Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?  (gelezen 37140 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #90 Gepost op: 25 September 2013, 09:02:21 »
Er is maar 1 fabriek, 1 fabrikant, 1 (wel meerdere) type machine

Mag ik dit als zijspoor even corrigeren, als lego-liefhebber? Lego heeft meerdere fabrieken, twee in Denemarken, eentje in de Verenigde Staten, eentje in Zwitserland, eentje in Zuid Korea en eentje in Tsjechie.

Eelco

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #91 Gepost op: 25 September 2013, 09:08:19 »
Pff, wat een lang verhaal inmiddels.. Gister avond eens begonnen met lezen in dit draadje en nu kom ik dan eindelijk eens toe aan een reactie.

En laat ik nu gaan proberen om mijn reactie 'zakelijk' te houden.. (dus zonder emoties toe te voegen)

Citaat
Daarbij komt dat in de branche misschien niet helemaal duidelijk is dat het voor modelspoorders geen gunst is dat zij iets mogen kopen, maar dat het voor de branche een gunst is dat zij iets mogen verkopen. De klant is namelijk nog steeds koning! Vergeet niet dat modelspoor nou niet bepaald tot de eerste levensbehoeften behoort. Het gaat dus om geld dat wordt uitgegeven aan luxe. En van een luxe-product mag je verwachten dat zowel de producent als de verkoper zich beseffen dat het gewoon in orde moet zijn.

Je slaat hier exact de spijker op de kop, maar toch zie je 1 ding verkeerd.

In het huidige leven gaat het vaak al lang niet meer op dat de klant koning is. Vaak mag jij blij zijn als je tot een mooie deal komt en je voor een acceptabele prijs koopt wat je wilt kopen.

En even heel letterlijk genomen: Ik denk dat elke modelspoorder inmiddels wel weet dat het voor fabrikanten, relatief onaantrekkelijk is om de Nederlandse markt te voorzien.

Waarom? Omdat de oplage veel kleiner is dan voor vele andere landen. Dat heeft daarmee ook weer gevolgen op de stuksprijs, want als je alles bij elkaar hebt opgeteld aan kosten en het deelt door het aantal producten, valt de prijs voor de Nederlandse markt eenmaal hoger uit. Daarbij zijn de modellen tegenwoordig wel vaak voorzien van details en toebehoren die je er 15 jaar geleden zeker niet bij kreeg.

Een verkoper kun je in deze branche zeker niet verantwoordelijk houden voor problemen met een product. Wat je wel kunt doen is hem aanspreken op een mankement en overleggen hoe dat af te handelen. Of het nu terugsturen van JOUW product is, of dat er een melding uit gaat naar de leverancier / fabrikant die daarop dan weer zijn of haar actie onderneemt.

Als jij van mening bent dat de winkelier verantwoordelijk is voor de eindcontrole omdat hij het verkoopt, dan vraag ik mij af of jij je realiseert hoeveel werk daarin gaat zitten.
Je haalt zelf al aan dat modelspoor / modelbouw een luxe product is en geen levensbehoefte. Met andere woorden: Als het water bij de klant naar de lippen stijgt, gaat de klant over naar levensbehoeften en laat de luxe vallen.

Daarbij zijn er vele modelspoor winkels die draaiend gehouden worden door 1 á 2 personen die EN de winkel draaien, de schappen gevuld houden, bestellingen en voorinschrijvingen afhandelen, reparaties in ontvangst nemen, opsturen, etc. en dan moeten zij ook nog eens van ALLE producten (soms 100en per week) gaan controleren of alles juist is?

Als er iemand aansprakelijk is voor eindcontrole, dan is het de fabrikant. Die heeft er duidelijk geen grip op.

Het enige wat je daarop kunt doen is OF via de winkelier, OF direct je ongenoegen uiten naar de fabrikant. De netste weg is via de winkelier, maar dat lost helaas lang niet altijd alles op.

Begrijp me niet verkeerd, voor 400 euro (nog altijd wel effe 1000 guldens!!) mag je wat mij betreft verwachten dat een model tip top in orde is.

Maar aan de andere kant moet je ook kijken naar wat je in handen hebt: Een model dat fraaier en beter gedetailleerd is dan de modellen die je 15 á 20 jaar geleden voor bijna dezelfde prijs (naar verhouding) in handen kreeg.

Een defect (of het nu lak beschadigingen zijn, of onderdelen die los zijn of afgebroken) is en blijft garantie en daarvoor moet je dus in overleg met de winkelier.

Hier je ongenoegen uiten is prima want ik geloof echt wel dat de inhoud van het ongenoegen ook bij de fabrikanten terecht komt, maar houd het redelijk.

Als we alleen maar klagen over de kleinste details versus prijs (wat voor dit geld te verwachten is, maar toch) dan loop je namelijk als klein Nederland het risico dat fabrikanten straks zeggen: Nederlandse modellen? Die zijn nooit goed en er is geen winst op te halen. Maak ik niet meer.

Is dat dan wat we willen?

Zo, dit was dan mijn bijdrage aan dit draadje. Ik ga weer aan het werk, en vanavond verder knutselen aan een model.

Overigens vind ik modelspoor met de auto branche vergelijken, een kwestie van appels met bananen vergelijken. Het is een heel andere markt.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #92 Gepost op: 25 September 2013, 09:12:41 »
Grappig eigenlijk, dit is er een uit een serie van velen, waar zijn de andere slechte producten  ???

Ondanks dat ikzelf m'n producten spuit, controleer en monteer kan een fout over het hoofd worden gezien. Dat gebeurt dus mij ook. Het is en blijft mensenwerk..

Gert1

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 25 September 2013, 09:19:16 »
@Bommeldam:  De vergelijking met de autobranche is misschien niet de allerbeste vergelijking, maar waar het me om gaat is dat hoe dan ook er geen enkele branche is waar van de klant wordt verwacht dat hij de eindcontrole doet.

In de modelspoorbranche vinden sommige mensen dat kennelijk wel. En dat moet maar eens afgelopen zijn. Dat is geen leuke boodschap, want ergens moet er in die branche iemand dingen gaan doen die hij tot nu toe niet deed. Ik zeg niet dat winkeliers het moeten gaan doen, ik zeg wel dat je het niet van de klanten mag verwachten. Dus zullen winkeliers van fabrikanten moeten eisen dat zij hun zaken op orde hebben.

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #94 Gepost op: 25 September 2013, 09:19:25 »
400 euro (nog altijd wel effe 1000 guldens!!)

Nee. Voor zover het ruim tien jaar na dato nog zin heeft terug te rekenen, maar 400 euro is nu nog maar 715 gulden. Zie http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php voor een leuk rekentooltje. 715 gulden is nog steeds veel, daar niet van, maar svp niet klakkeloos euros naar guldens gaan omrekenen. Dat is namelijk incorrect.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 09:25:44 door NS8714 »

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #95 Gepost op: 25 September 2013, 09:29:03 »
@Eelco: Jij mag dat dan incorrect vinden, maar voor velen is dat nog steeds een anker om te realiseren hoeveel geld je het eigenlijk over hebt.

@Gert: Maar dan nog moet je je afvragen hoe ver je daarmee wilt gaan. Natuurlijk moet er vanuit de fabrikant een degelijke vorm van eindcontrole op zijn, maar toch mag je in zekere zin blij zijn met een toch fraai Nederlands model.

Overigens: Ik werk in de auto branche.. Geloof me: Daar word lang niet alles gecontroleerd. De autobranche is juist een branche waar vele verborgen gebreken verzwegen worden. Als het maar schuift.. (dus als het maar geld oplevert)
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 09:34:10 door Bommeldam »

Richey

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 25 September 2013, 09:31:30 »
Euhm Martin: ik ben even verder gaan kijken dan mijn neus lang is: Ook bij de Groterdam versie zit overal knoeiwerk, en is de raampartij van het stuurrijtuig een rommeltje. Alleen die op de website van Artitec zelf ziet er,wat,dat betreft netjes uit.
En ook daar zit op de handgrepen naast de cabinedeuren zwarte verf/vlekken door het geel...

Dat het anders kan bewijst in mijn ogen nog altijd Philotrain: ook hun producten komen gewoon van Lik Enterprise, maar daar is blijkbaar wél grip op het controle proces.

Daarnaast blijf ik mij verbazen dat een bedrijf als Artitec wat dit hele productieproces elke keer weer dit soort bokken schiet. Je zou toch denken dat ze op een gegeven moment zoiets hebben van (en nu gaan we *****%%)&-$% alle dozen open trekken en alles stuk voor stuk controleren voordat het naar de winkels gaat.

En eerlijk is eerlijk: het gaat nou ook weer niet om zulke hoeveelheden modellen dat dat echt onmogelijk is...

Groet,

Richard

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #97 Gepost op: 25 September 2013, 09:36:41 »
Jij mag dat dan incorrect vinden, maar voor velen is dat nog steeds een anker om te realiseren hoeveel geld je het eigenlijk over hebt.

Helaas dus wel een fout anker, en dat is zorgwekkend. Want als je je ruim tien jaar na dato pas kunt realiseren dat  400 euro veel geld is, als je het hebt teruggerekend naar de gulden van 2001, dan heb je een erg slecht financieel besef....

Terugrekenen van euros naar guldens is net zo onzinnig om (zoals in mijn geval) alles wat ik hier in Denemarken koop terug te rekenen van Deense Kronen naar Euros.

Eelco

Gert1

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 25 September 2013, 09:37:26 »
@Tom: Nou, dan stel ik mijn feiten, namelijk dat ik vijf topproducten van Artitec heb, tegenover. Dan middelen wij weer een beetje uit  ;)

Maar dan moet je er wel bij vertellen dat in ieder geval bij twee van die vijf topproducten er een visuele controle heeft plaatsgevonden door zowel de winkelier als door een mede-hobbyist.

mvg,
Gert

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #99 Gepost op: 25 September 2013, 09:49:05 »
Richard.
Klopt helemaal,  het gaat hierbij dus inderdaad niet om grote hoeveelheden.
Maar het feit dat Artitec telkens van dit soort bokken schiet is voor mijn winkelier een gegronde reden om ze bij aankomst eens nader onder de loep te nemen.

Want zeg nou eerlijk, dit soort fouten en dan ook nog notabene lakwerk dat het een en ander mankeert.
Zijn gewoon niet nodig, en juist dat heeft dan ook niks,  maar dan ook  helemaal niks met de prijsklasse te maken.

Feit is gewoon dat goedkopere fabrikanten dit heel vaak wel in orde hebben.
Neem nou maar eens Piko als voorbeeld.
Qua lakwerk zit het bij dit merk wel snor.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #100 Gepost op: 25 September 2013, 09:52:48 »
Maar dan moet je er wel bij vertellen dat in ieder geval bij twee van die vijf topproducten er een visuele controle heeft plaatsgevonden door zowel de winkelier als door een mede-hobbyist.

Point taken, en uiteraard nogmaals dank daar voor  ;)

lokpaint

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 25 September 2013, 09:59:34 »

Waarom is er dan in de modelspoorbranche ineens sprake van dat fabrikanten zelf geen kwaliteitscontrole kunnen of willen doen? En waarom doen de dealers geen visuele inspectie?

mvg,
Gert

Hoi

Typisch brancheprobleem, begonnen toen men in China ging produceren.
Na de vette jaren 80 en 90 klapte de markt in en werd er bezuinigd op vooral de eindcontrole.

Van de andere kant.
De afwerking is nu wel stukken beter dan in de jaren 80-90 vorige eeuw. Het is voornamelijk de klant die gewoon te extreme eisen stelt.
Philotrain kwaliteit voor een supermarktprijs. of zoals ze in Dld zeggen: "Geiz ist geil".

De klanten hebben aan de prijsontwikkeling ook nog eens zelf meegewerkt. Een personenwagen voor meer dan 50 euro?? Ik zou tegen de fabrikant zeggen "ben je helemaal besodemieterd". Maar de tegenstelling is waar. Het verkoopt als zoete broodjes.
En dat voor een paar plastic vormpjes?

Bart
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 10:03:32 door Lokpaint »

anno

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 25 September 2013, 10:06:44 »

Inderdaad lego blokjes zijn ook 10 euro per stuk!  maar wel goed afgewerkt
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 11:29:46 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 25 September 2013, 10:09:23 »
Wat een heerlijk relativerende opmerkingen in deze discussie Bart!  (y)

Volgens mij gaat het inderdaad om de prijs-kwaliteit verhouding en wat je uiteindelijk voor een model over hebt. Wellicht moeten fabrikanten "disclaimers" bij gaan voegen: "Het model kan incidenteel op kleine onderdelen een spuitwaas vertonen" of "tussen onderdelen kunnen geringe kleurverschillen voorkomen".

Ik heb net nog even mijn dubbeldekker erbij gepakt (ja, ik heb er één  8)). Tja na goed kijken wat kleine waasjes geel op de ventilatoren en rond de raamrubbers. Ik vind het prima en accepteer het model zoals het gemaakt is omdat het binnen mijn toleranties en verwachtingen valt.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 10:12:19 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Gert1

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 25 September 2013, 10:22:42 »
Oke Bart, jij vindt 50 euro voor een rijtuig waanzinnig.
En anderen zijn bereid het te betalen, maar verwachten dan wel dat de fabrikant haar kwaliteitscontrole op orde heeft. En als dat niet zo blijkt te zijn, dan beklaagt men zich bij de winkelier en/of op een modelspoorforum op internet.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 10:29:55 door Noordwaarts. Reden: tikfoutje aangepast »