Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 494279 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #255 Gepost op: 12 October 2013, 14:09:21 »
Gertjan,

De liksteenloods is het gebouw op de foto met de kraanbaan over het dak:



De kraanbaan is nog een overblijfsel uit de tijd dat de centrale met kolen gestookt werd.

Hans

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #256 Gepost op: 12 October 2013, 14:28:54 »
Kijk, dat is nog eens een zoekplaatje.
Had de locatie wel goed gegokt.
Nog plannen voor die kraanbaan met kraan?
Kunnen we ladinkjes kolen verschepen van RhfO naar KNZ :)
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #257 Gepost op: 12 October 2013, 14:47:18 »
Op de foto is de centrale al omgebouwd op aardgas. Ik vraag me af waarom de kraanbaan niet afgebroken is, en er een stukje is blijven staan en waar de kraan nu nog voor gebruikt wordt. Dit was de situatie eerst:



Hans

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #258 Gepost op: 12 October 2013, 15:18:16 »
Zouden ze die kraan niet gebruiken om de zware likstenen uit de loods te takelen naar een boot?
groeten,
Auke

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #259 Gepost op: 12 October 2013, 19:45:36 »
Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk. Had het zelf kunnen bedenken....

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #260 Gepost op: 12 October 2013, 20:32:44 »
Hoe groot moeten de koeien en paarden zijn als je hun likstenen met een kraan moet optillen? Een centrale heeft ook als ie geen kolen stookt, afval uit de schoorsteen en branders. Wellicht dat de kraan daarvoor is aangehouden.

dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #261 Gepost op: 12 October 2013, 20:51:58 »
Er zijn toch wel wat verschillen te constateren.
Is de pijp naar achteren verplaatst of het kanaal versmald en de kade verbreed?
In de laatste (oudste) foto staat ie aanmerkelijk dichter bij het water dan op recentere foto's.
Op de meest recente foto (aanname) loopt de baan niet verder dan de eerste verhoging op het dak van de loods.
Is de loods er later onder gebouwd?

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #262 Gepost op: 12 October 2013, 21:12:46 »
Ik ga er van uit dat de pijp naar achteren is verplaatst. Ook denk ik dat de kraanbaan na (of tijdens) het bouwen van liksteenloods is verplaatst en wel naar rechts op de onderste foto. Volgens mij is dat af te leiden uit de plaats en afmetingen van de gebouwen die op beide foto's staan.
Uiteraard zijn de likstenen per stuk niet zo groot dat daar een kraan voor nodig is. Vermoedelijk ging de overslag ook toen al op pallets.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #263 Gepost op: 13 October 2013, 06:35:26 »
Uit wat lezen in m'n documentatie blijkt dat de centrale tot in 1994 kolen gestookt was. Hiervoor is een apart kolenspoor aangelegd en een opslagloods gebouwd. De kolen gingen met behulp van transportbanden naar de ketel. Dit valt (jammer genoeg) buiten de modules.

Hans

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #264 Gepost op: 13 October 2013, 10:57:17 »
Als ik zo de foto's bekijk zijn ze niet van het zelfde stuk van de kade. Waarschijnlijk zijn het ook niet dezelfde loods en kraanbaan.
Op de onderste foto zien we links het spoor afbuigen richting het omloop spoor, op de bovenste foto loopt het spoor voor een loods langs.

Rino
Ride On

Rino

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #265 Gepost op: 13 October 2013, 12:33:51 »
Allereerst wederom erg interessant om dit te lezen en te "zien" hoe dit gebruikt gaat worden in het bouw project  (y)
Rest me dan nog wel de vraag,wat is nou een liksteen  ???
(de 1ste gedachte van een soort ijsje is duidelijk fout geweest,maar wat t dan wel is is me een groot ?)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #266 Gepost op: 13 October 2013, 12:49:05 »
Hier staat wel een liksteen.  Wordt op een boerderij gebruikt . Is om koeien van voldoende zouten/mineralen te voorzien. Koeien likken er zelf aan.  klik  of klik

Zie je ook dat zo'n dingetje 10 kilo weegt. Pak ze op een pallet en een kraantje is dan wel nodig voor transport. (bestonden er toen wel heftrucks?)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 13:16:32 door J J H S »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #267 Gepost op: 13 October 2013, 13:01:10 »
Uit wat lezen in m'n documentatie blijkt dat de centrale tot in 1994 kolen gestookt was. Hiervoor is een apart kolenspoor aangelegd en een opslagloods gebouwd. De kolen gingen met behulp van transportbanden naar de ketel. Dit valt (jammer genoeg) buiten de modules.

Hans

Dat zijn deze gebouwen. Als je teruggaat naar satellietview zie je nog hoe dit spoor gelopen heeft. Het gebouw recht s met die deur is het losgebouw geweest. Die transportband die ging hoog over de weg heen.
Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #268 Gepost op: 13 October 2013, 13:46:04 »
Bedankt voor de uitleg Jeroen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #269 Gepost op: 13 October 2013, 16:03:09 »
Hans,

Haal je ook informatie weg bij het historisch museum Hengelo: http://www.historischmuseumhengelo.nl/ ?

Vond daar in het foto archief deze foto
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 16:16:46 door J J H S. Reden: link toegevoegd »
Jeroen