Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stationsplein Baden Baden
door
frits959
Vandaag
om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
25 jaar geleden
door
Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West
door
MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen
door
Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0
door
basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024
door
4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Volgende
- [
1
]
2
3
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips (gelezen 32261 keer)
guest7823
Gast
Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Gepost op:
03 oktober 2013, 00:30:45 »
Citaat van: Gerke op 02 oktober 2013, 23:45:13
en een kijkje "op de bok":
Hallo, hier kapitein Kniesoor weer even:
Als je de loc zo vergaand detailleert, kijk dan of je de mogelijkheid hebt om de tender niet tjokablok vol te hebben. De kolen over de achterrand is briljant, kan niet beter, echter de kop op de tender (behalve indien aan de achterkant) is maar " heel even" binnen no time krijg je bij de tendermond een V-vormige uitsparing waar de kolen zijn weggegraven / weggelopen onderin bij de stooklip.
Indien de tender langzaam rijdend gevuld wordt kan je inderdaad ook achterin een hoge bult krijgen, maar daar kom je dus als stoker voorlopig niet bij, want dan moet je helemaal de tender in klimmen om die af te graven (been there, done that, got the T-shirt)
Kapitein Kniesoor, uit.
PS: FYI Kapitein Kniesoor komt enkel te voorschijn wanneer de kwaliteit van het model ver boven de 99% procent zit. Bij standaard modellen heeft het je druk maken om dit soort detaillering geen zin / nut / toegevoegde waarde. Kortom Kapitein Kniesoor meldt zich enkel indien hij het Whow, prachtig,
, stadium gepasseerd is
«
Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 00:33:20 door guest7823
»
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #1 Gepost op:
03 oktober 2013, 00:36:23 »
Daarom heb je toch een poetser Paul, om kolen naar voren te brengen
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #2 Gepost op:
03 oktober 2013, 09:38:57 »
Kapitein Kniesoor komt zelf nog niet eens aan die 50%
Het was toen ik naar de vergaande detaillering van Ger's loc keek dat het me ineens opviel. Bij een andere minder gedetailleerd uitgevoerde loc had het me niet eens opgevallen.
Verder besef ik me dat het in veel gevallen mogelijk niet eens doenbaar is omdat dan de motor in de tender in de weg zal zitten.
Tenslotte de vraag: moet ik dit soort zaken melden? Ik twijfel er iedere keer over. Aan de andere kant: als iemand zoveel moeite doet om iets zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven (dus het niveau Ger, Karst, Ivo, .........) mag je iemand dan dit soort kennis / ervaring onthouden? Ik blijf het lastig vinden, maar de bewondering voor het eindresultaat is er niet minder om.
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #3 Gepost op:
03 oktober 2013, 10:16:41 »
Blijf het a.u.b. wel melden, Paul.
Het zijn tenslotte details die helpen een realistisch model te bouwen.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4114
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #4 Gepost op:
03 oktober 2013, 10:22:53 »
Gewoon blijven doen Paul, met de knipoog die je erbij doet wordt dat niet als betuttelend ervaren. Als jij zoiets roept realiseer je je opeens weer hoe een en ander er op de loc aan toegaat, dat de zwaartekracht ( en het schudden van de loc) hun effecten hebben, dus ook dat het logisch is dat er een trechtereffect naar de stooklip optreedt.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #5 Gepost op:
03 oktober 2013, 10:23:41 »
Hallo Paul,
Ik vindt dat dit soort dingen als opbeurende kritiek moet kunnen. Ik ben zelf nog een beginner met geen ervaring in het bouwen van gebouw laat staan een loc. Maar soms vallen dingen ineens op. Ik denk dat het juist een toegevoegde waarde heeft om juist dat soort dingen te melden, wat met een opmerking dat iets mooi is, is leuk als compliment om te krijgen maar je komt er niet verder mee. Dit soort zaken juist wel denk ik.
