Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 15:38:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:19
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 15:00:02
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 14:44:24
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:51:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: Baanplan kopstation  (gelezen 16197 keer)

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Baanplan kopstation
« Gepost op: 12 September 2013, 10:35:16 »
Hallo beste mensen ik heb hier al een hele poos zitten lezen op BS en er komen zeer mooie dingen voorbij.
Mijn ruimte is (ja ik ook ;D) nogal beperkt 270x120 nu heb ik een baanplan getekend dus wil ik graag van jullie of dit ook haalbaar is.
Ben M* rijder wil epoche IV gaan rijden ergens in duitsland.
De tekening van het schaduwstation ontbreekt nog omdat ik wil weten of dit wel gaat denk dat er hier genoeg kennis is om me raad te geven voordat de bouw gaat starten.
Alvast bedankt en hier een plaatje van het plan.
Mvg Frans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2013, 10:47:02 »
Je geeft in het onderwerp aan dat het om een kopstation gaat, echter, dat is het niet helemaal. Je kunt namelijk rond rijden op je station?

Op zich natuurlijk handig om te kunnen blijven rijden zonder dat je altijd wat moet doen, of zonder dat treinen rond rijden. Echter is z'n spoor er rond omheen minder mooi voor het oog. Zit zou ik dus niet doen dan. Of dit meer uit zicht voor elkaar maken.

Even kleine aanpassing gemaakt om dit weer te geven. ( al hou je dan nog altijd een doorgaand station voor 1 spoor, kop voor de rest.)

Bij de rode streep stopt het station, dat laatste wissel kan er dan uit, of daar een extra spoor naast je lokloods, dan wel dubbele lokloods.

De blauwe lijn wordt dan verder het spoor, Na het station deze dalen, een tunnel in, of door een bos weg werken. Dalen, en onder het station door. Dan langs de aankomende sporen tot ze weer op dezelfde hoogte zijn, en ze daar dan aan elkaar koppelen naar je schaduw station. Ziet er dan denk ik iets rustiger uit voor het oog, met toch dezelfde functionaliteit ( geen idee of je ook de ruimte hebt om de daling voor elkaar te krijgen, dat is natuurlijk ook nog wel iets om rekening mee te houden )



Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2013, 10:51:49 »
Een optie om er een echt kop station van te maken:


Bij rood haal je de ronding weg.
En bij blauw maak je een afslag, die daalt dan juist terwijl de rest omhoog gaat, Gaat rond, en komt onder het station door weer terug op datzelfde traject.
Een trein die dan niet binnen komt kan zo gewoon rond rijden, deels in zicht. Als je dan op je station bezig bent met rangeer bewegingen kunnen andere treinen rond blijven rijden.

Gewoon een andere optie.

Roelco

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2013, 11:18:26 »
Hoi Roelco,
Bedankt voor je antwoord eerst even de naam ik had nog geen naam voor het plan dus eerste ingeving was kopstation wat inderdaad niet klopt.
Optie 1 om de ronding weg te halen spreekt mij wel aan als daar ruimte voor is.
Optie 2 vindt ik dat er weinig veranderd behalve het station of zie ik dat verkeerd.

Mvg Frans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2013, 11:43:38 »
Bij optie 2 kun je de ronding tussen de 2 rode strepen helemaal weghalen. Je station word dan dus een echt kopstation. Treinen die binnen komen moeten altijd keren alvorens weer weg te kunnen rijden. En om toch de mogelijkheid te houden dat treinen gewoon rond rijden is die blauwe lus gemaakt.

Hier even weggehaald.


Je hebt dan ook nog de mogelijkheid je kopsporen iets langer te maken.

Roelco

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #5 Gepost op: 12 September 2013, 11:50:14 »
Dit is dan het resultaat geef je mening wordt erg gewaardeerd met blauw is onzichtbaar naar schaduw gedeelte.

Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 11:52:45 door Bluestrain »

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2013, 12:04:47 »
Om het plan wat rustiger te maken heb ik het onderste kopspoor verwijderd dus shoot ;)

Nog een extra station poortje toegevoegd.En roelco bedankt voor het mee denken (y)en altijd open voor nieuwe veranderingen.

Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 12:25:38 door Bluestrain »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2013, 12:35:52 »
Hallo Frans
Ik zie het nut niet zo in van die ronding, behalve dat het een keerlus is. De treinen uit het schaduwstation kunnen dan weer omgekeerd naar binnen  ???

Ik zou meer zien in optie twee met de loc loods erbij zodat je een station hebt met een kleine industrie of reparatie oid. en de verbinding daar met het schaduw station weg laten. Geeft qua scenery meer mogelijkheden ook heb je meer ruimte om scenery te plaatsen.
Als je schaduw station ook een rondgang heeft kan de verbinding wel van toepassing komen als je alleen rondjes wil rijden. Ga je het trouwens digitaal of analoog rijden en indien digitaal ook naar automatisch met bv Koploper of Itrain o.i.d?

Als je naar optie twee kijkt kun je misschien het spoor dubbel leggen naar het schaduw station dan ben je flexibeler als het gaat om aan en afloop van de treinen.

Het is op deze kleine banen wel de kunst van het weglaten. Veel spoor geeft maar een beperkte vermeerdering van de rij mogelijkheden maar het beperkt wel aanzienlijk de mogelijk heden tot bouwen van scenery.  Met de scenery geef je aan wat je wilt laten zien.

Denk ook zeker aan de hellingshoek naar je schaduw station, deze kan ook niiet te groot zijn en je hebt best veel lengte nodig om voldoende te zakken om ruimte voor je schaduwstation te krijgen zodat je er ook nog bij kunt als er iets mis gaat.

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2013, 12:51:47 »
Stoker ik begrijp je ja maar met die ronding kan ik het kopstation in en er kan een trein gewoon door tuffen zowel links als rechts om ben bang als er alleen een kopstation komt dat dat gaat vervelen.
Het bovenste kopspoor zou ik een wissel in kunnen doen en daar de lokloods en of een tankstation kunnen plaatsen.
De helling moet ik nog nakijken maar ruw weg heb ik misschien 4% nodig met toch korte treinen.Doorgang van 9cm is genoeg wordt alleen met diesel of stoom gereden.
Zoiets dus.
De bedoeling is koploper via IB basic.


Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 13:02:42 door Bluestrain »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2013, 13:15:42 »
Persoonlijk zou ik kiezen voor of een kopstation, of een doorgaand station. Zo is het heel veel rails en niet echt realistisch.

Groet,
Chris

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2013, 13:19:21 »
Ik zou ook meer naar optie 2 nijgen zeker in combinatie met Koploper, door het automatisch rijden een "verrassend" treinbeeld kunt creeren en je houdt ruimte over voor omgeving, want waar rails ligt kan geen scenery plaats vinden

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2013, 14:15:28 »
Hallo Bluestrain,

Je hebt omschreven dat je tijdperk IV wilt rijden ergens in Duitsland.
Ik mis eigenlijk wat je uitgangspunten zijn, met welk materieel wil je rijden en hoofdbaan of nebenbahn.
Electrisch, diesel/stoom, treinstellen , getrokken treinen e.d..
Is het een idee om een voorbeeldstation in Duitsland te kiezen en daar vanuit te gaan?
Dan weet je met welk materieel en dus ook de beperkingen, het is realistiser en het voorkomt dat je regelmatig de neiging krijgt dat het toch anders moet.
In de modelbaanvakbladen worden veel voorbeelden gegeven.
Ik denk dat je hierdoor uiteindelijk meer voldoening van je hobby zult hebben.
Succes!.

Mvg, Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2013, 14:19:25 »
Het voorbeeld heb ik hier vandaan gehaald ook via BS.
 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4319801

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #13 Gepost op: 12 September 2013, 15:02:22 »
Ok weer wat wijzer dus terug naar de tekentafel.

Mvg Frans

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #14 Gepost op: 12 September 2013, 15:19:37 »
Mooi plan  (y)

Daar kun je een heleboel kanten mee op, mooie site ook trouwens

Je eerste opties lijken daar erg op, Het station wat hoger in de bergen en dan met een draai je schaduw station in. je zou de bocht links weg kennen werken in een berg/bos en dan de slinger voorlangs richting schauw station weer zitbaar en dan een tunnel in. Heb je twee gescheiden delen. over het stuk van de tunnel kune je dan iets van een aanvoeg weg maken met een afdaling naar het dorp (Wat er niet is)

Ben benieuwd