Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:03:02
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 19:00:19
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 202244 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #780 Gepost op: 18 February 2016, 20:20:38 »
Ik reageer alleen op jou vraag (want er staat een vraagteken achter):

Ik ga ervan uit dat dit systeem niet werkt bij digitaal ?

Dan ga ik er vanuit dat het niet bij je bekend is. Vandaar mijn reactie.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #781 Gepost op: 18 February 2016, 21:52:55 »
Hoi Ronald

Ik gaf ook geen commentaar op je reactie, ik gaf alleen aan dat dat wat jij aangeeft me al bekend was.
Maar ik dacht dat ondanks je met de lok overal kan rijden het misschien ook mogelijk is om een Lok een bepaald
vooruit bedacht traject te laten afleggen waarbij alle wissels op dat traject ook voor ingesteld worden net als bij het
Cab control systeem.
Maar misschien kan dat wel maar doe je dat op een heel andere manier ?
Ik heb niet heel veel verstand van digitale besturing v.w.b. dit soort processen.
gr,

« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 21:54:28 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #782 Gepost op: 18 February 2016, 22:51:57 »
Hallo Herwim,

De meeste digitale centrales kunnen inderdaad wisselstraten schakelen en de moderne ook rijwegen beheren. Met een PC met een treinbesturingsprogramma erop is het sowieso mogelijk om treinen via bepaalde routes of naar bepaalde bestemmingen te laten rijden
Met beste groeten,

Dirk Meijer

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #783 Gepost op: 19 February 2016, 08:31:32 »
Cab control kun je met enige fantasie zien als de laatste stap voor je gaat digitaliseren. Je houdt je trafo bij je trein. Bij digitaal rijdt je trafo mee in de trein.
Behalve het aantal draden is er dus geen verschil.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

• Offline Offline
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan n.a.v. opzet Cab Controle
« Reactie #784 Gepost op: 28 March 2016, 14:42:34 »
Hallo mensen      (1e update n.a.v. Cab Controle)

Zoals jullie in de laatste 10 posten hebben kunnen lezen ben ik definitief overgestapt
op een andere aansturing van mijn analoge baan.
Cab Controle, een stuk terug hebben we het er al over gehad wat dit voor een systeem is.

Dit bleek een grotere uitdaging te zijn dan ik had gedacht  :'(
Maar ach je bent van de straat en als het uiteindelijke product verbetert t.o.v. het vorige dan ga ik maar
weer met frisse moed aan de gang.

Daar deze stap toch wel behoorlijk anders is in de aansturing, bedieningsbord, bedrading etc. heb ik de aanhef in deze topic wat aangepast, voor de geïnteresseerden onder jullie voor het systeem cab controle zal ik proberen alle zaken stap voor stap te beschrijven zo mogelijk vergezeld van foto materieel.

Mijn excuses als er bepaalde gegevens opnieuw besproken worden die in de afgelopen 3 jaar al de revue hadden gepasseerd.

Ik kwam er al gouw achter dat al mijn 14 stroomonderbrekingen konden vervallen, dat de aanwezige isolatie punten voor een groot deel op een andere plaats aangebracht moesten worden.
Dat mijn twee ringleidingen voor mijn 2 rij spanning regelaars konden verdwijnen, eigenlijk was alleen de bedrading van mijn wissels nog te gebruiken in deze nieuwe opzet.

Een groot deel van de scenery kon blijven bestaan wilde het niet dat ik voor mijn verjaardag een werkende ontslakkingsinstallatie
heb gekregen en deze paste niet in de huidige lay-out van mijn rail plan.

Dus het eerste stukje railplan werd verwijdert maar door alle veranderingen met de isolatie punten en stroom onderbrekingen kwamen steeds meer delen railplan in aanmerking voor vernieuwing.
Ook mijn rail overgangen die ik een jaar geleden had gemaakt voldeden niet meer aan mijn verwachting.
Een aantal bladzijden terug in mijn topic had ik al wat laten zien over een railovergang die verschuifbaar was in de breedte maar ook
in de hoogte, van een wat aangepaste verzie heb ik er nu 16 stuks van gemaakt en toegepast.

Deze afbeelding is nog het prototype.

De aanpassing zit 'm in de bout in het midden die heb ik weg gelaten en er zitten nu twee schroeven met een veertje eronder
buiten de raillen geplaatst. het plaatje is heen en weer te schuiven en op en neer door de veer die er onder zit.
Ik begrijp dat er onder jullie mede hobbyisten zijn die denken als je de rails en plaatjes op z'n plaats hebt en gesoldeerd waarom dan nog verstellen.
Daar is zeker wat voor te zeggen maar omdat ik de tafelbladen tijdens de bouw veelvuldig op en neer doe wil h.e.e.a.toch wel eens
wat verschuiven om nou de aansluitingen snel weer bij te kunnen stellen heb ik dit verzonnen.

De eerste stappen die ik heb gedaan toen ik met Cab Controle begon is eerst al mijn tekeningen aanpassen, als eerste de lay-out
van mijn nieuw schakelbord vervolgens al mijn elektrische schema's en bedrading's tekeningen.
Mijn schakelbord ziet er nu zo uit.

Misschien leuk vast te vertellen dat het fiets traject van Magnorail weer terug komt, de paarse slurf vlak achter de huizen wordt een
fietspad tussen de oude huizen en het spoor in.
De twee ronde uiteinden in dit parcour worden verdekt opgesteld en zijn de keerpunten van het fiets traject.
Op Ontrax dit jaar is dit idee geboren nadat ik bij de stand van Magnorail de nieuwe ronde keerpunten voor het eerst zag.

Op deze foto zie je nu twee nieuwe nieuwe ringleidingen de rode en de blauwe dit is één van de grote verschillen.
De gele en bruine draden gaan van de midden punten van de wissel schakelaars naar hun eigen sectie (19 stuks) op de baan.
Ik heb expres gekozen voor gele en bruine draden naar de secties omdat mijn oude stroom onderbrekingen waren bedraad met geel en bruin en ik deze nu voor een groot deel kan hergebruiken.

Zo het eerste werk is nu gedaan en we beginnen met de vernieuwing van de totale bedrading.
Groet aan allen nog een fijne tweede paasdag
Herwim

« Laatst bewerkt op: 29 March 2016, 10:37:40 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #785 Gepost op: 28 March 2016, 17:45:29 »
Wat een klus, Herwim. Maar wel leuk, lekker ouderwets met veel schakelaars en lampjes. Digitaal is allemaal best wel handig, het "echte handwerk" blijft wel fascinerend voor mij.

Groet,
Gerard

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #786 Gepost op: 30 March 2016, 11:58:58 »
Ik ben de draad kwijt  ;D
Eigenlijk best veel minder draad als ik op mijn digitale modelbaan heb.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #787 Gepost op: 30 March 2016, 13:20:59 »
Hallo Gerard G D 

Het is inderdaad wederom een hele klus maar wel een laatste dit moet hem toch wel worden
en ik wil heel graag weer eens aan de scenery gaan werken.
Maar het geeft ook wel weer voldoening want het wordt toch technische gezien weer een verbetering.

Gerard v/d Sel

Meen je dat echt van dat minder draad, ik had altijd het idee dat je bij digitale banen inderdaad niet veel draad kwijt ben.
Maar de praktijk hier op de site geven vaak toch wel een ander beeld.
Sta altijd te kijken naar de vele discussies binnen het digitale gebeuren wat er voor problemen er vaak optreden die dan weer
een oplossing krijgen d.m.v. extra decoder kastje of terug meld kastjes met de nodige aansluitingen.
Ik vind het altijd wel een indrukwekkend gebeuren en soms knap uitgevoerd.
Geef mij maar de + en de - en een schakelaar, is voor mijn eenvoudige hersentjes al genoeg.  ???
O ke ik raak verstikt in mijn draadjes  :P  dus ga gouw weer aan de gang om er orde in aan te brengen.
Tot hoors
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 01 April 2016, 08:36:25 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #788 Gepost op: 01 May 2016, 12:50:40 »
Wissel aandrijving aspecten 01-05-2016

Zo daar ben ik weer.
Eindelijk ben ik zo ver dacht ik dat de bedrading n.a.v. Cab Contr. gereed was en ik eindelijk weer eens aan wat anders
kon beginnen.
Nee dus er deed zich weer een klein probleempje voor, een deel van dit probleem heb ik al aangehaald in het hoofdstuk
te koop en gezocht.
Hierbij vroeg ik om een paar oude extra Fulgurex wissel aandrijvingen want de Cobalt's was ik even klaar mee.
Uiteindelijk besloten een paar wissels weer te voorzien van een Fulgurex wissel aandrijving en een 3 tal wissels blijven aangedreven door de Cobalt aandrijvingen die het nog wel doen.
Hieronder mijn verdere oplossing van dit probleem, wie weet heeft iemand hier wat aan.

Het Aanleggen van de PIKO wissels met Cobalt of Fulgurex wissel aandrijvingen

Fulgurex methode
De Wissels van Piko bediend met Fulgurex wissel onder aandrijvingen werkt prima, maar ze zijn wel wat luidruchtig.
Qua uitvoering ligt het ook in de bedoeling om aan de bovenkant de wissels te voorzien van een wisselsteller dit zijn apparaten waarmee de rangeerder op het rangeerterrein de wissels handmatig kunnen omzetten.
Hieronder een impressie met de Fulgurex aandrijvingen.

Cobalt wissel aandrijvingen.
Een heel ander systeem, makkelijker te bevestigen volgens kenners en de aandrijving van de wissel d.m.v. een verenstaal is ook makkelijker aan te brengen, je hoeft geen messing draad in allerlei vormen te buigen.
Het verenstaal gaat rechtstreeks door het tafelblad en de wisseltong zonder allerlei hoeken te moeten buigen.

Maar de Cobalt wissel aandrijving heeft voor mij ook een probleem.
Het probleem bij de Cobalt wissel aandrijvingen was de hoogte van de wisselkast hierdoor zijn de plekken aan de achterkant waar je ook twee schroeven moet plaatsen niet te zien en moeilijk te bereiken.
Ik ga hierbij wel uit van het feit dat ik in een rolstoel zit en niet zo makkelijk onder mijn tafelblad kan schuiven om ook de achterkant te kunnen zien van bepaalde obstakels.

Daar er een paar Cobalt wissel aandrijvingen niet meer zo goed werkten nadat ze door omstandigheden een 1½ jaar stil hadden gelegen heb ik besloten deze weer te vervangen door mijn oude Fulgurex wissel aandrijvingen.
Maar een andere bevestiging  methode om ook hierbij het verenstaal door het tafelblad en direct in de wisseltong te laten vallen zonder van alles te moeten buigen zou wel handig zijn.

Ooit heb ik ergens in een hobbyblad hierover wat gelezen, gelukkig heb ik dit artikel bewaard dus aan het werk.
Na de aanpassing van de bevestigingsmethode van de Fulgurex wissel aandrijvingen bleek het probleem buigen opgelost en ook nog eens geluidsvriendelijker geworden.

Vervolg Fulgurex wissel aandrijving
Het eerste doel was om de wissel aandrijving van stand te veranderen niet horizontaal onder het tafel blad maar verticaal.

Dit was mijn eerste Fulgurex wissel aandrijving die ik jaren geleden heb geplaatst (Horizontale opstelling).
Op de Linker foto is aan de onderkant te zien het messing staafje die door het tafelblad heen loopt.
Op de rechter foto zie je het zelfde messing staafje uit het tafelblad komen en naar rechts gebogen en wederom gebogen naar beneden door het gaatje van de wissel stelbalk.
Nu de overstap na de verticale methode.
Ik wil er 4 maken maar laten we maar beginnen met één

Een houten plaatje van 6 mm dik, een aluminium hoekprofiel van 25 mm x 25 mm en een stuk oude fietsband.
In het houten plaatje 6 gaatjes geboord voor de bevestiging van de wissel aandrijving en het aluminium profiel.
De wissel aandrijving  in de middenstand gezet en het aluminium profiel aan de rechter achterkant bevestigd zodanig
dat de bovenkant profiel echt op de zelfde hoogte zit als het plankje.
Vervolgens het bijgeleverde messing staafje bevestigd aan de beweegbare lip van de wissel aandrijving vlak naast de rand
van de zwarte ondergrond het staafje omgebogen en door het meegeleverde buisje door het houten plaatje gestoken en
aan de achterkant weer strak omgebogen naar boven (zie bijgaande foto).
Denk erom de plaats van het aluminium hoeklijntje kan links of rechts zitten, dit is afhankelijk hoe de aandrijving het beste
past qua plaats van de wissel.
Doe je het hoeklijntje aan de andere kant dan spreekt voor zich dat je het messing staafje ook aan de andere kant van de
wissel aandrijving plaatst.

Nu vergeet ik nog te vermelden wat te doen met de oude fietsband, om te proberen het geluid van de wissel aandrijving
te verminderen heb ik bedacht om tussen de wissel aandrijving en het houten plaatje 2 stukken fietsband te plaatsen.
Verder heb ik op het aluminium hoekprofieltje ook een schuimrubberen plaatje gelijmd (die had ik nog liggen) maar ook dit kan natuurlijk ook een stukje fietsband zijn.

Zo dit was m’n eerste Fulgurex wissel aandrijving met verticale bevestiging nu nog 3 stuks.
Dus direct in een keer alles maar voor 3 aandrijvingen voorbereid.

De voorgeboorde gaatjes in de plankjes een zodanige maatvoering gegeven dat ik direct kon kiezen hoek profiel
Rechts of links zonder dat ik later weer nieuwe gaatjes te moeten boren.

De eerste gemonteerde Fulgurex wissel aandrijving verticaal.

Zo dit is mijn relaas van de verticale bevestiging van de Fulgurex wissel aandrijving.
Komende dagen ga ik deze voorbereide aandrijvingen plaatsen en mijn cab contr. totaal afmaken want ik moet ook nog de
draaischijf aansluiten.
Maar het bouwen en bestraten komt nu eindelijk echt dichter bij.
Wel nu tot de volgende keer maar weer.
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 02 May 2016, 17:32:02 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #789 Gepost op: 05 May 2016, 12:01:49 »
Ik kan er allemaal geen touw aan vast knopen,maar het is leuk om te merken dat je na een stilte weer wat toont en nog altijd bezig bent  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #790 Gepost op: 05 May 2016, 15:25:22 »
Hallo Floris

Ik kan er allemaal geen touw aan vast knopen,maar het is leuk om te merken dat je na een stilte weer wat toont en nog altijd bezig bent

Waar kan je geen touw aan vast knopen Floris.
Ik heb toch steeds duidelijk aangegeven waar ik mee bezig ben en waarom.
De bekabeling Cab Controle is gereed en toen bij de testen kwam ik er achter dat een paar Cobalt wissel aandrijvingen niet meer werkten.
Zoals je ziet ben ik die 4 nu aan het vervangen door verticale bouw van een 4 tal Fulgurex aandrijvingen.
Daarna moet ik de draaischijf weer aan de praat krijgen, alle Cab Controle segmenten uittesten en dan hoop ik eindelijk weer
aan de Scenery  verder te kunnen.
Maar ik heb inderdaad niet veel geschreven maar ben wel 3 maanden bezig geweest met bedradingen, nieuw schakelbord etc.
Tot gouw Floris
gr
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #791 Gepost op: 05 May 2016, 16:37:13 »
Netjes om die aandrijvingen met toebehoren "modulair" op een plankje aan te brengen. Ziet er netjes uit. Dat motiveert me om morgen of overmorgen ook m'n servo's op zo'n manier aan te brengen.

Qua wel/niet snappen: jouw duidelijkheid laat niets te wensen over, hoor. Maar je moet de aandrijvingen enzo wel kennen voordat je het compleet snapt. En zodra een omschrijving van "buig het draadje om en steek hem door het gaatje heen" staat ben ik zelf altijd vrij lang bezig om precies te snappen waar het draadje nou heen moet en welke kant uit het gebogen moet worden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #792 Gepost op: 05 May 2016, 16:59:52 »
Hoi Herwim,

Ik hoop dat je daadwerkelijk profijt kan hebben van je werk aan de bedrading Herwim.

Sinds mijn laatste bezoek is je baan al 1 keer nieuw opgebouwd en ook weer aangepast met begrijpelijke redenen.

Nog steeds mijn grote voorbeeld en eigenlijk grondlegger van mijn baantje. :D.

Hopelijk weer eens wat scenery te zien binnenkort (y).

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #793 Gepost op: 06 May 2016, 09:16:51 »
Hoi hoi Herwim,

Mooi om je ontwikkelingen weer te volgen! Het begint er erg mooi uit te zien allemaal. Flinke ontwikkelingen sinds ik je project met eigen ogen heb mogen aanschoiwen. Dat probleem van schroeven op onhandige plaatsen zoals onder de rails daar had ik ook last van. Goed om te ziwn hoe je dat opgelost hebt met die wisselmotoren van cobalt. Ik heb ook een tijdje getwijfeld om ze te gaan gebruiken.
Ook heel gaaf die ontslakkingsinstallatie en schakelpaneel!

Ik blijf je graag weer volgen!

Groeten Jake
« Laatst bewerkt op: 06 May 2016, 09:18:57 door jakeman »

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #794 Gepost op: 11 May 2016, 12:59:54 »
Hallo allen

Nog even een aanvulling van de bouw van de verticale bevestiging
van de Fulgurex wissel aandrijvingen.

Om het ophangen van de verticale ophanging nog makkelijker te maken heb ik 4 mm vilt aangebracht
met dubbelzijdig plak folie.
Aan de andere kant heb ik nog een dubbelzijdig plak folie aangebracht (op de foto is dat de linker aandrijving
met de gele kleur.)
Nu blijft de aandrijving na het doorvoeren van de messing staaf plakken aan de onderkant van het tafelblad.
Ook de twee schroeven draai ik in het vilt en zo vallen ze niet naar beneden als je al je handen al nodig hebt
om het geheel te plaatsen.
Tevens is deze viltlaag geluiddempend.
De viltvellen en dubbelzijdig plakband heb ik gevonden op internet bij het volgende bedrijf.

www.bijviltenzo.nl

Dit adres kan handig zijn als je vilt of aanverwante zaken nodig hebt.
Ik wilde jullie in ieder geval dit niet onthouden.
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor