Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: MB-module: "L'Esimé"  (gelezen 259838 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1080 Gepost op: 18 augustus 2018, 12:41:14 »
Jep, daarom denk ik dat ik het idee van Jeroen niet ik kan passen..

In elk geval zijn de muurtje bijna klaar met verven en kan ik die straks mooi op maar gaan snijden. en de kerk iets hoger zetten.

En wellicht dat ik het dorpje nog 2 cm hoger zet en dan het omhoog laat gooien vanaf de rivier.

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2018, 13:35:03 door Chris80 »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1081 Gepost op: 18 augustus 2018, 14:27:27 »
Jep, daarom denk ik dat ik het idee van Jeroen niet ik kan passen..

De weg gaat alleen maar omhoog voor het spoor hè, in het gebied waar je stationsgebouw komt te staan daalt de weg weer, maar dat kun je op je module niet weergeven). Maar dat gegeven heeft dan toch geen relatie met de rivier?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1082 Gepost op: 18 augustus 2018, 15:05:13 »
Je hebt gelijk, ik had even wat anders in mijn hoofd wat met jou idee niet zo kunnen..

Zo'n brug kan prima zolang de weg maar niet te stijl wordt.

Groet,
Chris

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1083 Gepost op: 19 augustus 2018, 13:33:58 »
Ik ben toch maar even aan de slag gegaan met het idee van Jeroen. Voor de beeldvorming heb ik er even de brug over de rivier neergezet:





* De weg komt met een bocht aan (voor de visualisatie staan er wat auto's)
* Na de brug komt een kruising.
* De weg loopt boven in met een bocht het dorp in (en dus niet rechtdoor de module af).

Verder staat de stadmodule nu op 6 cm en de 2 huisjes die op de grond stonden op 4 cm. Vanaf de rivier loopt het landschap dan langzaam omhoog. De kerk komt ongeveer nog 1,5 cm hoger te liggen

Daarnaast heb ik als test vast een begin gemaakt met een kleine boogbrug voor de auto's (beetje snijden en schuren met gips). Dekstenen en hekje erop en landhoofden om de brug op te zetten en klaar is Chris :).



Is er trouwens iemand die de nem norm weet voor de breedte vd brug om er dubbelspoor door te laten rijden? Ik heb de nem normen wel gevonden maar wordt er geen wijs uit (de hoogte wel, dat moet 5,9cm zijn).

Groet,
Chris

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1084 Gepost op: 19 augustus 2018, 13:55:27 »
Kan je wel de normen vinden voor het maken van dubbelspoor in HO ?
Dan ben je er toch ook,als je daar pakweg een cm per buitenkant van t dubbelspoor aan toevoegt  ???
T is zomaar een idee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1085 Gepost op: 19 augustus 2018, 13:57:36 »
Hmmm...

kweenie..
Ik zou het landschap van links naar rechts licht laten aflopen, richting rivier (die er duizenden jaren over gedaan heeft om de boel zo uit te slijten).
Dan is het logischer om de brug helemaal links (ter hoogte van de module-scheiding bij de zijwand) te plaatsen.
En dan heb je meteen geen overweg meer nodig, rechts van het station. M<isschien was die er ooit wel, maar is die om veiligheidsredenen gesloten/opgeheven/afgeschaft.

Geen idee of ze dat in Frankrijk net zo genadeloos doen als in Nederland.

Qua brughoogte: minimaal 65mm, volgens NEM.
http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1086 Gepost op: 19 augustus 2018, 14:40:39 »
Het landschap zal ook aflopen van links naar rechts (van 7,5 tot 0 cm :) ).

Helemaal links een brug zou kunnen, maar dan kom ik daar niet echt uit met de kerk. Kerk kan nog wel iets naar recht. Dan heb je alleen dat de weg als het ware botst tegen achterkant.

Het eerste plans is ook nog steeds een optie (overweg op 0 niveau). vanaf daar een aftakking vd weg naar station is dan ook opzich logisch.

Maar eens even denken..

Groet,
Chris

Ps: inmiddels heb ik een hele andere oplossing gevonden. Nu eerst even uitwerken..
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 14:53:34 door Chris80 »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1087 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:48:21 »
Inmiddels heb ik de nieuwe uitwerking ook op de foto staan. De spoorwegovergang ligt nu veel verdee naar rechts en de weg die het dorp in loopt maakt nu een bocht ipv te eindigen tegen de achterkant.
Ook de kerk ligt inmiddels 1,5cm hoger.

.

Verder heb ik de rivier ook uitgesneden en komt de brug iets schuin te staan om het speels te houden.

Praktische vraag nog, hoever kan de rails vd voorrand af komen te liggen om nog goed uit te komen met de BB overgang.

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2018, 00:01:45 door Chris80 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1088 Gepost op: 22 augustus 2018, 07:29:30 »
Bij grasland komt het ook een flinke stuk naar voren. Kan het alleen nu even met voor je opmeten. Als ik het moet inschatten, denk ik zo'n 8 cm. Dat punt ligt dan wel op de module-module overgang. Zeg maar in het midden van de twee bakken.
Ik kan het zondag voor je opmeten. Eerder lukt niet.
De rails vertrekt dan op de BB al naar de beoogde boogstraal.
Bij mij werkt het prima.
Volgens mij kwam op jouw bak de rails altijd recht uit de BB, dus in jouw geval zou dat betekenen dat je je megabiels van nieuwe rails moet voorzien. Of je verlengt de huidige. Dat worden dan echter zulke korte stukjes, dat ik me afvraag of dat wel stevig zal zijn.

Gr.

Edsko

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1089 Gepost op: 22 augustus 2018, 08:17:28 »
Ow dan zou het sowieso moeten lukken, bij mij komt die max op 10/11 cm :). Zal inderdaad wel een nieuwe megabiels bij moeten inderdaad, maar dat zie ik wel tegen de tijd de die rails definitief liggen.

Groet,
Chris

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1090 Gepost op: 22 augustus 2018, 08:53:51 »
Als je zo ver van de voorzijde blijft, dan kun je je megabiels ook anders verlengen.
Dan knip je op zo'n 10 cm van de megabiels de rails door. Je verlengt de boel met schuif lassen die je vervolgens op doet met soldeer. De boogstraal die je maakt is dusdanig flauw dat er geen grote krachten op komen en dus zal de kans op knikken klein zijn vermoed ik.
Al blijft compleet vervangen van de rails nog steeds de beste optie.
Rails los solderen, nieuwe erop en klaar is Chris. Nieuwe rails is ook veel minder bewerkelijk. ;)

Gr.

Edsko

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1091 Gepost op: 22 augustus 2018, 09:34:40 »
Ach ja, dat gaat wel goedkomen. Eerst maar eens de exacte locatie vd rails bepalen.

Groet,
Chris

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1092 Gepost op: 22 augustus 2018, 22:42:40 »

Praktische vraag nog, hoever kan de rails vd voorrand af komen te liggen om nog goed uit te komen met de BB overgang.

Groet,
Chris

Praktisch antwoord:  grijpgrage publiekshandjes moeten niet te gemakkelijk bij de trein kunnen.
Ga dus niet te ver naar voren, anders eindigen treinen mogelijk op de grond of in iemands jaszak...

Nog praktischer: tussen de trein en de voorkant moet minstens een flinke boom passen. 10cm dus.

Verder is het geen moeite om een nieuwe megabiels te maken. Eventueel wil ik er wel eentje ruilen met je (ik heb nog een rechte nodig voor Jottum)
De megabiels zal altijd middels een mal gesoldeerd moeten worden, om de boel op de juiste afstand te krijgen. Uit de losse pols gaat niet, dat is een gepasseerd station.

salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1093 Gepost op: 22 augustus 2018, 23:14:50 »
Thanks! De rails zal ook niet (veel) verder dan 10 cm naar voren komen, anders passen mijn stationnetje en perron niet meer ;).

Die megabiels gaan helemaal goedkomen, hebben tzt wel even contact.

Groet,
Chris

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1094 Gepost op: 23 augustus 2018, 16:00:10 »
Ik zal eens een paartje braden, dan kan ik die van jou mooi gebruiken voor Jottum 8)
En dan kan het met gesloten beurs.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly