Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.  (gelezen 122756 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #30 Gepost op: 19 oktober 2013, 12:33:52 »
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de LEDBarron? http://stores.ebay.de/ledbaron
Ik zit er aan te denken om daar een flexibele printbaan aan te schaffen http://www.ebay.nl/itm/0-07-cm-10x-ultraflexible-Streifen-Platine-500mm-fur-PLCC-LED-3021-3528-5050-/370884691773?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item565a73473d en die zelf te bestukken met warmwitte leds http://www.ebay.nl/itm/300x-SMD-LED-PLCC2-3021-GOLD-WEISS-MIX-golden-white-strong-warmwhite-warmwit-/370884853674?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item565a75bfaa
Even een rekensommetje: 10 strips á 50 cm voor €20,- = 20 strips á 25cm voor €1 per strip, 300 leds voor €14,- = €0,047 afgerond €0,05 per led. Ongeveer 10 leds per strip van 25 cm maakt €1,50 per strip komt nog €0,10 bij voor een 100 μF 25V ELKO. Ik neem aan dat de andere schrijvers ook een elko bedoelden! Elke elko is een condensator niet elke condensator is een elko.

Ride On

Rino
Ride On

Rino

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #31 Gepost op: 19 oktober 2013, 13:01:19 »
Led-baron is een prima aanbieder en je heb de leds het meestal binnen een week in huis. Ik haal daar altijd mijn smd leds die alvast bedraad zijn.
 
Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2013, 13:22:02 »
Stripjes zijn hier een stuk voordeliger
Zijn wel voor kleinere leds zie  nu opeens.
Nooit geweten dat dit ook los te koop was.

Robin
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2013, 13:24:52 door HeRo. Reden: schijn t ander produkt te zijn. »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2013, 14:00:21 »
Heren bedankt voor jullie reactie (y)
 
Zijn wel voor kleinere leds zie  nu opeens.

Robin

Dat heb je goed opgemerkt. 3mm print met een 3mm led, dan blijft er weinig ruimte over om te solderen :(  . Dan ga ik toch maar voor het iets duurdere 5mm print, dat heeft ook als voordeel dat ik met mijn wat ouder wordende motoriek (of ik moet minder drinken ;D) wat makkelijker uit de voeten kan.

Rino
Ride On

Rino

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2013, 18:06:30 »
Een druppel secondelijm onder de led voor het solderen doet wonderen.

Robin

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:48:34 »
Inmiddels zijn we bezig met geëtste printjes zoals het schema van Wim. Iets meer veiligheid, en het scheelt maar een weerstand. Hopelijk zijn die over een week of 2 klaar.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #36 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:45:03 »
Een druppel secondelijm onder de led voor het solderen doet wonderen.

Robin

Bedankt voor je tip, zal ik nodig hebben Ha Ha. Tril inmiddels wel wat meer als vroeger op de MTS

Rino
Ride On

Rino

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:43:57 »
ok thanks, Voor digitale banen hoeft die condensator toch niet zo heel groot te zijn, immers staat er constant spanning op en is het anti knipperen toch maar bedoelte voor kleine onder brekingen in de stroom toever.

Juist een onderbreking duurt langer dan het gat in een wisselspanning. Voor de digitale spanning zelf is het niet nodig. Gelijkgericht is dat een prima gelijkspanning. Maar LEDjes gaandirect uit als er geen stroom loopt. In tegenstelling tot gloeilampjes, deze gloeien na. Vandaar dat slecht contact sneller opvalt.

Let er wel op dat er eigenlijk twee soorten LED strip gangbaar zijn. Met 5050 LEDjes en met 3528 LEDjes. De eerste is feller (ieder LEDjes is er eigenlijk 3). De tweede is dus beter geschikt omdat deze al fel genoeg is en minder stroom verbruikt.

Over spanning, deze kan tussen de verschillende systemen best wisselen. De DCC standaard laat hier ook ruimte voor. Digitale spanning richt je gelijk zodat je gelijkspanning hebt voor de LEDjes. Zonder condensator is dit al mooie gelijkspanning omdat het geen sinus betreft. De condensator is dus echt voor het knipperen. Wat we verstaan onder 20V DCC is al de topspanning. Na ideale gelijkrichting is dit ook gewoon 20V gelijkspanning. Na gelijkrichting door diodes zal de spanning 2 * 0,7V = 1,4V lager zijn (0,7V per diode, per twee actief). Achter een functiedecoder is de spanning alleen nog maar netjes gelijk gericht en zal dus ook 2 * 0,7v = 1,4v lager zijn dan de baanspanning.

Even snel een beetje zitten kijken naar het schema en daar wat aan zitten rekenen. Dit is wel met de botte bijl methode gedaan. Dit zijn mijn bevindingen. Wil het zelf dus binnenkort ook eens toepassen. Zoals al eerder aangegeven, er leiden meerdere wegen naar Rome maar dit zijn mijn bevindingen en hoe ik het dus zou aanpakken en met uitleg waarom :)

Het schema
-------|R1|---------|R2|---------
              |                 |
              |                 |
              -             --------
IN            C             LEDstrip
              -             --------
              |                 |
              |                 |
---------------------------------

Uitgebreid, kan worden overgeslagen, ga dan gelijk naar samenvatting.
Stroom / hoe fel
Ik ga er van uit dat er over een warm witte LED een constante spanningsval van 3,5V staat. Over de 3 LEDjes in een serie blokje staat dus 10,5V. In de strip zit een 150ohm weerstand per set van 3. Omdat er vanuit gegaan wordt van een 2k weerstand voor de strip (2x 1k) verwaarloos ik deze serie weerstand per setje van 3 even. Immers is de spanning hierover niet zo super groot bij de genoemde stromen. Verder ga ik voor het gemak even uit van een baanspanning van 20,5V 1 2. Ongeacht de hoeveelheid setjes loopt er zolang er baanspanning is altijd (21,5 - (3 * 3,5)) / 2k = 5mA3. Als je meer setjes van 3 aansluit kan het dus zijn dat dit niet genoeg is. (Vin - 10,5) / (R1 + R2) = ILED

Spanning condensator
Bij gebruik van 2 1k weerstanden zal er over R1 1000 * 5mA = 5V vallen. Er staat dus 20,5 - 5 = 15,5V over de condensator. Een 16V exemplaar is dus idd niet zeer ruim maar zal in veel gevallen wel goed gaan.

Nut van R1
Zoals besproken is R1 om te zorgen dat de centrale bij het inschakelen geen kortsluiting ziet. Ik ben ook voor om deze te houden omdat idd de last op de centrale best groot kan worden als je al je rijtuigen van een condensator voorziet. Echter vind ik 1k wel wat hoog. Zoals net genoemd laad de condensator maar op tot 15,5V. Dit is dus ter beschikking als de spanning even weg valt en je dus ontlaad via R2. Zonde als je 20,5V hebt in normaal bedrijf! Waarom slaan we dit niet op? Immers Q = C * U (Energie = capaciteit * spanning). Gaan we er van uit dat een totale weerstand (R1 + R2) van 2k goed is zou ik gaan voor R1 = 100ohm en R2 = 1,9k. De stroom blijft dan nog steeds 5mA. Alleen de spanning van de condensator loopt nu op naar 20,5 - 100 * 5mA = 20V. Je slaat nu meer energie op in je condensator. In woorden van RC tijd4 is, bij gebruik van R1 = 1k, de condensator opgeladen na 5 * 1k * 220uF = 1,1sec (2,35sec bij 470uF). Bij R1 = 100ohm is dat 0,11sec (0,24 bij 470uF). Dit is waarschijnlijk ook afdoende om niet als kortsluiting gezien te worden. Bij het inschakelen "ziet" de centrale (zeer kortstondig) 20,5 / 100 = 205mA per rijtuig.

Anti knipper werking
Maar dan nog kijken naar hoe goed het tegen knipperen werkt. Het RC circuit word nu gevormd door R2 en C. Na 1 keer RC is de stroom door de LEDjes teruggezakt naar 37% (zeg ongeveer half zo veel licht). Bij R2 = 1k en 220uF levert dit een RC tijd van 1k * 220uF = 0,22sec op (0,47 sec bij 470uF). Maken we R2 dus 1,9k levert dit 1,9k 220uF = 0,42sec op (0,89sec bij 470uF). Dus bijna dubbel zo lang bestand tegen een onderbreking! Nuttig gebruik van de extra energie dus :)

Plotje
R1 = 100ohm, R2 = 1,9k, Spanning = 20,5V, C = 470uF, verwaarlozing 150ohm weerstand.
Spanning aan op t = 0sec, uit op t = 0,5sec.

Groen is voltage over de condensator, blauw de stroom door de LED strip

Samenvatting
Samengevat, er loopt ongeacht hoe veel setjes van 3 LEDjes achter de schakeling hangt (Dus langere strip) altijd 5mA. Dus ja, hoe meer ledjes je aansluit hoe zwakker de LEDjes zullen branden. De weerstandwaarde is dus afhankelijk van de hoeveelheid setjes je wilt gebruiken en hoe veel licht je wilt. (Vuistregel: (baanspanning - 1,4 - 10,5 / (R1 + R2) = stroom door de LED) R1 is nutting om te zorgen dat de centrale geen kortsluiting ziet bij het inschakelen met veel rijtuigen op de baan. Alleen zou ik deze verkleinen tot 100ohm. Waarmee je R1 verlaagt moet je R2 ophogen. Is 5mA dus voldoende moet R2 1,9k worden. Een kleinere R1 en grotere R2 heeft tot voordeel dat je langere stroomonderbrekingen kunt opvangen met dezelfde condensator en LED stroom. Is 16V condensator bij R1 = 1k en R2 = 1k al krap heb je nu echt een 25V versie nodig!


Timo


1) Omdat 20,5 - (3 * 3,5) = 10 V rekent dit even lekker makkelijk :D
2) Ik ga bij het rekenen aan digitale spanning aan een decoder zelf altijd uit van 20V. Dit impliceert een baanspanning van 20 + 1,4 (spanningsval diodes) = 21,4V. Als je dan ook niet rekent met 20mA door een LEDje zit je aan de veilige kant.
3) Om aan te tonen dat de 150ohm weerstand hier goed verwaarloost kan worden om het simpel te houden, bij 1 setje van 3 loopt er 4,7mA ( (10 - (3 * 3,5)) / 2150 = 4,7mA) en bij 10 setjes van 3 5,0mA ( (10 - (3 * 3,5)) / 2015 = 5,0mA)
4) Zie dit of in Nederlands. Ik ga uit van opgeladen van 5 RC en verwaarloos ik de stroom door de LEDjes.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 23:46:23 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:50:29 »
Mooi Helder en duidelijk verhaal Timo (y)
Maarrrr om nog ff op mijn opmerkink eerder terug te komen ik neem aan dat je een elko bedoelt als je het over condensator hebt?
Voor de duidelijkheid een elko is een kondensator met een pus en een min. Of zit ik er helemaal naast en kun je ook een gewone condensator gebruiken?

Keep up the good work

Rino
Ride On

Rino

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:55:42 »
In deze grootheden zal je geen niet gepolariseerde condensator gaan vinden. Kom je idd dus uit bij een elco :) Een elco is alleen maar een bepaald type condensator.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #40 Gepost op: 30 oktober 2013, 07:49:45 »
@timo
Mooie, voor mij, duidelijke uitleg.  (y)

Je geeft mooie uitleg over alle componenten in dit schema en wat de functie ervan is in dit schema  (y)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #41 Gepost op: 30 oktober 2013, 18:39:09 »
Dank je! En toch is voor mij de kous nog niet af  ;D Ik heb vandaag mijn theorie even getest en wat gemeten.

Ik heb met de genoemde schakeling snel even een strip in een wagon gehangen. Hiervoor heb ik een stuk van 30cm gepakt. Hierop zitten 6 setjes van 3 LEDjes. R1 heb ik 100ohm gemaakt en R2 1,5k. Omdat ik ik geen 25V 220uF had liggen heb ik 2 stukjes 100uF en een 63uF gepakt, 263uF voor C dus. Nu moest ik zeggen dat de hoeveelheid licht me in de wagon niet tegen viel! Toen ging ik aan het meten. Wat er op dit moment uit me booster komt is na gelijkrichten 23,0V, aan de hoge kant maar prima. De stroom naar de LED strip was toen 10,3mA. Maar wacht eens, zei ik niet dat moest gelden (Vin - 10,5) / (R1 + R2) = ILED? (23,0 - 10,5) / (100 + 1,5k) = 7,8mA. Dit is minder dan ik meet (en is met de verwaarlozing van de weerstand op de LED strip). Hoe kan dit? Lees hiervoor verder ;)

Spanningsval LED
Als eerste heb ik als gegeven gebruikt dat de spanningsval over de LED altijd 3,5V is. Dit blijkt alleen wat aan de hoge kant. Als je zo'n strip aansluit op 12V gaat er 15mA lopen per setje en valt er 3,2V over elk LEDje. Maar gaan we het stroomverbruik flink terug schroeven1 loopt de spanning toch wat terug naar 2,8V. Rekenen hiermee levert toch wat meer op. De oplettende lezer zal nu denken, ha! Dat is nog steeds geen 10,3mA op. Hiervoor geef ik de nauwkeurigheid van het meten (en weerstanden) de schuld ;) Bij benadering goed genoeg. ;D

Anti knipper effect
Dit viel me alleen wat tegen. Toegegeven, het is al een wereld van verschil met geen condensator. Zoals gezegd gaan de LEDjes bij slecht contact dan gelijk uit, nu faden ze uit. Minder opvallend maar je ziet het nog. Kan dit beter?

Alternatief schema
Hoe erg ik ook van KISS houd ben ik toch gaan denken hoe dit anders kan. Ik ben toen uit gekomen bij constante stroombron op basis van een transistor.

Het is gebaseerd op het feit dat de spanning over de diodes constant is (0,7V) en de VBE van de transistor ook (0,65V). Hierdoor is de spanning over R3 (UR3) ook constant. De stroom door R3 dus ook (IR3) en ook gelijk aan de emitterstroom van de transistor (IE). Bij benadering is deze weer gelijk aan de collectorstroom en dus de stroom door de LED strip (IR3 = IE = IC = ILED). R3 bepaalt dus de stroom door de LED strip.
R3 = (2 * Vdiode - VBE) / ILED = (2 * 0,7 - 0,65) / ILED
Voor een LED stroom van 10mA zou dit neerkomen op een R3 van 75ohm ( (2 * 0,7 - 0,65) / 10mA = 75ohm ).

Werkt dit ook?
De realiteit zou de realiteit niet zijn als dit botte bijl rekenwerk precies zou kloppen. ;D De strip brand maar de stroom is maar 5,9mA en dat is ook te zien. Beetje meten laat weer zien waarom. Spanningsval over de diodes is met deze kleine stroom niet 0,7V maar 0,5V. Opnieuw de rekenmachine erbij: (2 * 0,5 - 0,65) / 10mA = 35ohm. Ik heb een 39ohm uit me kast gepakt en tada! Mooi licht bij 10,5mA, close enough!2

Wat schiet je hier mee op?
Doordat we nu de LED strip aansturen met een constante stroom is deze ongevoelig3 voor andere voedingsspanningen. Dus als je booster niet 23V af geeft heeft dit minder invloed op de hoeveelheid licht. Maar hier was het me niet op te doen. Als je even slecht contact hebt dan voed je de LED strip uit de condensator. Zoals gezegd loopt de spanning daarvan snel terug en dit zie je dus nog als je even slecht contact hebt. Maar nu heeft de zakkende spanning een kleinere invloed op de stroom en dus het licht! Er is minder variatie in de hoeveelheid licht te zien bij het even verbreken van de spanning!4 Nu moet ik wel opmerken dat de strip nu wel minder lang licht blijft geven. Dit zie je ook als je de centrale uit zet (of als je de functie van de decoder uit zou zetten...), de boel gloeit niet zo lang na. Maar ik denk dat het lang genoeg is om zijn doel te hebben bereikt, zorgen dat slecht contact niet opvalt.

Samengevat
Ik vind het nieuwe schema nog mooier werken. Deze zorgt voor minder zichtbare variatie in het licht bij slecht contact en heeft als bijkomend voordeel dat variatie in baanspanning ook minder invloed heeft. Wel is het natuurlijk minder simpel als een weerstand (het vervangt als het ware R2 in het eerdere schema). Twee diodes, weerstand en een transistor extra. Voor de kosten hoef je het niet te laten maar kost wel meer ruimte. Wel zou je het in SMD kunnen uitvoeren. Wil je het gebruiken: (0,35) / ILED = R3 Zelf ben ik erg te spreken over het resultaat. Eigenlijk zou ik eens een filmpje moeten maken om de verschillen te laten zien. Als ik me tripodje kan vinden zal ik eens een poging wagen...


Timo

1) Van 15mA per ledje/setje naar 10,3mA voor 6 setjes (maakt 1,7mA per LEDje/setje)
2) Okay, de bron is niet helemaal stabiel, de stroom loopt iets op als de transistor warm wordt maar dit is minder dan een 0,5mA. Ik doe het er voor
3) Okay okay, minder gevoelig  ;)
4) Omdat het op een breadboard zat en niet in een rijtuig ben ik gewoon met de voedingsdraad over het spoor gegaan of heb hem even los gehaald.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2013, 18:41:01 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #42 Gepost op: 31 oktober 2013, 00:46:49 »
Zou ik bovenstaand schema ook als antwoord op mijn vraag kunnen gebruiken?

Ik heb voor een beetje constante locverlichting bij analoog schema'tjes gezien met een transistor, kan iemand die in het schema van de eerste post intekenen en met welk type transistor erbij?

Gaat over analoog dus, dat van vroeger, zonder bronspanning van versterkers e.d.

Stephan.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #43 Gepost op: 31 oktober 2013, 10:33:11 »
De schakeling zelf is prima toepasbaar op en analoge baan. Wel twijfel ik of je zo'n LED strip wilt gebruiken. De spanning die nodig is om de strip op te laten lichten is redelijk hoog. Zijn immers ontworpen voor 12V. Er zitten steeds 3 LEDjes in serie. Je hebt dus grofweg minimaal 3 * 2,7V = 8,1V nodig om de strip überhaupt te laten oplichten. Zo even snel gekeken op me bureau, inclusief de schakeling en de spanning die over R1 valt is het licht (min of meer) constant vanaf 11V. Dit is wel redelijk hoog voor analoog. Je zou natuurlijk minder LEDjes in serie kunnen zetten (dus per 2 of zelfs alleen) maar dan kun je niet zo makkelijk de kant en klare strip gebruiken. Ook zal de strip dan meer stroom verbruiken (voor hetzelfde licht = vermogen, immers P = U * I en U is (over het algemeen) lager bij analoog). Dit houdt ook in dat de anti knipper condensator minder effectief wordt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #44 Gepost op: 31 oktober 2013, 14:29:29 »
Ik rij met pulsbreedtemodulatie dus dat gaat waarschijnlijk wel goedkomen.
Bedankt voor de info.

Groeten, Stephan.