Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 191010 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Een nieuw begin in vele opzichten. 


Herwim Verteld
                                                                                                   
Hallo allemaal

Een aantal van jullie bezochten mijn topic "de Franklin Rail Compagnie" eerste editie en lazen dat met genoegen of jullie gaven een reactie gelukkig altijd positief na mijn idee. De bouw van deze kleine moduul baan die ik bouwde na het overlijden van mijn vrouw is nog steeds niet klaar. Dat heeft vele redenen gehad van uitgaande of je ooit wel gereed komt met een bouw van een modelspoorbaan. Maar in die 2½ jaar dat ik nu verder ben is er wel heel veel verandert in de uitvoering zoals ik in het begin gepland had en klopt op diverse plekken de tekst niet meer met de werkelijkheid. De topic die ik schreef was een soort uittreksel van een boekje dat ik schrijf over mijn baan en in vele opzichten
lopen die 2 dingen niet meer in de pas. In overleg met een moderamen lid heb ik besloten niet de bestaande topic te stoppen (want dat gaf te veel problemen begreep ik) maar een nieuwe topic te starten die ik dus heb genoemd Herwim verteld.......
Sommige stukken zullen het zelfde zijn (sorry daar voor) en vele stukken en foto's zullen nieuw zijn.

Ik zal proberen het geheel in kleine stukken te posten wel met een bepaalde regelmaat in ieder geval regelmatiger dan tot nu toe het geval was.
Ik wens jullie veel lees plezier toe

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 09:48:23 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re Herwim verteld over een vernieuwde moduulbaan de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2013, 15:44:36 »
Deel 01
     
DE FRANKLIN
RAIL  COMPAGNIE
NABIJ HET VOORSTADJE
ROSEGARDEN


         
OPZET TOT DIT RAILPLAN

Jaren geleden heb ik door verschillende omstandigheden mijn hobby modelspoor voorlopig in de kast gezet met de bedoeling om later de hobby weer op te pakken maar dan op een kleinere schaal. En dan bedoel ik niet schaal HO of N of O maar meer in de zin van minder ruimte geen grote oppervlakten waar je niet bij kan, en bij deze nieuwe opzet dan uitgaande van een thema.

In eerste instantie had ik een ontwerp gemaakt op 5 moduul's met het thema, “het logistieke proces van kolen en staal” en deze deels al opgezet, maar gezien een verhuizing binnen korte tijd onverwachts een feit ging worden omdat mijn vrouw zeer ernstig ziek werd en inmiddels is overleden heb ik nu besloten een andere opzet te maken. Het is niet mijn doel om een bestaande situatie na te bouwen maar om een beeld te creëren waardoor het voor een ieder herkenbaar is en de sfeer op roept van herkenning.

Dit wordt een beschrijving van de bouw van de FRANKLIN RAIL COMPAGNIE   gelegen bij het denkbeeldig stadje ROSE GARDEN ergens op de grens van Nederland en België, ik kies voor deze omgeving omdat de sfeer hier voor ons heel prettig was en Rose mijn vrouw en ik hier graag naar toe gingen als het mogelijk was.

Denk hierbij aan de bestrating en de sfeervolle stijl van de huizen, de natuur en vooral tijdens de herfst al die kleuren pracht.

De naam FRANKLIN RAIL COMPAGNIE is een verzonnen grootmacht voortgekomen uit een eenvoudige achternaam en wel die van ons zelf, verder is de naam van het stadje ROSE GARDEN een eerbetoon aan mijn lieve vrouw Rose die mij altijd de vreugde van het leven heeft laten zien door mijn belangstelling in techniek en oog voor alles wat leeft in de natuur te stimuleren.

De moduul baan wordt opgezet in het tijdperk 1930-1960 het logistieke proces van kolen en klein staal industrie. De meeste huisgezinnen gebruikten kolen om te stoken en te koken, en kolen waren vooral de energiebron in de industrie. In vele stations of nabije omgeving had de lokale kolenboer dan ook een kleine opslagplaats.

Soms werden de kolen van de wagons rechtstreeks overgeladen op een vrachtwagen, maar meestal werden ze tijdelijk opgeslagen in een kolen loods, waar ze opgezakt werden en verder per vrachtauto huis aan huis gebracht.
Voor verre afgelegen afname punten werd veel gebruik gemaakt van de goederen trein die veelal vaste trajecten had naar deze ver gelegen oorden maar kon dit niet per trein dan ging het vervoer naar een overslag punt, denk daarbij bijv. aan de binnenvaart.

Een ander hoofd thema is de klein metaal industrie, een bouwbedrijfje met via het spoor aangevoerde grondstoffen (staalplaat, profielen en brandstof) en dat langs dezelfde weg zijn afgewerkte producten vervoert (gietijzeren stukken en scheeps  onderdelen). Maar ik weet nog niet of ik plaats heb om dit allemaal te realiseren.

Wat ik zeker wil realiseren is in een kleine opzet  een lok depot voor de onderhoud van de stoom Loks die in Franklin land werkzaam zijn en een stukje industrie met de sfeer van de 40 er jaren en een paar arbeiders woningen

Als inspiratie bron om tot een dergelijke opzet te komen en de nodige technieken te behappen heb ik gebruik gemaakt van de vele artikelen die ik de afgelopen 40 jaar heb gelezen in diverse hobbybladen waarbij de verschillende  bouwtechnieken beschreven stonden  plus ik heb veel geleerd uit het boek van Jacques Le Plat (groetjes uit Ferbach) plus vele fijne contacten via email en een website Beneluxspoor.net met ook vele modelspoor hobbyisten.
   
Voor mij belangrijke artikelen in al die hobby bladen heb ik gebundeld in een makkelijk op te zoeken verzamel map op de computer waar ik voorbeelden en technieken uit kan halen en nog steeds doe

Voor het realiseren van dit moduul haal ik o.a. artikelen uit Amerika en België en Frankrijk, gelukkig heb ik een paar zaken en mede hobbyisten gevonden die mij daarbij voortreffelijk helpen en natuurlijk internet voor de directe bestellingen. De laatste jaren zijn er ook vele modelspoor hobbyisten commercieel gegaan en maken de mooiste dingen.

WAT UIT TE BEELDEN

Franklin railcompagnie zal een opzet zijn van het logistieke kolenvervoer en klein metaal industrie  via overslag naar het voorstadje ROSE GARDEN

Het sluiten van een klein museum lijntje van de haven naar het voorstadje ROSE GARDEN houd de gemoederen onder de bevolking aardig bezig per slot van rekening woonde de haven arbeiders in het nabije voorstadje en onderhielden belangeloos het museum lijntje dat bracht nog een extra fooitje in de toch al schaarse portemonnee. 

Een eenvoudig binnenhaventje, een rij huizen ingeklemd tussen industrie en een spoorlijn, de troosteloze sfeer die je in die oude voorsteden aantreft en een plaatselijke kolenboer met z’n opslag en vooral de diverse typische  details allemaal zaken waar veel bouwplezier aan verbonden zal zitten.

DE EERSTE STAPPEN

De oppervlakte van de baan moet zodanig zijn dat het werkbaar wordt, dus geen grote rechthoeken waar je, je helemaal moet uit rekken om er nog bij te kunnen. Dus de keus was al gouw gemaakt moduulbouw, stukken van ± 100 bij 60 cm.
Daar ik nu in een flat woon met minder ruimte dan vroeger in ons huis en het fijt dat ik in een rolstoel zit heb ik bedacht om de moduuls zodanig te maken dat ze verrijdbaar en opklapbaar zijn. Achter de 2 moduuls worden afneembare platen aangebracht als achtergrond plaat. Tijdens de opzet van de baan zal hier een schilderij ontstaan voorstellende een zodanige voorstelling dat de dieptewerking van het beeld op de baan versterkt, maar hier kom ik later op terug in het hoofdstuk “De verschillende aspecten van het landschap”
Eerst ben ik geruime tijd bezig geweest met het plan op papier weer te geven en hier het sporenplan in te verwerken,
Dit is de afgelopen 2½ jaar regelmatig verandert maar dan heb ik het over aanverwante zaken zoals bestrating en woningen.

Linker moduul



Rechter moduul



Haven en Overslag verwerking  plus eenvoudige lok werkplaats, de lokwerkplaats werd in de weekenden ook gebruikt als een klein museum lijntje dit betekende wel altijd dat vrijdag middag de werkplaats piko bello op geruimd diende te zijn.
Maar dat was in principe geen probleem want het personeel van de Franklin Rail Compagnie waren ook de personeel leden die ook het museum draaiende hielden en woonde bijna allemaal in het nabij gelegen voorstadje.
Per slot van rekening konden ze daar wat extra geld mee verdienen d.m.v. fooien die ze kregen en dat kwam altijd goed uit in die jaren, denk daarbij aan de grote gezinnen en armoe die in die tijd veel voorkwam.
Voor het museum traject had de organisatie het gebruik van één Jumbo of te wel de NS 3737 en het rangeer lokje HSM 906 uit de 30er jaren dit waren echte trekpleisters.         

De eenvoud van het sporenplan is voor mij zeer belangrijk, het gaat bij mij vooral om de entourage zo natuur getrouw mogelijk na te bootsen, maar een beetje rangeer mogelijk heden moet wel mogelijk zijn. Een plaatselijke kolenboer die de kolen voorraad groot inkoopt en overlaad naar zijn eigen opslag alvorens dit door verkocht wordt naar de klant met eigen vrachtauto’s,

DE EERST VOLGENDE STAPPEN VAN A TOT EN MET  Z

Voor het bouwen van de infrastructuur van een modelspoorweg is het bouwen van een latwerk constructie één van de eerste stappen om het geheel licht te houden.Toch heb ik besloten om met hele platen te werken in plaats van latwerk constructie. Per slot van rekening zijn er niet zo heel veel hoogte verschillen en daar ik in een rolstoel zit was het makkelijker om met een hele plaat te starten zodat ik niet elke keer op de grond moet bukken omdat er wat door het maaswerk op de grond valt, om dezelfde reden heb ik gekozen om het boven blad scharnierend te maken zodat ik niet op mijn knieën hoef om de bedrading of andere zaken te monteren.

Alleen bij de haven aan de voorkant en op het tweede moduul aan de achterkant waar de industrie begint zijn wat hoogte verschillen aanwezig.
De eerstvolgende stap is het uitleggen van het rail plan en voorbereiden voor de montage van de achtergrond plaat.
Hoe precies kom ik later op terug in het hoofdstuk “Verschillende aspecten van het landschap”

Het Uitleggen van het railplan

Hiervoor heb ik gekozen voor flexrail G940 van Piko met een profiel hoogte van 2,5 mm. Tevens gebruik ik wissels van het zelfde merk aangedreven door FULGUREX onder aandrijvingen, deze maken trouwens best wel lawaai daar moet ik nog eens wat op verzinnen maar dat is voor later. Nou dat verzinnen is uitgemond in de aanschaf van nieuwe wissel aandrijvingen van het merk COBALT bijna geruisloos en heel makkelijk te plaatsen en te bedraden.

Sporen in een rangeer gebied, wat in mijn diorama het geval is hebben een ander uiterlijk en afstand van de bielsen onderling.
Met een mesje haal ik een groot gedeelte van de bielsen uit de bestaande mat en schuif de overgebleven bielsen op een zodanige afstand dat beter over een komt met de werkelijkheid in een rangeer gebied. Vervolgens is het zaak de rails en bielsen te kleuren, dit probeer ik te doen met mijn airbrusch verfspuit, voor mij nog een hele uitdaging want ik heb nog nooit met een dergelijk apparaat gewerkt. Op mijn beide modulen zal een groot deel van het railplan ingebed worden in een bestrating van geplaveide delen van een straat, binnenplaats etc. Een groot deel in het haven gebied zal met Belgische klinkers uitgevoerd worden.

In fabriekshallen zal het spoor ingebed worden tussen stelconplaten, dit zijn betonnen platen vierkant of rechthoekig van vorm. Dit betekend dat waar de rails in een bestrating ligt boven omschreven methode dan niet van toepassing is omdat je de bielzen dan natuurlijk niet meer ziet.
Dan zijn er natuurlijk stukken waar geen inbedding aanwezig is en daar zal de rails gelegd worden op een ballast bed, hier zijn verschillende manieren voor, de bekendste manier is natuurlijk strooien met ballast korrels en daarna bedruppelen met een pipet gevuld met een mengsel van water een druppeltje zeepsop en houtlijm, een zeer tijdrovende klus.
Maar dat zal in Franklin land heel weinig voorkomen.
                     

Het Aanleggen van de PIKO wissels met Fulgurex aandrijving

De Wissels van Piko werden bediend met FULGUREX wissel onder aandrijvingen maar inmiddels ben ik over gestapt naar de minder luidruchtige onder wissel aandrijving van het merk COBALT , het ligt in de bedoeling om aan de bovenkant de wissels te voorzien van een wisselsteller dit zijn apparaten waarmee de rangeerder op het rangeerterrein de wissels handmatig kunnen omzetten.

COBALT wissel aandrijvingen.

Een heel ander systeem, makkelijker te bevestigen de aandrijving van de wissel dmv een verenstaal is ook makkelijker aan te brengen. (hier onder een paar foto's hoe dit er uit ziet )





Als hulpmiddel kan je hierbij een boormal gebruiken, die te gebruiken is voor diverse schalen in deze hobby.



Railovergang van moduul tot moduul of andere spoor overgangen

Een bijzonder aandachtspunt is de railovergang tussen twee modulen, Als we de rails recht op de scheiding afzagen en de moduuls gaan verhuizen is het mogelijk dat de rails op de rand los laat met alle gevolgen van dien.
Nu is het niet mijn plan om te verhuizen of mijn moduul baan regelmatig te showen maar ik heb wel bovenbladen die opklapbaar gemaakt worden dus moet ik rekening houden met het fijt dat het lijkt of dat ik de moduul delen steeds van elkaar haal, daar heb ik een trucje toegepast die ik ooit in een hobby blad heb gelezen. Op de rand van het moduul of in mijn geval opklapbaar deel wordt de rails zowel rechts als links van de overgang voorzien van één plaatje pertinax met koperlaag. Je haalt over de totale lengte van het stuk pertinax de bielzen weg en de spoorstaven soldeer je vast op het koperlaagje. Dit plaatje pertinax schroef je vast aan de ondergrond, vervolgens slijp je de koperlaag tussen de railstaven in de lengte weg i.v.m. kortsluiting. Hierna slijp je de railstaven door precies op de scheiding van de twee modulen, hierna wordt aan één kant het koperplaatje opgeschoven zodat de scheiding tussen de twee tafel delen zo klein mogelijk is (Dit is heel belangrijk voor een goede overgang zonder ontsporingen) Zowel links als rechts dienen nu een draadje gesoldeerd te worden aan de railstaaf die aan de onderkant doormiddel van een tweepolige stekker aan elkaar verbonden worden.



Het is heel belangrijk dat je bij het solderen van de twee spoor staven op het verkoperde pertinax plaatje gebruik maakt van de officiele stalen mal waarmee je precies de juiste breedte afmeting krijgt, doe je dat niet krijg je zeker ontsporingen.
Ik spreek uit ervaring heb bijna al mijn overgangen op nieuw kunnen doen omdat ik wel dacht dat hoeft niet.

In een paar gevallen op mijn linker moduul, 3 uitloopsporen en 3 overloop sporen bij de draaischijf heb ik de overgangen kunnen omzeilen door de koperplaat zonder door te zagen aan beide kanten door te laten lopen, dit betekende wel dat het stuk rail op het vaste deel mee omhoog klapt als je het tafelblad opklapt.
Dit kon ik  doen omdat de stukken rail op het vaste deel kort waren zodat alles in z’n geheel mee kon klappen maar hierdoor wel een betere overgang en geen kans op storing geeft.


Zo dit was deel 01
Tot de volgende keer. voor deel 02
met vr.gr.
Herwim verteld




 


« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 17:55:21 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim verteld over een vernieuwde moduulbaan de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:38:54 »
daar gaan we weer deel 02

Asfalt en Plaveien etc.
Aller eerst wil ik terug komen op het plaveien van straatdelen en binnen plaatsen en het aanbrengen van een asvalt laag wat je vaak tegen komt bij begin van fabrieks terreinen.

De asvalt laag,
Deze is het beste aan te brengen door een passend stuk schuim karton van 3mm en dit schuim onder het karton tot ± 1cm vanaf de rails gerekend weg te halen
Het karton dat over blijft leg je tegen de rails aan (zie onderstaande tekening) Tussen de rails wordt een smalle strook karton of schuimkarton aangebracht zodanig dat er een smalle opening over blijft tussen karton en spoorstaaf (dit voor de wiel flenzen)



Het aanbrengen van Belgische kasseien of andere bestrating
Hierbij gebruik ik Schuim karton of boetseer klei, Bij de keuze van boetseer klei gebruik ik hiervoor Darwi of Dasklei afhankelijk wat er te krijgen is bij mij in de buurt.
Op een vel aluminium folie of glasplaat rol ik een homp klei uit tot een dunne plak van 3 mm,  In deze plak klei druk ik nu met een stempel de contouren van de bestrating (bijv.Belgische kasseien)
Uit deze plak bestrating snij ik de stroken cq stukken die ik nodig heb om te bestraten, voor de aansluiting bij de railstaven zie bovenstaande tekening.
Tussen de railstaven wordt gebruikt gemaakt van een smalle strook bestrating gelegd tussen 2 geleidebalken (Dit zijn op z’n zijkant vastgeplakte Evergreen repen van 2 mm breed).
De geleide balken worden niet altijd aangebracht dit is een eigen keus.

Algemeen wil ik graag nog het volgende zeggen.
Het is belangrijk bij straten en plaveisel om geen details te vergeten zoals stoepranden, putten en midden of aan de rand de putdeksels dit alles verrijkt de werkelijkheid.



De bestrating van het Haven complex

Hieronder een deel van mijn haven complex bestraat met Belgische kasseien, hierbij geen klei gebruikt maar gebruik gemaakt van HD 300 Blauw plaat van 3mm dik (een soort Foambord maar dan zonder de twee lagen karton.)
De stempels die ik gebruik heb ik gemaakt van oude kleine kunstverfkwasten zo’n kindersetje voor 3€ de haren haal ik eraf en de metalen huls die overblijft vorm ik met een klein tangetje tot een vierkantje of rechthoekje.









Berm en Kade muren

Bij berm muren is het bijna ondoenlijk om met kunststof platen te werken daarom gebruik ik dezelfde techniek zoals hier boven al om schreven met das klei, waarom Das klei en geen gegoten gips platen of foambord.
Gegoten gips is na het drogen erg broos en zodra je wat grotere vlakken gaat maken erg breekbaar, bij het ingraveren van stenen en andere vormen zal gips gouw breken ook ontstaat er veel stof bij het graveren, allerlei zaken die bij het werken met klei of foambord niet voor komen, ook foambord platen is niet aan te raden daar bermen meestal glooiend zijn en soms een behoorlijke oppervlakte hebben.
Klei is tijdens het plaatsen van de bermen nog vervormbaar en gipsen platen niet.
Om een mooie en natuurlijke steen verdeling te krijgen gaan we als volgt te werk
We gebruiken geen kraspen of iets dergelijks daarmee verplaatsen we de klei en zullen er verschrompelende randen ontstaan.
De horizontale voegen drukken we op verschillende afstanden van elkaar over een bepaalde lengte in de klei, hiervoor gebruik ik rechte stroken plastic van uiterlijk 1mm dik of een stalen lat.
Voor de verticale voegen gebruik ik dezelfde methode maar dan met strookjes plastic of messing van 2, 3, 4 en 5mm breed.
Direct hierna is het raadzaam de muur direct te kleuren, omdat de klei poreus is, is hij uitermate geschikt voor washing ( met water aangelengde kleurstoffen.)
Het kleuren kan het beste geschieden via diverse washlagen achter elkaar telkens gevolgd door een spoellaag met water.
Hierna laat ik de klei enkele uren drogen waardoor het aluminium aan de achterkant er makkelijker afgetrokken kan worden. Het geheel is met witte houtlijm makkelijk op z’n definitieve plaats aan te brengen.

Kade muren kunnen vaak wel van plastic plaat of foambord gemaakt worden, dit komt omdat de muren meestal recht
lopen uitzondering dat bij gebruik van staalplaten wel de staalplaten om en om een verhoging of verdieping hebben.


 
Betonnen vloeren  (Stelcon Platen)
De betonnen vloer van stelcon platen heb ik gegoten met giet gips (zie foto) dit om het eens uit te proberen, op zich geven deze gegoten platen een mooie weergave van oud bewerkte betonplaten maar er is één probleem je moet ze later op de juiste maat zagen of doorslijpen (geeft veel stof en korrels) ook moet je niet de fout maken zoals ik zelf heb gedaan ze direct vast te lijmen terwijl de voeding draden nog aan de rails gesoldeerd moesten worden.



Maar het eind resultaat is wel fraai.
maar door een onverwachts probleem (zie hoofdstuk draaischijf) heb ik uiteindelijk gekozen voor ander stelcon platen daar ik de oude verplicht was te slopen. (vervaardigd door een mede hobbyist Rail Kees)
Zie onderstaande foto's





Zo dat was deel 02
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad
gr.
Herwim verteld
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 09:53:58 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Een vernieuwde moduulbaan de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2013, 19:34:57 »
Hoi,

Mooi omschreven en leuke foto's.

Groet,
Chris

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:12:29 »
Dag Herwim,
(Om de één of andere reden lees ik je naam altijd als 'Herr Wim')

Goeie uitleg en tips. Daar kunnen we allemaal van leren! (y)
Ik blijf het volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:21:10 »
hallo Hijlco

Bedankt voor je reactie.
Komende week volgt deel 03

Mijn naam is Voornaam: Herwim Achternaam Frank. De voornaam is een samentreksel van 2 Opa's Herman en Willem, ik heb ze eigenlijk nooit
echt gekend ze zijn in de 2e wereld oorlog omgekomen op een koopvaardij schip

gr.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 17:56:31 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:45:50 »
Erg interesant om te lezen :)

is dit de baan waar je de AKLI voor wil gebruiken?

Veel bouwplezier!

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2013, 05:38:45 »
Hallo Mitchell

Inderdaad dit is mijn moduul baan waar ik de Akli's ga gebruiken. Op de bijgevoegde ontwerp tekeningen zie je ergens bovenaan een weg lopen die 2 sporen kruist links 1x  en rechts 1x. Alleen rechts komt de weg nog een derde spoor tegen en ik denk dat ik daar alleen waarschuwing's hekjes etc plaats, ik heb nog een setje van Rail Kees. Het is verder geen doorgaande weg, deze weg mond uit in een kleine fabrieks terrein van
een kolen handelaar. Trouwens wat maak jij mooie dingen en dan ook nog zo'n grote collectie zag ik toen ik al die 80 bladen doorzocht mooi hoor.

He tot hoors,
gr.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 09:54:48 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2013, 08:04:14 »
Super, die kinderhoofdjes.  (y)

Ik herinner me die dingen nog van oa. de Oranjeboomstraat in Rotterdam. Daar lagen ook nog (tram-)rails in.
Was leuk om daar te fietsen, maar je moest wel constant uitkijken...
Ook veel Rotterdamse havenstraten hadden dit soort bestrating, ook op de noordelijke oever.

Zeer goed getroffen!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2013, 11:35:53 »
Herwim,

Erg leuk dat u toch voortgaat met een bouw Topic. Heb het vorige ook met veel plezier gelezen. Vind de toegepaste methodes facinerend en leer daar ook van. Het Limburgse en Belgische aspect van de opzet trekt mij ook ontzettend aan. Kwam als kind al met mijn ouders in Valkenburg en in Antwerpen met de lagere school. De laaste jaren 2x naar Maastricht geweest en Luik. Wil ook een baan gaan bouwen dat gepositioneerd is en dat gebied maar wel een een tijdperiode van 1950 tot heden.
Blijf dit zeker volgen.

Veel succes met de bouw.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2013, 12:21:18 »
Hallo Marc en Frans

Bedankt voor jullie mooie reactie

Marc heb jij zelf ook een baan, ik kan me voorstellen dat je wat aan het maken ben in de Rotterdamse sfeer en dat kan alleen maar mooi worden.
Ik zag net een aantal zaken van jou in een draadje "huizen van karton" ik kan mijn opmerking hierboven wel weg halen wat een mooie dingen maak jij, heb jezelf ook ergens een topic hoor graag de naam hiervan.

Frans leuk dat je een beetje dezelfde interesse hebt wat de omgeving betreft zoals ik al eerder aangaf de leuke Belgische en Nederlandse woninkjes vaak met vakwerk muren in diverse leemkleuren geeft een leuke sfeer en ook veel kolen en staal industrie in de regio dus je kan alle kanten op. Ben benieuwd of je al plannen hebt zo nee wat je gaat doen, laat het ons weten.

gr.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 09:55:22 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2013, 12:49:34 »
We gaan starten met deel 03

  ALGEMENE STROOMVOORZIENING

Voor dat ik iets kan vertellen over de stroomvoorziening moet ik eerst iets vertellen over het hout frame van mijn moduulbaan. Mijn moduulbaan bestaat uit twee delen moduul 01 en moduul 02. Deze modulen bestaan uit twee platen waarbij de bovenste platen opklapbaar zijn zodat de onderkant bereikbaar is voor wissel besturing en andere zaken. (dit was voor mij belangrijk daar ik in een rolstoel zit, betekend wel weer dat alles op het moduul goed vast moet zitten anders valt alles eraf als je het blad omhoog klapt)

In moduul 01 onder het opklapbaar blad komt een uitschuifbaar blad met de nodige bediening voor beide moduuls, en tevens in moduul 01 komt op het vaste deel de nodige transformators etc. het sterkstroom gedeelte dus.





Hierboven een beeld van het uitschuifbaar deel met open geklapte schakel bord, links zie je het plateau waar straks de bedieningen op geplaatst gaan worden van de draaischijf en haven kraan.

Welnu nu kan ik wat meer vertellen over de algemene stroomvoorziening.

Hieronder schematisch aangegeven wat de bedoeling is van de verschillende compartimenten in het middenstuk van mijn 1e moduul onder het opklapbare blad.



De achterste compartiment word gebruikt om de elektro elementen te plaatsen zoals transformatoren en andere sterkstroom componenten, In de middelste compartiment komen de zwakstroom aansluitingen afgewerkt op kroonstenen. Hier komen ook de eventuele elektronica printen.  De voorste compartiment  uitschuifbaar wordt gebruikt voor het regel paneel voor beide moduuls etc.

Elektrische Aansluitingen op de rails.

Om straks terug te vinden waar op de baan diverse elektrische aansluitingen gemaakt zijn zoals spanning aansluiting,  onderbrekingen, etc. is het van groot belang dit goed op papier vast te leggen. Als straks de baan bekleed wordt met diverse straat bedekkingen, groen voorzieningen etc. zijn deze punten nooit meer terug te vinden. De rode en zwarte punten zijn de rijstroom aansluitingen of doorverbindingen en de bruine en gele punten zijn het begin en eind van de stroom onderbrekingen.

Zie tekeningen hieronder:



Verder staan alle bedradingen op papier van elk verdeelblok naar en waar vandaan de draad komt.

Hieronder een voorbeeld.



Diverse verlichting methoden en hun stroomtoevoer

Om een reëel beeld te krijgen in de voorstellingen die we bouwen is verlichting één van de onderwerpen die niet vergeten mag worden. Zo hebben we verlichting in de huizen, kantoor en fabrieks- panden, straatverlichting, fabrieksterrein verlichting, reclame verlichting en zelfs nog flitslichten bijv. Laslicht op een fabrieksterrein of in een fabriekshal. Ik wil beginnen met de algemene zaken te bespreken in mijn optiek van de verlichting in Franklin land. Niet in alle gebouwen brand licht en als er licht brand dan niet in alle ruimten van een gebouw, dit is een belangrijk uitgangspunt, dat betekend dat in één gebouw
  • de verschillende ruimten gescheiden moeten worden door wanden  of
  • de diverse ramen aan de binnenkant een zwarte laklaag krijgen
In het eerste geval werk je dan met verschillende lichtpunten en in het tweede geval werk je met één lichtpunt, de keuze is afhankelijk van hoe het bouwwerk is uitgevoerd en hoe groot de oppervlakte van het gebouw is. Bij meerdere lichtpunten zou je ook kunnen kiezen voor gescheiden stroomtoevoer die apart geschakeld kunnen worden. Elk gebouw krijgt bij mij in principe één stroom toevoer die ik door pen en gat verbinding koppel aan de aan de onderkant vaste aansluitpunten. In een enkel geval krijgt het object twee stroom toevoeren d.m.v. pen en gat verbinding.
Op deze manier kan je bij storingen in het gebouw het gebouw makkelijk los koppelen van de tafel zonder eerst de draden los te moeten maken.
De pen en gat verbinding worden gerealiseerd door de bekende bananensteker en contra steker of door zelf gemaakte pen en gat verbinding zie onderstaande tekening (Ook dit systeem heb ik ooit ergens gelezen)



Industrie en straat verlichting

Een veel gebruikte verlichting  in de industrie is de ronde metalen kap met een lamp in het midden, deze is goed te gebruiken als loods en hal verlichting boven in de hanenbalken. Ook goed te gebruiken als mastverlichting op terreinen. (Zie onderstaande voorbeeld.)





Met een metaal passer zet je twee cirkels van ongeveer 7 mm en 40 mm uit op een messingplaatje van 0,1 mm dikte en knip hier 1/3 of 2/3 deel van een cirkel uit. Schuif de uiteinden een klein stukje over elkaar en soldeer dit aan elkaar. 1/3 of 2/3 is afhankelijk van de schuinte van de kap die je hebben wil. De lampenkapjes kan je individueel bedraden met dunne geïsoleerde draden of zoals in mijn voorbeeld (als loodsverlichting) de fittingen met twee koperaders van 2,5 mm² doorverbinden en dit geheel aanbrengen met een paar toefjes lijm aan de hanenbalken, Nadat je de koperleidingen ook nog een ander kleurtje geeft voldoen ze ook nog als volwaardige leidingen die je meestal volop tegen komt in dergelijke hallen

De zelf mate methode in mijn geval is alleen geschikt voor fabriek lampen die niet direct in het zicht vallen i.v.m. hun grof uiterlijk veroorzaakt door het toch wel grote fittingen , hangen de lampen kapjes wel in het zicht dan kan je beter rijstkorrel lampjes nemen met twee draadjes en deze netjes wegwerken in een kapje.
 
Het schakelbord

Misschien leuk om even te vertellen hoe het schakelbord gemaakt is.
Nadat het rail plan bekend was en er nagenoeg geen gekke veranderingen te verwachten waren heb ik de lay-out. Gemaakt met het programma Excel strakke lijnen en symbolen tevens heb ik de hart kruisjes aangegeven waar de diverse schakelaars zouden komen plus hier en daar de nodige tekst erbij, vervolgens deze lay-out op schaal uit geprint. Deze print met klein stukje plakband vast gezet op mijn schakelbord van een stuk wit pertinax daarna met een automatische slag centerpunt de kruisjes doorgeslagen op het pertinax.







Vervolgens de gaten geboord in het pertinax met een klein kolomboor machientje en dezelfde gaten in de lay-out gemaakt met holpijpen, nadat de schakelaars gemonteerd zijn kon de lay-out over de schakelaars heen gelegd worden en zie daar een mooi strak schakelbordje.
Waarom deze methode als er een verandering komt in het rail plan dan hoef ik alleen de lay-out te wijzigen met misschien een paar wijzigingen in het pertinax deel en ik kan de lay-out zo weer over de schakelaars heen leggen zonder dat ik alle schakelaars de bedrading moet los halen en mijn belijning blijft altijd strak en een lijn is op de PC makkelijker te wijzigen dan in gegrafeerde lijnen in het pertinax terwijl een gat erbij of een gat dicht maken is makkelijker uit eigen ervaring ondervonden, want door diverse oorzaken is het rail plan toch weer gewijzigd. (zie hoofdstuk draaischijf)

Eerste opzet, bediening wissels d.m.v. rode en groene drukknoppen.



Nieuwe opzet na de nodige wijzigingen in het rail plan en het aanbrengen van nieuwe wissel aandrijvingen.
Bediening wissels d.m.v. enkel polige wisselschakelaar met midden stand en terug melding d.m.v rode en groene led’s,  Dit was zo’n grote wijziging n.a.v. een nieuwe draaischijf dat ik hier toch wel besloten heb het schakelbord helemaal nieuw te maken.



Zo dit was deel 03
gr.
Herwim verteld
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 18:03:28 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2013, 12:55:42 »
Herwim,

ik heb momenteel het draadje "industiële scenery" lopen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.msg754491.html#msg754491

Tot nu toe gaat het over wat losse objecten.

Komende winter zal het wat uitgebreider worden over mijn baan-bouw, met (losjes) als voorbeeld het "Rotterdamse".
Tegen die tijd zal ik de mods. wel vragen om de naam van het draadje te wijzigen in iets wat de inhoud meer dekt.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2013, 14:25:20 »
Hallo Marc

Moest even mijn topic wat aanvullen sorry voor mijn late reactie.
He ik heb je draadje even tussen door gouw bekeken wat mooi allemaal ook daar kan ik weer veel van leren.
Ga zo het tot in detail lezen, eerst thee drinken met mijn huishoudelijke hulp
je hoort nog van me.
gr,
Herwim

Een uurtje later: 15.30 uur
Ik heb jouw draadje bekeken, heel mooi hoor die silo's etc.
En vooral aan het einde de brandblusser en werk jasjes geweldig ga dit ook maken van uitgaande dat je die dingen had in het tijdperk 40er jaren en dan bedoel ik in die vorm.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2013, 15:31:24 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:09:47 »
Je bent lekker bezig zo en hebt duidelijk verstand van electra.
Schijnbaar ook een hoop gereedschap voorhanden en dat scheelt ook alweer een hoop.
Je kunt erg duidelijk uitleggen wat en hoe je iets maakt,en dat kan voor velen een mooie opsteker zijn  (y)
Ik hou m in de gaten hier  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0