Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen  (gelezen 47318 keer)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2013, 01:19:13 »
Het onderstel is nu goed lopend in analoge 3-rail-gelijkstroom confoguratie. Klaar voor een decoder.
er kan nu begonnen worden met de verbouwing van de kappen.
Ik heb gekozen voor een Tweetje. Deze reden tot voor enkele jaren nog op de Merwede-Lingelijn van Arriva. Inmiddel opgevolgd door de bekende Spurt.

Gezien de slechte verkrijgbaarheid van Mastica kwam bij  mij een ideetje op: "who needs Mastica?".
Een Bijzonder Projekt was geboren: een verbouwing met vooral en alleen Lima Hondekop-onderdelen.
Gewoon omdat ik denk dat het kan!
Het wordt geen echt precies model maar een behoorlijk goede impressie: de ramen en deuren zullen niet exact op hun plek zitten. Maar ja, als de Piko Spurt met halve ramen wordt geaccepteerd, dan kan dit ook... ;D

Basisgegevens zijn van de Mastica-tekeningen van hun website en wat is er nodig:
2-Hondekop bakken en 1 tussenbak.
Daarnaast veel geduld, pleisters, plamuur, schuurpapier en zo.

Ik ben begonnen met de 'relatief' makkelijke bak: de niet aangedreven zijde.
De Lima-kap heeft de deuren al op de juiste pekken zitten en de raamindeling is ook in orde. De deuren zullen alleen verdiept aangebracht moeten worden. En dus werd het afbreekmes en liniaal gehanteerd en voorzichtig de deurpartijen uitgesneden. Voorzichtig: om niet te veel pleisters te hoeven gebruiken, maar belangrijker: de deuren moeten weer worden gebruikt.
En dan ziet het er zo uit:

De uitgesneden deuren worden voorzien van 4mm stripjes polystireen waarmee ze later weer op hun plek en verdiept kunnen worden teruggezet. De deurgaten worden netjes geschuurd.

Het dak van deze bak heeft bij een Tweetje geen stroomafnemers en dus geen 'schuitjes'. Daarnaast lopen de leidingen nu ook wat anders. Ik ga deze aanbrengen zoals Jakop dit heeft gedaan. Zie zijn 1737-draadje
En zo begond het grote schuurwerk. Voorzichtig met de dremel-kloon het grove werk en daarna met de hand afmaken:

Te zien is dat ik soms toch wat 'buiten de lijnen' heb gedremeld... :-[

Wat gaat volgen is de hechtprimer, plamuren, weer schuren en zo verder...
« Laatst bewerkt op: 26 September 2013, 01:29:42 door Ponytail »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2013, 16:59:09 »
Mastica levert alleen nog losse onderdelen voor zover nog voorradig.
En dus is een lijstje 'handig' om te zien of het de moeite waard is.  De gewone deur is bijvoorbeeld al niet meer leverbaar. Een lijstje scheelt mij uitzoekwerk ;D
Een complete set... ben ik nog niet tegengekomen, maar heb ook al enige tijd geen beurs meer bezocht.
Winkels: niks-noppes-nada.
Deze al gezien?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #17 Gepost op: 27 September 2013, 12:21:01 »
Deze al gezien?

Yep, maar laat hem lopen, denk ik...
Maak eerst dit projekt maar eens af en kijk dan verder.
Mijn voorkeur is toch de losse onderdelen en dan de rest zelf doen.
En Hondekoppen heb ik nu genoeg!

Toch dank voor de tip.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2013, 12:33:24 »
Na het grove schuurwerk volgt het fijne/"fijne" handwerk...
Fijn van  minder grof...
"Fijn" van wat een vervelend klusje...
 ;D
Schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren!
Als plamuur gebruik ik overigens Motip-autoplamuur (filler).





Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2013, 12:48:42 »
Ook de andere kap is inmiddels onder handen genomen en versneden.
Aan de hand van de Mastica-tekening zijn de zijwanden geheel verwijderd. Het viel me daarbij op dat deze kap van een hardere en brozere kunststof was. Heeft wellicht met veroudering van doen maar het spul brak veel sneller. En ik heb toch een deel van de zijwanden nodig: de laatste 3 ramen zijn kleiner (2e klasse).


Er bleef voldoende goed materiaal over en als een Mastica-set kon een nieuwe wand worden opgebouwd uit losse onderdelen.  De wanden werden op juiste lengte in stukken gesneden. Hierbij werden ook 2 deuren verbreed tot de gewenste bagagedeuren.


Alles bij mekaar ontstond zo mijn eigen "home-made" Mastica-set! ;D


Dit alles gaat nu in elkaar gezet worden tot het 'Tweetje':


En dat wordt dus lijmen, schuren en plamuren...

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2013, 12:53:26 »
Mooi project, ik ga je volgen. (y)

Helaas ontkom je met dit soort projecten niet aan het nodige plamuren en schuren, ook niet echt mijn favoriete klusje, maar ja, je moet toch wat. ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2013, 13:03:12 »
Een deel van het fijne plamuur- en schuurwerk is gedaan voordat alles aan elkaar geplakt is. Dat werkt gewoon makkelijker. Daarna zijn de stukken op de goeie plekken samengevoegd tot één geheel.
Tenslotte werden de wanden in de kap gelijmd:


En de deuren werden weer teruggezet:


Zo had ik weer 2 komplete kappen, die niet exact op maat zijn maar wel behoorlijk in de buurt komen. Door de verdiepte plaatsing van de deuren ziet het er al veel beter uit, vind ik...
Ook nog met de goede (raam-)indeling:


Nu alles enige tijd laten uitharden en drogen want het schuurwerk roept!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2013, 13:10:26 »
Netjes hoor!  (y)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2013, 13:35:49 »
Tja, ik was ook begonnen aan een tweetje maar toen kwam Piko er mee. De ABDk heb ik dan ook niet meer afgemaakt.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #24 Gepost op: 27 September 2013, 13:43:17 »
Ik heb gekozen voor een Tweetje. Deze reden tot voor enkele jaren nog op de Merwede-Lingelijn van Arriva. Inmiddel opgevolgd door de bekende Spurt.

De laatste Hondekop (Mat'54) reed in 1996. De Spurts kwamen in 2008. Ik vermoed dat je plan V (Mat'64) bedoeld. En die ziet er toch redelijk anders uit.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #25 Gepost op: 27 September 2013, 13:58:07 »
Oude tijden komen weer tot leven. (y)
leuk hoor dit weer eens te zien.
Viertje, tweetje plan Q, pec's e.d. gemaakt met Mastica.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #26 Gepost op: 27 September 2013, 14:16:19 »
De laatste Hondekop (Mat'54) reed in 1996. De Spurts kwamen in 2008. Ik vermoed dat je plan V (Mat'64) bedoeld. En die ziet er toch redelijk anders uit.

Nou dat zou dan best eens kunnen, Wijbe.
Ik ben dan ook geen kenner... ;)

Vooralsnog wordt het dus een gele 359, de eerste (enige?) met 'snor' of 'wing'.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2013, 16:26:41 »
@ponytail,ziet er heel goed uit.
Vraagje hoe ga het aanpakken met de ramen?
Orginele mastica raampjes passen naar mijn weten niet in de orginele lima wanden?
Mvg jamie diks

Maglev

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Ik verzamel NS treinen,tram,bus,auto periode IV
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #28 Gepost op: 27 September 2013, 19:55:51 »
Hallo @Ponytail,

Ik heb nog originele Mastica wanden en ramen van de Mat 54 die je kunt overnemen.

Gr.

Wouter

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #29 Gepost op: 27 September 2013, 21:58:38 »
@ponytail,ziet er heel goed uit.
Vraagje hoe ga het aanpakken met de ramen?
Orginele mastica raampjes passen naar mijn weten niet in de orginele lima wanden?
Mvg jamie diks

@ Jamie & all,

De ramen zijn nog in overweging.
De originele Mastica-raampjes passen inderdaad niet voorzover ik weet.
Speel met de gedachte om de originele te gebruiken maar ook een raamrand/-frame ervoor te fabriceren.
Maar daarvoor moet ik nog enkele relaties aanspreken...

Ook peins ik over vacuumvormen. Maar dat zijn nog gedachten.

Eerst maar eens zien hoever ik kom. Kan tenslotte altijd nog het originele glaswerk gebruiken. Of alles bedroefd weggooien ;D

@Wouter: PM komt.