Ik vindt tweede persoon "kaptein kniesoor" wel origineel gevonden.
Andere kant van het verhaal is dat soms dingen om een bepaalde reden ook niet kunnen, als deze als reactie terug komt het kan niet om die reden dan kun je er zelf ook weer van leren of dat je zelf gaat nadenken over een eventuele alternatieve oplossing.
Ik vindt dat je gewoon door moet gaan op deze manier, maar dat is mijn mening.
Terug naar het onderwerp: het is een zeer mooie loc geworden
maar ook de omgeving vindt ik inspirerend al die kleine details kloppen, wekken de illusie althans, zoals ik ze kan beoordelen
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
guest7823
Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #6 Gepost op:
03 oktober 2013, 10:38:25 »
Die vondst was redelijk simpel: bij een van mijn eerste mailtjes naar Karst bedacht ik mij "enkel een kniesoor die daar op let". De rest was simpel
ik heb bij voorbeeld met veel plezier naar dit plaatje gekeken om te kijken of Kapitein Kniesoor nog wat kon vinden:
Citaat van: Gerke op 02 oktober 2013, 23:45:13
met rook uit de schoorsteen:
En gelukkig, dat was eigenlijk niet het geval:
- lampen branden goed (geen brandende toplamp)
- lummeltjes van de rookkast deur staan goed
- oren van de rookkastsdeur netjes blank geschuurd
- dom glimmend gepoetst, veiligheden minder glimmend
- schoorsteen kroon niet hoogglans
- buffersstempels zwart, enkel incidenteel blank bij personenloc's met losse tender
Wel viel het Kapitein Kniesoor op dat hij de dag ervoor op de 3300 waarschijnlijk dienst moet hebben gedaan. De bovenkant van de schoorsteenkroon was ook gepoetst. Hij doet dat wel, maar de meeste van zijn collega's lieten dat achterwegen
Kortom, kapitein Kniesoor zat tevreden lurkend aan zijn pijp.
De grap van dit soort zaken is dat ik, sinds Kapitein Kniesoor bestaat, ook heel anders ben gaan kijken naar oude foto's. Wat een boeiende uitbreiding is van mijn hobby. Ik ben inmiddels het vermaledijde 3/4 voor standpunt van NVBS gaan vervloeken. Het levert prachtige plaatjes op, maar nauwelijks informatie, je ziet namelijk niks en datgene wat je ziet is iedere keer hetzelfde.
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2276
NS 4503!
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #7 Gepost op:
03 oktober 2013, 10:40:17 »
Hallo Paul en anderen!
Allereerst dank voor jullie complimenten! Altijd fijn om te horen. En Paul, wat jouw commentaar betreft: meer dan welkom. De manier waarop weet ik enorm te waarderen. Ik heb het met en brede glimlach gelezen.
Ik kan me voorstellen dat je de tender vol vind. Ik ook! Ik heb 'm zo vol gemaakt omdat ik in het Utrechts Archief een tweetal foto's ben tegen gekomen van de 3304 en de 3306 met ook zo'n bult. Op de één of andere manier vind ik die hopen erg 1:87, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar blijkbaar werd het toch nodig geacht om een dergelijke voorraad mee te nemen. Op de foto van de 3306 (in oorlogstijd -hoezo schaarste?) lijken zelfs briketten over de rand te steken, zo vol. Ik vond het wel een karakteristiek iets.
Ik heb er zelf maar bij geromantiseerd dat een dergelijke voorraad nodig was omdat die loc's gewoon flinke treinen over behoorlijke afstanden moesten vervoeren of (in mijn geval) een facultatieve goederentrein meegenomen moest worden i.p.v. een ritje met losse loc terug. De stoker vloekt een beetje voor zich uit terwijl hij de steel van zijn schep vast probeert te krijgen... Ik heb met 'm te doen!
Nu de foto's die ik bedoel:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162392
en
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/162395
Bron: Het Utrechts Archief
Wat mijn bult betreft: de punt ligt inderdaad naar achteren, ik zie inderdaad dat dat op de foto's niet echt te zien is. Zal proberen dat nog beter in beeld te brengen. Ik probeer nog een filmpje te schieten, kunnen jullie 'm ook horen.
Grt,
Ger
«
Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 11:17:54 door Gerke. Reden: sgraifvout verweidert
»
Gelogd
Met groet,
Ger.
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2276
NS 4503!
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #8 Gepost op:
03 oktober 2013, 10:55:23 »
Hoi Paul,
Geweldig wat jij er allemaal uit haalt! Enkele van die dingen zijn mij bij het bestuderen van foto's ook opgevallen: de rookkastvergrendeling bijvoorbeeld. De 3314 had deze, er waren ook 3300'en met een wiel. De veiligheden heb ik naar aanleiding van een bijdrage van jou in een ander draadje bewust donkerder en matter gemaakt: voorheen blonken die bij mij "domswijze". Voor de schoorsteenkroon geldt hetzelfde. Er zit dus ook een stukje van jou kennis in deze loc verwerkt, daar mag je best trots op zijn.
Wat de lampen betreft: mijn fotocamera laat de lampjes wat fel branden: in het echt zijn ze nog wat geler, waardoor ze meer met de werkelijkheid stroken.
Sommige details vallen pas op als je langer en vaker naar een foto kijkt. IK heb de meest relevante foto's gewoon op A4 formaat geprint en ze op het prikbord boven mijn werkbank gehangen. En maar kijken en weer kijken, kijken.
Zo vallen steeds meer dingen op. Nog een leuke: op een gegeven moment hebben de rangeerderstrappen halverwege de loc een verstevingsbeugel gekregen, de mijne ontbeert die. Ook zijn de zandpijpen ooit gewijzigd, waarschijnlijk hadden ze in hun oorspronkelijke vorm last van verstoppingen. Een fabieksfoto in "Foto-anstrich" laat de oorspronkelijke vorm zien. En zo kan ik nog wel even doorgaan!
Grt,
Ger
Gelogd
Met groet,
Ger.
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2276
NS 4503!
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #9 Gepost op:
03 oktober 2013, 11:01:20 »
En natuurlijk een "loopje met de werkelijkheid": Mijn loc heeft 4 lantaarns.
Maar dat valt makkelijk te verklaren. De stoker is goede vriendjes met de lampenist op het depot. En aangezien er deze dienst ook gerangeerd moet worden en de machinist erop staat dat de toplantaarn gevoerd wordt ("dat hoort zo, jongen, waarom zit er dan anders een lantaarnijzer?") en hij geen zin heeft om met de lantaarn te gaan zeulen, heeft ie bij de lampenist een 4e lantaarn geregeld. Kost 'm wel vrijdag na de ochtenddienst een pint.
Gelogd
Met groet,
Ger.
guest7823
Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #10 Gepost op:
03 oktober 2013, 11:39:19 »
Dat van die lampen is ook ergens te vinden in een draadje van Karst toen die een aanvaring kreeg met Kapitein Kniesoor
Kern van die aanvaring was dat blijkt dat de hoeveelheid (en soort) lampen afhankelijk is in welke periode je zit. Lampen slijten namelijk in gebruik en op een gegeven moment gingen ze van standaard drie (SS) lampen voorop (waarvan eentje, de toplamp, dus in principe niet brandde) naar twee lampen voorop. Daarna kwam er een periode van drie (NS) lampen voorop, waarna er weer een periode kwam van twee lampen voorop. De toplamp was dus in feite gewoon een reservelamp, die gebruikt werd indien een van de andere lampen onbruikbaar raakte.
Jou verhaal klopt / is plausibel. De lampen zijn lomp zwaar, hoe minder je daar mee hoeft te zeulen hoe liever het je is. (Zie o.a. verplaatsing lantaarnijzers op de 2100 van hoog op de rookkastdeur naar een lagere positie, met weer de bijbehorende wijziging van de rookkastafsluiting
) Maar dus enkel in een periode dat er genoeg lampen zijn als totale voorraad (uit mijn hoofd '10 - '25 in het geval van de 3700-en). Anders kwam je al gauw in het geklier met de Topz
Qua tender belading is het simpel: in het depot zo vol als mogelijk! Kortom randje bouwen van de grote brokken en/of briketten en vol tremmen die handel. Water moest je toch tig keer per dag bijvullen (je hebt maar voor 1-3 uur dienst water bij je) en er stonden overal en nergens waterkranen. In het depot kwam je maar een of twee keer per dag. Alleen mijn ervaring bij de NYMR leert me dat je dus al heel gauw die V bij de stooklip krijgt, om ergens in de loop van de dag de tender op/in te moeten om de zooi naar voren te halen
Met de grofte van de kolen moet je erg voorzichtig zijn. De mannen in de A-serie kregen de mooie brokken, de rest moest het met minder spul doen. Mijn voorzichtige inschatting is dat de bulk gewoon met troep / gruis moest werken. Hoewel er veel foto's zijn met mooie kolen op de tender, klopt dat verhoudingsgewijs niet met de verhalen die ik uit de literatuur en geschiedenis ken. Zeker de goederendienst moest zich maar zien te reden met het gewone spul (wat in principe goed te doen is)
FYI in China bij de Jing Peng lijn gebruikte ze, met handstoken, kolen die qua afmetingen vergelijkbaar waren met gravel. Daardoor konden ze niet de kolenstokers gebruiken omdat met de korrelgrootte de wormen vast liepen. Voor een kolenstook machine heb je minimaal veel kolen nodig in de orde van vuistgrote, anders loopt je worm vol
«
Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 11:42:59 door guest7823
»
Gelogd
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #11 Gepost op:
03 oktober 2013, 11:51:33 »
Waar vinden jullie dergelijke verhalen?
Ik ben geen machinist en heb geen connecties of ervaring met stoom in het algemeen maar vindt de verhalen erg mooi om te lezen, ik weet dat er een aantal mensen zijn hier die wel ervaring hebben en kunnen putten daar uit maar hoe komt een leek aan die verhalen?
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
guest7823
Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #12 Gepost op:
03 oktober 2013, 12:07:40 »
Boeken, heeeeel veel boeken
Oh ja en af en toe, her en der een stookschop vasthouden helpt ook
- Hesselink / NJvWJ: "woefelend over de heilige lijn" (deels fictie, maar wel geschreven door iemand met z'n voeten in de dagelijkse praktijk)
- Hans Kaas: "Meester" & "Houten wagens en Ijzeren mannen"
- Paulus: "Op de locomotief"
Kapitein Kniensoor heeft 10 meter boeken onder handbereik en dat is nog maar enkel datgene wat hij gebruikt als referentie materiaal, zeg maar de vakliteratuur
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2276
NS 4503!
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #13 Gepost op:
03 oktober 2013, 12:47:07 »
Nog zo'n boek:
Stoomlocomotievendepot Heerlen. Daarin staan prachtige anekdotes over de dagelijkse gang van zaken. Vaak afgedaan als leuke grap, maar destijds waaghalzerij, sabotage en wat niet meer zij. Heerlijke boeken voor lange winteravonden!
Gelogd
Met groet,
Ger.
guest7823
Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
«
Reactie #14 Gepost op:
03 oktober 2013, 12:50:07 »
Ooit "the red devil and other tales from the age of steam" gekocht in de verwachting dat dit vol zou staan met anekdotes uit de dagelijkse praktijk.
Zelden zo geconfronteerd met het risico van aannames. Maar .... het staat dus inmiddels wel in de 10 meter van Kapitein Kniesoor en vanwege de bezopen 2e hands waarde ook maar de herdruk gekocht
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Volgende
- [
1
]
2
3
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips