Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:02:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Keerlusschakeling bezetmelder  (gelezen 7175 keer)

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Keerlusschakeling bezetmelder
« Gepost op: 22 July 2007, 15:37:14 »
Ik heb een funky rail keerlusschakeling

Keerlus module werkt goed met uitzondering van bezet melding !!!

Probleem:

E blijft bezet melden haal ik E kabeltje los is bezet melding weg
Is E los dan geeft D netjes bezet of niet bezet als er een trein is of geen trein
Sluit ik E aan op een BMD16-SD dan doet hij het wel


Oorzaak denk ik:

Kabeltje naar rails van E is +/- 2 meter (adertje van LAN kabel)
vervang ik kabeltje voor ader van speaker snoer dan werkt het met 1 stukje rail van 20 cm
Doe ik er nog een stukje rail van 20 cm aan dan geeft hij weer bezet


Vraag:

Moet ik nu installatie draad gebruiken om die bezet melder aan te sluiten of hoe kan E minder gevoelig maken
Of kan ik E op een BMD16-SD aansluiten dus is E echt nodig cq kan het kwaad
Ik heb al getest zonder E dan werkt de schakeling ook maar misschien zie ik iets over het hoofd


M.v.G en B.v.D

Erik.

p.s. Schema
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 15:40:05 door MBZE »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 22 July 2007, 16:29:37 »
Erik,

de combinatie D+E werkt op precies dezelfde manier als de combinatie A+B.
Heb je op A+B dan niet hetzelfde probleem? Als dat niet zo is, dan zou ik denken aan een bedradingsfout rond het relais dat de omschakeling van D1 en D2 verzorgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: 22 July 2007, 16:42:27 »
De schakeling doet het goed !

De relais schakelen ook gewoon zoals ze moeten

alleen op E geeft hij constant een bezet melding

Het is ook werkend als E sectie maar uit 1 rail stukje bestaat maak E sectie groter dan geeft hij weer bezet

Maar al de tijd blijft de schakeling gewoon werken

Erik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: 22 July 2007, 16:52:44 »
alleen op E geeft hij constant een bezet melding

ik probeer te doorgronden wat je hier precies mee bedoelt.
De spoorstaaf E is namelijk altijd verbonden met D1 of met D2. Dus als je een bezetmelding hebt op E, dan heb je die ook op D.
Probeer eens nog exacter te omschrijven wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: 22 July 2007, 17:49:45 »
Erik,

Ik denk niet dat je het probleem in de keerlusschakeling moet zoeken, maar meer in de BDM-16. Dat maak ik op uit het feit dat als je de lengte van rail E groter maakt dat het dan fout gaat. Je kunt proberen om het S88 gedeelte zo te veranderen dat het volgens de S88 specificatie is aangesloten. Zie daarvoor het schema van de S88, op mijn website.

Overigens hoeft E helemaal niet zo lang te zijn, dat mag een stukje zijn van een 1 cm.

Mvg
Wim.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/schemas88.htm
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 18:12:22 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2007, 20:19:22 »


@klaas

Ik bedoel als ik de E rails aansluit heb ik een bezet melding van D+E ook staat daar geen trein sluit ik de E rails niet aan heb ik geen Bezet melding  krijg er wel een 1 als er een trein in D sectie komt wat ook hoort.


@wim

mijn excuses voor de verwarring
Maar de Keerlusschakeling is aangesloten op een (gekochte) S88 van marklin de BDM-16 gebruikte ik alleen om E rails te testen.


Als de E rails aangesloten is en er komt een trein in E sectie schakeld de relais dus volgens mij werkt de schakeling alleen geeft hij dus een constante bezet melding


Mijn vraag is

Kan dit komen omdat de kabel naar de E rails te lang is ?
Kan dit komen omdat de kabel naar de E rails te dun is ?

En als dit het allemaal niet is dan maak ik E wel korter maar dan moet ik weer een stukje baan slopen dus ik wil eigenlijk weten of er nog een andere oplossing is


Erik.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 20:21:23 door MBZE »

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: 22 July 2007, 20:49:13 »
Dan is de vraag hoe is de aarde aansluiting van die S88 aangesloten??

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2007, 21:32:13 »
Op de S88 massa aansluiting van de print

En S88 (A en B) en S88 (C) die doen het ook gewoon goed

Erik.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: 22 July 2007, 21:56:45 »
Dan zul je de bezetmelder en de opto's die verantwoordelijk zijn eens goed moeten bekijken misschien een slechte soldeerverbinding?

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #9 Gepost op: 22 July 2007, 22:10:11 »
Ik denk niet dat het de print is
Maar ik zal voor zekerheid hem nog een keer na kijken

Maar toch vindt ik het raar dat hij met een dikkere draad en 1 rail stukje het goed doet en bij het omdraaien van A en E het probleem verhuist naar A

Wim en Klaas bedankt voor jullie hulp ik ga E 1 rail lengte maken als ik niks ontdenk op de print !


Erik.


RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #10 Gepost op: 22 July 2007, 22:16:42 »
Is de ondergrond misschien vochtig waar de rails opligt? Is de rails ingestrooid? Het heeft dus iets te maken met de totale weerstand van de rails en de draad te samen, en waarschijnlijk de vochtigheidsgraad.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #11 Gepost op: 22 July 2007, 22:25:31 »
Maar toch vindt ik het raar dat hij met een dikkere draad en 1 rail stukje het goed doet en bij het omdraaien van A en E het probleem verhuist naar A
Dan zit het dus duidelijk in de detector waar E aan hangt.
Zo'n los railstuk met een stuk draad er aan fungeert als antenne voor allerlei hoogfrequent stoorsignalen uit de omgeving. Om die te onderdrukken zit C1 er in. Dus kijk eens naar C1 van de D+E detector. Zit die er wel in? Zit hij wel goed gesoldeerd? Eventueel kun je een grotere waarde kiezen. Volgens het schema is hij 390pF, persoonlijk vind ik dat nogal weinig. Je kunt hem rustig 0,1uF maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #12 Gepost op: 22 July 2007, 22:31:49 »
Is de ondergrond misschien vochtig waar de rails opligt? Is de rails ingestrooid? Het heeft dus iets te maken met de totale weerstand van de rails en de draad te samen, en waarschijnlijk de vochtigheidsgraad.

Mvg
Wim.


Dat van het instrooien dacht ik eerst ook dus heb ik nieuwe rails gepakt zelfde probleem
Baan staat in de woonkamer en daarvan valt lucht vochtigheid volgens mij wel mee
Volgens mij is het dus weerstand draad dus de vraag dikkere draad is dat minder weerstand ik zou juist denk meer ?

Erik.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2007, 22:33:37 »
Dan zit het dus duidelijk in de detector waar E aan hangt.
Zo'n los railstuk met een stuk draad er aan fungeert als antenne voor allerlei hoogfrequent stoorsignalen uit de omgeving. Om die te onderdrukken zit C1 er in. Dus kijk eens naar C1 van de D+E detector. Zit die er wel in? Zit hij wel goed gesoldeerd? Eventueel kun je een grotere waarde kiezen. Volgens het schema is hij 390pF, persoonlijk vind ik dat nogal weinig. Je kunt hem rustig 0,1uF maken.

Ik zal condensator vervangen maar dat wordt wel morgen en ik laat je weten of dat het probleem opgelost heeft.

Ben het nu een beetje zat ben er al de hele avond weer mee bezig

Erik.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keerlusschakeling bezetmelder
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2007, 10:04:12 »
Hallo Erik,

Allereerst even een vraag: Welke printplaat heb je gebruikt.
Is het de print van Funky Rail of heb je de printplaat van Wim Ros gebruikt?

Ik had min of meer een gelijk probleem.
Bij de print van Wim gaan de opto's direct naar de bezetmelders.
Bij Funky Rail hangen de uitgangen via condensatoren aan de massa alvorens ze naar de bezetmelder gaan. 

Na het aanbrengen van de condensatoren was het probleem over.

Ik heb als bezetmelder de BMD 16-SD gebruikt waarbij ik de stroomdetectie voor een aantal ingangen heb uitgeschakeld.

De print van Wim is erg compact en werkt uitstekend.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail