 13 July 2015, 19:02:59 »
Brrrr wat een enge elektrische installatie!  (y) ;)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #683 Gepost op: 13 July 2015, 19:38:53 »
Hoi Thonis

Ja zo waren de methode in vroegere jaren.
En als je het geheel laat vervallen ja dan krijg je dit.
Ben blij dat het bevalt
Hé tot hoors, mocht je weer in de buurt zijn kom gerust weer langs.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #684 Gepost op: 13 July 2015, 21:34:21 »
 (y) Ziet er weer puik uit.........maar hebben ze daar in die loods 220 of 380? Er liep vroeger meestal één dikke 4 of 5 aderige kabel naar boven tot aan de porseleinen isolatoren (meestal 4, 3x fase + 0) aan de gevel. Van daar werd die kabel gesplitst en ging het verder door de lucht. De aarde ging afhankelijk van de leverancier door de grond of door de lucht. Bij grootgebruikers heb je dan dus 4 of 5 kabels (meestal on-geïsoleerd) door de lucht. Voor huishoudens met enkele fase liep er of één geïsoleerde kabel met 2 of 3 aders of 2 (fase +0) of 3 (fase +0 +aarde) on-geïsoleerde kabels door de lucht.
In België zag (zie je soms nog) ook wel eens trafo's als onder station in die palen hangen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #685 Gepost op: 14 July 2015, 07:09:14 »
Hallo Ruud

Dit zijn hele goede tips heb ik totaal niet aan gedacht, je wil een elektrische leiding nabootsen
heb daar totaal niet bij nagedacht deze keer hoe dit in werkelijkheid is uitgevoerd.
Als ik het dus goed begrijp gaat er 1 dikke kabel vanuit de schakelkast naar boven en net
onder de isolatoren groep (weet geen eens hoe dit echt heet) wordt deze kabel gesplitst d.m.v.
een trafo kast in 4 à 5 kabels die de wijde wereld in gaan.
Ik ga ervan uit dat een dergelijk gebouw met grote machines etc wel een 3 fase +0 installatie hebben.

Ruud nog even een extra vraag kende ze vroeger in dergelijke objecten wel bliksem afleiders en zouden die dan
naast de elektra kabel geplaatst mogen worden maar dan de grond in natuurlijk ?
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #686 Gepost op: 14 July 2015, 09:32:59 »
Bliksemafleiders bestaan al héél lang. Vaak liepen die vanaf een hoek of midden van het gebouw naar boven. Het zijn er bij grotere gebouwen altijd meerdere. Het dak is daarbij in mazen van 5x5m, 10x10m of 20x20m verdeeld, met elke 10m een leiding naar beneden.

De voeding komt inderdaad uit de lucht via palen naar de 4 in de muur bevestigde beugels met daarop een porceleinen isolator. Van daaruit loopt de geïsoleerde meer aderige kabel langs de muur naar de hoofdverdeelkast. De masten lopen in Nederland richting trafohuisje waarin de trafo's zitten die van bv 10KV naar 380V transformeerd. Dit alles in Jip en Janneke taal ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #687 Gepost op: 14 July 2015, 12:53:34 »
Hallo Ruud

Nog een vraag.
Als je verschillende gebouwen bij elkaar heb staan met enige tussenruimte
breng je de luchtlijnen dan van gebouw tot gebouw of gaan de luchtlijnen
rechtstreeks van één object naar een soort van energie station.
met welke term kan ik de verschillende luchtlijnen en verbindingen op Google zoeken.
Kan geen juiste term vinden die mij verder brengt.
Bedankt weer
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2880
    • foto's op Imgur
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #688 Gepost op: 14 July 2015, 13:49:53 »
Brrrr wat een enge elektrische installatie!

Voor de tegenwoordige tijd wel, ja. Vroeger kwam zoiets echt wel voor.
Gelukkig is alles nu in (vooral) de "Westerse wereld" beter/veiliger geregeld.

Maar in bv. Aziatische landen willen ze er nog vaak een potje van maken. Zelfs in Japan, wat toch als algemeen wel als "ontwikkeld" te boek staat.


In elk geval: zoals Herwim het hier uitbeeldt, is gaaf (en inspirerend).  (y)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #689 Gepost op: 14 July 2015, 15:00:11 »
Liggen de gebouwen vlak bij elkaar, dan kun je vanaf één paal naar meerdere gebouwen gaan. Ook kun je de palen langs de weg zetten en dan vandaar naar het korts bij zijnde gebouw. Ook van gebouw naar gebouw kwam wel voor. Maak het een beetje spannend ;).
Google eens op "bovengronds elektriciteitsnet" afbeeldingen, daar staan best veel foto's, ook van de oude palen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).