Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:28:40
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Daniels
Vandaag om 23:28:04
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door markiemark
Vandaag om 23:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 23:08:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Duikeend
Vandaag om 23:07:28
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
Vandaag om 22:53:22
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 22:46:32
19 Toen door DE-II
Vandaag om 22:34:38
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 22:33:04
Verfraaien D-trein rijtuigen door Chrisjantje
Vandaag om 22:30:07
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door jerrytrein
Vandaag om 22:16:26
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:13:41
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Sikje248
Vandaag om 22:11:56
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Rondje_HO
Vandaag om 22:11:14
Treinongeval Rijnstrecke door laurent
Vandaag om 22:05:21
Terugmelders Digikeys DR4088RB instellen lukt niet door John
Vandaag om 22:01:24
Corona en modelbouw door Tulpendaal
Vandaag om 21:50:07
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
Vandaag om 21:04:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:01:14
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 21:00:56
Modules van Kees Gorter door Eric B
Vandaag om 20:58:31
Flacatlan in N door NS264
Vandaag om 20:51:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 20:43:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 20:31:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:25:38
probleem N piccolo engels wissel door hielke1501
Vandaag om 20:14:54
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit F
Vandaag om 20:13:03
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:11:27
Faller 2020 door modelattic
Vandaag om 20:07:47
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Norway13
Vandaag om 20:04:45
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve  (gelezen 8993 keer)

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #90 Gepost op: 20 februari 2020, 22:10:39 »
Goeienavond allen, ik ben weer eens verder opgeschoten en heb eerst maar eens de hoek van het blad rondgezaagd waar de R4 linksvoor loopt.

Dit dus om een betere doorgang in mijn mancave te krijgen.

Daarna ben ik eens gaan experimenteren door even tijdelijk een van mijn kruiswissels te gebruiken op de plek waar straks de 18 graden kruising moet komen.

Dit ziet er al heel wat strakker uit, veel minder rommelig.





Hier een gedeelte waar een klein kopstationnetje kan maar ook een klein rangeerterreintje.



Genoeg ruimte voor drie sporen naast elkaar.



Hier word ik al vrolijker van....



Ik moet gauw rails en de kruising gaan bestellen....

groeten,  Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #91 Gepost op: 21 februari 2020, 13:23:36 »
Ziet er inderdaad al een stuk beter uit!

Wel ben ik benieuwd hoe je straks uit het station wil komen met je treinen. Volgens mij rij je dan namelijk de gehele route tegen het verkeer in. Of heb je nog ergens een kruiswissel gepland zodat je van de buiten naar de binnenbaan kan gaan?

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #92 Gepost op: 21 februari 2020, 13:44:00 »
klopt, de 6163 kruising komt er in de plaats waar ik nu even, als proef, de kruiswissel heb gelegd.

De kruiswissel komt op een andere plek wel weer terug.

Ik ben nu een beetje aan het uitvogelen hoe ik uit ga komen met de portalen.
Aan de rechterkant waar de twee sporen overgaan straks in een uitneembaar stuk kom ik heel mooi uit.
Daar kan ik een volle lengte rijdraad van 50 cm kwijt.

Hoe ik de verbinding op dat stuk verder maak moet ik nog uitdenken.

Verder wil ik geen uitgebreide wisselstraten gaan maken, geen schaduwstations etc.
Ik vind het rijden over lange stukken met zo groot mogelijke bochten eigenlijk veel leuker dan rangeren eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2020, 14:02:28 door valkyrienineball »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #93 Gepost op: 21 februari 2020, 15:16:31 »
Hoi Bart,

Met een kruiswissel bedoel ik niet het Engelse wissel  ;). Een kruiswissel is officieel een combi van 2 wissels achter elkaar, zodat je van het ene naar het andere spoor kan. Dus.... in jouw geval dat je het station uitrijdt en dan weer van de buiten naar de binnenbaan kan.

Groeten,
Rogier

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #94 Gepost op: 21 februari 2020, 15:26:30 »
Okee, zo bedoel je het.

Het is mijn bedoeling om iedere keer rechts te houden, er komen gedeeltes in die stroomloos gemaakt kunnen worden.
Alle wissels zijn zelfdenkend gemaakt door de vorige eigenaar.

Ik heb zat Fleischmann schakelaars in huis om secties stroomloos te maken.

Het begint te komen in ieder geval.

Ik heb toch de groene vezelplaten er op gelegd, daar kan ik gemakkelijk slootjes uit snijden.
Vastgeplakt heb ik het niet, de portalen houden alles wel op z'n plek.
Mijn rails schroef/prik in in de vezelplaat, ik heb nog een doosje met railschroefjes, ik heb gemerkt dat dat wel wil.

De eerste portaal staat ook al op de plek.... ;D


valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #95 Gepost op: 21 februari 2020, 15:56:09 »
Even een vraagje over ringleidingen.

Ik wil dat ook gaan doen voor mijn rails en mijn bovenleidingen.
Hoeveel ruimte word er doorgaans tussen gelaten tussen de aansluitpunten ?

Ik hoor het wel.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #96 Gepost op: 21 februari 2020, 16:37:33 »
Ik hou zelf ongeveer elke meter a 1,5 meter aan, meestal merk je na 1 meter al dat de spanning afneemt, dan voorkom je dat was mijn eigen gedachte ;D.

Groeten,
Rogier

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #97 Gepost op: 23 februari 2020, 16:59:40 »
De oversteek gaat gemaakt worden, het is de bedoeling dat dit gedeelte uitneembaar gaat worden.....



Hier een insteekbare constructie van maken:



Ondertussen met de bekabeling begonnen en de wisselaandrijvingen omgedraaid.
Helaas heb ik er een aantal waar de zwarte draad van verdwenen is, maar eens kijken of ik er genoeg heb.


Even afgeplakt tegen het stof.

Leuk dat je ze "zelfdenkend" kunt maken met een kleine handeling.
Voor de zekerheid bewaar ik de brugjes wel......

Voor de voeding van mijn rails ben ik verder gegaan met de methode die mijn vader gebruikte. draden onder de raillasjes.
Hiermee is ook dat geheel uit het zicht.

De grote R4 bocht heb ik al van een verkanting voorzien, bij wijze van proef.
Kunststof stripjes van 1 mm.
Resultaat is een niet te overdreven verkanting, mij bevalt het wel eigenlijk.

En doorrrrr.......