Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 15:13:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
  

Auteur Topic: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster  (gelezen 76308 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Dit is de logische voortzetting van het draadje "Naïeve booster vraag: auto-audio versterker als DCC-booster gebruiken?".
Ik kan het niet laten, ik ga met mijn beperkte analoog-electronica kennis toch proberen een op de OpenDCC en de L6203 gebasseerde booster te bouwen, met als extra uitdaging een budget van maximaal Euro 10.
Dus als straks de wereldvoorraad goedkope Roco dump-centrales en -boosters vanwege kortsluiting overleden is, hebben we dan een alternatief!
Bovendien is dit ding speciaal bedoel om permanent onder een (centrale) module geschroefd te worden en door te lussen met de volgende inzet van 1 of meer modules.

OK... eerste poging schema (en ja hier klopt nog niet veel van, en nee dit is nog lang niet definitief):


Heren DCC- en electronica experts, graag uw opbouwende kritiek! Ter toelichting:
- De 78S15 zorgt voor een altijd even hoge en op 1.5A gelimiteerde voedingsspanning, wat voor voeding je ook gebruikt.
- De dubbele optocoupler (netjes gejat van OpenDCC) zorgt voor DCC signaal verwerking en een galvanische scheiding (lijkt me een must voor modules).
- Ik maak met een zenerdiode een spanning van 5 Volt voor de optocoupler en de enable ingang van de L6203.
- De 78S15 en de L6203 kunnen gezellig samen op een goedkoop stuk ALU als koeling zonder isolatie, ze hebben beide de massa aan hun huis.
- Ik begrijp dat de Sense ingang eigenlijk gewoon de massa voor de H-brug is en je daarmee de stroom in de gaten kunt houden...
- Dus met een Sense-weerstand van 0.5 Ohm krijg je volgens mij een spanning van 0.6 Volt en kun je dus een gewone tor als kortsluitdetectector gebruiken? Wat zal ik als basis weerstand nemen, is 1K een mooie waarde?
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 20:38:32 door Peter van der Leek. Reden: Spaties in titel geplaatst »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele MultiMaus/LokMaus/RocoNet/LocoNet/LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2013, 19:24:42 »
...en zo zou de print er ongeveer uit kunnen zien. Het uitsteeksel met de twee RJ11 connectors en de LEDjes kan door de modulekastwand heen steken.
Je zou de print met afstandsbusjes ondersteboven tegen de onderkant van de modulebodem kunnen schroeven...


HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2013, 22:11:27 »
Eerste bericht: Schema ziet er goed uit. Alleen je korsluitdetectie is iets te kort door de bocht. Je redenering is aardig echter nu gaat de LED aan bij 1,5A. Bedoeling? Bovendien zijn vermogensweerstanden verre van nauwkeurig. Deze stroom kan wel varieren van 1 tot 2 A. Iets meer ervan maken. Je krijgt na het weekend een voorzet.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2013, 11:20:09 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2013, 23:30:21 »
Bovendien zijn vermogensweerstanden verre van nauwkeurig.
De gangbare tolerantie van vermogensweerstanden is 5%. Dat is voor deze toepassing nauwkeurig genoeg toch?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2013, 09:27:06 »
@Klaas,

Je hebt ook eigenlijk gelijk. En als we KISS ook hier toepassen is deze schakeling voldoende.

@Hans,

Nog wel een wijziging. Vervang de transistor door een thyristor en stuur daar ook de enable ingang mee aan. Schakelt de booster uit/af bij kortsluiting.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2013, 10:19:03 »
Een geschikte thyristor kan er een uit de serie 2n5060 tot 2n5064 zijn. Werkspanning loopt van 30 volg tot 60 volt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2013, 23:15:04 »
Ehm, waarom een thyristor? Omdat die een lagere "ON" spanning heeft? Vermogen is niet nodig voor de enable en een LED.
Of heeft een thyristor een "netter" dus voorspelbaarder omschakelgedrag? Die dingen zijn erg snel dus neem ik aan?

De L6203 enable ingang wil iets van 4-7 Volt, dus TTL-achtig, net als de ingangen.
Vandaar de 5 Volt spanning. Ik kan zo het "Ack"-signaal ook nog optioneel "TTL" naar buiten voeren...

Nog een vraag... Voor de Elkos heb ik de vuistregel 2000uF per Ampere gebruikt.
Kan het ook minder aan de ingang en/of uitgamg van de 78S05?

...mag het ook een 2N6028 zijn? :)
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2013, 23:24:05 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:44:02 »
Een thyristor heeft nog een andere eigenschap die je niet noemt. Na ontsteken blijft de thyristor geleiden. Hierdoor krijg je niet alleen een melding, maar ook een beveiliging door de enable ingang van de L6203 erbij te betrekken. Zie onderstaande schema:

Een L6203 is van zichzelf niet kortsluitvast. Door aan de sense uitgang een weerstand aan te sluiten naar massa, kan daar de stroom door de L6203 gemeten worden. Door nu n.a.v. de spanning over deze weerstand de ENABLE ingang naar massa te trekken wordt de L6203 afgeschakeld en daardoor verdwijnt de kortsluitstroom, maar niet de kortsluiiting. Na opheffen van de kortsluiting even de voeding uitschakelen en na doven van de rode LED zal de thyristor weer in sper staan. Na inschakelen voeding zal de schakeling weer normaal werken. (Alternatief is nog een drukschakelaar parallel aan de thyristor.)

De door jou genoemde 2N6028 zou ook kunnen. Ik kan echter niet achter de minimale houdstroom komen. Deze moet niet te groot zijn, daar anders je LED deze niet kan leveren.

De vuistregel 2000uF per ampere geld voor goede trafo's ik ga Liever voor 2500uF per ampere. In jouw geval zou ik zelfs een 3300uF plaatsen. Deze is echt niet duurder en geeft een beter afvlakking.
De waarde van C2 zou ik dus 3300uF kiezen, C3 wordt 100uF. Deze niet te groot, daar anders bij uitschakelen de 78S15 vernield wordt.
De weerstand R8 (A) gewoon de door jouw genoemde 1K ohm.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2013, 14:00:01 door gvandersel. Reden: Nog wat component waardes toegevoegd. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2013, 16:39:07 »
zit een booster nou echt zo simpel in elkaar :o ?
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2013, 16:44:44 »
Ja. Enige functie is om de signalen op voldoende vermogen te brengen (vandaar de naam).
Verwar een booster niet met een centrale, die is een stuk complexer. De centrale doet in ons geval  het merendeel van het werk voor de booster.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:01:54 »
is hiermee uitlezen van decoders dan ook mogelijk? ;D
groeten,
Auke

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:41:23 »
...ik wou 'm zo simpel mogelijk houden. Ik denk ook niet dat er veel loks uitgelezen gaan worden op een modulebaan tijdens een beurs?
Ik kan wel kijken of ik voor RocoNet een losse Ack detector kan maken, lijkt me effectiever. Voor de MultiMaus dan neem ik aan...

Kan iemand me vertellen hoe de MultiMaus zijn (haar?) Ack detectie doet?
- Terug via het "DCC signaal" op pennen 1 en 6 van de RJ11 connector?
- Als een XpressNet commando terug uit op de bus (dus pennen 2 en 3)?
- Of willen jullie een PC programmaatje gebruiken en dus een USB of COM poort?

In het eerste geval is er misschien wel wat op te verzinnen, in de andere gevallen wordt het een lastig project...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:51:59 »
Uitlezen gaat toch altijd via de centrale? Met de normale Roco-centrale kun je niet uitlezen, dus dan neem ik aan dat dat ook niet via een booster kan ???
Vriendelijke groet, Servé.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:53:00 »
volgens mij als je de juiste booster hebt kan je wel uitlezen met de roco multimouse
groeten,
Auke

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:57:01 »
Nope,

Alleen met een andere CENTRALE ( Lenz of MM-Pro ) kan de muis uitlezen.


Grtzz,

Karst