Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:43:31
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 484656 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #45 Gepost op: 05 September 2013, 08:57:28 »
Er is jaren terug een boek uitgegeven "Onder druk wordt alles vloeibaar" met vele foto's van oa de chloortransporten, ik meen zelfs foto's van de verlading te Hengelo.
Daarnaast zou je kunnen proberen een brief naar Akzo-Nobel te doen met de vraag of er in het bedrijfsarchief nog foto's en/of tekeningen aanwezig zijn, die waren er namelijk voldoende destijds op de locatie Hengelo.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #46 Gepost op: 05 September 2013, 13:32:11 »
@ haes: die mogelijkheid is er inderdaad ook nog, gaar heb ik nog niet gezocht.

@JAB van Ree: Ik zal eens naar dat boek zoeken. Voor wat betreft de archieven van KNZ had ik ook mijn hoop gevestigd op deze site: http://www.historischcentrumoverijssel.nl/hcoroot/hoofdnavigatie/over_ons/nieuws/beheer+en+behoud/Scans+Koninklijke+Nederlandse+Zoutindustrie.htm alleen wil het daar met het digitaliseren van de archieven helaas nog niet erg vlotten. Een briefje naar Akzo-Nobel neem ik in overweging.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #47 Gepost op: 05 September 2013, 13:48:37 »
Naar aanleiding van de vraag van Huibert, qua aankleding moet het iets worden in deze stijl:





Dit zijn foto's van de zout-  en sodafabrieken in Delfzijl. Ik ga de moderne groene gevelbeplating niet gebruiken, maar om een beetje een idee te krijgen waar ik heen wil.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #48 Gepost op: 05 September 2013, 21:07:58 »
Vandaag de 1e module in z'n definitieve vorm gezaagd en op hoogte gebracht:



Het plan is om links met nog twee 30 cm brede modules wat verder de bocht om te gaan en dan aan te sluiten op een module waar de aftakking van lijn Hengelo-Boekelo een plaatsje moet krijgen. Deze aftakking van de hoofdlijn ga ik als laatste bouwen.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2013, 13:34:28 »
Het plan om met twee kleine bakjes tot aan de aftakking te komen blijkt toch wat te ambitieus  :(







Ik kom duidelijk lengte te kort om de twee nog noodzakelijke wisselverbindingen te maken, de buitenste boogstraal wordt toch wordt aan de krappe kant (zal nog net een meter zijn, maar het ziet er niet fraai uit) en het lukt niet om op het laatste bakje uit te komen op IH05 profiel wat wel een eis is. Daar moet ik dus wat anders voor gaan verzinnen. De meest voor de hand liggende optie is om tussen de twee 15° bakjes nog een rechte te maken van ongeveer 50 cm lang. Dan moet ik na het andere 15° bakje nog wel een verloop module maken om op IH05 profiel uit te komen, maar dat is niet zo'n punt. Iemand nog andere (betere) ideeën, Dirkjan misschien?

Hans

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2013, 13:47:54 »
Is het niet mogelijk de 2 wissels te verschuiven?

Zo bijv.?



Jeroen

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #51 Gepost op: 06 September 2013, 13:56:40 »
Jeroen,

Als ik beide wissels verschuif zoals jij voorstelt is het helaas nog lastiger om een mooie vloeiende aansluiting voor het afbuigende spoor te maken.

Hans

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #52 Gepost op: 06 September 2013, 14:15:40 »
Of je moet een ander compromis maken. Nl. de betreffende 2 wissels bochtwissels maken. Maar dat is natuurlijk sort of a hell of a compromise.

Ik begrijp dat je zo veel mogelijk aan het originele spoorplan wilt houden, maar gegeven de ruimte ontkom je niet aan compromissen.
Of je bouwt bij.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2013, 14:17:49 door J J H S »
Jeroen

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #53 Gepost op: 06 September 2013, 14:21:11 »
Bochtwissels wil ik echt niet gebruiken. Ben naar aanleiding van je voorstel toch nog wat gaan schuiven. Met het eerste wissel kan ik nog tot een aanvaardbare oplossing komen:



Met het tweede wissel wil het nog niet echt lukken, denk dat er inderdaad niets anders op zit dan wat lengte bij te bouwen.

Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #54 Gepost op: 06 September 2013, 17:48:35 »
Ga je tòch een van je uitgangspunten voorbij: pasbaar in de beschikbare ruimte...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #55 Gepost op: 06 September 2013, 18:47:38 »
Ik zou het rigoreuzer aanpakken. 7 sporen op de hoofdbak is te druk en voor het bedrijf niet noodzakelijk. Laat een spoor vervallen en je kunt het spoorverloop anders oplossen, daarmee verdwijnt de noodzaak van die 2e wissel op de middenbak. Dan krijg je een rustiger beeld en past het wel op je bakkies. Of je neemt twee Tillig W3 en die buig je iets in de bocht. Dan kan t ook passen.

dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #56 Gepost op: 06 September 2013, 20:24:02 »
@ Huibert: het blijft wel passen, want dit is lengte in de breedte..... ;D

@Dirkjan: dat is inderdaad erg rigoureus. Voor Fremo bedrijf zijn de 6 sporen misschien niet echt nodig, maar ik ga er meer thuis op rijden dan dat ik er mee op stap ga. Ook wil ik het sporenplan niet teveel geweld aandoen. Het probleem zit hem ook niet zozeer in het aantal sporen, maar meer in het feit dat ik op een te korte lengte te snel de bocht om wil. Twee sporen parallel op 30 cm bakjes met een 30° bocht is net even te veel van het goede. In het originele sporenplan kun je zien dat het inrij deel langer is. Dat heb ik teveel in willen korten. Ik bouw er nog een recht bakje tussen om het probleem op te lossen.

Hans
« Laatst bewerkt op: 06 September 2013, 20:59:54 door hans_omBC. Reden: typefaut »

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #57 Gepost op: 06 September 2013, 20:58:14 »
De eerste haven module is inmiddels ook in ruwbouw klaar. Voor wat betreft het leggen van de sporen gaat het hier wat makkelijker dan aan de andere kant:







Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #58 Gepost op: 07 September 2013, 01:06:10 »
Hou je nog wel plek voor scenery over  ???

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #59 Gepost op: 07 September 2013, 11:04:41 »
Dat komt wel goed. Vanaf deze module wordt alles aangekleed met een aantal behoorlijk grote fabriekspanden. Op de eerdere modules zitten al diverse los- en laadpunten die ook gemaakt gaan worden. Vanaf hier is het aantal sporen ook beperkt tot twee.

Hans