Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:05
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: Druiven...verse Westlandse druiven  (gelezen 32625 keer)

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
Re: Druiven...verse Westlandse druiven
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2013, 09:29:40 »
Het word al heel erg mooi.  ;D

Gr jason

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2013, 10:03:57 »
Citaat van: Joke
Verder heb ik nog een oproep, vroeger stonden op o.a. de Rotterdamse Mark die plantenverkopers die vanuit hun Trailer de planten direct verkoken, "... 3 voor een Tientje en dan doe ik deze er nog bij, mevrouw"  Heeft iemand fotomateriaal of kent fotomateriaal waar zo een scène op voorkomt. Vooral de wagen met de planten en de laadklep interesseren me.

Zo staan er vaak ook een paar op de Zuidlaardermarkt, fruit, bloemen, brood, weet ik het. Nu heb ik daar nooit foto's van gemaakt, maar toevallig -de Zuidlaardermarkt wordt elk jaar altijd op de derde dinsdag in oktober gehouden- hebben mijn vrouw en ik het plan opgevat de komende editie heen te gaan, dat is aankomende dinsdag. Hangt ook een beetje van het weer af...
Is natuurlijk wel Epoche Heute, maar als je belangstelling hebt voor een paar plaatjes, laat maar horen, dan ga ik mijn best voor je doen.

Groet,
Jan

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2013, 10:55:13 »
knap gedaan, geeft hele mooie indruk :) komt er smalspoor op je baan te liggen? en is het loof schaal n of HO?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2013, 12:05:27 »
Hoi Joke

Citaat
Nu begin ik aan de derde kas, het wordt of een witgekalkte met licht voor het nachteffect of een kas met tafels en stek-planten of kamerplanten.
Hoewel ik me die van het Westland 80-90er jaren minder goed kan herinneren.
Naast tomaten, paprikas en komkommers, kan ik me alleen aan chrysanten herinneren, weet alleen niet meer hoe die vroeger in de kas stonden, dus als iemand suggesties of foto's heeft.....

Ik heb een tijd als service monteur bij glastuinbouw gewerkt.

Ik kwam de volgende kweken  tegen :

Chysanten worden in de volle grond gekweekt in de kas, het word zo geplant dat er altijd te snijden is.
Er staan zowel stekken als planten die klaar zijn om te oogsten.

Rozen worden in de kas op de volle grond gekweekt, de planten blijven ongeveer één jaar staan en worden dan vervangen door verse rozen.

Gerbera's worden in goten op ongeveer 70 a 80 cm gekweekt.
Ook orcideën worden in goten op ongeveer 70 a 80 cm gekwekt maar dan in kunstofpotten.

Binnen de tuinbouw is er ook een systeem dat werk volgens de eb/vloed principe , de planten staan in een belonnen bak, één of twee keer per dag worden de bakken gevuld met water en na een tijd wordt het water wegepompt, dit type tuinbouw word vaak gebruikt voor kamerplanten.

Ook word er groente gekweekt op de volle grond in de kassen, messtal gaat het dan om kropsla in diverse soorten.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kan.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2013, 12:11:49 »
Mooi draadje, met name de toegepaste technieken  (y) erg leerzaam.

Oh ja.. het resultaat is ook erg mooi  (y)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #20 Gepost op: 11 October 2013, 13:44:08 »
Het glas van de kas en de druivenplanten vind ik erg goed gelukt, het enige wat ik een beetje jammer vind is dat het frame van de kas naar verhouding wat dik en zwaar is geworden. Zou het lukken de kas alleen uit de doorzichtige platen te bouwen, zonder frame? dan van binnenuit een heel dun stripje plastic in de hoeken lijmen zodat een en ander genoeg lijmvlak heeft en er toch iets van een frame te zien is maar dan dunner, zo moet de kas nog een stukje fijner en lichter kunnen ogen. Het is een beetje scherpslijperij, mooiere modellen van dit soort grote kassen heb ik nog nooit gezien eigenlijk.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2013, 19:56:06 »
Bedankt voor de reacties.
@44 je hebt een pb

@Wim1969 Het loof is H0, Smalspoor heb ik nog niet over nagedacht, hoewel ik laatst beelden en een filmpje gevonden heb van een trein in Poeldijk en ik weet dat er ook een zeer mooie tram reed, van het type dat hier ergens in een ander draadje wordt gebouwd. Het zou een mooi thema zijn voor een BNLS module helaas woon ik te ver weg van Nederland.

@Smits66, hartelijk bedankt dat je je ervaring hier op het forum deelt, hoewel ik het gevoel heb dat je beschrijving eer een later tijdperk betreft is me 1 ding klaar geworden, de planten gaan in de grond en niet op tafels helaas moeten de tafels weer de doos is.
Als afscheid hier een beeld van de oorspronkelijke opzet van de tafels:

Floris je heb in zekere zin gelijk, en ik leer steeds beter met het materiaal om te gaan, de glasplaten zijn Lexaan en met de meeste lijmen plakken ze niet of met sekondelijm slaan ze wit uit. Daardoor wordt ze alleen gebruiken moeilijk. Voor de druivenkas heb ik een paar tussenleggers uit de steunen genomen, hoewel een oude westlandse druivenkas van hout gemaakt is en in werkelijkheid een dikker frame heeft aan de binnenkant.
Voor mijn volgende kas gebruik ik nog een keer een kit van Luedtke, alleen heb ik nu nog meer van het frame weggelaten. De volgende beelden laten dit zien, de tuinder is de opzet aan het inspecteren. De tafels gaan definitief weg en de boden zal ik waarschijnlijk ook dit keer weer vervangen.

O ja en natuurlijk wordt het geheel weer in alu  geverfd.

Groetjes Joke

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2013, 06:44:51 »
Misschien lijken de frames in een andere kleur minder grof.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2013, 14:49:26 »
So na 2 dagen Lego weer terug bij mijn kas.
@Jeroen1975, de frames van de eerste 2 kassen waren silver kleurig geverfd, allerdings weerspiegelt er daardoor alle omgevingskleuren.

De Tuinder was nog niet zo tevreden, hij wou meer ruimte, meer kwadraat meter glas.
Daarom werd verder gestudeerd en het plan opgevat uit 1 kas een dubbele kas te maken. De stukken van het dragende frame zijn met de midden benen tegen elkaar geplakt, door het midden is een nieuwe strip styreen toegevoegd die nu de midden balk vormt.
Aan de buitenkant zijn nieuwe platte styreen strips gebruikt om ook de buitenste dwarslat dunner te maken. De afstand tussen de frame stukken is vergroot zodat de zelfde buiten lengte maat aangehouden kan worden.
Met het volgende resultaat:

Vervolgens werd het frame met de hand geverfd in ijzer van Regel.
De kas ziet er dan zo uit (de beglazing is nog niet vast gezet)

Iedereen die nu mee rekent weet dat ik daardoor beglazing te kort kom. Gelukkig verkoopt me Luetke de gelijke glasplaat nogmaals seperaat. (y)

Nu naar het gewas, op tafels was al reeds afgevallen, blijven als alternatief: komkommers of chrysanten (voor mij een oer Westlandse bloem).
Komkommers zie ik momentaan niet zitten, ben nog steeds "getraumatiseerd" van veel tomatenplanten.

Chrysanten heb ik nog een herinnering aan van mijn scholieren periode, daarom de keuze op deze bloemen. Het gaat hier dan om de Chrysanten als snijbloem niet als potplant.
Hier een probeersel met het groen dat voorheen gebruikt was voor het groen van de druiven. Om een gevoel voor de hoogte te krijgen.
Ook dit keer wil ik de kas iets verhogen zodat hij hoger oogt.

Ik ben nog niet zeker of het dit groen wordt maar de hoogte klopt aardig voor een groeiende planten.

MfG Joke
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 16:36:51 door Tulpendaal »

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #24 Gepost op: 18 October 2013, 15:12:46 »
Hallo Joke,

Met plezier volg ik dit draadje, ik weet niks van kassen en dergelijke maar vindt de bouwwerken erg mooi en komen wat mij betreft erg overeen met de beelden die ik wel eens zie.

Maar misschien heb ik het mis maar zijn chrysanten niet wat grijzer/donker groen? of is dat juist het verschil tussen snij en potchrysanten.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #25 Gepost op: 18 October 2013, 15:39:21 »
Hallo de Stoker, bedankt voor de reaktie.
Het is ook nog niet het groen van de planten of de planten zelf, dit was meer om een beeld te krijgen van de verhoudingen van de planten tegenover de kas. Dit groen lijkt meer op geraniums, een andere klassiker.
Groetjes Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #26 Gepost op: 19 October 2013, 19:52:43 »
Je bent wederom lkkr bezig,het eind resultaat zal vast fraai zijn  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #27 Gepost op: 20 October 2013, 18:18:32 »
Hier weer een kleine update.
Vandaag geprobeerd bloemen te produceren. Het idee van Mininatur - bloemen bedden in strips - als inspiratie voor de chrysanten teelt.

De eerste proeven waren met een draad garen:

het volgende boompje is ook met garen gemaakt:

Allerdings gaf het garen een te dunne begroeiing voor de kas planten, wel bemerkt het gaat hier om snijbloemen niet een tuin perkje of een berm rand.

Na een hele middag overleggen wat voor een materiaal ook nog als drager gebruikt kan worden, is me het "mückengitter" weer in gedachte gekomen,
volgend is het resultaat van deze gedachten sprong. De witte vlok is gezeefd zodat alleen de kleinste vlokken voor de bloemen gebuikt worden:

Ik ben me niet zeker of ik nog voor langere gras faseren zal gaan voor de plant, maar het resultaat komt in de buurt van de beplanting en kan ook herhaalt worden om met meerdere strepen de kassen te vullen.

Groetjes Joke

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 October 2013, 18:36:33 »
Heel mooi gelukt zou ik zo denken (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 October 2013, 19:55:22 »
Tjonge... hoe is het mogelijk  ;D
Mijn vader verbouwde elk jaar chrysanten op zijn volkstuin. In de volle grond dus, en om ze tegen al te harde wind wat stevigheid te bieden, spande hij een stuk wijdmazig gaas (mazen van zo'n tien cm in het vierkant) op een hoogte van zo'n dertig à veertig centimeter boven het bed. De bloemen groeiden dan door dat gaas heen. In een kas is dat vanwege het ontbreken van wind (hooguit een beetje tocht) niet nodig, grappig dat je nu toch weer gaas gebruikt  :D
De hoogte lijkt me wel goed. Doe je alleen witte chrysanten? Er zijn zo veel mooie kleuren bij die bloemen te vinden...

Groet,
Jan