Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 201516 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #315 Gepost op: 20 October 2014, 19:43:24 »
Herwin, moedige actie! Vanwaar de veranderingen of heb ik gemist dat je ontevreden was over je eerdere opzet?
Sterkte met je opname en succes met de wederopbouw.

groet, Gert-Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #316 Gepost op: 20 October 2014, 19:43:34 »
Hoi Herwim,

Het sporenplan vind ik logisch van opzet. Hierdoor krijgt de draaischijf ook meer functionaliteit.

Ben alleen benieuwd of dat opklapbare deel waar de draaischijf half op zit gaat werken.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #317 Gepost op: 20 October 2014, 19:45:29 »
Herwim,Eerst sterkte met de te ondergane operatie.Hoe ga je het opklapbare gedeelte realiseren met die draaischijf?

groet Bram.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #318 Gepost op: 20 October 2014, 20:49:23 »
Hallo Bram en Hijlco

Ik begrijp jullie reactie.
Maar wees gerust de ligging van de lok loods en draaischijf ligt nog niet vast kan nog wat draaien.
Ook de opklap bare delen zijn nog niet vastgelegd.
Tijdens de bouw zal regelmatig de draaischijf en lok loods gepast worden dus dat komt goed.
De lok loods wordt trouwens een loods van Markenburg alleen dat al is een project op zich zelf
Kijk eens op hun site geweldige gebouwen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of jullie het rail plan logisch vinden.
Alle achter liggende industrie moet logisch bereikbaar zijn vanuit de haven en eigenlijk ook onderling
en daar ben ik nog niet helemaal tevreden over.
Marr goed heb nog een week of 3 à 4 dan gaat de bouw beginnen hoop ik.

Gert Jan
Ik weet niet of je wat gemist hebt ergens een stuk terug in mijn topic vertel ik hoe mijn moduul baan
op de grens van de twee modulen doormidden brak (gaf veel problemen en kreeg het eigenlijk niet meer goed)
Tel daarbij op de verschillende veranderingen in mijn plan die opgelost werden met het aanbreien van stukjes
M2 meter.
Poten op wielen die niet heel goed technisch in elkaar zaten, dit alles heeft mij doen besluiten van ene moment op het andere om de knoop door te hakken.
En zoals een aantal van jullie inmiddels wel ervaren hebben hoe ik daar mee omga dus direct de beuk erin en dat was
best een hele klus maar goed in 2 dagen is het toch gelukt en het schuiven van zware kasten hebben mijn buren voor mij opgelost.

Zo graag hoor ik van jullie nog eventuele positieve kritiek of bevestiging van wat ik inmiddels gebrouwen heb.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #319 Gepost op: 20 October 2014, 21:01:41 »
Hoi Herwin, ik had het wel gelezen maar ging ervan uit dat het te repareren was. Ik ken dat wel een beetje, niet te lang erbij stilstaan en dan de beitel erin.

Over je plan, mooi die lange sporen bij je goederenloods! Wat ik me wel afvraag is of je toevoersporen lang genoeg zijn, of komt er aan de rechterkant nog een stukje bij? Ook het spoortje om de rode rechthoek te bedienen is erg kort. Moet je daar meerdere wagens tegelijkertijd plaatsen dan moet je meerdere keren heen en weer steken.

groet, gert-jan

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #320 Gepost op: 20 October 2014, 22:42:51 »
Ik mis een kopspoor voor kopverlading bij de goederenloods.

Straks wil je misschien wat locverzorgings attributen voor de draaischijf kwijt, is de goederenloods daar dan een handige plek?

Ik kijk niet meer op van Herwim(g-j :)), die gaat gewoon door :-X. Maar zelf niet al te zware klussen doen...

Enne, dat scheelt ruimte zonder die kasten (y).
« Laatst bewerkt op: 20 October 2014, 22:49:03 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #321 Gepost op: 21 October 2014, 07:24:57 »
Hallo Gert Jan  en Koen

Gert Jan

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de toevoer sporen lang genoeg maar dit is nog niet het definitieve
plan, ik denk dat ik de goederen loods nog verplaats naar in het verlengde van het rechter deel dus meer
naar de fabriek rechts achter in de hoek.
Boven de draaischijf en dan wat naar rechts komt nog een grote fabriek grenzend aan de achter kant maar
ook hier ben ik nog niet geheel uit.
De sporen in de overslag hal (rode rechthoek) worden misschien nog verbonden met het linker deel nu lijkt
het net of die grote overslag hal er alleen is voor de fabriek rechts boven in.

Koen
Je hebt wel gelijk maar zo als je al kunt lezen in mijn antwoord aan Gert Jan gaat er nog wel h.e.e.a veranderen
en komt er inderdaad ruimte vrij voor nog wat extra zaken bij de draaischijf en lok loods.

He mocht je nog een goed idee hebben voor een mooi fabrieksgebouw voor boven de draaischijf dan hou ik me aanbevolen.
In de loop van de week komen de veranderingen wel in beeld en zal ik dit hier weer posten.
Moet tussen door ook nog wat medische zaken verwerken.
groet allen
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #322 Gepost op: 21 October 2014, 13:33:59 »
Hallo

Nog even een aanpassing van mijn railplan.

Grote overslag hal (zie rode rechthoek) en Goederen loods (Gele rechthoek)omgedraaid.
Railplan verder aan gepast.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 21 October 2014, 13:36:50 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #323 Gepost op: 21 October 2014, 14:48:07 »
Hoi Herwim,

Als er goederen voor de goederenloods zijn, moeten deze altijd via (het spoor van) de overslaghal. Misschien zelfs er doorheen. Is dat wel zo handig? Daarnaast lijkt het dat de nuttige lengte van sporen waarop je steeds kop maakt, minder lang zijn dan die van de sporen waar de wagons heen gaan. Het betekent dat je veel heen en weer moet steken. Mijn suggestie:


Onderaan, langs de haven blijf je een Bottleneck houden (in blauwe cirkel). Het zou mooi zijn als je het rechte wissel iets hoger kunt schuiven om wat meer lengte te creëren. Dit zou kunnen door het te vervangen voor een linkerwissel of een boogwissel.

Groet,
michel

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #324 Gepost op: 21 October 2014, 17:09:46 »
Hallo Michel

Bedankt voor je tips

Als ik het goed begrijp heb je de Overslag hal en de goederen loods omgedraaid
De lengte onder de blauwe cirkel is ± 50 cm dit lijkt mij voldoende ruimte toch om met
de kleine loks die ik gebruik te kunnen rijden.
De maten van de tafel 70 x 210 wordt iets groter heb ik vanmiddag besloten 75 x 225

Het probleem is dat ik de wissels zoveel mogelijk in een vak van 75 x 75 moet proppen
Dit is omdat bepaalde vakken uitneembaar worden denk daarbij aan het vak van de lok loods en draaischijf.

Het achterste deel van het vak daarnaast ± 30 cm wordt vast het voorste deel wordt opklap baar.

Rechts boven waar de fabriek op staat wordt deels vast en deels uitneem baar of opklap baar

Bij de haven krijg je een vak van 85 x 75 cm waar het deel waar de overslag hal of nu goederen loods
op staat wordt vast en het voorste deel wordt Op klap baar.
Ik zal proberen de komende 2 dagen dit goed op de tekening te verwerken.
bedankt nogmaals
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #325 Gepost op: 21 October 2014, 22:30:29 »
Hallo

Hierbij het aangepaste railplan
De bovenbouw van de tafel wordt met een lattenwerk verdeeld in vakken en krijgen een werkblad van
± 9 mm
De wissels staan in hun eigen vak en komen niet over de rand van het betreffende vak ivm de
verschillende functie van het vak.
Er zijn vakken uitneembaar, er zijn vaste vakken en er zijn opklap bare vakken.

Onder deze bovenbouw komt een onderbouw met ingebouwde poten met wielen er onder
Voor de stevigheid wordt het bovenblad van de onderbouw 22 mm met een zijkant van 12 cm

De functie van de overslag hal (zie rode rechthoek) wordt verandert in een machine fabriek.




Opzet Modelspoor tafel

gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 19:24:26 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #326 Gepost op: 24 October 2014, 21:28:21 »
Hallo boy's

nog even een opmerking over de Goederen loods en Overslaghal
De functie van de overslag hal is verandert in een machine fabriek.
Dit betekend dat de goederen die bij de goederen loods worden
afgegeven via een schip of vrachtauto ten alle tijden bestemd zijn
voor de machine Fabriek en voor de kolen verwerking Fabriek.
Dit is ook de reden dat de sporen van de goederen loods rechtstreeks
naar beide fabrieken lopen.
Moeten de stoom lok's of Diesel's in revisie dan kunnen deze ten alle tijden
via wat rangeer werk naar de lok loods etc.
Moet alleen nog iets verzinnen voor Diesel onderhoud, graag vraag ik jullie
hulp daarvoor daar ik daar weinig van af weet wat je daar allemaal voor
nodig hebt.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #327 Gepost op: 25 October 2014, 11:49:54 »
Voorlopig moet je in elk geval een diesel tankplaat met dieselpomp en voorraad tank hebben,anders mag de mcn gaan duwen als de tank leeg is  ;D 
En ik denk niet dat die daar blij van zou worden ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #328 Gepost op: 25 October 2014, 12:26:26 »
Hallo Floris

Bedoel je zo iets.


Zo ja dan moet ik er alleen een goede plaats nog voor vinden in mijn ontwerp
Bedankt natuurlijk voor de tip
gr,
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #329 Gepost op: 25 October 2014, 12:47:55 »
Das een dieseloverslag, het kan kleiner Herwim. Bv die van Faller of Auhagen.
Zal ik even voor je opzoeken? (ondertussen).

Edit: AUhagen heb ik niet gevonden, wel bij Faller.
Kibri heeft er een Piko, ook, kijk ook eens bij Marnan, Bentink of Modellbau Lippe of Heartle.

Je vindt er wel een, had dat nog niet dan?
Je gaat toch niet Dieselen ;D?

Groet Koen.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2014, 13:22:47 door KoenF.. Reden: o diesel? »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.