Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:20:06
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: Baanplan kopstation  (gelezen 15561 keer)

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Baanplan kopstation
« Gepost op: 12 September 2013, 10:35:16 »
Hallo beste mensen ik heb hier al een hele poos zitten lezen op BS en er komen zeer mooie dingen voorbij.
Mijn ruimte is (ja ik ook ;D) nogal beperkt 270x120 nu heb ik een baanplan getekend dus wil ik graag van jullie of dit ook haalbaar is.
Ben M* rijder wil epoche IV gaan rijden ergens in duitsland.
De tekening van het schaduwstation ontbreekt nog omdat ik wil weten of dit wel gaat denk dat er hier genoeg kennis is om me raad te geven voordat de bouw gaat starten.
Alvast bedankt en hier een plaatje van het plan.
Mvg Frans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2013, 10:47:02 »
Je geeft in het onderwerp aan dat het om een kopstation gaat, echter, dat is het niet helemaal. Je kunt namelijk rond rijden op je station?

Op zich natuurlijk handig om te kunnen blijven rijden zonder dat je altijd wat moet doen, of zonder dat treinen rond rijden. Echter is z'n spoor er rond omheen minder mooi voor het oog. Zit zou ik dus niet doen dan. Of dit meer uit zicht voor elkaar maken.

Even kleine aanpassing gemaakt om dit weer te geven. ( al hou je dan nog altijd een doorgaand station voor 1 spoor, kop voor de rest.)

Bij de rode streep stopt het station, dat laatste wissel kan er dan uit, of daar een extra spoor naast je lokloods, dan wel dubbele lokloods.

De blauwe lijn wordt dan verder het spoor, Na het station deze dalen, een tunnel in, of door een bos weg werken. Dalen, en onder het station door. Dan langs de aankomende sporen tot ze weer op dezelfde hoogte zijn, en ze daar dan aan elkaar koppelen naar je schaduw station. Ziet er dan denk ik iets rustiger uit voor het oog, met toch dezelfde functionaliteit ( geen idee of je ook de ruimte hebt om de daling voor elkaar te krijgen, dat is natuurlijk ook nog wel iets om rekening mee te houden )



Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2013, 10:51:49 »
Een optie om er een echt kop station van te maken:


Bij rood haal je de ronding weg.
En bij blauw maak je een afslag, die daalt dan juist terwijl de rest omhoog gaat, Gaat rond, en komt onder het station door weer terug op datzelfde traject.
Een trein die dan niet binnen komt kan zo gewoon rond rijden, deels in zicht. Als je dan op je station bezig bent met rangeer bewegingen kunnen andere treinen rond blijven rijden.

Gewoon een andere optie.

Roelco

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2013, 11:18:26 »
Hoi Roelco,
Bedankt voor je antwoord eerst even de naam ik had nog geen naam voor het plan dus eerste ingeving was kopstation wat inderdaad niet klopt.
Optie 1 om de ronding weg te halen spreekt mij wel aan als daar ruimte voor is.
Optie 2 vindt ik dat er weinig veranderd behalve het station of zie ik dat verkeerd.

Mvg Frans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2013, 11:43:38 »
Bij optie 2 kun je de ronding tussen de 2 rode strepen helemaal weghalen. Je station word dan dus een echt kopstation. Treinen die binnen komen moeten altijd keren alvorens weer weg te kunnen rijden. En om toch de mogelijkheid te houden dat treinen gewoon rond rijden is die blauwe lus gemaakt.

Hier even weggehaald.


Je hebt dan ook nog de mogelijkheid je kopsporen iets langer te maken.

Roelco

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #5 Gepost op: 12 September 2013, 11:50:14 »
Dit is dan het resultaat geef je mening wordt erg gewaardeerd met blauw is onzichtbaar naar schaduw gedeelte.

Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 11:52:45 door Bluestrain »

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2013, 12:04:47 »
Om het plan wat rustiger te maken heb ik het onderste kopspoor verwijderd dus shoot ;)

Nog een extra station poortje toegevoegd.En roelco bedankt voor het mee denken (y)en altijd open voor nieuwe veranderingen.

Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 12:25:38 door Bluestrain »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2013, 12:35:52 »
Hallo Frans
Ik zie het nut niet zo in van die ronding, behalve dat het een keerlus is. De treinen uit het schaduwstation kunnen dan weer omgekeerd naar binnen  ???

Ik zou meer zien in optie twee met de loc loods erbij zodat je een station hebt met een kleine industrie of reparatie oid. en de verbinding daar met het schaduw station weg laten. Geeft qua scenery meer mogelijkheden ook heb je meer ruimte om scenery te plaatsen.
Als je schaduw station ook een rondgang heeft kan de verbinding wel van toepassing komen als je alleen rondjes wil rijden. Ga je het trouwens digitaal of analoog rijden en indien digitaal ook naar automatisch met bv Koploper of Itrain o.i.d?

Als je naar optie twee kijkt kun je misschien het spoor dubbel leggen naar het schaduw station dan ben je flexibeler als het gaat om aan en afloop van de treinen.

Het is op deze kleine banen wel de kunst van het weglaten. Veel spoor geeft maar een beperkte vermeerdering van de rij mogelijkheden maar het beperkt wel aanzienlijk de mogelijk heden tot bouwen van scenery.  Met de scenery geef je aan wat je wilt laten zien.

Denk ook zeker aan de hellingshoek naar je schaduw station, deze kan ook niiet te groot zijn en je hebt best veel lengte nodig om voldoende te zakken om ruimte voor je schaduwstation te krijgen zodat je er ook nog bij kunt als er iets mis gaat.

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2013, 12:51:47 »
Stoker ik begrijp je ja maar met die ronding kan ik het kopstation in en er kan een trein gewoon door tuffen zowel links als rechts om ben bang als er alleen een kopstation komt dat dat gaat vervelen.
Het bovenste kopspoor zou ik een wissel in kunnen doen en daar de lokloods en of een tankstation kunnen plaatsen.
De helling moet ik nog nakijken maar ruw weg heb ik misschien 4% nodig met toch korte treinen.Doorgang van 9cm is genoeg wordt alleen met diesel of stoom gereden.
Zoiets dus.
De bedoeling is koploper via IB basic.


Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 13:02:42 door Bluestrain »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2013, 13:15:42 »
Persoonlijk zou ik kiezen voor of een kopstation, of een doorgaand station. Zo is het heel veel rails en niet echt realistisch.

Groet,
Chris

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2013, 13:19:21 »
Ik zou ook meer naar optie 2 nijgen zeker in combinatie met Koploper, door het automatisch rijden een "verrassend" treinbeeld kunt creeren en je houdt ruimte over voor omgeving, want waar rails ligt kan geen scenery plaats vinden

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2013, 14:15:28 »
Hallo Bluestrain,

Je hebt omschreven dat je tijdperk IV wilt rijden ergens in Duitsland.
Ik mis eigenlijk wat je uitgangspunten zijn, met welk materieel wil je rijden en hoofdbaan of nebenbahn.
Electrisch, diesel/stoom, treinstellen , getrokken treinen e.d..
Is het een idee om een voorbeeldstation in Duitsland te kiezen en daar vanuit te gaan?
Dan weet je met welk materieel en dus ook de beperkingen, het is realistiser en het voorkomt dat je regelmatig de neiging krijgt dat het toch anders moet.
In de modelbaanvakbladen worden veel voorbeelden gegeven.
Ik denk dat je hierdoor uiteindelijk meer voldoening van je hobby zult hebben.
Succes!.

Mvg, Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2013, 14:19:25 »
Het voorbeeld heb ik hier vandaan gehaald ook via BS.
 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4319801

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #13 Gepost op: 12 September 2013, 15:02:22 »
Ok weer wat wijzer dus terug naar de tekentafel.

Mvg Frans

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #14 Gepost op: 12 September 2013, 15:19:37 »
Mooi plan  (y)

Daar kun je een heleboel kanten mee op, mooie site ook trouwens

Je eerste opties lijken daar erg op, Het station wat hoger in de bergen en dan met een draai je schaduw station in. je zou de bocht links weg kennen werken in een berg/bos en dan de slinger voorlangs richting schauw station weer zitbaar en dan een tunnel in. Heb je twee gescheiden delen. over het stuk van de tunnel kune je dan iets van een aanvoeg weg maken met een afdaling naar het dorp (Wat er niet is)

Ben benieuwd