Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 201163 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #45 Gepost op: 16 October 2013, 19:31:11 »

Dat ze niet breed waren is me wel duidelijk,maar een beeld vorming voor jezelf is wel een idee.
Verder zou ik niet meer doen dan max 2 gaten en deze ietsjes breder maken dan wat je nu zwart hebt getekend.
Overigens zijn die grachten zowel rond Utrecht en Asd wel allemaal redelijk van dezelfde bouw en tijdperk,dus de vergelijking komt aardig overeen denk ik.
telt overigens ook voor wat soortgelijk spul in Dordrecht  ;D
Verder zou ik dan wel die damwanden haaks laten eindige tegen de muur waar de openingen in moeten komen en dan de hele kopse kant van die wand incl gaten met "stenen" bekleden.
Zoals het nu op je foto's staat slaat t nergens op met wat damwand rondom een gat wat een "tunnel" voor moet stellen  ;)
Tot zover een aanvulling op een "lijp" idee  ;D

Hoi Floris
Fijn dat je tijd hebt om even te reageren dat had ik even nodig een positief gesprek na een vervelende middag.
De zwarte vlakken zijn maar een voorlopig plek om even een idee te krijgen.
Ja 2 gaten was ik ook al van plan en de kade muren inderdaad haaks eindigen op de kopse wand.
Heb vanmiddag kartonnen kokers gekocht om daarmee de tunnels onder het wegdek te realiseren.
Ben ook van plan om in de tunnel gangen hele kleine lichtjes aan te brengen en natuurlijk water.
Uiteraard een railling zal ook aan gebracht worden.
He nogmaals bedankt voor je idee.
gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #46 Gepost op: 16 October 2013, 20:11:04 »
Ik zou de lampjes achterwege laten,die hangen in geen enkele onderdoorgang/tunnel onder een stuk weg door.
Voor de "kokers" had je ook een stuk wc rol kunnen gebruiken denk ik  ::)
Water lijkt me wel een vereiste voor een kanaalschuit  ;D
Waar wilde je een railing aan brengen ?
*owjah graag gedaan trouwens*
Je moet je eigen niet alles zo zwaar aantrekken,dat helpt een hoop   ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 16 October 2013, 21:48:04 »
Hoi Floris

Bij ons in Utrecht zijn er wel hier en daar lampen onder de doorgangen, niet bij elke doorgang dus.
Ik heb een WC rol uitgeprobeerd maar deze was net iets aan de kleine kant.
De rollen die ik nu heb zijn iets groter ±5,5 cm
De railling komt boven aan langs de weg op de kopse kant van de haven boven de bogen dus.
Je moet je eigen niet alles zo zwaar aantrekken,dat helpt een hoop   ;)
jammer dat je daar over begint, ik neem aan dat je de topic over het verkleinen van foto's bedoeld
ik trek me niet alles aan maar ik kan heel verdrietig worden als men mij persoonlijke opmerkingen maakt
terwijl ik niets anders dan de opmerkingen heb beantwoord en niemand persoonlijk iets aanmerkte.
Het ging om de toon en wat er gezegd werd in mijn persoonlijke richting.
En dat ik niet dankbaar ben dat jullie mij helpen bij mijn vragen die ik af en toe stel want dat ben ik wel degelijk en laat dat ook genoeg horen.
O ke Bedankt weer voor je meedenken
gr.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 05:37:59 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 17 October 2013, 08:22:29 »
Mogguh Herwim,

Voor wat betreft die onderdoorgangen,zou je eigenlijk moeten weten of men ze vroeger ook al had met verlichting.
Een reden die ik nog niet genoemt had om geen verlichting te doen in het voorstel voor je haven eind,is dat dit onherroepelijk laat zien dat je probeert de boel "te flessen"
(de boel een beetje bedonderd zeg maar  ;) )
Als het niet verlicht is,valt wat je hebt gemaakt niet dus danig op dat alles geheel perfect is gemaakt.
Het railling verhaal is me nu ook duidelijk   :)
Kan idd wel handig zijn aan de voorzijde,dn vallen de preisers tenminste niet massaal in de haven  ;D
Voor de rest van je reactie zou ik zeggen,zie m'n reactie op je mail  ;)
Als je de afmetingen weet van zo'n vrachtschuit,dan is makkelijk te achterhalen welke maat het beste werkt qua tunnel.
Mocht iemand dat weten,dan ben ik daar ook wel benieuwd naar eigenlijk.
Met vr gr

Floris

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 17 October 2013, 08:40:25 »
Hoi Floris

Ja daar had ik niet echt aan gedacht.
Zal er rekening mee houden
Bedankt weer voor het mee denken, zie ook je PB
gr.
Herwim

PS: Als ik zo'n schip die nu door de grachten vaar voor ogen haal dan denk ik dat zo'n schip
± 5 à 6M breed is.
Op het voorsteven staat soms ook een kleine laad en los kraan, zal proberen daar een foto van te maken
maar dan moet ik zo'n ding wel weer tegen komen en m'n camera bij me hebben.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 08:44:05 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #50 Gepost op: 17 October 2013, 13:35:06 »
Ik ontdek toch elke keer weer "nieuwe" topics   ;D
Zal hem nog eens door lezen, ziet er mooi uit

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 17 October 2013, 13:36:00 »
Hallo Herwim verteld verder
deel 06

Van het bouwen is de afgelopen dagen niet veel terecht gekomen maar goed dat verschuiven we nu naar het weekend en ik had belooft eind van de week het volgende hoofdstuk te presenteren dus bij deze.
Ik heb nog even het laatste deel aangepast met een foto van de AKLI beveiliging mooi he fijn dat er toch altijd weer mede hobbyisten zijn die zulke mooie dingen kunnen maken.

De Kolen handelaar en Klein Staal verwerking ’s  Fabriek Ben v. Schaik
Een aantal jaren geleden las ik een artikel in Modelspoor magazine waarin beschreven werd het opzetten van een kleine moduul uitgaande van een Kibri bouwdoos voorstellende een kolen overslag.
Ik dacht die doos zou ik graag willen hebben om straks in een bepaalde opzet te kunnen verwerken, want plannen in de richting van kolen en ijzer handel had ik al vroeg in mijn hoofd.
Wel na enig zoeken en vragen vond ik de bewuste bouwdoos die nu heel goed van pas komt.

Ben v.Schaik die kolen handelaar was en tevens eigenaar binnenkort van de scheepsschroeven fabriek, was daar heel blij mee.
Deze bouwdoos zal flink aangepast worden en samen gevoegd met een bouwdoos van Pola zie hier onder.

Deze twee bouw dozen zullen samen gevoegd worden tot een kolen stort plaats aangevuld met een kraan en een loopband, eerste deel heb ik reeds gerealiseerd.

links op het witte vlak zal nog een klein kantoor komen incl het opzakken van kolen en een kleine transsportband voor de vrachtauto's
Vooraan waar de transsportband al in beeld is is het de bedoeling om deze te laten draaien met kolen erop en door stort in het wagonnetje en via de onderkant weer in de stortbak omhoog komt.
De stortband wordt als het ware verlengd maar dan deel onzichtbaar. ook weer een deel project.

Het ontstaan van echt rijdend autoweg en fiets verkeer op mijn moduulbaan

Op mijn moduul had ik geen rekening gehouden met echt rijdende auto’s laat staan rijdende fietsertjes totdat ik het artikel las van Magnorail echt rijdende fietsertjes met echt bewegende beentjes, dit is toch te gek.
Eén van de uitvinders kende ik al daar hij ook de persoon is achter het mooie modelspoor teken programma Annyrail.
Na een aantal vragen beantwoord gekregen te hebben wist ik het dit zou ik ook wel op mijn moduul baan willen zien maar hoe pas je dat in een bestaand plan in terwijl je eigenlijk geen ruimte meer voor heb

Ik verzon een tussen laag waar de auto’s en fietsers naar hartenlust hun rondjes konden maken (zie foto hierboven) maar helaas dit heb ik weer af moeten breken.(komt bij mij wel eens meer voor)
Was leuk verzonnen maar in de praktijk bleek dit niet werkbaar, als er wat gebeurde met het verkeer of met de aandrijving hiervan kon ik er nagenoeg niet meer bij.
Dus een nieuw traject moest gezocht worden in een toch al vol moduul.
Nu wilde het geval dat ik toe was aan het inventariseren van de achtergrond op het rechter moduul, om een goede diepte te krijgen was het plan een extra strook achter op het moduul te plaatsen waar de fabriekspanden en huizen hun plaats zouden vinden dit heb ik al beschreven in het hoofdstuk “De huizen op de achtergrond “ Ik dacht als ik toch daar een strook extra ga plaatsen kan ik ook wel rekening houden met een eventueel auto en fiets traject.

Zie hierboven het nieuwe fiets traject verwerkt in de achtergrond in wording.

Voor het wegdek moest ik een heel gladde oppervlak zien te vinden en het liefst uit één stuk had ik bedacht.
Via mijn modelspoor vriend Thonis v/de Weel kreeg ik een adres in Amsterdam waar ik plastic plaat kon kopen
van ± 50cm x 100cm voor echt weinig geld, ik hoop dat die zaak nog bestaat want hij zou verdwijnen begreep ik.\
Verder is het belangrijk de plek waar de motor zit moet vanaf onderkant bereikbaar zijn, ook heb ik gemerkt dat het wegdek echt glad en vlak boven de rode ketting dient vast gemaakt te worden.
Betekend wel dat je daarna niet meer bij de transsportketting kan komen of je moet je wegdek slopen dus vandaar dat gat onder de motor maar ik hoop toch dat ik daar geen gebruik van hoef te maken erg lastig.
Het is dan ook raadzaam dat vastmaken van het wegdek echt pas in een heel laat stadium te doen, bij mij ligt het nog steeds los met hier en daar een stukje plakband.

Zo dit was deel 06 voor zover.
veel lees en kijk plezier
gr.
Herwim verteld

« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 19:22:38 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 19 October 2013, 18:59:24 »
Hallo Mensen

Deel 07 "Herwim verteld" zal even een paar weken op zich moeten laten wachten.
Een aantal vervolg artikelen die ik reeds klaar had op de PC moeten eerst nog aan-
gepast worden +  er zal ook weer h.e.e.a. gebouwd moeten worden, heb momenteel
ook even een dipje.
Tot hoors allen
gr.
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 28 October 2013, 13:32:45 »
Hoi Herwim,

Dipje? Dacht dat je wel een booster had gekregen op Eurospoor ;D ;D ;D
Ik kijk uit naar het vervolg. Gr. Bram en Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 28 October 2013, 14:31:54 »
Blijkt op Eurospoor geflitst te zijn in zijn rode bolide, vandaar dat dipje.. ;D ;D (y)

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 28 October 2013, 18:46:36 »
Dubbel dipje dus,want die prent zal vast niet goed vallen in de portemonnee.
(ofwel als er verder niks meer in zit dan valt die heel diep  ;D  ;)  )
Met vr gr

Floris

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 10 November 2013, 09:13:24 »
Hallo mensen
het wordt tijd voor een kleine up date (Herwim Verteld)
deel 07

Ik wil eerst even reageren op de opmerkingen betreffende het dipje.
Het dipje had niets te maken met de hobby maar met persoonlijke omstandigheden, ik wil niet zielig doen maar
als je alleen bent en in een rolstoel cq scootmobiel zit dan zijn er momenten dat je door de belemmeringen het even niet meer ziet zitten en dan moet ik me weer even bij elkaar vegen en de zin van het leven
weer op een rijtje zetten.
En die zin is er gelukkig nog steeds, 2 fijne kinderen, 2 fijne kleinkinderen en mijn hobby met de wetenschap dat ik veel fijne mede hobbyisten heb met wie ik lekker kan keuvelen al is het dan via de site.

Zo daar gaan we dan weer.
Heb de laatste weken zeker niet stil gezeten er zijn nog zoveel deel projectjes die ik moet maken om straks te kunnen zeggen zo mijn baan begint er een beetje op te lijken en dan schat ik dat ik toch wel een jaar of 4
verder ben  ;D
Welnu dit deel projectje was het verder gaan met mijn overslag hal cq kleine museum werkplaats.
En zoals bij mij gebruikelijk ging dat weer eens gepaard met een ongelukje zodat het geheel voor 90% over kon.
Even onderbreken voor een kopje koffie te maken  :P , Ik had jullie verteld over deze hal die ik gemaakt had van
Evergreen profielen en als achterwand een deel van een printer met cartridge bak als bokkraan.
Ook heb ik jullie verteld dat bij mij de bovenkanten van de 2 moduul bakken opklapbaar zijn dat houd dus in dat
alles aan de bovenkant goed vast moet zitten even los van rijdend materieel natuurlijk.
Welnu eigenwijs zoals ik wel eens ben klein proefmomentje de hal tijdelijk geplaatst en ja hoor even onder de
kap kijken voor wat elektro activiteiten en ja jullie raden het al overslag hal lag in 3 stukken op de grond alleen
het computerdeel was nog heel (hoe kan het anders want die is van staal)
Dus weten al wat Herwim dan doet wel met pijn in het hart hoor  :'(  oogjes dicht verstand op nul en de
prullenbak wagenwijd open.
Dit wordt een nieuw tussentijds projectje een overslag hal van messing profielen.
De achterwand van de printer doet nog steeds mee in dit nieuwe project.
Allereerst een soldeer malletje gemaakt heel eenvoudig, plankje en wat spijkers om de juiste hoek te bepalen van
de dakspanten.

Vervolgens in een avondje 4 van die dakspanten gesoldeerd en bevestigd tussen de twee lange zijkanten

De opening aan de bovenkant is bestemd voor de nokbalk maar dat moest even op zich laten wachten daar de profielen op waren
Vervolgens uitgeprobeerd op de baan want de kap moet wel uitkomen met het railplan natuurlijk ivm de te plaatsen poten

Poot voor poot bepaald en geplaatst kon makkelijk want het geheel steunde op het printerdeel.

Zo alle poten voorlopig bepaald en gesoldeerd, er staat er nog eentje scheef maar dat komt vanzelf goed.
Even een kleine zijstap, was namelijk ook al bezig met het trappenhuis waar tevens wat aandrijvingen weg gewerkt zouden worden, ik was nog niet tevreden over de slater steentjes platen en vond eigenlijk dat de buitenkant of te wel de achtermuur en trappenhuis een pleisterlaag moesten krijgen waardoorheen je hier en
daar de oude stenen zag en wat scheuren per slot van rekening was dit een oude loods uit de 40er jaren 
Dus plamuurmes en een flinke tube plamuur en daar gingen we van bil. ???

Daarna schuren, schuren, schuren tot je een ons weegt nou en dat is bij mij (126Kg) een hele klus.

Dit was dus nog voor het schuren dat begrijpen jullie toch wel he.

Zo even laten rusten en weer terug naar het messing gebeuren etc, hoewel messing nu kwam er een klusje
dat had toch even niets met messing te maken meer met limonade drinken met een rietje.
De rook afvoer bakken met de rook afvoer kanalen, van styreen plaat de afvoerbakken gemaakt ook hiervoor
een malletje gemaakt om te zorgen dat ze allemaal gelijk van maat en vorm werden.

Op de onderste foto zijn de kapjes te zien en aan de rechterkant zien jullie een nieuw onderdeel daar kom ik zo op terug, de kapjes moesten natuurlijk bevestigd worden aan de kap en de afzuig kappen moesten nog voorzien worden van afvoer leidingen naar het trappenhuis toe.
Wel nu daar kwamen de drink rietjes in beeld heeft wel een paar dagen geduurd voordat alles goed vast zat.

Weer een volgende stap was de verlichting eerst wil de ik deze ophangen

Maar nee dat stond helemaal niet die waren te klein voor deze toch vrij grote hal maar ja wat nu, gingen eindelijk
de radertjes in mijn hoofd draaien en herinnerde zich lampjes in de kast  nog vanuit de verkoop tijd in de kerst periode een paar jaar terug, want jongens ook nu weer is die tijd aangebroken ga aub naar een kerst markt want je komt de leukste dingen tegen die je later gebruiken kan.
Dus de kast overhoop en ja hoor mooie verpakte schijnwerpers bestemd voor de tegenwoordige kerst voorstellingen huisjes, schaatsende mensen etc, etc,
Deze schijnwerpertjes  zijn dan misschien niet uit de jaren 40 maar ze passen wel heel goed qua vorm en maat
in mijn hal, deze lampjes worden verkocht per 2 stuks samen met een wit kastje hier zitten de batterijen in en een klei schakelaartje.
Eerst dacht ik dat het ledjes waren maar nee dus het zijn kleine lampjes zonder fitting en werken op ± 3 tot 7 Volt
Je kan ze in serie zetten en dan heb je leuke verlichting voor hallen etc. om een bepaald effect te krijgen plaats ik ook nog een paar blauwe lichten.

Alles zwart gespoten zo dat ziet er toch wel leuk uit niet ?
Natuurlijk komt er nog een golfplaten dak op en golfplaten zijpanelen en nog veel meer attributen in de hal maar
daar de volgende keer weer over.
Veel lees plezier
gr,
Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 10:29:40 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 10 November 2013, 09:21:38 »
Goede morgen Herwim,

Neem er even de tijd voor,geniet van je kopje koffie maar niet te lang ;D ;D. Kan niet wachten op het vervolg van je verhaal.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

renew

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 10 November 2013, 09:53:00 »
Ik heb afgelopen week de eer gehad de module in het "eggie" te zien. Helaas even snel omdat de (dienst) auto dubbel in de straat stond en in de baas zijn tijd tussen 2 klussen door. Herwin wat ik je donderdag al zei, GEWELDIG mooi gemaakt ( voor zover het er staat)  (y).

ps. postwagen vermaakt zich hier prima ;)

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

peterha

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 10 November 2013, 10:03:02 »
Hallo Herwim,

Bewonderenswaardig wat je allemaal doet, vertelt en laat zien.

Ik lees altijd met veel plezier je draadje en omdat ik zelf alleen nog maar wat rails heb liggen, zie ik veel dingen die voor mij een inspiratie zijn om later ook te gaan toepassen.

Voor wat betreft het dipje; ik heb zelf binnen anderhalf jaar tijd mijn vader, moeder en schoonmoeder verloren en dan heb je niet altijd evenveel zin om met de hobby bezig te zijn. Op andere momenten kan het daarentegen weer wat afleiding geven.

Ook knap hoe je, ondanks dat je mobiliteit beperkt is, toch zoveel voor elkaar krijgt: petje af!!
En tegenslagen zullen altijd blijven, heb zelf ook het nodige ondervonden. Maar ja, we zullen maar zeggen dat het uitdagingen zijn.

Wat mij betreft: ga vooral zo door en laat ons genieten van je vertel- en bouwkunsten.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter