Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:28:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Welke winkel voert deze merken? door NS264
Vandaag om 13:04:54
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 12:52:11
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 12:45:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 483967 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #255 Gepost op: 12 October 2013, 14:09:21 »
Gertjan,

De liksteenloods is het gebouw op de foto met de kraanbaan over het dak:



De kraanbaan is nog een overblijfsel uit de tijd dat de centrale met kolen gestookt werd.

Hans

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #256 Gepost op: 12 October 2013, 14:28:54 »
Kijk, dat is nog eens een zoekplaatje.
Had de locatie wel goed gegokt.
Nog plannen voor die kraanbaan met kraan?
Kunnen we ladinkjes kolen verschepen van RhfO naar KNZ :)
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #257 Gepost op: 12 October 2013, 14:47:18 »
Op de foto is de centrale al omgebouwd op aardgas. Ik vraag me af waarom de kraanbaan niet afgebroken is, en er een stukje is blijven staan en waar de kraan nu nog voor gebruikt wordt. Dit was de situatie eerst:



Hans

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #258 Gepost op: 12 October 2013, 15:18:16 »
Zouden ze die kraan niet gebruiken om de zware likstenen uit de loods te takelen naar een boot?
groeten,
Auke

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #259 Gepost op: 12 October 2013, 19:45:36 »
Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk. Had het zelf kunnen bedenken....

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #260 Gepost op: 12 October 2013, 20:32:44 »
Hoe groot moeten de koeien en paarden zijn als je hun likstenen met een kraan moet optillen? Een centrale heeft ook als ie geen kolen stookt, afval uit de schoorsteen en branders. Wellicht dat de kraan daarvoor is aangehouden.

dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #261 Gepost op: 12 October 2013, 20:51:58 »
Er zijn toch wel wat verschillen te constateren.
Is de pijp naar achteren verplaatst of het kanaal versmald en de kade verbreed?
In de laatste (oudste) foto staat ie aanmerkelijk dichter bij het water dan op recentere foto's.
Op de meest recente foto (aanname) loopt de baan niet verder dan de eerste verhoging op het dak van de loods.
Is de loods er later onder gebouwd?

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #262 Gepost op: 12 October 2013, 21:12:46 »
Ik ga er van uit dat de pijp naar achteren is verplaatst. Ook denk ik dat de kraanbaan na (of tijdens) het bouwen van liksteenloods is verplaatst en wel naar rechts op de onderste foto. Volgens mij is dat af te leiden uit de plaats en afmetingen van de gebouwen die op beide foto's staan.
Uiteraard zijn de likstenen per stuk niet zo groot dat daar een kraan voor nodig is. Vermoedelijk ging de overslag ook toen al op pallets.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #263 Gepost op: 13 October 2013, 06:35:26 »
Uit wat lezen in m'n documentatie blijkt dat de centrale tot in 1994 kolen gestookt was. Hiervoor is een apart kolenspoor aangelegd en een opslagloods gebouwd. De kolen gingen met behulp van transportbanden naar de ketel. Dit valt (jammer genoeg) buiten de modules.

Hans

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #264 Gepost op: 13 October 2013, 10:57:17 »
Als ik zo de foto's bekijk zijn ze niet van het zelfde stuk van de kade. Waarschijnlijk zijn het ook niet dezelfde loods en kraanbaan.
Op de onderste foto zien we links het spoor afbuigen richting het omloop spoor, op de bovenste foto loopt het spoor voor een loods langs.

Rino
Ride On

Rino

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #265 Gepost op: 13 October 2013, 12:33:51 »
Allereerst wederom erg interessant om dit te lezen en te "zien" hoe dit gebruikt gaat worden in het bouw project  (y)
Rest me dan nog wel de vraag,wat is nou een liksteen  ???
(de 1ste gedachte van een soort ijsje is duidelijk fout geweest,maar wat t dan wel is is me een groot ?)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #266 Gepost op: 13 October 2013, 12:49:05 »
Hier staat wel een liksteen.  Wordt op een boerderij gebruikt . Is om koeien van voldoende zouten/mineralen te voorzien. Koeien likken er zelf aan.  klik  of klik

Zie je ook dat zo'n dingetje 10 kilo weegt. Pak ze op een pallet en een kraantje is dan wel nodig voor transport. (bestonden er toen wel heftrucks?)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 13:16:32 door J J H S »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #267 Gepost op: 13 October 2013, 13:01:10 »
Uit wat lezen in m'n documentatie blijkt dat de centrale tot in 1994 kolen gestookt was. Hiervoor is een apart kolenspoor aangelegd en een opslagloods gebouwd. De kolen gingen met behulp van transportbanden naar de ketel. Dit valt (jammer genoeg) buiten de modules.

Hans

Dat zijn deze gebouwen. Als je teruggaat naar satellietview zie je nog hoe dit spoor gelopen heeft. Het gebouw recht s met die deur is het losgebouw geweest. Die transportband die ging hoog over de weg heen.
Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #268 Gepost op: 13 October 2013, 13:46:04 »
Bedankt voor de uitleg Jeroen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #269 Gepost op: 13 October 2013, 16:03:09 »
Hans,

Haal je ook informatie weg bij het historisch museum Hengelo: http://www.historischmuseumhengelo.nl/ ?

Vond daar in het foto archief deze foto
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 16:16:46 door J J H S. Reden: link toegevoegd »
Jeroen