Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: Rivarossi Challenger, motor vervangen  (gelezen 6138 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Welk merk motor is dit?
« Reactie #15 Gepost op: 21 September 2013, 22:01:25 »
Waarom wil je de zaak eigenlijk demonteren? Loopt het niet lekker?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 September 2013, 22:16:35 »
@klaas,

Het mechaniek van deze loc loopt nogal zwaar. Als ik het motortype goed heb, draait deze motor met vrij veel toeren. Het aanloopkoppel is daardoor te laag, alleen met de trafo op 3/4de vermogen, komt er enigzins beweging in. Nou is dit natuurlijk een oud beestje, slijtage is aanwezig.
Als je de foto bekijkt kun je ook zien dat er geen extra tandwielen tussen de aandrijving en de motor zitten. Dit helpt ook niet echt.
Ik ben er nog niet helemaal over uit.Mocht een andere motor geen verbetering brengen, zal ik het probleem toch in de aandrijflijn moeten zoeken

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 21 September 2013, 23:39:53 »
Het zou kunnen dat het zwaar lopen veroorzaakt wordt door de koppeling tussen de motor en de eerste tandwielkast. De persoon die het heeft omgebouwd heeft onder het motorblok een vulplaatje gelijmd, waarschijnlijk om de zaak beter in lijn te krijgen. Maar de koppeling lijkt mij tamelijk star, dus de minste uitlijnfout maakt dat het gaat wringen. Je zou eerst de motor kunnen verwijderen, om te zien of de rest van de aandrijflijn wel soepel loopt. En dan kan je de motor weer terugplaatsen, maar dan met een koppeling die wat beweging toelaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Roeltje!

• Offline Offline
Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2013, 00:41:51 »
Hallo Allemaal,

De motor ligt eruit, morgen maar weer verder.

Groet, Roelof

Geachte Moderators,

Is het mogelijk om de naam van dit topic te wijzigen in: Rivarossi Challenger, motor vervangen.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2013, 10:48:26 door guest7823. Reden: Titel op verzoek poster aangepast »
New York Central fan.

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2013, 11:05:16 »
Er zit m.i. ook nog een principieele ontwerpfout in die aandrijving. Tgv de hoek die een cardanas maakt ten opzichte van
de aandrijvende as draait de cardan onregelmatig, hij versnelt en vertraagt. Als de hoek weer ongedaan wordt gemaakt
na de volgende cardan is er niets aan de hand, die as draait dan weer regelmatig. Als er volgens de foto twee keer
dezelfde bocht wordt gemaakt moeten de wielen van het linkerdraaistel regelmatig versnellen en vertragen. Dat wordt
niet gevolgd door het rechterdraaistel, eea kan gewoon niet lekker lopen. Kijk eens hoe het loopt zonder cardanas.
mvrgr
Koopmans

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2013, 11:35:06 »
Ik vind het zo merkwaardig dat de aandrijfas de ene tandwielkast vanaf rechts aandrijft en de andere vanaf links. Daarom is een cardan met knikken nodig en daardoor gaat er veel energie verloren (wringing, en dan nog los van de mogelijkheid dat de verschillend aangedreven tandwielkastjes verschillend aangedreven worden; de een linksom de ander rechtsom, maar dat kan ik niet zien)

Ik zie ook op een ander forum dat daar de aandrijfas na de eerste tandwielkast wél rechtdoor gaat en dus de beide tandwielkastjes van de rechterzijde aandrijft;
Kijk maar naar de foto's op dit forum ( beetje scrollen)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2013, 11:40:25 »

ik zie hier dat de cardan in lijn loopt. Zal iets schelen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2013, 13:35:59 »
Ik heb eenzelfde loc (Cab Forward), aandrijving is daar net zo opgebouwd. Ook hier destijds een Mashima ingezet die wss te klein is. Loopt niet geweldig, maar dat deed hij met de originele motor ook niet..... Het merk wordt (uit die jaren) niet voor niets Rivarotzooi genoemd ;)

Ik denk dat de beste oplossing zou liggen in 2 motoren rechtstreeks, en dat hebben ze ook ooit geproduceerd. Misschien moet je jezelf erbij neerleggen dat het niet de beste "runner" wordt ;)

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2013, 23:35:29 »
Hallo allemaal,

@Paul Bender, bedankt voor het veranderen van de topic naam (y)

Nieuwe naam , nieuwe feedback (y) 
De reden voor de linksom, rechtsom opstelling van de cardanaandrijving, is het feit dat in het ene draaistel het tandwiel voor de aandrijfas zit en in het andere draaistel er achter. Op deze manier gaan ze toch allebei vooruit.
Een nieuwe motor is reeds gevonden, een Canon EN-22 motor is de nieuwe krachtbron. Deze motor heb ik onlangs overgenomen van Paul de Goede en komt nu goed van pas.
Er zit in elk geval meer tempo in dan de "originele" Faulhaber, maar het starten en wisselen van rijrichting, blijft een toer :-\
Misschien dat digitaliseren de oplossing is, ruimte zat...
Tja, twee motoren, heb wel wat liggen maar zal dan wel moeten hakken en zagen in het frame. Daar ben ik nog niet aan toe.

Groet, Roelof
New York Central fan.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 September 2013, 11:53:15 »
Een test ritje met de voorste lokomotief los gekoppeld, ik heb het idee dat die kromme cardan behoorlijk wat kracht opeist van de motor. Mocht die dan wel soepel van zijn plek komen, dan weet je waar je werk ligt.
 Ik denk dat de achterste overbrenging door de vorige eigenaar is verandert om het motortje te kunnen plaatsen

De regel is, een beroerd rijdende analoge loc eerst goed laten rijden voor je hem digitaliseert.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2013, 12:24:09 »

De reden voor de linksom, rechtsom opstelling van de cardanaandrijving, is het feit dat in het ene draaistel het tandwiel voor de aandrijfas zit en in het andere draaistel er achter. Op deze manier gaan ze toch allebei vooruit.

Euh, deze snap ik niet helemaal, leg eens uit? Als je de 2e kast ook met de cardan naar boven monteert ( volgens de foto ) dan draait alles toch nog steeds dezelfde kant? Zoniet, wormwieltje de andersom monteren, dan ben je er ook. We heb je misschien last van dat metalen randje dat er zit, dat zou je dan weg moet halen. Vind het zo maar een beetje een vreemde constructie  ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #26 Gepost op: 29 September 2013, 18:46:23 »
Ik ben de laatste tijd nogal gecharmeerd van motoren in de tender met een cardan naar de loc, al is dat vaak ook nog een heel gehark om goed werkend te krijgen, zeker bij zo'n lang eind als deze loc. Ik weet niet door wat voor bochten je er tzt mee wilt maar je kunt iig een dikke tendervullende motor gebruiken die in elk geval die aandrijving rond krijgt.

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 October 2013, 21:02:06 »
Hallo Allemaal,

Intussen heb ik niet stil gezeten en is het project in de eindfase beland. Ik heb in de afgelopen dagen, tussen het ombouwen door, natuurlijk wel alle reacties gelezen.
@Lucky, de cardan is inderdaad een probleem. Met de aandrijvingen los gekoppelt levert dit niet veel problemen op. de units op zich draaien redelijk soepel.
@AlfaArjen, Geprobeert de cardan om te draaien, het voorste draaistel draait dan tegengesteld...
@Floris, De lengte van de loc is dan inderdaad een probleem. By the way, krijg de tender niet open :-\

Okee, dan nu de foto's

Uit de zijkant van het frame heb ik een klein stukje weggehaald, dit in verband met mijn nieuwe flexibele cardan.

Hier ligt de hele handel nog los op de tafel. Hierna heb ik helaas geen extra foto's gemaakt, daarom volgt nu het eindresultaat...

Van wat restmetaal heb ik een nieuw motorsteuntje voor het Canon motortje gemaakt. in het frame heb ik twee M3 gaatjes getapt voor de bevestigingsschroefjes.
Er moet nog wel wat aan de kap gebeuren, het geheel sluit nog niet echt lekker :-\
Wat de rijeigenschappen betreft, dat gaat goed. Het probleem was dat ik de loc testte op de rollenbank, hierdoor liep het voorste draaistel steeds vast. Op het spoor krijgt de voorste aandrijving echter een "duwtje" van het achterste stel, waardoor het spul van zijn plek komt (y)  De loc kan nu rustig van zijn plaats komen en "kruipen is ook geen probleem.

Groet, Roelof
New York Central fan.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 October 2013, 22:30:28 »
 (y) ziet er al goed uit. Als je het asje dat rechtop staat er onderste boven in zet en dan het mechaniek er op zijn kop inzet moet hij wel goed om draaien.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 October 2013, 23:09:13 »
(y) ziet er al goed uit. Als je het asje dat rechtop staat er onderste boven in zet en dan het mechaniek er op zijn kop inzet moet hij wel goed om draaien.

precies.

haakse overbrenging onderste boven plaatsen. asje steek dan naar boven...  maar die kan je er ook andersom insteken. Dan is je draai richting goed.  Degene bij je motor....
maar goed, als die het nu lekker rijdt is het geen probleem.

Motortje heb je er netjes ingebouwd!
« Laatst bewerkt op: 04 October 2013, 23:13:38 door lucky »