Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf  (gelezen 307446 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baanbouw met ECoSbesturing, en aankleden begane grond.
« Reactie #615 Gepost op: 18 February 2015, 03:28:57 »
Hoi Arie,

Mijn mening is dat het niet realistisch zal zijn. Als je al iets aan de sfeer wil doen zou ik kiezen om een soort achtergrondje tussen het oprit-spoor en hetgeen wat je gebouwd te creëren. Iets met een thema, bijvoorbeeld een print van industrie. Ik denk dat het gene wat je nu gebouwd hebt nog veel beter tot zijn recht zal komen en een goede bijdrage geeft naar een bepaalde sfeer. De oprit mag gerust uit het zicht verdwijnen. Ik ben het met Ben eens dat een oprit weinig realistisch is.
Maar ja, dit is een persoonlijke mening.

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #616 Gepost op: 19 February 2015, 21:03:58 »
Na een aantal dagen te hebben nagedacht wat te doen aan het kleurverschil van het steentjespapier, de boel vanmiddag geverfd met een bruinachtige verf.
Alles heeft nu dezelfde kleur bruin, waarbij het effect van de steentjes niet verloren is gegaan.
Wannneer de boel droog is, en er tijd is, zal het dan worden gedrybrushed, waarbij wij denken aan wat grijs en mosgroen.
Als alles klaar is volgen foto's.

Gr, Arie

Ps: De lantaarns op de oprit laat ik voorlopig achterwege.
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #617 Gepost op: 20 February 2015, 03:24:57 »
Hoi Arie,

Ik zie nu dat ik jullie baan niet helemaal juist heb beoordeeld. Logistiek gezien dan he. Ik ging er even van uit dat die oprit vanuit het ugezichtspunt achter de bebouwing lag.
Dus mijn laatste reactie kan je vergeten. Je hebt dus nogal wat ruimte tussen baan en oprit zie ik. Mogelijkheden genoeg denk ik. Heb je wel eens nagedacht om iets met scenic water te doen? Je kan op die ruimte nog een prachtig kanaal maken. Een paar mooie boten van Faller erin. Eentje met grind erin en eentje omgebouwd tot Aral-schip.
Lijkt mij een hele mooie aanvulling en sluit goed aan met de oprit en het gene wat je gebouwd hebt. Opzij (waar je onder de oprit door kan kijken) kan je eventueel nog wat toogjes maken om het onder aan te sluiten.

En zo kan ik nog wel even door gaan.  ;D

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #618 Gepost op: 22 February 2015, 14:07:11 »
Beste medeforummers,

Soms heb ik moeite met mijn keuze voor de treinenhobby.
Aan de ene kant denk ik, joh het is leuk, mooie treinen, mooie baan, je kan lekker je ei erin kwijt.
Geen problemen met het digitaliseren, geen moeite met de ECoS, lekker alles schakelen met het banenplan wat ingevoerd is in de centrale.
Het uitleggen van de baan en aansluiten, allemaal goed te doen.

Maar dan de andere kant,

Een baan heeft scenery, en daar zit nu juist het probleem.
Ik ben niet creatief, durf niet, en weet niet gauw iets te verzinnen.
Heb weinig inspiratie.
Als er dan iets in de steigers staat, heeft mijn vrouw commentaar, en ze heeft dan ook nog gelijk. Het ziet er soms niet uit. Zij zegt dan, als je het zo of zo had
gedaan, dan ...................................
Met de scenery ben ik echt van haar afhankelijk, terwijl het in feite haar hobby niet is.
Zij zegt, joh doe dit of dat, en toch zie ik de mogelijkheid het te verzieken.
Dan zegt zij ten lange laatste, geef maar op, ik doe het wel, maar dat is toch niet de bedoeling van mijn hobby.
Ook wordt zij wel eens boos op mij, en zegt, probeer nou zelf eens wat, maar dan komt de durf weer boven, en al gauw is het dan, als ik het maar niet verziek.
Daarom nogmaals heb ik wel de goede keuze gemaakt.

Zoals op dit moment de baan eruit ziet, persoonlijk vind ik hem erg mooi, had ik nooit kunnen bereiken zonder de hulp van mijn vrouw.
Wil ik wel op deze manier verder.
Ik twijfel erg.
Het hele gebeuren opruimen wil ik ook niet.
Daarvoor ben ik inmiddels te ver met de baan.

Ik wilde dit gewoon eens even aan het papier toevertrouwen. Misschien zijn er medehobbyisten die zeggen, joh dat heb ik ook wel eens gehad.

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 22 February 2015, 17:52:30 door Esufreak »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #619 Gepost op: 23 February 2015, 00:10:00 »
Ik heb, en dat zullen meerderen hier hebben, een uitgebreid bestand van plaatjes, foto's gemaakt om als je in zo'n bouwdip zit inspiratie te zoeken.

Als fotografie je hobby is kun je er zelf ook op uittrekken of als je op vakantie bent op zoek naar spoorse zaken.

En nu zijn er overal beurzen en evenementen om te bezoeken.

Kan wel leiden tot nieuwe ideeen ;D.

Maar wat zoek je precies?
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 00:13:56 door KoenF.. Reden: toegevoegd »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #620 Gepost op: 23 February 2015, 04:16:14 »
Hoi Arie,

Als je een perfecte baan wil neer zetten (en dat wil je  ;D) dan is het lastig om iets te creëren wat je nog nooit eerder hebt gemaakt.
Ik ben ook geen ervaren baanbouwer maar alles wat ik tot nu toe heb gemaakt is al een keer geoefend. En dat oefenen doe je vooral niet op je baan.
Bijvoorbeeld: Voor het ballasten heb ik een plankje gemaakt met 2 railsen er op, voor een viaduct heb ik een klein diorama gemaakt met een stoomloc, tevens heb ik hier met het kunstmatig water geëxperimenteerd. Ook heb ik een klein diorama gemaakt met een berg met rotsen en een stukje rails. En last but not least heb ik van te voren bomen geoefend. Dit heeft mij geweldig geholpen. Ik hoor vaak op mijn draadje "Ed je gaat als een speer",klopt .... maar dat komt omdat ik al eens een keertje geoefend heb.

Je kan dus niet zomaar iets uit je handen toveren, daarvoor heb je instructie nodig. Tenzij je een natuurtalent bent zoals jouw lieve en behulpzame vrouwtje  ;D. Op YouTube vind je ontelbare videos met instructie. Zelf vind ik de website van Woodland Scenics erg handig en heb ik daarvan veel afgekeken. Voor de rest heb ik al heel veel videos gezien hoe anderen het doen.

Mijn advies dus: Ga op een plankje extern eerst iets oefenen voor je het in het echie bouwt. Is het dan niet naar je zin hoef je alleen maar het plankje af te breken. Ook heb je hier niet veel durf voor nodig "niet goed? Gewoon nog een keer" Bovendien geeft je dit heel veel zelfvertrouwen. Je zult versteld staan wat je allemaal kan.

Succes Arie...zet hem op  (y)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #621 Gepost op: 23 February 2015, 06:58:29 »
Ik zou de vrouw lekker achter het aanrecht zetten of de was laten doen. Het is zoals je zelf zegt jou hobby.

Ga eens naar Werkendam naar Hobby in Praktijk, daar kun je met hobbygenoten kletsen over baanbouw en scenery. Daar ga je vast ideeën op doen.

Gr, Ben.

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #622 Gepost op: 23 February 2015, 10:21:42 »
Dag Ben,
Jammer maar deze vrouw leest en kijkt mee.
Ik heb medelijden met jouw vrouw, als je die hebt!! Wat denigrerend, een vrouw voor de was en de keuken alleen. Deze vrouw doet iets meer, maar ik laat me niet gek maken meer te zeggen  >:( Ik ga de was maar doen  ;)

Gr. Elly

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #623 Gepost op: 23 February 2015, 12:05:26 »
Over was doen gesproken... Op vrijdagavond strijk ik meestal en dan heb ik rustig de tijd ongestoord allerlei spoorgerelateerde youtube video's te bekijken :) Zoals Koen zegt, plaatjes zijn goed om inspiratie op te doen. Zie mijn youtube playlist over de Eifelquerbahn.

Je hebt het over (gebrek aan) inspiratie. Gaat dat om WAT je wilt bouwen of gaat het om HOE je het wilt bouwen? Het "wat" zou je met foto's/video's kunnen aanpakken. Het "hoe"? Tja, ervaring? Oefenen? Thai-Bundesbahn oefent buiten z'n baan op proefstukjes, ik oefen meestal rechtstreeks op de baan  ;D Dat laatste is voor jou, als je richting perfectie wil gaan, denk ik geen optie. Met proefstukjes kan je ook de tips van vrouwlief uittesten zonder dat het gelijk rechtstreeks op de baan is. Of haar in alle vrijheid een proefstukje laten maken zodat ze een techniek kan demonstreren zonder dat het gelijk als een rechtstreekse ingreep op jouw spoorbaan voelt? Klinkt een beetje of er een gevoeligheidje in die richting zit? Geen idee, ben een beetje a/h gokken.

Ach, wat er uit het proces komt ziet er goed uit, hoor! Kijk anders eens op een niveautje hoger naar het proces. Wat ik bedoel: zit hier ergens een leerpuntje verborgen? Over perfectionisme bijvoorbeeld? Zou het goed zijn om minder perfectionistisch te worden? Of zou het goed zijn om juist meer perfectionistisch te worden? Voelt het soms beter om echte situaties 1:87 na te bouwen in plaats van "creatief te moeten zijn"? Of zit er een leerpunt "communicatie" in? Of is er misschien helemaal niets aan de hand en is het gewoon goed zo? Even 5 minuten van één niveau hoger brainstormen. Je hebt het onderste niveau nu wel klaar dus... :P

Benieuwd hoe het bij mij binnenkort qua interactie gaat: mijn dochter (12) wil de achtergronden schilderen! :) Ze kan heel gedetailleerd dingen overtekenen, dus het vakwerkdorp zal ze beter kunnen dan ik.

Mocht je met proefstukjes gaan werken: laat ze vooral ook zien! Het is voor iedereen die meeleest ook leerzaam om het effect te zien van verschillende technieken. Wat werkt wel, wat werkt minder.

Succes!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #624 Gepost op: 23 February 2015, 12:28:31 »
Beste medeforummers,

De ballast heb ik idd eerst uitgeprobeerd. Zie post 19.
En misschien moet ik niet proberen het onderste uit de kan te halen. Maar een mens veranderen doe je zomaar niet.

Maar om een voorbeeld te noemen: De zand-en grindhandel is er ( is mooi gezien de reacties ) maar nu, wat komt ernaast, mijn gedachtengang is een betoncentrale, ik heb inmiddels de 2 silo's al gemaakt en 2 mixers besteld, welke reeds binnen zijn.
Hoe ga ik nu de aan-en afvoer maken naar deze 2 objecten? ??? ???
Hoe ga ik dit aankleden? ??? ???
Wat moet er nog meer bij? ??? ???
Ik weet het gewoonweg niet.
Als ik dan jullie bezig zie, denk ik bij mijzelf: waar halen ze de inspiratie vandaan.
Kortom, is mis de creativiteit.
Ik zal inderdaad eens dingen gaan uitproberen op proefplankjes. Misschien kan ik meer als ik denk.

De tijd zal het leren.

Reinout, mocht je denken dat ik het gevoel heb, dat mijn vrouw teveel aan mijn baan doet, geenszins Ik blijf haar dankbaar.
Gevoelig is het ook niet. Ik bedoel wat zij heeft gerealiseerd is erg mooi.
Daar wringt de schoen niet.

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 12:40:10 door Esufreak. Reden: Bericht uitgebreidt »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #625 Gepost op: 23 February 2015, 13:35:35 »
In hoeverre heb je onderzoek in plaats van inspiratie nodig voor het maken van een betoncentrale? Als je vraag is "wat moet er nog meer bij", dan kan je googlen naar betoncentrales. Google maps luchtfoto van een drietal bedrijven bekijken. Gokken wat alle hokjes zijn. Misschien in de automodelbouwhoek gaan googlen?

Je hebt al wat bouwpakketten ervoor gekocht. Googlen voor die bouwpakketnummers? Voorbeelden van hoe anderen het hebben neergezet? Kom je misschien wel op een discussieforum uit waar ze overleggen wat er allemaal op zo'n terrein hoort. En... vragen! Volgens mij heb je hier ook al tips gehad over de plaatsing van het rookhok, toch? (Nee, ik weet niet hoe een betoncentrale eruit ziet :) )

Werkt het om een tussenstap te definiëren? Dus "lijstje hebben met de vijf belangrijkste gebouwen op een betoncentrale", bijvoorbeeld? Da's een werkbaar doel. Weet je dat, kan je daarna kijken welke bouwpakketten/zelfbouw je daarvoor gaat doen.

Zelf heb ik meerdere dingen waar ik aan kan werken. Er is altijd wel iets wat ik kan doen. En dan kom ik langzamerhand wel toe aan het uitzoekwerk. Ik zit nu bijvoorbeeld vast bij het maken van een bedieningspaneel omdat ik even uit moet zoeken hoe de Duitse wisselnummering werkt. Kwartiertje werk, maar ik heb het gewoon nog niet gedaan. Maar ondertussen kan ik al wel verder met een tweede bedieningspaneel of het repareren van een lok of het schilderen van landschap.

Maar goed, qua inspiratie kijk ik vaak stiekum af bij de 1:1 werkelijkheid  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #626 Gepost op: 23 February 2015, 13:47:34 »
Reinout,

Daar heb je wel een punt natuurlijk.

Soms sta ik bij bepaalde dingen niet stil. Zoals je schrijft even googlen, de ene keer heb ik hier wel erg in, de volgende keer niet.
Een to do lijst kan verhelderend werken.
Ik ga in ieder geval eerst eens proberen met proefplankjes te werken, voordat dit op de baan gaat plaatsvinden.

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 14:42:08 door Esufreak »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Dipje?
« Reactie #627 Gepost op: 23 February 2015, 15:23:40 »
Arie en Elly,

Wat leuk dat jullie samen betrokken zijn bij deze veelzijdige hobby! Als ik zie wat jullie allemaal hebben bereikt dan zou ik zeker niet aan m'n capaciteiten of inspiratie twijfelen!

Vooral doorgaan zou ik zeggen. En dan vooral de dingen doen die je leuk vindt en waar je goed in bent (gaat vaak samen). Dat er dan hier en daar wat puntjes zijn die misschien mooier kunnen ... so what?

Trouwens ... wat is mooi? Alle drie beroemd, en toch zijn er heel wat verschillen tussen de schilderijen van Rembrandt, van Gogh en Picasso.

Beauty is in the eye of the beholder.

Dr Phil :)

« Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 15:25:30 door RudyB »

Rick1994

• Offline Offline
  • Lid Voornse Modelspoor Vereniging
    • Voornse Modelspoor Vereniging
« Reactie #628 Gepost op: 23 February 2015, 20:33:26 »
Arie,

Gewoon lekker doorgaan, iedereen op zijn eigen manier.
Groeten,
Rick

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60733.0.html Nederlandse baan in aanbouw
Lid van Voornse Modelspoor Vereniging (Kijk ook is op: http://www.voornse-modelspoor.nl )

Esufreak

• Offline Offline
« Reactie #629 Gepost op: 24 February 2015, 10:53:40 »
Mede door een forumgenoot op het goede spoor gezet.
Vandaag besteld een betonfabriek van Faller.
Waarschijnlijk eind van de week binnen.

Gr, Arie