Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Druiven...verse Westlandse druiven  (gelezen 32818 keer)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Druiven...verse Westlandse druiven
« Reactie #90 Gepost op: 13 November 2013, 22:22:31 »
6cm is erg hoog voor een knotwilg. Vaak zitten de knotten ongeveer op ooghoogte, of een stukkie erboven, dus hooguit een meter of 3. Kun je nog knotten met een simpele ladder. Dat hout werd vroeger veel gebruikt om manden te vlechten (van wilgetenen) en voor gereedschap. Stelen van harken, schoppen, rieken. Daarnaast kun je wilgehout prima gebruiken als brandhout voor de kachel, of om een visje te roken. Paling of poon bij voorbeeld.
Dus behalve mooi, is een knotwilg ook heel nuttig.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 14 November 2013, 06:45:46 »
Had niet bewust het knotje 6cm gemaakt, alleen om te laten zien wat het nu was. Had hem willekeurig afgeknipt :D
Ja, ik denk ook dat de knot iets hoger is dan een persoon, maar vast niet hoger.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #92 Gepost op: 14 November 2013, 22:55:07 »
Goedenavond, wordt hier vast verlegen van en ben blij verrast dat het westland zulke spontane reacties teweeg kan brengen. Eigenlijk schreef ik niet eens KNOTwilg maar TREURwilg.
Hoewel knotwilgen ook oer-Hollands zijn en niet mogen ontbreken.

Het fluitenkruid hat ik al een eerder gezien, maar daar heb ik mijn bedenken in het gebruik, met een 5jarige die wel eens een auto laat rijden of een Preisser laat lopen is zo'n boom snel geknikt. En Patrick ik moet werkelijk toegeven dat jouw materiaal voor knotwilgen een zeer goed alternatief is.

Ik durf nauwelijks te zeggen dat ik al een knotwilg gemaakt had met de Grove Den methode:
Die ziet er zo uit:

(en ja Hendrik Jan, ik weet hij is te hoog, het is ook mijn eerste knotwilg en mijn 5e boom geweest.) Inmiddels heb ik de website van de stichting tot behoud van de knotwilg gevonden.....

Nu terug naar je aanbod Patrick, als je ze over heb, dan zou ik graag een handvol willen uitproberen. Maar we moeten even overleggen hoe het het beste gestuurd kan worden, ik woon halt in CH. Stuur me anders even een pb.

Ik hoop van het weekend weer verder te kunnen met de bouw, prettige avond en allen die meelezen bedankt voor het interesse.
Groetjes Joke

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 14 November 2013, 23:04:32 »
Hallo Joke.

Van deze KNOTwillig wordt je wel een beet je TREURig.  :'(
Steek hem dieper in de (schuim)grond tot de bovenkant van de stam op ooghoogte van dhr.  Preiser zit. 8)
Dan heb je een prima verhouding en is het een klasse model.... (y) (y) ;D

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 15 November 2013, 07:58:09 »
Joke, stuur maar een pb en we sturen een 20 tal op??? kijk maar hoeveel je nodig bent.
Jij bent ons proefpersoon ;D, heb er alle vertrouwen in na wat ik nu gezien heb (y) (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #95 Gepost op: 15 November 2013, 11:01:05 »
Ik vind het een hele mooie knotwilg hoor.
Te lang is geen probleem, je kunt hem altijd inkorten.
En wat dat fluitekruid betreft: is inderdaad kwetsbaar, maar ook extreem makkelijk te vervangen. het spul staat momenteel in vrijwel elke berm uitgebloeid te wachten op de "no-budget" modelbouwert.
Maar die wilg van jou mag er ook wezen, mijn complimenten!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #96 Gepost op: 17 November 2013, 19:18:40 »
Goedenavond allemaal, allereerst bedankt voor alle interesse.
Hier nu eindelijk weer een update die terug gaat naar de chrysanten kas, on topic dus.

Vanavond wil ik 2 delen laten zien:
1. Een aanpassing van de productie van de chrysanten:
Het belangrijkste tijdens de productie is het strak houden van het gaas. Nu "mannen" (sorry dat ik het zo zeg,  ;)) zullen nu naar een stuk hout en spijkers grijpen om een spanbord te bouwen. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met een "derde hand" zo'n gestel met klemmen. De streep gaas die dan gebruikt kan worden is niet groter als de bek van de klemmen. Daarbuiten kan de stof niet meer goed strak gespannen worden. De eerste stroken zijn zo gemaakt. De tweede lading heb ik gemaakt door de stof met plakband rond een stuk karton te spannen. Daardoor blijft alles snel aan het karton kleven en het er van af halen beschadigt de planten.
Nu heb ik een derde methode bedacht: een borduurstof spanring, normaal gebruikt om stof fijn te borduren zonder dat de stof samen wordt getrokken.
Dit is het resultaat:
Eerste stap begraast met de Grasmaster XL:

Het gebruiken van gaas heeft een voordeel, een gedeelte van de faseren gaan door het gaas naar de achterkant daardoor wordt het groen niet zo dicht als bij een dichte ondergrond. Een test met een vlies gaf een veel te dichte grasmat wat het effect van planten minder maakt, Planten zijn halt niet zo dicht als gras.

Tweede stap: aan de achterkant fine turf geplakt

(dit gaf dit grappige kale grasplek effekt.

Derde stap: strooien van de bloemen, met hulp van een zeef zodat ze mooi egaal gestrooid kunnen worden. Dan ziet de taart er zo uit:

Nu moet alles minstens een nacht drogen.
Wat lijm betreft, begrazing met ontspande witte lijm, de andere stappen met spraylijm, tot slot haarlak erover.

Uit de mat die zo ontstaat kunnen dan de repen chrysanten geknipt worden, snijden gaat niet. Door het knippen ontstaat een scherpe rand die het effect van planten geeft (zie vroegere foto's)

2. Het betonpaatje in de kas en de grond
Dit weekend heb ik het betonpad voor de kas gemaakt. Eerst van een styreen plaatje het pad gesneden, met een kraspen de betontegels (1X1m) eringekrast en bij de deur nog een stuk gegoten beton.
Geverft, Jan @44 ik heb je methode gevonden en het gedachte konform omgezet, alleen met andere verf. Op het laatst nog vervuild met poeders, o.a. beton, roet en mos.

De grond is gemaakt met volgend recept:
- bruine verf
- licht groene verf
- donker groene verf
- zand van Lanzarote
- wat lichtbruine strooisel (zeer fijne zaagsel)
- drupje afwas
- water om the verdunnen
de "Matschepasche" met een dikke kwast verdeelt.

De betonnen rand van de kas is met een witte betonverf geverft en met wit betonpoeder wat struktuureerd.

Dat alles bij elkaar geeft volgend resultaat:

Zondag avond komt de buurman voorbij om te tuinen:

"De grond ligt er goed bij Piet, morgen kunnen ze beginnen met beplanten. De chrysanten zijn gevraagd dit jaar heb de helft al verkocht. De gele is een nieuwe soort, de bloemen zijn wat minder vol en het blad is spitser.  Moet nog zien of die zo goed loopt als de witte en de rode"

Prettige avond, Joke

« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 11:29:00 door Tulpendaal »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #97 Gepost op: 17 November 2013, 20:34:22 »
Tjee Joke,

Dat is prachtig. Ga je ook iets met kasverlichting doen? Ik ben altijd onder de indruk van zo'n imense kas als ik daar iets moet afleveren.
Het blijft iets typisch Hollands.

Ga vooral zo door.

Ga je nog een keer een baan eromheen bouwen? Een soort Keukenhof-lijn.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 17 November 2013, 21:10:17 »
O Beeindruckend
O Umwerfend
O Erstaunlich
O Verblüffend
O Mir bleibt die Spucke weg

... kruis maar aan wat van toepassing is. Wat mij betreft allemaal.
Strooit daar een beetje nieuwe technieken in het rond... wie zou nou op het idee komen om horregaas te gaan begrassen?
En dan ook nog een staaltje modelbouw weggeven alsof je nooit anders doet :o

Zeer boeiend draadje, Joke!

Groeten,
Jan

PS waar kan ik m'n abonnement laten verlengen?
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 21:20:53 door 44. Reden: en dan bedoel ik niet m\'n abonnement op spelfouten. »

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 18 November 2013, 09:11:10 »
Mooi werk Joke. (y) (y)
Ga je ook nog een gedeelte van de kas verhuren, ???
Ik bedoel eh, :-[ de hennepkwekerij moet ook doorgaan. 8) ;D ;D

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #100 Gepost op: 18 November 2013, 14:49:52 »
Erg mooi, kan niet anders zeggen

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 18 November 2013, 15:05:54 »
Hoi Joke

Mooie kassen met hun inhoud.

Maar deze moeten ook verwarmd worden. Ik heb niet alles gelezen maar ik zie niet in wat ik gelezen heb of je ze via een ketel of elektrisch verwarmd.
Jeroen

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #102 Gepost op: 18 November 2013, 20:17:56 »
Sorry voor mijn onwetend heid maar hoe krijg je horregaas zover dat je dr planten,bloemen en gras op laat "groeie" ?
Ik zie het niet geheel duidelijk terug in de beschrijving die voorbij komt.
Maar de bewondering is r niet minder om,ben benieuwd hoe je dit hebt gedaan.
(mijn ervaring in beschrijvingen lezen van een "stappen plan" is niet altijd even sterk  :-[ )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #103 Gepost op: 18 November 2013, 22:23:42 »
Goedenavond allemaal, helaas hier alleen wat antwoorden en reacties op opmerkingen.

@KoenF:
Ga je ook iets met kasverlichting doen? ...
Ga je nog een keer een baan eromheen bouwen? Een soort Keukenhof-lijn.
Bedankt voor je reactie, Er komt een kas met verlichting die daarvoor geheel gekalkt gaat worden. Momentaan moet ik nog uitproberen welke verf het beste een kalk effect geeft, maar transparantie blijven. Het probleem is dat de meeste verven op het venster materiaal niet hechten.
Het Westland ligt in Zuid Holland en niet in de buurt van het Keukenhof. De tafels zijn er al en ter zijner tijd zal er een nieuw draadtje geopend worden met als titel "Westlandbaan". Momentaan komt kristalliseert het gebied Delft- Rijswijk met de Zweth, tram lijn 1 Delft-DenHaag, eventueel de Delftse Markt onder het viaduct en het VAM terrein uit. Maar helemaal zeker ben ik nog niet. Een fictieve halte met een leidse abri of iets dergelijks kan ook nog ingepland worden.
De baan zal in iedergeval organisch groeien en in modules gebouwd worden. Peco rails, eventueel een tram lijn, magnorail fietsers enz. Geen schaduwstation, en geen "Gleiswüste".
Maar zien hoever ik kom.

Vrijbuiter55,
... Ga je ook nog een gedeelte van de kas verhuren, ???  Ik bedoel eh, :-[ de hennepkwekerij moet ook doorgaan. 8) ;D ;D

Verhuren, ik geloof dat de tuinder blij is met zijn bloemen, maar wie weet er komen nog meer kassen.......(heb daarvoor weer eens het lied Nederwiet van Doe Maar geluisterd...)

... Maar deze moeten ook verwarmd worden. Ik heb niet alles gelezen maar ik zie niet in wat ik gelezen heb of je ze via een ketel of elektrisch verwarmd.
V

Jeroen, schuren/ketelhuizen zijn in de planning, maar het bouwplan is nog niet helemaal klaar. Overigens zijn er verwarmingsbuizen in een kas of gaat dat via de lucht? Er komen nu wel buizen in maar die zijn voor het water.

Jan, ... ik kan niet anders als rood worden en bedankt zeggen. Ik ben een stille meelezer van jouw draadjes en Haren wordt plotseling een levend station (of toch Halte) Je laat veel technieken zien die me moet maken verder te gaan met zelf bouwen en kitbashing.

War betreft je verlenging van het abo, dit draadtje loopt nog even en dan zal ik verwijzen naar het vervolg.
Misschien ga ik hier nog verder met de schuren en infrastructuur of laat gelijk dit draadje verder lopen met een nieuwe naam...Wat is daar beter?

Tijgernootje, je hebt me net gekruist, vandaar dit vlugge antwoord, mijn man heeft timelaps foto's gemaakt van de eerste methode met de repen horrengaas, ik moet even kijken hoe we die op het net zetten. Ik ben halt geen fan van youtube enzo. Misschien dat ik nog een keer een nog preciezer stappen plan moet laten zien, hoewel als je het begrijpt het eigenlijk heel eenvoudig is.... echt waar!
Even wachten tot het weekend, deze week gaat helaas het werk voor, bij ons beide. Mijn man is de fotograaf van de meeste foto's die ik laat zien.

Allen een prettige avond, misschien kan ik morgen nog een kleine update brengen, moet nog steeds de emmers voorbereiden....
Joke

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #104 Gepost op: 18 November 2013, 22:47:53 »
Wéér erg mooi!  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.