Gelijkgerichte baanspanning is namelijk 1,4 x 18V =25,2V - 2 x 0,7V (diodes in gelijkrichter) geeft 23,8V over de Condensator.
Hoi Menno,Juist het 'digitale signaal' zorgt mede voor flikkering. Achter een decoder uitgang heb je daar niet zoveel last van.
Flikkeren wordt maar gedeeltelijk voorkomen door gelijkrichting, er zitten na gelijkrichting namelijk nog steeds pieken en dalen in. De Ledstrip wordt pas knippervrij door de Condensator, deze levert de stroom aan de Ledstrip als de spanning na de gelijkrichter even wegvalt.
Ik heb tot nu toe in 10 wagons 16V Condensatoren, de langste ongeveer een jaar, de verlichting van alle wagons werkt nog altijd (en zonder rook). En het ergste wat er kan gebeuren is inderdaad exploderen, maar ik vraag mij af of dat hierbij ook gebeurd (zal het zaterdag eens navragen).
- Waarom gaat de Ledstrip zwakker branden bij langere strips? Lijkt me raar, want ze staan per drie parallel. Misschien dat ze bij slechte stroomafname eerder knipperen, doordat de Condensator dan eerder leeg is...
- Mijn ervaring: 16V werkt prima tot nu toe. De theorie: 16V gaat eerder kapot (zal zoals gezegd even navragen hoe ze kapot gaan). Mijn advies: gebruik een 25V condensator. Misschien niet duidelijk genoeg gezegd, sorry daarvoor.[...] - decoders (in ieder geval de Esu Lokpilots) geven aan de uitgangen afgevlakte gelijkspanning. Daarom is alleen nog de weerstand nodig om het voltage van 18V naar ongeveer 12V te brengen.
Memen praat over de voedingsspanning centrale > gelijkrichtbrug en afvlakking > omzetting naar digitaal signaal > baanspanning > decoder functie uitgang.Dan komt die 23,8 Volt heel aardig in de buurt.
Let op het woord baanspanning. Dan zit je naar het digitale signaal te kijken, na de booster. En dat is een blokgolf. Niets van een sinus, dus ook geen factor 1,4. En niets over verliezen in boosters, voedingen, transformatoren, of desnoods hoogspanningsnetten
Zoals ik het lees bedoeld hij de bronspanning van de versterker.