Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door AP3737
Vandaag om 08:52:25
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58

Auteur Topic: Druiven...verse Westlandse druiven  (gelezen 32645 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Druiven...verse Westlandse druiven
« Reactie #105 Gepost op: 18 November 2013, 23:02:34 »
... schuren/ketelhuizen zijn in de planning, maar het bouwplan is nog niet helemaal klaar. Overigens zijn er verwarmingsbuizen in een kas of gaat dat via de lucht? Er komen nu wel buizen in maar die zijn voor het water.....

Joke,

De verwarming in de kas gaat via dikke buizen vanaf het ketelhuis en in de kas sluiten ze daar warm water slangen tussen de planten op aan.

Heel lang geleden, rond 1900, werken ze met kachels en ventilatoren - probleem is dan dat te temperatuurverschillen groot zijn. Dicht bij de kachel verschroeit alles. En als je 'n keer nare beestjes in de kas krijgt, blaas je die in 'n uur de hele kas door.

Lange tijd werd olie en gas gestookt in het ketelhuis. Daarna werden allerlei soorten restwarmte ingezet - zelf computer-data-centra leveren warmte aan de tuinders.

De nieuwste ontwikkeling is dat het ketelhuis een warmtekracht centrale wordt. De ramen in de kas gaan nooit meer open. In de zomer wordt de kas gekoeld met water dat ze diep in de grond opslaan (wel 3 km diepte). 's-Winters pompen ze dat warme water weer op om de kas te verwarmen. Die technologie werkt zo goed dat ze ook electriciteit kunnen opwekken voor de verlichting, zoveel zelfs dat de overproductie electriciteit kunnen verkopen.

Sander

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 18 November 2013, 23:05:18 »
Jeroen, schuren/ketelhuizen zijn in de planning, maar het bouwplan is nog niet helemaal klaar. Overigens zijn er verwarmingsbuizen in een kas of gaat dat via de lucht? Er komen nu wel buizen in maar die zijn voor het water.
kan beide.

Sanders antwoord is beter.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 23:06:54 door J J H S »
Jeroen

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 18 November 2013, 23:08:05 »
Aanvulling op mijn bericht :

De wateraanvoer buizen voor de planten lopen over het algemeen hoog in de kas. De verwarmingsbuizen lopen 10-20 cm boven de vloer.

Sander

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #108 Gepost op: 18 November 2013, 23:22:34 »
Jeroen en Sander
bedankt voor de klare antwoorden, de lage buizen waren al in de planning, nog een vraag, besproeien van boven op de bloemen, is dat niet slecht voor de bloemen kwaliteit, ik heb vroeger als scholier bij een bloemenwinkel gewerkt en we mochten nooit water op de bloemen druppelen of gieten... Daarom was ik van een laag bewateringssysteem uit gegaan.
Gr. Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 18 November 2013, 23:32:44 »
Joke,

De verwarmingsbuizen lopen langs de grond en dan via slangen tussen de planten (zie edit). De wamte stijgt vanzelf wel op. Je wilt de toppen van de planten zeker niet heet stoken - dan verdoogt alles. De planten hebben het liefst warme voeten !

Het voedingswater loopt via dikke buizen boven in de kas. Uit die buizen komen de druppelslangen naar de planten. De druppelaars zitten in de plantpot gestoken. Het is dus nooit besproeien, de plant krijgt de voeding in de pot direct tussen de wortels. 
De voedingsleiding loopt hoog in de kas zodat je door de zwaartekracht kunt druppelen. Je spuit dus niet onder hoge druk naar de planten.

edit : Als in de kas gangen zijn met transportrails, dan zie je vaak dat die rails bestaat uit buizen. Door die buizen loopt dan het verwarmingswater en heb je geen slangen nodig.

Sander
« Laatst bewerkt op: 19 November 2013, 17:38:25 door santerdam. Reden: toevoeging verwarmingstekst »

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #110 Gepost op: 19 November 2013, 21:59:09 »
Hoi, Joke

Dat klinkt goed, die modulebaan. De Keuken-hof lijn was fictief bedoeld ;). Ik had me zo'n voorstelling van een Plan V die tussen de tulpen door rijdt.

Hecht acryverf ook niet? Ikzelf heb om zelf wat uit te proberen dat spul van Action gebruikt. Als je dat gaat gebruiken zou ik het eerst op een stukje proberen. Het hecht op allerlei materialen. Het is aan te raden het in een bijkeuken of buiten te doen want de verf bedwelmd nogal :P,bwek!
Op een metalen vrachtwagen model hechtte deze verf best goed. Wellicht zijn er modelbouwverfen op acrylbasis die hetzelfde effect hebben.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #111 Gepost op: 21 November 2013, 22:54:41 »
Goedenavond, hier weer een kleine update.
allen bedankt voor de interesse en
Koen en Sander, bedankt voor de uitleg ik ga proberen het om te zetten.

Voor nu, de bloemen zijn geplant.
De UHU spuitlijm werkte goed, helaas was de bus leeg voor de laatste....... >:(
NOCH spuitlijm werkt helaas niet, >:(  dus naar de witlijm gegrepen. Moet halt morgen zien wat plakt en waar nog een beedtje lijm nodig is.

Verder gewerkt aan de EMMERS, ja dat thema was nog open. Ik heb voor de vierkante emmers gekozen omdat op de meeste Veilingbeelden deze zichtbaar zijn. Maken ook zin, zijn stabiel en passen goed op de wagen. De emmers zijn handmatig geverfd in een vaalgele tint (eerste kleuren foto's van bloemen veiling emmers als voorbeeld)
Een paar emmers is nu voorzien van de gesneden bloemen. Een deel van de witte bloemen is al geplukt en in emmers verpakt. Het achterste veld heeft daardoor aan de kant van het pad een kaal begin gekregen met nog wat Fine turf waar de bloemen al gesneden zijn.
De stengels van de bloemen zijn nu iets anders gemaakt, en de kleur is nog iets te vaal. Maar het effect van bloemenstelen geeft het beter weer als plukje afgesneden materiaal in de emmers doen.

Also de foto's:

Prettige avond
Joke

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #112 Gepost op: 22 November 2013, 00:00:32 »
Top (y) (y)

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 22 November 2013, 01:10:53 »
 (y) Heel mooi gelukt Joke (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #114 Gepost op: 22 November 2013, 07:58:13 »
Wow  :o  (y)
dat doe ik je niet na.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #115 Gepost op: 22 November 2013, 11:04:10 »
Ik sluit me bij de voorgaande opmerkingen aan.  (y)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 22 November 2013, 12:43:05 »
Joke,

Dat ziet er prima uit ! De kas begint best wel te vorderen en alle details passen goed bij elkaar.

Eerder zijn de buizen voor voeding en verwarming ter sprake gekomen. Als ik naar de tweede foto kijk, vraag ik me een beetje af of je die in detail moet gaan maken. Soms is weglaten ook een kunst.
- De hoge voedingsleidingen zou ik helemaal weglaten - met de aftakkingen naar de plantbedden wordt het heel snel rommelig.
- De verwamingsbuizen lopen laag bij de grond en altijd langs de buitenkant van de kas, de 'koude' kant. Het gangpad laat je altijd helemaal vrij van buizen om met karren te kunnen rijden.

Sander

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 22 November 2013, 13:52:25 »
En assimilatieverlichting in het warenhuis? Hoort er wel een beetje bij  ;D

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #118 Gepost op: 22 November 2013, 15:31:07 »
Dit ziet er echt heel mooi uit!  (y)
Ik ben ook benieuwd hoe het met de treur- en/of knotwilgen gaat? Die zouden op mijn baan ook nog wel eens van pas kunnen komen.

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #119 Gepost op: 03 December 2013, 22:47:57 »
Goedenavond allemaal,

Door het werk, griep en nog een paar andere zaken, ben ik niet zo aan het model bouwen gekomen. Hoewel ik in gedachte verder ben gegaan en alle reacties, waarvoor dank, overlegt heb.
De opmerking "minder is soms meer" is me blijven hangen (kan even niet het citaat vinden) en dat heeft me ertoe bewogen de kas even zo te laten als hij is. Het dak kan ik er afhalen dus ook in een paar weken kunnen de leidingen nog gelegt worden. Nu eerst een schuur voor de ketel enz.

Na wat recherche op het net, vooral met Google earth de Delftsestraatweg tussen Pijnacker en Delft gevolgd, als ook ettelijke in het Westland, heb ik me een schuur uitgezocht en geprobeerd te meten van google earth foto's. Dit type schuur komt zeer veel voor met kleine Variaties in kleurstelling of grote, maar in de basis altijd hetzelfde, onder baksteen een rand vensters vergelijkbaar met kas vensters en erboven een rand metaalplaten. Het frame van het gebouw is meestal vergelijkbaar met die van de kassen, ergens nog een grote deur waardoor een vrachtwagen past en een kleinere voor bezoekers.

Vanavond maar begonnen met het snijden. Ik kon het niet laten het even zo te leggen dat de verhoudingen zichtbaar worden: De deuren zijn op de tekening al geplant maar nog niet gesneden. Aan een kant zit de schuur aan de kas, ik moet nog even overleggen welke van de kassen - de tomaten of de bloemen - aan deze schuur vast komt en hoe deze aan elkaar gekoppelt zijn. Ik meen te herinneren dat de baksteen gedeeltelijk doorloopt en de rest dan glas is maar ben nog niet zeker.
Hier even een voorproefje:

Wat me is opgevallen is de zeer grote horizontale ketels die naast deze schuren liggen, zo breed als de schuur een geschat een doorsnee van rond 2-3 meter. Deze soort van ketels kan ik me niet van mijn jeugd herinneren, also ga ik er van uit dat deze soort van ketels van een jongere datum zijn als 1980-1990.

Benno wat betreft de knotwilgen, zodra ik de stokjes van Patrick gekregen heb, zal ik er verder over berichten. Voor nu moeten we beide geduld hebben.

Alle anderen bedankt voor alle reacties en een prettige avond,
Groetjes Joke

NB Tijgernootje ik ben me belofte niet vergeten maar er nog niet aan toe gekomen.