Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 201187 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2014, 15:54:55 »
Herwim verteld verder
deel 09

Eerlijker wijs moet ik toegeven dat ik de laatste 6 weken vanaf de feestdagen niet veel gebouwd heb
aan de baan zelf behalve dan doorgegaan met de vernieuwing en verbetering van mijn sterkstroom en
zwakstroom trajecten.
Rij spanningen opnieuw aangelegd en getest i.v.m. mijn nieuwe pulsbreedte regelaars, ben met de
laatste fase bezig.
Maar iets heb ik wel gedaan en dat zijn mijn neven activiteiten binnen de hobby, het pimpen of vernieuwen
van mijn loks.
Zoals al eerder aangegeven probeer ik een moduul baan te bouwen met als tijdperk de 30er en 40er jaren.
Niet omdat ik de oorlog zo mooi vind nee omdat ik affiniteit heb met deze periode.
In de 30er jaren zijn mijn ouders getrouwd in Indonesië, in de jaren 1942-1945 hebben ze 3 jaar gescheiden in het Jappen kamp gezeten en halverwege de 40er jaren ben ik geboren (1947) en omdat ik vind dat dit een mooie
uitdaging is om diverse zaken hoe het één en ander eruit zag in die tijd na te bouwen.
Geef onmiddellijk toe dat ik daar totaal niets vanaf weet maar door de gesprekken met jullie allen op de site en
het beroemde Googelen wordt mijn kennis steeds meer verrijkt.

O ke het eerste pimp werk was 40 jaar geleden, heb daar weinig gegevens nog van maar ik weet wel dat het lokje
wat ik wilde pimpen (dat woord kende ik toen nog geen eens) een Fleischmann Anna die ik een andere kleur
wilde geven een kleur die paste in de vroegere jaren had ooit een foto gezien met de volgende kleuren.

Zo is het uiteindelijk geworden, heb inmiddels begrepen dat deze kleuren nooit bestaan hebben ?  maar goed
voor mij is dit een stukje nostalgie en zal dit lokje nooit veranderen.
Wel heb ik motorisch de boel nog eens goed nagekeken en het lokje is nu uitgevoerd met Kadee koppelingen
Bij oude lokjes die dus geen nieuwe koppeling bevestiging hebben(NEM 362 bijv.) moet je altijd improviseren maar dat gaat mij wel aardig af, er is altijd wel een manier te vinden om de kadee te plaatsen.
Vaak gebruik ik hiervoor de Kadee koppeling No 5  Metal coupler deze moet je dan soms wel aanpassen.

De aanpassingen kunnen zijn het achterste stukje van het zwarte kunststof bakje afsnijden of de 2 oogjes links en rechts eraf snijden etc. maar wat je ook moet doen het lukt mij meestal wel om de kadee No 5 toe te passen.
  oude koppeling
  nieuwe koppeling

Zorg er wel voor dat je tijdens het ombouwen van een Kadee koppeling dat je altijd tussendoor een test doet met de hoogte meter, het kan zijn dat je een klein plaatje styreen er tussen moet doen om de juiste hoogte te krijgen.

Maar het kan ook zijn dat de koppeling juist te hoog zit dan zal je onder de koppeling bijv een stuk kunststof weg snijden of metaal weg frezen totdat je de juiste hoogte heb verkregen.

Een recente pimp klus rond de feestdagen was de Roco NS 500 deze lok is nog niet zo lang geleden uitgebracht met de kleur groen en in het verleden ook in de gele kleur, maar omdat ik iets zoek in de 40er jaren ben ik naar het Spoorweg museum geweest en ja hoor een NS 500 in een zwarte kleur komend uit die jaren.

Is het niet een pracht exemplaar en dan ook nog met een ketel wagen van de Staatsmijnen, opnieuw een
uitdaging niet alleen pimpen maar ook op zoek naar zo'n ketelwagen.

Oude lampgaten dichten en opzoek naar een nieuwe messing lamp.

De lampen besteld en de lichtgeleiders gedemonteerd deze komen later weer op hun plaats, alleen niet alle
lichtgeleiders zullen hun dienst nog moeten leveren.

De lampen doorgeboord en een lampdrager aan gesoldeerd, dat boren valt trouwens niet echt mee in dat
keiharde gegoten brons koste me een aantal jaren geleden een vracht aan boordjes en een gat ho maar. 
Gelukkig heb ik via de site iemand leren kennen die me een aantal fijne kneepjes van het vak heeft geleerd.
Boren altijd in een boorstandaard, tijdens het boren een druppeltje boorolie toepassen en langzaam boren niet de
boor direct door het materiaal jassen maar kleine stukjes en de boor weer ophalen, de bramen moeten regelmatig
gelost worden. probeer het maar eens.

Alles in de grondverf gezet, lamp gepast en daarna

de kap gespoten en de lamp geplaatst, en zie daar

De staatsmijn ketelwagen ergens in dit land gevonden (met dank aan de tipgever)

Zo dat was even weer een klein update van mijn artikel "Herwim verteld"
Over een klein uurtje beginnen de olympische winterspelen dus jullie kunnen begrijpen dat ik even dit
verhaal onderbreek want daar ga ik toch wel even voor zitten en misschien wel de komende 2 weken  ;D
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 03 March 2014, 14:16:07 »
Hallo
De olympische spelen zijn voorbij dus weer een klein up date tje
Deel 10

Ik loop eigenlijk een stuk achter met de bouw planning die ik me zelf had voorgehouden.
Besteed ook veel tijd op de site en andere hobby contacten via de computer.
Ben de laatste 2 maanden ook veel bezig geweest met elektra ivm mijn keuze over te stappen naar een ander
regel cirquit (pulsbreedte regelaars) met daarbij een wat andere indeling van mijn stroom circuit maar dat heb ik al uitvoerig hierboven beschreven.

Maar zoals bijna alles bij mij met hindernissen gaat is ook het volgende weer gebeurt.
Momenteel bezig met al mijn rail overgangen naar mijn tweede moduul te vervangen met de daarbij behorende stukken achterliggende rail trajecten.
Ik heb mijn moduul tafels op rijdbare poten staan ivm het fijt dat ik in een rolstoel zit, hierbij geconstateerd
dat de tafel eigenlijk toch wat te hoog was.
Heb toen nieuwe klossen gemaakt met wat grotere wielen eronder dan rijd alles beter die moesten onder de bestaande poten geschoven worden nadat de oude poten één voor één waren ingekort.

Toen ik daar bijna mee klaar was braken de laatste twee poten af en stonden de 2 modulen ineens scheef op de grond en door het gewicht brak het geheel in tweeën terwijl ik er half onder zat in mijn rolstoel.
Gelukkig had ik mijn mobiel telf in mijn zak en heb toen de buurman gebeld die mij verder heeft geholpen.
maar  er waren nogal wat herstel werkzaam heden.

Hierbij de oude en nieuwe poten, gelukkig werken de poten en nieuwe wielen nu goed maar er zijn behoorlijk herstel werkzaamheden op de baan.

Momenteel net begonnen met weer een ander probleem mijn fiets en auto traject liep niet goed de ketting liep
steeds uit de aandrijving daar heb ik gister een oplossing voor verzonnen en uitgevoerd werkt nu goed.
Ik heb een extra plaatje over de ketting aangebracht op de plek waar de aandrijving zit zodat de ketting niet
meer omhoog gedrukt kan worden.

Hiervoor al weer een tijdje geleden had ik mijn fietsbaan een kleurtje gegeven met een spuitbus voor het gemak
Nou dat had ik beter niet kunnen doen door de smerige vloeistof die in zo'n spuitbus zit heeft dit het wegdek
van Styreen aangetast en is krom getrokken.
Inmiddels een nieuwe wegdek uitgeknipt uit een nieuwe plaat styreen je ziet hem omgebogen op de achtergrond van de foto hieronder.

Hierbij wil ik jullie mee laten genieten van een prachtig stukje ombouw werk.
Eerlijkheidshalve moet ik direct vermelden dat dit geen eigen werk is maar van een goede kennis van mij.
Maar hoe langer je naar dit lokje kijkt hoe verliefder je wordt en beseft dat dit toch een geweldig ombouw
klusje is geweest.
Ik ben Thonis want zo heet hij heel dankbaar dat hij dit voor mij heeft willen doen.
Het uitgangspunt was deze Fleischmann Anna

Nogmaals ik ben Thonis heel erg dankbaar dat hij dit voor mij gedaan heeft en mensen ik wil hierbij ook
wat reclame maken voor hem omdat hij hoopt meer dergelijke opdrachten te krijgen.   

Eindelijk ben ik nu zover dat ik eindelijk toe kom aan mijn verdere echte bouw werkzaamheden.
En dat is het ontwerpen van mijn industrie achtergrond op moduul 2 rond en in mijn fiets en auto traject.
Dus hoop binnen nu en een week of 3 weer wat te kunnen omschrijven.

Dit is het uitgangspunt hiervoor.

Voor sommige onder jullie zullen hierboven beschreven teksten en foto's misschien bekend voor komen maar
dat komt omdat ik ook wel eens aparte topic's maak van bepaalde werkzaamheden en uiteindelijk in deze
grote topic verwerk.
Tot hoors,
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 03 March 2014, 14:46:39 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

NS264

• Online Online
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #77 Gepost op: 03 March 2014, 15:42:16 »
Tjee, gaat ie gewoon onder zijn baan zitten. Ik heb mogen zien dat het niet bepaald een lichte constructie is de tafel van Herwim.
Hopelijk geen schade aan je materieel en jezelf.

Groeten Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 03 March 2014, 17:09:45 »
Is dat de fiets ketting die toen op houten werd geintroduceerd
Weet de site niet meer
maar kan je daar ook autos mee rond trekken

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 03 March 2014, 17:19:04 »
Het heet magnorail, en het kent adaptertjes en sets voor auto's.

Als je op dit forum zoekt kun je ook veel vinden over magnorail.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 03 March 2014, 17:22:49 »
Hallo Jerry

Dit is de uitvinding van de eeuw.
De uitgever en bedenker is David Hogevorst van Any Rail samen met z'n compagnon Loek Bronkhorst.
Het systeem heet Magnorail  http://www.magnorail.com/store
In principe is deze rails bedoeld voor echt rijdende fietsertjes maar ik ben bezig ook auto's te laten rijden.
Maar op deze site zijn er nog veel beter personen die hier ervaring in hebben.
Om auto's te laten trekken zou je David kunnen vragen om een lopend paard mee te ontwerpen.  ;D
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 03 March 2014, 18:14:00 »
Om auto's te laten trekken ....

... bestaan er slepertjes.

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #82 Gepost op: 06 March 2014, 12:26:13 »
Die lok van Thonis heb ik ook bekeken, hij lijkt veel op een lok die wel gebouwd maar niet geëxploiteerd is geweest voor op mijn baan dus die ook op mijn verlanglijstje/to list gezet.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 06 March 2014, 12:37:02 »
Hallo Gerwin

Ik zou dan gouw Thonis is lief aankijken en hem vragen of hij je hierbij wilt helpen.
Hij maakt de hele opdracht voor je of hij maakt een deel en je maakt het zelf af.
succes ermee, ik hoop dat hij gouw bij je op je baan mag rijden er zullen maar weinig mensen zijn die deze
lok op hun baan hebben.
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 06 March 2014, 12:47:03 »
Heb toen nieuwe klossen gemaakt met wat grotere wielen eronder dan rijd alles beter die moesten onder de bestaande poten geschoven worden nadat de oude poten één voor één waren ingekort.
Het is dat ik ze gisteravond nog onder mijn baan heb zien zitten, anders zou ik zeggen dat ze miraculeus bij jou terecht gekomen waren.  8)
Heb jaren terug ook identieke klossen gemaakt die over de poten schuiven.
Blijkt niet zo handig om de baan op vaste poten te zetten als je er ook nog achter wilt werken  8) :'( ;D
Gr.
Eric

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #85 Gepost op: 12 March 2014, 12:46:05 »
Zal dit seizoen wel niks meer worden dat ombouwen, wegens tijdgebrek in de prive sfeer. Echter is het wel mooi om in het achterhoofd te houden als er weer wat meer tijd beschikbaar is of als kleine schalige projecten die aan de keuken tafel kunnen gebeuren.
Nogmaals erg bedankt voor deze informatie.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 17 March 2014, 23:18:19 »
Hallo
deel 11

Zo daar zijn we weer met een kleine update.
Ik had al aangegeven dat ik eindelijk weer toe was aan de werkelijke bouw van mijn moduul.
Ook had ik al aangegeven dat mijn moduul in tweeën was gebroken met het verwisselen van
mijn tafel poten, welnu dat is meteen de aanleiding geweest om mijn tweede moduul maar eens onder handen te nemen.

De volgende zaken moesten gebeuren:
- Nog eens goed nadenken over de achtergrond bebouwing ga ik hiermee door of maak ik een heel nieuwe 
  achtergrond gebruik makend van andere industriële gebouwen gemaakt van architecten karton (foambord).
- De fiets en autobaan optimaliseren maar vooral afmaken.
- De kolentranssportband echt werkend maken met daarin een idee van al een paar jaar terug om echt de kolen te
  zien storten in de gereedstaande kolenwagen (jongens dit wordt weer eens één van de vele uitdagingen).

Punt 1
De keuze was snel gemaakt de reeds aanwezige bebouwing had toch wel wat nostalgisch voor mij.
Ik had deze al minimaal 15 à 20 jaar samen gekocht met mijn vrouw dus ik ga deze gebruiken alleen de kleur
stond me niet helemaal aan, het geheel wordt gebouwd in de jaren 40 en moest een troosteloze indruk achter laten alles vies, roestig en onder het roet van de vele kolen industrie in de omgeving.
Nu kwam het volgende probleem deze jongen is nog niet zo bedreven met de Air Brusch dat werd nu dus wel tijd
om dit ding eens te gaan leren kennen.
Op Ontrax een serie flesjes Falejo aangeschaft werd me aangeraden door Rail kees, leuk trouwens om iemand
van de site te ontmoeten en spreken.
De volgende dag nog een serie bij een andere zaak op de beurs bijgekocht, zo en nu aan de gang nou dat was toch wel even wennen die Air Brusch maar gelukkig heb ik een vrij vaste hand en kreeg ik het aardig onder de knie letterlijk en figuurlijk  ;D

De oude kleuren intussen de naden bijgewerkt met putty. 

Zo de roestkleur is aardig aanwezig nu moet nog de roetlaag er over heen, komt iets later aan bod

Punt 2 sla ik even over en begin eerst met punt 3
Een werkende transsportband heb ik al maar nu nog door een kolenwagen heen.
In het grijze verleden heb ik eens een artikel gelezen ik geloof "handzaam havenbaantje" en daar had men
een transsportband met meelzakken vanuit een vrachtwagen de loods in.
Dus aan de slag dan maar, eerst een oproep op de site voor een oude of nieuwe draaitafel aandrijving want
de aandrijfriem die op de transsportband zat is te kort om deze ook nog eens door een wagentje en door het tafelblad te laten lopen.

Ineens ging er een lampje branden ergens had ik er nog één liggen, ja hoor dat bleek te kloppen en de riem
was nog langer ook.
Gouw een plannetje bedacht en de 2e transsportband in 2 stukken gezaagd  ??? hoorde natuurlijk bij het plan.

Van beide transportbanden één transsportband gemaakt

Verder zien jullie op de foto de voorbereiding om de band door een wagonnetje te wurmen.
Uiteindelijk is dit het geworden.

Het geheel is natuurlijk nog niet af, de lijm moet nog drogen de bovenbouw moet er nog op en als laatste moeten
de kolen nog aangebracht worden.
Eerst alles maar een nachtje laten drogen, heb uiteraard wel proef gedraaid.
Zo dit was even een korte update.
Tot de volgende keer. 

Als alles afgewerkt is volgen er natuurlijk nog totaal foto's
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 17 March 2014, 23:21:17 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 17 March 2014, 23:44:36 »
Dat ziet er goed uit Herwim, die vervuiling is mooi gelukt zo! Nou eh, blijf gewoon lekker met je meekijken ;D
Spoor 0 adept

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 18 March 2014, 00:04:35 »
 (y)
Ik wil je sneller volgen dan je bouwt
Was iets met geduld
schone ??? zaak :D

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 18 March 2014, 04:01:54 »
Hallo Thomasso
Bedankt en ik zal m'n best doen dat er wat mee te kijken valt. ;D

Hallo Jerrytrein
Bedankt, ik begrijp het wil zelf soms ook sneller maar de gezondheid of iets anders laat het niet altijd toe. :P

gr,
Herwim

Ook het systeem houd soms een update tegen, wat een ellende om een stuk te schrijven en daar tussendoor
een foto tje te up-loaden, heb bij sommige foto's 8 à 10 minuten moeten wachten.

« Laatst bewerkt op: 18 March 2014, 04:04:50 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor