Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 191353 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:28:29 »
En vooral aan het einde de brandblusser en werk jasjes geweldig ga dit ook maken van uitgaande dat je die dingen had in het tijdperk 40er jaren en dan bedoel ik in die vorm.

Werkjassen in die tijd zullen overwegend zwart geweest zijn.

Brandblussers hadden in die tijd vaak een andere vorm:


Of de cilindervorm rond 1940 ook al bestond weet ik niet.
Met zo'n kegel ben je in elk geval tijdperk-bewust bezig!
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2013, 19:31:48 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:39:52 »


Dank je wel Floris
Ik blijf m'n best doen en hoop dat ik met m'n eenvoudige kennis andere toch kan helpen.
gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:02:28 »
He Marc

Geweldig man een mooie foto
Bedankt
gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:43:34 »
Hallo allen
we gaan verder met deel 04

DE VERSCHILLENDE ASPECTEN VAN HET LANDSCHAP

Water, Kade Muren en Bruggen

De kade muren op mijn diorama zijn gemaakt van kant en klare kunststof platen. Ik heb hier gebruik gemaakt van kunststof omdat mijn kade muur bestaat uit stalen platen en deze kant en klaar te krijgen zijn en zeer realistisch er uit zien. Mocht ik een stuk te kort hebben dan kan ik deze ook makkelijk bij maken van stroken plasticard en evergreen strookjes.





Je hebt verschillende kade muren,  kan van dezelfde stenen gemaakt zijn als de berm muur maar dan meestal bestaand uit stenen met allemaal dezelfde afmeting en altijd op vaste afstanden onderbroken door zware houten bielzen. Maar in een binnen haven liggend aan een kanaal wordt meestal gebruik gemaakt van stalen platen.
Ik heb bij mij gebruik gemaakt van beide middelen daar ik de afstand tussen water en kade zodanig gemaakt heb dat er nog een loop strook is tussen de stalen wand en de uiteindelijke kade. (zie bovenstaande foto’s)

Het water is opgebouwd uit een laag keuken papier met verdunde houtlijm dat d.m.v. een kwast een goede golf structuur heeft gekregen. Dit proces heb ik 2x uitgevoerd. Als het geheel droog is wordt het water ingekleurd met Flexa donker bruin en grachtengroen. Tenslotte wordt het geheel voorzien van enkele lagen hoogglanzende botenvernis.

Maar voordat het water ingekleurd werd heb ik eerst wat rand verschijnselen moeten maken en plaatsen, bijv. Afmeer palen, trappen, bolders etc.





De afmeer palen zijn gezaagd van een triplex plaatje 6mm dik en hier heb ik 6 mm stroken van gezaagd, deze stroken werden 4cm lang en dat heeft te maken met de hoogte van mijn kade muur, de kop werd aan 4 kanten afgeslepen en daarna werden de paaltjes geschilderd met waterverf donkerbruin grachtengroen en de onderste kant  ±1½ cm met zwart afgedekt. Deze zwarte onder strook heb ik ook aangebracht bij de kade wanden en dit heeft te maken met de waterlijn bij vloed. Kijk maar in de havens je zal altijd aan de kade wanden of afmeer palen een donkere natte glanzende strook zien. De afgeslepen koppen van de afmeer palen werden met verdunde witte verf geschilderd, dit zorgt ervoor dat soms het bruin erdoor heen kwam. (geen enkele paal heeft een echte witte kop ze zijn altijd vaal van kleur of beschadigd.

Bruggen

In Franklin land komen 2 bruggen voor, de bedoeling is om een metalen bascuul brug en een stenen boog brug aan te leggen.
Het  traject over de stenen boog brug zal ook gebruikt worden voor lokaal vervoer via auto, handkar en lopend van de haven naar de achter liggende industrie in het stadje Rose Garden. Dat betekend dat de bovenlaag van deze brug ook geschikt moet zijn voor de toen nog schaarse auto en voetgangers verkeer van haven gebied naar de overkant van het kanaal. De brug aan de achterzijde van de moduuls zal de stenen brug worden en de voorste de bascuul brug.





De Stenen Brug in wording.

Deze brug zal dus bekleed moeten worden met een stenen bestrating aan de bovenkant en een stenen bekleding aan de zijkanten, deze bekleding aan de zijkanten hebben een heel ander structuur en vorm dan de bestrating aan de boven kant. Dit wordt mijn eerste ervaring met DAS klei en gipsen pilaren gegoten in de bekende mallen van Anita Decor.

De bestrating zal van DAS klei gemaakt worden daar de dunne en flexibele klei laag makkelijker is aan te brengen en te vormen tussen de rails etc. Wel dienen de bielzen tussen de rails verwijdert te worden, gelukkig heb ik de raileinden vast gesoldeerd op pertinax plaat met koper laag, dit i.v.m. de overgang naar het andere moduul dus daardoor blijft de vorm en loop van de rails aardig zoals ik de rails wil laten lopen over de brug had ik dat niet dan vallen de railstaven alle kanten uit zodra je de bielzen ertussenuit haalt.

Ik ben begonnen met het maken van een stempel om op die manier makkelijker en sneller een straatstenen motief te drukken in de repen klei, vervolgens maakte ik stroken klei met de hulp van een rolletje.





Vervolgens paste ik de stroken klei tussen en naast de rails, nadat de stroken passend waren gemaakt haalde ik de stroken even weg om ze opnieuw te plaatsen maar dan met een klein druppeltje houtlijm. De volgende stap was het stempelen met de gemaakte stempel voor mij hoefde dit niet zo heel nauwkeurig daar bestrating in die tijd (1937-1947) niet zo heel strak gelegd werd zoals dat nu gebeurd en het waren ook geen stenen muren dan zijn er heel andere regels.





De volgende stap was het laatste koperen deel nog van deze bestrating te voorzien. Op de voorgrond is al de eerste pilaar van gips te zien waarvan ik al een jaar geleden een paar gegoten had als proef, ik dacht laat ik die maar bewaren je weet nooit wanneer ik deze kan gebruiken, nu dus.



De pilaren waren te lang en er moest aan de achterkant ongeveer 1cm onder de boven rand een inkeping komen om de pilaar tegen de zijkant van de brug aan te kunnen lijmen.



Zo dat is het voorlopig, ben nu bezig met een 8 tal pilaren te gieten en daar ik van die smalle een mal heb met maar één pilaar dan begrijpen jullie dat ik de komende twee dagen aan het gieten ben. Nou dat viel dus wel mee het duurde bij elkaar misschien 6 uur want na ± een half uur kon de pilaar wel nog niet droog maar wel zover om ze voorzichtig uit de mal te halen. Vervolgens de zijmuren afgemaakt met klei, aan de bovenkant een gipsen rand aangebracht.



De eerste kleur ook maar meteen aangebracht.





Ziet er goed uit toch, MAAR 

Toen deed zich een groot probleem voor, bij het proefrijden met een paar locomotieven (met name 4 assers) en dan heb ik het niet over het traject over de brug maar gewoon elders op het linker moduul ontspoorden deze loks met een grote regelmaat. ( ik had nog niet eerder proef gereden met deze loks)

Ik had besloten om een nieuwe draaischijf te plaatsen (verder op kan je in het hoofdstuk “draaischijf “ hier meer over lezen) ook nieuwe wissel aandrijvingen waren een optie dit alles omdat de bestaande draaischijf van het merk Atlas en de wissel aandrijvingen van het merk Fulgurex behoorlijk veel lawaai maakte, de draaischijf was trouwens van zeer eenvoudige uitvoering en daar had ik al een tijdje spijt van.



Oude draaischijf




Nieuwe draaischijf

Maar toen begon de ellende, de nieuwe draaischijf was geplaatst en één spoor bleek niet goed uit te komen naar het over- gangspoor  waar tevens een Engelse wissel in verwerkt was, het vervolg was dus Engelse wissel een slag draaien en dat kwam op zich goed uit moest toch ook de aandrijving vernieuwen.



Maar toen kwam ik er ook achter dat de boog in mijn spoortraject naar de Bascuulbrug te krap was en dat was de hoofdreden dat de locomotieven ontspoorden, de typen met vaste assen (vooral de D opstelling dus) werden uit de rails gedrukt.
Dus dan ook maar dat traject ruimer leggen dat had weer als gevolg dat mijn aansluiting van mijn Bascuul brug niet meer klopte, de brug moest verlegd worden en dat was toch een hele klus en ook weer voor het spoortraject daarachter op het rechter moduul.

Toen ontstond er een visueel probleem, doordat de brug verplaatst werd kwamen de 2 bruggen dichter bij elkaar   





Was dit nu een zelfde brug geweest als de achterste dan was dat minder erg maar nu overheerste de Bascuul brug t.o.v. de stenen brug, dus ik had de keus bascuul brug vervangen of stenen brug weg. Nu heb ik een kleinzoon van 4 jaar Joran en die vond de Bascuul brug toch wel erg mooi en dat heeft bij mij de doorslag gegeven zie hieronder.



Je moet soms de knoop doorhakken maar dat gaat soms ook met een traantje. :'(
Dus de aanhef van “ In Franklin land komen 2 bruggen voor, de bedoeling is om een metalen bascuul brug en een stenen boog brug aan te leggen “ gaat niet meer op, in Franklin land komt 1 brug voor maar wel een hele mooie volgens mijn kleinzoon en daar ben ik het zeker mee eens.

Zo tot hier deel 04
Veel lees plezier en tot de volgende
Herwim verteld
gr.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 18:07:44 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2013, 01:42:33 »
@ Herwim,

Allemaal heel mooi wat je maakt.   (y)

Maar toch een vraagje: werden er in de jaren 40 al stalenprofielen als kademuren gebruikt ?
Ik denk dat dit meer iets is van de laatste jaren, waarbij electrisch iets anders laat roesten.

Groeten, Alexander

Ja, dus zie ik hieronder. Bedankt !
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 02:00:48 door Alexander »


Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2013, 05:28:16 »
Hallo Alexander en Martin

Het is goed dat je met deze vraag komt.
Ik moet toegeven dat ik hier tot aan vandaag toe niet goed over heb nagedacht, ik ging er eigenlijk zonder meer vanuit dat je die dingen toen al had. Nu bouw ik in een tijdperk 1930-1960 maar als ik het stuk nu lees waar Milocomarty naar verwijst (trouwens dank daarvoor) past het dus niet in dit tijdperk. Dit betekend dus weer een probleem of zal ik zeggen een uitdaging.

Dit betekend dat de stalen wand eigenlijk vervangen moet worden door een houten wand dus nu de vraag aan jullie allen heeft iemand een foto van een kade wand in de 40er jaren. Ik ben niet van plan mijn wand te slopen maar ik wil wel kijken of h.e.e.a. nog is aan te passen dat
het meer om een houten wand gaat.

Bedankt want die 40er jaren zijn voor mij een soort uitgangspunt en komt met het vorderen van mijn moduul steeds meer op de voorgrond.

Ga ook zelf even Googelen.
gr.
Herwim

Ondanks het late uur of zal ik maar zeggen vroege uur 5.49 uur moest even plassen. Heb ik toch maar even gekeken op google en heb wel een paar houten wanden gevonden, maar nog niet echt haven wanden.
Ik denk dat het zo iets zou moeten worden als het eerste plaatje.


« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 18:08:51 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2013, 07:19:19 »
Even een half dagje niet gekeken en er is al weer van alles gebeurt. Jammer van de stenenbrug en vervelend van de damwand. Maar gelukkig blijft de basculebrug die ik ook wel erg mooi vind.
Twijfel er niet aan dat alles goed zal komen. Ben benieuwd naar het vervolg.
Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2013, 08:29:54 »
Herwim, stalen damwand is eind 19e eeuw al ontwikkeld en toegepast. Da's zo rond 1890 die kant op...rond 1930 zat je al met een vergaande industrialisering, was het gebruik van staal al meer dan gemeengoed (kijk maar 's wanneer de eiffeltoren is gebouwd) dus lijkt het mij in jouw tijdsbeeld helemaal kunnen.  Het laatste stuk met de verwijzing naar 1976 gaat over de oprichting van dit bedrijf.


Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2013, 09:56:40 »
hallo Martin

Daar ben ik inderdaad blij om zat weer verkeerd te rekenen.
Eind 19e eeuw zat ik te denken aan 1970-2000 want nu leven we in de 20e eeuw toch
of ben ik nu helemaal abuis.
gr.
Herwim

Hoi Martin
Bedankt voor de 21e eeuw
Ik geloof dat ik mijn kennis op dit gebied weer eens moet op halen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 10:07:56 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:01:43 »
De 20ste hebben we al gehad we leven in de 21e eeuw... ;)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #27 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:11:48 »
Hoi Herwim, leuk draadje om te volgen. Kan er weer veel van leren. Je maakt een weg van HD 300 dat blauwe foam.
Waar kan je dat kopen. Lijkt me uitermate geschikt om wegen mee te maken. Is dit ook dikker om bv. stoepjes en dergelijke te maken?
Dan nog een vraag over die pilaren die je gemaakt/gekocht hebt voor die brug. heb je die zelf gemaakt of gekocht?
Zeer mooi.

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 12:27:08 door Patrick1975 »
Have fun every day, before you know it's..........

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #28 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:27:26 »
Nou daar is al weer deel 05
Heb er zin in de laatste dagen. Maar dan is het even stil moet ook nog gebouwd worden toch

De huizen en de Industrie op de achtergrond (de voorstad) en de enkele huizen op de baan

Om meer diepte te creëren op één van de modules heb ik besloten om aan de achterzijde van het tweede moduul op de achterwand een industrie stad te schilderen, vage kleuren en meer naar de voorgrond steeds duidelijker contouren om uiteindelijk over te gaan in de echte gebouwen. Om de diepte nog beter te krijgen is het handig bouw pakketten te gebruiken die door midden gezaagd kunnen worden of in een andere hoek door gezaagd kunnen worden en waarbij dus de 2 helften naast elkaar of met andere er tussen geplaatst kunnen worden met de juiste achtergrond zodat de diepte nog meer geaccentueerd wordt en niet juist door hun volle afmeting de diepte werking te niet doet, de achterwand is hierbij heel bepalend voor de diepte werking.

Een huizenrij met een veel te mooie blauwe lucht (een totale blauwe lucht zonder wolken), veel te mooi omdat ik mijn moduul wil bouwen in een herfstachtige sfeer met een donkere wolken lucht, Maar na een paar proef afdrukken gemaakt te hebben heb ik  besloten zelf de achtergrond te schilderen en hierbij eventueel gebruik te maken van uitgeknipte MZZ achtergrond platen. ( zie volgend hoofdstuk achtergrond)

Hieronder een paar foto voorbeelden die ik zelf uit mijn keuken en huiskamer raam heb genomen v.w.b. het wolkendek







De fabriekspanden en huizen zijn afkomstig van oude gebouwen van mijn vorige baan, de eerste verbouwing heeft plaats gevonden, tussen al dit geweld van zware industrie was er ook nog plaats voor een fiets en auto traject (Hier lezen jullie meer over in het hoofdstuk “Het ontstaan van echt rijdend autoweg en fiets verkeer op mijn moduul baan”)



Weer terug naar de achtergrond huizen en Industrie.

Het probleem bij het halveren van huizen is dat als je naar deze opstelling kijkt je op bepaalde plekken altijd de afgesneden contouren ziet aan de achterkant van de huizen dit moet ik camoufleren met binnen die gezichtsvelden bijv. een schoorsteen of dakkapel aan te brengen en door te laten lopen over het gezichtsveld heen.
Ook kan je dit camoufleren door de huizen niet op de nok zijde van het dak te halveren maar iets verder naar achteren zodat de scheidingslijn van voren bijna niet te zien is, betekend wel dat van de helft die je over houd de scheidingslijn aan de voorkant komt te liggen dus het overgebleven dak zal aangepast moeten worden of niet meer gebruikt.

Voor de huizen midden op de baan en dat zijn er niet zo heel veel, een cafe, een seinhuis, een wachters woning, een kleine fabriek, en een grote overslag hal zijn verschillende technieken toe gepast.
Voor een paar huisjes zoals cafe en 2 arbeiders woningen ga ik gipsen bouw pakketten toepassen van het merk Kit Nord.



Cafe

Voor het seinhuis, wachterswoning en kleine staalfabriek heb ik gebruik gemaakt van gelazerde kartonnen modelbouw. Pakketten van de merken Highmoor Scale Models en van Markenburg vooral deze laatste heeft geweldige mooie gelazerde kartonnen bouw werken.





Deze wel bekend van de mooie moduul van Jamie, ik zal blij zijn als ik de 50% kwaliteit bereik met mijn bouw van deze wachters woning vergeleken met de bouw kunsten van Jamie.

Van deze bouw werken volgt later een verslag, zal komende winter worden denk ik ze moeten nog gemaakt worden.

Algemeen

Wat belangrijk is, is het rekening houden met het regionale karakter van de streek, dit bereik je door bijv. rekening te houden met de volgende aspecten. Huizen in deze streek hebben vaak gepleisterde muren beschilderd in zwemende gele pastel tinten, metselwerk en breukstenen waarbij  de bakstenen erachter dan zichtbaar worden, ook de kleur van wit, bruin, geel, rood en crème kom je regelmatig tegen op de muren. (en dan praat ik nu over de omgeving waar mijn vrouw en ik graag naar toe gingen) Steile daken en veel schoorstenen met uiteenlopende kappen, overal luiken vaak bruine kleur. De ramen zijn vaak omlijst door brede kozijnen of stenen lijsten.

Genoeg zaken dus om op te letten bij de bouw van deze gezellige huizen en kleine industrie gebouwen.

Maar waar plaats ik deze geplande huizen nu het plan het laatste half jaar zo gewijzigd is en daardoor meer industrie is gekomen dan dat ik in eerste instantie had gepland. Er zit een café bij en in een haven gebied moet toch altijd een café aanwezig zijn om de broodnodige dorst te lessen. Jullie wel bekend he  ;D

Een overweg gepland en ziedaar de wachters woning heeft ook een plek gekregen maar het is wel een Nederlandse wachters woning dus past dit wel in de streek die ik voor ogen heb zuid/oost Nederland / noord/oost Belgie of tewel de grensstreek in zuid Limburg.

Ik had het idee dat deze wachters woning alleen maar in Brabant voor kwam, maar daar zal Jami die dit exemplaar al gebouwd heeft vast wel antwoord op weten.

De achtergrond schildering

Door een juiste achtergrond te maken, creëren we een beeld met diepte die er voor zorgt dat de modellen op de voorgrond opgaan in een aanvaardbaar tafereel met een diepte zoals we met onze ogen dagelijks waarnemen in de vrije natuur en die in mijn geval het uiterlijk geeft van een voorstad in een groot industrie gebied.

Om te voorkomen dat slagschaduwen van grote gebouwen en schoorstenen op de achtergrond plaat te voorschijn komen is het handig om een vrije strook ruimte van ± 12 cm te houden tussen achtergrond plaat en achter rand van het moduul. Dit heb ik gedaan door op de achterkant van mijn moduul een balkje te plaatsen met afstand beugels, in dit balkje zit een gleuf gevreesd waar de achtergrond plaat (5mm spaanplaat) in geschoven wordt.

De achtergrond plaat heb ik beschilderd met een heel licht blauwe laag, daarna verschillende witte dunne lagen die van boven af steeds sterker aangebracht worden naar beneden toe. Vervolgens ben ik verder gegaan met grijs tinten afgewisseld met witte tinten dit alles om een sfeer te kweken van een herfstachtige dag met opklaringen en dat kan gepaard gaan met zeer donkere wolkendek.

Maar dan

Grote wijziging systeem achtergrond en in wijzigingen begin ik aardig ervaring te krijgen  ;D

Inmiddels een half jaar later heb ik het gehele plan v.w.b.de achtergrond verplicht moeten verlaten. Zoals al eerder aangegeven zijn delen van mijn bovenblad opklapbaar en daar bleek nu het probleem te zitten. In eerste instantie was dit uitgeprobeerd alvorens met de hard board platen te beginnen maar nu een hele tijd later nu een deel van de overslag hal gemonteerd is bleek deze bij het opklappen de achterwand te raken nog
sterker de hoogte van de loods is hoger dan de afstand bij opklapbaar situatie bovenblad – achterwand, dus het systeem werkt niet.



De loods had ik er even af gehaald voor een ander probleem

Een tijdje gezocht naar een ander systeem en kwam toen op schilders doek alleen bestaat er doek die  ± 50cm hoog is en bijna 200cm breed ?
Ja dus in Rotterdam een firma gevonden die doek verkoopt van 210cm breed en je kan net zolang krijgen als je hebben wil, 2 stukken besteld van 60cm hoog en 210cm breed. De bovenrand wordt omgezoomd zodat er een buis doorheen kan nu nog een systeem bedenken hoe dit te bevestigen. De reden dat ik nu voor een hangend schilders doek heb gekozen is wel duidelijk denk ik, als je de tafel opklapt wordt het doek weggedrukt door het grootste en hoogste gebouw op de tafel het doek veert natuurlijk mee mag ik hopen.
Hoe dit systeem eruit gaat zien kan ik pas later vermelden daar het nog gemaakt moet worden.

Op het schildersdoek komt in ieder geval onderstaand wolkendek.







Jammer dat deze 3 foto's niet naast elkaar kunnen want dan zie je dat het één wolkendek is.

Zo nu moet ik deze sessie 05 even onderbreken want ik moet naar de Fysio maak straks dit nog af

gr.
Herwim
 
Hallo mensen daar ben ik weer na een klein uurtje hart revalidatie kan ik er weer tegen maar niet heus, tjonge dat is toch elke keer weer moet verzamelen maar goed ik moet wel anders heb ik helemaal geen beweging meer.

Zo we gaan weer verder met deel 05

We hadden het over de achtergrond en het schilders doek, zoals vermeld er komt als ondergrond een wolkendek zoals hierboven met foto's is aangegeven. De achtergrond plaat ga ik beschilderen met een heel licht blauwe laag, daarna verschillende witte dunne lagen die van boven af steeds sterker aangebracht worden naar beneden toe. Vervolgens ga ik verder met grijs tinten afgewisseld met witte tinten dit alles om een sfeer te kweken van een herfst achtige dag met opklaringen en dat kan gepaard gaan met zeer donkere wolkendek.

Vervolgens ga ik met achtergrond platen van MZZ die ik in stukken ga knipen een voorstelling creëeren die het voorstad deel moet voorstellen, deze delen worden over of na geschilderd plus een eigen interpretatie van een industrie voorstadje in de verte. Met dubbelzijdig plak band plaats ik deze stukken dan op de juiste plek op de achterwand, door het gebruik van dubbelzijdig plakband zijn de stukken nog te verschuiven. De definitieve plek is pas goed te bepalen als alle achtergrond huizen etc. op z’n plek staan, als de definitieve plek is bepaald worden de stukken definitief verwijderd en wordt het motief dus nageschilderd, er gaat niets boven een zelf geschilderd achtergrond. Daarna een deel van de achtergrond overschilderen met een hele dunne witte washlaag om een wazige mist effect te krijgen dit vergroot de diepte in het geheel.

De betrating in de voorstad

Wat een schrik rijd er een grote vrachtauto de straat in en stopt bij mijn huis. 12000 stenen kwam de schauffeur brengen ja ik had nou eenmaal besloten om sommige straten te bestraten en daar heb je veel stenen voor nodig.



Gelukkig het waren mijn bestelde 12000 stenen in de schaal 1: 87 tjonge wat klein dat wordt pincetten werk. Een werk verslag plus foto’s volgen later.

Een ander principe die ik ga toepassen is het stempelen van stenen in een laag klei of foambord (blauwplaat MD 300) Hieronder zal ik daar een kort verslag van doen daar ik dit principe inmiddels in foambord al heb toegepast bij het bestraten met de Belgische kasseien. In het midden van de straat brengen we een strook karton van 1mm dik aan voor de welving in het wegdek. Het geheel van links naar rechts wordt nu opgevuld met een strook foambord op maat uitgesneden. Vanaf het midden rond af laten lopen naar de stoep toe. De volgende bewerking is het stempelen met zelf gemaakte stempels van oude kunst schilder kwasten je weet wel zo’n setje voor ± € 3,00

I.v.m. aanwezige huizen aan deze weg dienen er ook trottoirs aangebracht te worden dat langs de deurdrempels loopt, alleen niet overal lopen dezelfde gelegde trottoirs er mag verschil zijn afgewisseld door steenslag, asvalt en as. Ook plaveien kunnen aangebracht worden gemaakt van boetseerklei bedrukt met de zelfde soort stempels

Zie ook het hoofdstuk

Asfalt en Plaveien etc.

Werkplaats in relatie met de achterliggende industrie in Franklin Land

Op het linkerdeel van de totale moduul baan ligt de overslag cq werkplaats voor het museum lijntje grenzend aan het haven complex, hier worden de aangevoerde grondstoffen (staalplaat, profielen en brandstof) in eerste instantie opgeslagen en verwerkt, Op het rechterdeel van de totale moduul baan ligt ook een kleine lok werkplaats voor de dagelijkse onderhoud van de stoomloks en tevens een kleine fabriek voor scheepsschroeven.
De zeer bedrijvige kolen handelaar Ben v.Schaik die tevens het kleine fabriekje runt waar scheepschroeven gemaakt worden is een vooruit strevend persoon want ook het deel wat als locomotiefloods dienst deed wordt nu samengevoegd met de scheepschroeven fabriek dit behoort nu ook tot zijn imperium en daar hebben de bewoners in het voorstadje erg veel moeite mee, vele van deze bewoners zijn werkzaam in de haven of in het weekend bij het museum lijntje en een deel van de werknemers in de haven vrezen nu voor hun werk.
het ligt in de bedoeling in dit kleine fabriekje een volledige inventaris aan te brengen.

Een voorbeeld hiervan kan je zien op onderstaande foto.



Deze foto heb ik tijdelijk geplaatst en gehaald uit één of ander verslag, weet niet meer waar is jaren geleden. Zal t.z.t. vervangen worden door eigen materiaal.

Overslag cq Museum Werkplaats

Een soort overslag en dependance met opslag mogelijk heden en een kleine locomotief werkplaats voor het museum lijntje. Alleen de voorste lange wand en een klein deel van de lange achterwand zal in z’n geheel open gewerkt worden zodat de bedrijvigheid in de hal goed zichtbaar is, het dak wordt ook demontabel, de bedoeling is om hier veel details aan te brengen.





De loopkat die ik graag in deze hal beweegbaar wil maken geeft een behoorlijk probleem want tijdens de bouw van mijn hal heb ik daar natuurlijk weer eens geen rekening mee gehouden. Momenteel ben ik bezig een manier te verzinnen om deze loopkat te laten rollen door de hal heen, maar hoe doe je dat. Bij navraag bij de vele medehobbyisten kwamen er niet veel ideeën uit op één na, het idee was om een aandrijving en geleiders van een printer te gebruiken daar heb ikzelf aan toegevoegd ook een scanner heeft een dergelijke aandrijving. Dus op zoek naar oude printers en scanners  en kijken of ik de voorgestelde onderdelen inderdaad voor mijn doel kan gebruiken.
                                                             
En ja hoor een printer die ik heb gekregen van een mede hobbyist van Beneluxspoor (Ronald Halma kennen jullie hem  ???, Bedankt nog Ronald) helemaal gestript en de achterwand en geleiders plus aandrijving eens flink aangepakt.





Deze metalen kolos met geleiders dient nu als achterwand, veel onderdelen weg geslepen en de achterkant uiteindelijk beplakt met plastic plaat met steentjes motief. Dit zal later weer bewerkt worden met een deels pleisterlaag om een oud uiterlijk te krijgen.

Het geheel eerst een basis kleur gegeven.





Let niet op de kwaliteit van het huisje want dat is gewoon kl.....en wordt nog vervangen.

De volgende stappen zijn:
  • Elektrische schema maken ivm aandrijving, verlichting en laslichten en afkoppelbaar.
  • De hal wordt zo gemaakt dat hij makkelijk van de moduul af te halen is.
  • Reedrelais en magneet aanbrengen volgens een schema van een mede hobbyist die veel ervaring heeft met dergelijke aandrijvingen.
  • Al deze stappen zullen in dit verhaal nog aan de orde komen.
                               
O  JEE  Wat een ellende

De overslag hal is op de grond gevallen en waar ik al bang voor was is dat de constructie niet heel sterk eruit zag dus een oplossing moet zijn opnieuw of van een steviger materiaal, ik heb gekozen voor een combinatie van kunststof en messing profielen, de poten en de onderkant van het dakframe zullen van messing profiel gemaakt worden. Een bouw verslag zal spoedig volgen moet eerst nog wat andere bouw projectjes afmaken en zorgen dat jullie ook wat te lezen hebben. :P

Een van mijn laatste uitdagingen was de spoorweg overgang.

Het was helemaal niet mijn bedoeling om een spoor overgang te creëren maar als je op een gegeven moment bezig bent met het uitzetten van wegen dan ontkom je er bijna niet aan, er is altijd wel een moment dat je met de weg het spoor gaat kruizen en bij mij op het moduul gebeurt dat in de 40er jaren, dus hoe zag dat er in hemelsnaam toen uit.
Via mijn contacten op Beneluxspoor.nl ontstond er al gouw een discussie over hoe zagen ze eruit, wat was de opstelling en kleuren van de waarschuwing lampen en zelfs de frequentie van het knipperen kwam aan de orde.



Een AKI  (Automatische Knipper Installatie) in model maar is dit wat ik zoek  Nee en dat komt omdat dit model uit de jaren 50 komt na 1955. Dus op zoek naar andere modellen, nou die kwamen al gouw in beeld.

De AKLI een voorloper van de AKI  (Automatische KnipperLamp Installatie)





Het is alleen jammer dat van de AKLI geen model bestaat zoals de witte uitvoering hierboven van de AKI. Gelukkig is de maker van deze AKI bereid om de AKLI te ontwerpen en maken met de 3D laser printer. Hier zijn wel goede tekeningen voor nodig, ook deze zijn gelukkig gevonden.





Met grote dank aan al degene die hieraan in mijn topic op Beneluxspoor.nl hebben mee geholpen. Ben zeer benieuwd hoe ze gaan worden en de volgende uitdaging is natuurlijk de elektronica om ze dan ook echt te laten werken.

Krijg net bericht via de mail van UPC dat ze de opdracht hebben gehad om dit pakket bij mij af te leveren nou van mij krijgen ze een kus op de wang (als het een vrouw is natuurlijk)

Kleine aanvulling
Was geen vrouw trouwens dat viel weer tegen. maar goed hier dan de AKLI's in model, zien ze er niet schattig uit ?



Er is er één beschadigd maar dat mag de pret niet drukken komt in het echt ook voor toch ?

Zo mensen ik hoop dat weer wat lees en kijk plezier opbrengt, dit is het einde van deel 05

Deel 06 volgt eind van de week
gr.
Herwim verteld
« Laatst bewerkt op: 01 september 2014, 18:20:13 door guest7823 »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #29 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:30:43 »
Hallo Partric

Dat blauwplaat kan je in diverse dikten krijgen, ik moet naar de fysio zal straks
de naam van het bedrijf doorgeven, als ik het goed heb is het Harolds grafik.

De gipsen pilaren heb ik zelf gegoten
Ook straks kom ik daar op terug

gr.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html