Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips  (gelezen 35997 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #90 Gepost op: 09 April 2014, 11:13:33 »
...................
Een van de andere veranderingen die je met de introductie van oververhitters ziet is de overgang van bakschuiven naar zuigerschuiven. Met oververhitte stoom wordt de smering van bakschuiven een issue (dit omdat de olie niet goed meer op de glijvlakken blijft zitten) en ging men over naar zuigerschuiven.

Groeten van Kniesoor.
Het probleem met bakschuiven en oververhitting is het kromtrekken van de bakschuiven, ze zijn nu eenmaal niet symmetrisch, en dichten dan niet meer af.
Mvrgr
Koopmans

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #91 Gepost op: 22 September 2014, 14:47:48 »
Hallo,

Mag ik even ingaan op de ''demperkleppen''?
Het viel mij op dat de Zweedse Stoomloc van de STAR ook enkele jaren iets vergelijkbaars heeft gehad.
De loc (uit 1918) was een oververhitte locomotief. toch hadden eigenlijk geen enkele andere locomotieven van deze serie deze installatie. Zelfs de eerste locomotieven van deze serie uit 1908 hadden dit niet (Of in elk geval niet zichtbaar op foto's)
Gaat het hier dan wel om demperkleppen? Of is dit iets anders. De loc heeft het waarschijnlijk niet meer dan 10 jaar gehad.

De volgende vraag is de afsluiter (?) bovenop de ketel. (waar B bij staat) Volgens keteltekeningen gaat er een leiding door de ketel heen naar de stoomdom. Maar waarvoor is deze afsluiter? Het is bij veel locomotieven te zien zoals bij de SS 326.
Waar diende dit voor? Dit zit overigens nogsteeds op de loc.


Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

MVG
Alex 

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #92 Gepost op: 22 September 2014, 15:03:48 »
Educated guess:

Vanaf de regulateur loop (/stoomtoevoerpijp) loopt er een leidingen naar voren die er voor bij de rookkast uitkomt via een afsluitertje (B). Vandaar af naar de bedieningscilinder (A), die bij geopende regulateur (en open afsluiter B) de demperkleppen open zet

Snappu?? Of moet ik m'n uitleg nog aanvullen?

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #93 Gepost op: 23 September 2014, 09:28:28 »
Oke bedankt.
Het is wel vreemd dat het afsluitertje nogsteeds aanwezig is. Bij de andere locomotieven ook. Is dit gewoon zonder reden blijven zitten of heeft het een ander doel gekregen? Bij de Kikker van de MBS is het afsluitertje ook aanwezig. Had deze vroeger ook demperkleppen?

Groet,
Alex

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #94 Gepost op: 23 September 2014, 10:05:20 »
Bij de Kikker is het de (extra) afsluiter van de blazerleiding. Dat is een vergelijkbare constructie, met dien verstande dat het om een aparte leiding met afsluiter gaat vanaf het machinistenhuis.

Volgens mij gaat Bello / NS 7742 die constructie (in ieder geval visueel) ook weer terugkrijgen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #95 Gepost op: 29 June 2015, 22:00:54 »
Naar aanleiding van dit verhaal heeft Kniesoor de scanner opgereuteld.



Op dit moment wordt "Locomotieven" door Westendorp / King gescand. "Constructie van spoorwegmaterieel" door Westendorp / v/d Broek staat ook nog op het programma.

Diegene die ook verzamelaar zijn van dit soort nutteloze informatie ..........

Vermoedelijk zal ik het resultaat van deze inspanning ook aan de TU Delft ter beschikking gaan stellen om hun kopie te vervangen. De huidige TU versie is gebaseerd op de ingebonden versie en die is minder mooi te scannen dan de paperback versie die ik nuu tijdelijk in mijn bezit heb

Groeten

Kniesoor

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #96 Gepost op: 30 June 2015, 18:37:11 »
Leuk, of ze er in Delft blij mee zullen zijn?
Het is in ieder geval niet het uitgetypte dictaat. In het verhaal van Vd Broek en King is erg veel gesneden.
Succes ermee.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #97 Gepost op: 22 December 2016, 12:33:36 »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #98 Gepost op: 22 December 2016, 13:27:47 »
Ken ik, echter ......... wat je ziet is GEEN ketelexplosie. Wat je ziet zijn de naar buiten geklapte oververhitterelementen. Het alternatief zou zijn dat de vlampijpen naar buiten zouden zijn gekomen (wat dus wel een ketelexplosie zou zijn geweest), maar dat is technisch uitermate onwaarschijnlijk.

Ik heb niet zo 1-2-3 paraat hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben. Op Feestboek is er ergens een discussie geweest waaraan heb deelgenomen. Als ik daar de kern van het verhaal kan terug vinden zal ik het hier delen.

Dit schrijvende, en inmiddels iets meer wetende over USA locomotiefbouw (sinds die Feestboek discussie): bij modernere stoomlocs zat de regulateur soms ACHTER de oververhitter. In dat geval is de oververhitter een deel van de ketel en zou je het voor elkaar kunnen krijgen om de bij een ketelexplosie de oververhitterelementen naar buiten te blazen ......... toch maar eens dat rapport (wat ergens op het internet zwerft) weer opduiken.

Ah..... en even googlen verder .....

http://industrialscenery.blogspot.nl/2015/11/boiler-explosion-of-c-t-1-3020-on-may.html

Met hernieuwd inzicht dus misschien wel een ketelexplosie, maar dan in wel in een "niet standaard" vorm. Bij een standaard ketelexplosie klapt de vuurkist in elkaar en wordt de achterkant van de ketel van het locomotiefframe getild of wordt de ketel compleet van het frame geblazen. (ketel zit bij de rookkast vast gebout en ligt bij de vuurkist los op het frame) Bij deze explosie (als het er eentje was) is de bulk van de explosiekracht opgevangen door de naar buitenklappende oververhitterelementen. Hierdoor is de ketel wel naar achteren gegaan (in reactie op de klap van de de andere kant op gaande oververhitterelementen) maar is de vuurkist wel op de achterkant van het frame blijven liggen .......

Hmmm. Toch nog maar eens gaan doorlezen bij de komende open haard dagen .......

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #99 Gepost op: 26 March 2022, 19:58:14 »
Bij deze een volger geworden van dit topic

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #100 Gepost op: 26 March 2022, 20:22:20 »
Er is al zes jaar niet gepost en Kniesoor is een jaar of vijf geleden van bnls getrapt...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #101 Gepost op: 26 March 2022, 20:32:41 »
Dat is dan waarschijnlijk een hele rake geweest….
Tbinnebarretije…

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #102 Gepost op: 26 March 2022, 20:49:32 »
Er is al zes jaar niet gepost en Kniesoor is een jaar of vijf geleden van bnls getrapt...
20 minuten geleden nog gesproken anders

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept