Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage
door
spoorzeven
Vandaag
om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 20:08:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:58:09
Magneet koppelingen voor Bemo
door
henk
Vandaag
om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:45:11
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
hmmglaser
Vandaag
om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:32:11
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 14:34:22
Het Boemeltje
door
Sikko
Vandaag
om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
Reeks77
Vandaag
om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeroen95
Vandaag
om 11:48:48
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22
door
bellejt
Vandaag
om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
René 4312
Vandaag
om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
741230
Vandaag
om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Druiven...verse Westlandse druiven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: Druiven...verse Westlandse druiven (gelezen 32624 keer)
Tulpendaal
Westlandbaan-Delft
Druiven...verse Westlandse druiven
«
Gepost op:
07 September 2013, 20:34:13 »
Goedenavond
als nieuw project wil ik mijn Westlandse druivenkas voorstellen waar ik momentaan aan het bouwen ben.
Gisteren heb ik het Busch pakket gekocht met de druivenplanten, en was zeer teleurgesteld, veel te plastic.
Also plan B: Marin (@Milcomartin) heeft in mijn Tomaten draadje wat over dekozand geschreven, vandaag op pad om dekozand te vinden dat de geschikte kleur en korrelgrootte heeft voor de witte of de rode Westlandse druiven.
Tussen alle geurende dekozand een gevonden die appel heet en een kleur heeft die in de buurt komt van rijpe witte druiven.
Vanavond daar mee experimenteert:
een Preiserlein om de verhouding te controleren.
Voor de kas gebruik ik weer dezelfde konstuktie als voor de Tomatenkas, hoewel dit keer alle dwarsbalken elimineert worden:
Hier een foto hoe ik het me voorstel:
Met alle delen zichtbaar:
Afgedekt zoals het eruit gaat zien:
De Westlandse Druivenkas was een knikkas met nog een schuin stuk aan de zijkant. door de hoogte in te korten, komt er ruimte om de zijkant schuin te laten lopen, zoals afgebeeld met de 2 raamstukken aan de zijkant.
tja nu nog bouwen en bedenken hoe de planten het beste gemaakt kunnen worden.
Prettige avond
Joke
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
ex44
Team forummoderators
Re: Druiven...verse Westlandse druiven
«
Reactie #1 Gepost op:
07 September 2013, 20:43:55 »
Druiven! Tja, als het dan niet langs de Moezel kan, dan maar in een goeie ouwe Westlansche kas
Jammie, haaskarbonades op z'n Vlaams, met bier en druiven
Zet 'm op Joke! Ik ben zeer nieuwsgierig!
Groet,
Jan
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #2 Gepost op:
08 September 2013, 10:52:26 »
Idd wat Jan al zegt,ik ben ook erg benieuwd.
Maar het zal vast wel goed komen,het vorige resultaat was ook
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Wim1969
«
Reactie #3 Gepost op:
08 September 2013, 10:57:01 »
structuur en kleur en zo helemaal ok, ik heb wel t idee dat de druiventrossen nog wat groot zijn (gezeur in de marge) ten opzichte van de armen van de vrolijke druivenplukker, goed gevonden hoor, en de trossenstructuur zit er helemaal in, en de kas, ja helemaal top! heb je al een idee hoe je het groen vd druiven gaat maken?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Tulpendaal
Westlandbaan-Delft
«
Reactie #4 Gepost op:
15 September 2013, 22:35:11 »
Goedenavond,
Wim, Jan en Tijgernootje bedankt voor de reacties.
Wim ik heb dit weekend in de supermarkt gekeken en de gemiddelde Italiaanse Tafeldruiven trossen zijn gemiddeld 30 cm lang. De druiven in de armen van de vrouw zijn dus laten we maar zeggen een overgrote tros. Gelukkig zijn de meeste kleiner. Ook bij het aanraken zullen er nog een paar korrels afvallen wat dan de totale grootte van de trossen automatisch vermindert. De volgende reeks zal ik met dunner draad proberen en dan worden ze ook kleiner, hoop ik.
Nu een kleine update, Wim je had gevraagt naar het materiaal voor het groen, dat wist ik ook nog niet precies. Druiven hebben de gewoonheid naar het licht hun blad te laten groeien, daarom hadden die Westlandse kassen zo'n schuine platte vorm.
Nog een keer een beeld van de druiven met op de achtergrond een foto van een Westlandse Druivenkas. (De deur wil ik ook nog gaan proberen.)
Goed te zien is hier dat het groen direkt langs het glas omhoog gaat. Druiven trossen hangen daardoor vrij naar beneden zonder met het bladwerk in beroering te komen.
Dit omzetten in mijn kasje was de eerste grote vraag. Tussen de stam en takken van de plant en de beglazing moet genoeg afstand zijn voor het bladgroen. Daarom heb ik eerst een mal van karton gemaakt dat ongeveer een cm van het glas verwijdert is. Met potlood heb ik daar de hoofd structuur van de druivenplanten op getekend. Deze is vervolgens gemaakt van dun ijzerdraad.
De eerste poging om te zien of de dimensies kloppen, hier met een druiventros eraan gehangen als referentie.
De volgende fotos geven een impressie van het grove skelet in de kas, de planten staan in het schuine gedeelte.
De fotos zijn niet helemaal scherp maar geven een idee hoe de plant in de kas komt.
Als volgende stap komt met nog fijner draad rechte takken naar boven vanuit de dwarsliggers. De groei van de druivenplanten was naar een zeer strak schema, alle afwijkende takken werden geleid of afgesnoeid.
... en wat betreft het bladgroen heb ik vandaag een paar opties bestelt om uit te proberen als ik geluk heb past het. Daarover later meer.
Prettige avond en week,
Groetjes Joke
Groetjes Joke
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
«
Reactie #5 Gepost op:
15 September 2013, 22:38:23 »
leuk draadje.
Ik moet nog een Duitse wijngaard inrichten, dus volg de groei van je plantjes met interesse.
de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Tulpendaal
Westlandbaan-Delft
«
Reactie #6 Gepost op:
07 October 2013, 20:03:31 »
Goedenavond, en bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Zo eindelijk weer tijd voor een update. Mijn fotograaf was in China en van bouwen is ook niet veel gekomen. Maar nu kan ik weer een bouwbericht geven.
Waar waren we gebleven, o ja de druiven van gekleurd deco-zand zijn wat groot, de geleide druivenplant past en het wachten was op het bladgroen.
Als groen heb ik lang moeten zoeken, de standaard boom methoden (met vezels grasmaster en wat voor vlokken dan ook, geven de plant in een druivenkas niet goed weer omdat de plant zeer strikt groeit. Nederlands recht en symmetrisch, het plant groen naar boven en de druiven naar beneden, zo krijgen de druiven geen zonnebrand of andere plekjes, omdat ze vrij van de takken weghangen en het blad voor de zon schudt. Op de meeste oude foto's kan men zelfs zien dat de druiven zo gekrent worden dat alle trossen op een rij hangen. Netjes ordelijk.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Platanenlaub Sommer van MiniNatur (933-22) en gehoopt dat het er zo uit ziet als op de foto op het internet.
De grote vraag was: hoe krijg ik die druiven trossen (zie mijn vroegere post) aan de plant zodat het natuurlijk werkt en niet eraf valt. Het haken van het metaaldraad had het effekt van kerstballen aan een boom en was niet werkelijk goed. Verder viel de draad veel te veel op en was plaatsing niet overal mogelijk. Daaarom zijn maar een paar trossen zo op gehangen.
Het tweede probleem was de Tessa Alleskleber die Mininatur voorslaat die is natuurlijk in CH niet te krijgen. Als mogelijke alternatief heb ik daarom een Forbo lijm gekocht (de originale K1 volgens de fles, wat K1 is word er niet bijvermeld) het voordeel van deze lijm is dat het elastisch blijft en zo lange schlieren vormt, of te wel je kan er zo bolletjes mee vormen. En dat bracht me op een idee.....
Men neme een bolletje/schlier lijm (de orginele K1) op een cocktailprikker en haalt deze door het decozand. Het zand/lijm bolletje wordt vervolgens ergens aan de onderkant van het bladgroen gesmeerd. Daardoor ontstaan natuurlijke vormen en gedeeltelijk wordt een slier alleen maar aan een kant bevestigt om een afhangende tros te vormen.
Het bladwerk werd voor deze aktie ook met de orginele K1 lijm bevestigt.
Dan krijg je volgend resultaat.
Allereerst het bladwerk van boven gezien:
Dan de druiven aan de onderkant op de eerste foto met beide methoden en op de tweede met de K1 lijm methode.
En een test of alles onder het glas past:
De deur is uit styreen strips gemaakt en geverfd met Revel en geweathert met Modelmaster? verf.
Dat was het weer voor vanavond,
Oja voor ik het vergeet mijn man en mijn zoon (5jr) hebben de foto's gemaakt. De middelste fotos zijn met stacking gemaakt
Groetjes Joke
Groetjes Joke
TRAM
tijgernootje
«
Reactie #7 Gepost op:
07 October 2013, 20:24:19 »
Erg fraai
Met vr gr
Floris
Tulpendaal
Westlandbaan-Delft
«
Reactie #8 Gepost op:
08 October 2013, 21:08:23 »
@tijgernootje bedankt voor je reactie
hier het vervolg van het bouwbericht:
Nu de beplanting klaar was, was het weer eens tijd om de kas verder te bouwen.
Ik heb er voor gekozen om de kas zelf in elkaar te zetten zo dat ik de kas kan oplichten en details aan het interieur kan veranderen.
De kas word nu definitief geplant op een stuk PUR schuim (rest materiaal van het werk) op die manier kan ik de planten werkelijk planten.
Op een stuk styreen plakken is ja niet echt een optie.
Rond de kas heb ik een betonrand gezet. De Westlandse druivenkas stond vaak op een lage betonvoet of rand.
En nu naar de foto's: De kas en de Beplanting naast elkaar en de kas van de zijkant gezien
Vervolgens de bodem van "zand" voorzien met eerst een laag acrylverf in Matschkleur en dan een onregelmatig houtstrooisel - donker grof en licht fijn- , dat door de verfmatch met de vingers verdeelt wordt.
Het straatje is een gips afdruk van een Langmesser gipsmal. Mijn eerste gips voor mijn eerste vorm was te dun met het resultaat dat een zeer dunne gipsplaat ontstond, en hoewel deze zeer breekbaar zijn, zijn ze zeer geschikt voor zulke kleine straatjes. Later wil ik nog een keer proberen of ik zo dunne afdrukken maken kan.
En uiteindelijk nog wat plaatjes als alles bij elkaar komt:
Morgen zal ik nog wat plaatjes plaatsen met de tomatenkas samen en het tuindershuis.
Gr. en prettige avond
Joke
Groetjes Joke
TRAM
kawaaad
«
Reactie #9 Gepost op:
08 October 2013, 21:25:43 »
hallo, mooi kassie heb je gemaakt. Je kunt er ook nog een houten trapleer in zetten om je druiven te kunnen krenten.
mvg aad h
Edde
N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
«
Reactie #10 Gepost op:
08 October 2013, 21:38:50 »
En hele oude vrouwtjes om te krenten
gr Ed(100% Westlander)
Vroeger in Breitendorf
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31504.msg481053#msg481053
Wagenhalle Breitendorferstraße
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60677.msg3221492161#msg3221492161
ex44
Team forummoderators
«
Reactie #11 Gepost op:
08 October 2013, 21:39:45 »
Mooi hoor! Vooral het bladerwerk ziet er goed uit!
Prachtig om te zien dat er ook heel goede resultaten kunnen worden bereikt door "out of the box" denken - zelfs iets verzinnen ipv blind op Busch of wat dan ook te varen.
Ben nu al benieuwd wat je volgende project gaat worden
Groet,
Jan
tijgernootje
«
Reactie #12 Gepost op:
09 October 2013, 07:56:44 »
Erg netjes
Met vr gr
Floris
Tulpendaal
Westlandbaan-Delft
«
Reactie #13 Gepost op:
10 October 2013, 21:55:42 »
Goedenavond,
Allen die hier meelezen en schrijven bedankt voor de mooie reacties,
Aad, de houten trapleer is al op mijn prikbord en zal een van mijn volgende projecten worden, allerdings is de kas wat laag geworden en wordt de trap niet zo groot als hij normaal zou zijn. Ed, de Westlandse vrouwen komen er ook, ik heb deze van Preiser gezien die
http://www.haertle.de/Modelleisenbahn/Spur+H0/Figuren+Spur+H0/Preiser+10608+Weinlese+Figuren+Spur+H0.html
Met wat fantasie kunnen die zeer goed in een Hollandse druivenkas, helaas is het tijdperk niet korrelt. Hoewel mijn tante altijd met een rok in de kas stond. (Misschien niet alle figuren maar een paar passen)
Ik ben ook nog aan het nadenken hoe ik zon typisch Nederlandse handkar kan maken die lange die zelfs bij het lopen vast horizontaal blijft en breed is en toch maar een wiel heeft.
Gisterenavond kwam ik erachter dat het beeld met de hele kas vergeten was also bij deze:
En hier een paar beelden van de druivenkas met de tomatenkas en de tuinders huizen:
Wat betreft de huizen weet hier waarschijnlijk iedereen waar ze vandaan komen. Het linker huis met het rode dak heeft mijn man gebouwd en het rechter huis ik, waren onze eerste huisjes.
Een mini stukje Westland is nu een feit, een mini begin van mijn Westlandbaan.
Dit is nog niet de definitieve opstelling, als ik mijn module tafels heb, ga ik pas nadenken over een mogelijke opstelling. En voor dat iedereen nu naar het baanplan gaat zoeken, die is er niet en zal er ook niet in theorie komen. Ik heb het geprobeerd en organisch groeien ligt me beter.
Nu begin ik aan de derde kas, het wordt of een witgekalkte met licht voor het nachteffect of een kas met tafels en stek-planten of kamerplanten.
Hoewel ik me die van het Westland 80-90er jaren minder goed kan herinneren.
Naast tomaten, paprikas en komkommers, kan ik me alleen aan chrysanten herinneren, weet alleen niet meer hoe die vroeger in de kas stonden, dus als iemand suggesties of foto's heeft.....
Verder heb ik nog een oproep, vroeger stonden op o.a. de Rotterdamse Mark die plantenverkopers die vanuit hun Trailer de planten direct verkoken, "... 3 voor een Tientje en dan doe ik deze er nog bij, mevrouw" Heeft iemand fotomateriaal of kent fotomateriaal waar zo een scène op voorkomt. Vooral de wagen met de planten en de laadklep interesseren me.
Groetjes Joke
Groetjes Joke
TRAM
Jeroen1975
GTW in de tuin
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
«
Reactie #14 Gepost op:
11 October 2013, 06:30:03 »
Dit ziet erg fraai uit!
Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek