Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17

Auteur Topic: Verkopen via websites zoals BNLS, Marktplaats en Ebay  (gelezen 10529 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Verkopen via websites zoals BNLS, Marktplaats en Ebay
« Reactie #60 Gepost op: 27 August 2013, 22:08:48 »
Als bij mij mensen van ver toch willen afhalen, dan is er meestal iets aan de hand waar je als kreukvrije verkoper niet op zit te wachten. Tenzij het natuurlijk om een echt groot bedrag gaat (bijv. boven € 500).

???
Ik heb zelf meestal geen zin het halve land door te reizen, maar ik ken heel wat keurig nette mensen die altijd willen afhalen als ze iets via Marktplaats kopen. Dat zegt echt helemaal niets.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2013, 22:19:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 27 August 2013, 22:19:35 »
Zoals gezegd, het bescheef mijn ervaring met de aanbieding van nieuwe spullen. Ik heb helaas veel ervaringen met mensen, die helder aangeven dat ze (alleen) willen afhalen omdat ze de beschrijving nieuw niet ongezien willen aannemen. En als die mensen dan komen, dan gaat de discussie over de staat van een lang geleden geproduceerde loc om de enkele reden, dat die lang geleden is geproduceerd. En daar heb ik dan geen trek in.

Ik heb ook andere redenen om alleen te verzenden, maar die heb ik al eens genoemd en zijn nu off-topic.

Gr. NS150

henk

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 27 August 2013, 22:25:20 »
Dat mag je natuurlijk zelf weten, maar met 'kreukvrij' heeft het van de kant van kopers meestal niks te maken. Wel met slechte ervaringen elders schat ik zo in.

Wel een paar keer meegemaakt dat mensen bij afhalen nog wat probeerde af te pingelen, maar ja, gewoon nee zeggen. Ik wou dat ik bij onderhandelingen altijd in zo'n sterke positie stond. Ik heb dan niet net 100 km of zoiets afgelegd. De koop ging altijd door voor de overeen gekomen prijs.

henk

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 27 August 2013, 22:29:38 »
Ik kan prima lezen dinges en ik maak uit zo'n zin op dat je iets raars van de koper verwacht op basis van het enkele feit dat die wil afhalen, want ja, aan een zelfbenoemde kreukvrije verkoper kan het natuurlijk niet liggen.

Als je vaker hebt gemerkt dat mensen een andere betekenis geven aan het begrip nieuw dan jij, dan lijkt me dat door een kleine toevoeging aan de beschrijving gemakkelijk te voorkomen.

edit. Deze post was een reactie op een bericht van NS150 dat nu is verwijderd.  ??? In dat bericht de bekende nietszeggende riedel 'goed lezen is toch moeilijk' in die geest. Vandaar mijn wat pittige reactie. Ik vind het overigens wel vreemd dat de moderatie kennelijk meewerkt aan het verwijderen van een post als daarna een andere poster voor gek staat.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 11:36:19 door henk »

Romeo373

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 27 August 2013, 22:48:58 »
Hoi Henk,

Het gaat er niet om, wat ik onder nieuw versta maar wat de Wet en Marktplaats onder nieuw verstaan.
En niet toevallig is dat hetzelfde als hetgeen ik eronder versta. Een toelichting is gezien de opmaak van de MP advertentie overbodig. Ik zou trouwens niet weten, waarom ik iets anders onder nieuw zou verstaan, ik ben juist heel gelukkig met de gangbare betekenis.

Gr. NS150

henk

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 27 August 2013, 23:03:15 »
Is dat dan zo duidelijk? Kennelijk zijn er mensen die onder nieuw verstaan dat het spul ook recent is geproduceerd. Ik kan dat geen rare gedachtengang vinden. Veel mensen zullen een model dat vorig jaar is geproduceerd anders beoordelen dan een model dat 20 jaar in een doos heeft gezeten. Het lijkt me dan een kleine moeite om het vermoedelijke jaar/periode van productie in de omschrijving op te nemen als daarmee misverstanden worden voorkomen. Dat vind ik nou kreukvrij.

Romeo373

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 27 August 2013, 23:21:14 »
Nee, absoluut niet. Een advertentietekst is geen college rechts- en wetskennis.

Ik vind je reactie er met de haren bijgesleept. Een andere opinie is toch geen doel op zich, hoop ik ....

In dit geval volg ik onvoorwaardelijk Marktplaats, omdat het strookt met de wet en de gangbare opvatting.

Vrijwel altijd volgt uit een wel vermeld catalogusnummer al een productietijdvak. En voor wie dat niet kent, is dat ook geen probleem als de loc inderdaad onberispelijk nieuw / ongebruikt is. Integendeel, vind maar eens een 20 jaar geleden geproduceerde loc in nieuwstaat. Vraag maar eens aan Màrklin verzamelaars, die een absoluut ongebruikte 3000, 3003, 3029, 3080 enz. zoeken. Forget it. Dus als het om dat soort locs gaat, kan twijfel begrijpelijk zijn.

Ik heb nog nooit een klacht gehad over de productietijd als de loc inderdaad in nieuwe conditie was. ik ken alleen gevallen waarin de productie/ouderdom als onzindelijk argument gebruikt wordt om af te dingen.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #67 Gepost op: 28 August 2013, 00:54:56 »
Ik ben het met Henk eens, daar zit zeker ruimte voor interpretatie in. Waarom gebruik je in zo'n geval niet de term "ongebruikt" in plaats van "nieuw" om mogelijke verwarring te beperken (helemaal voorkomen zul je het niet). En dan nog moet het object ook geheel vrij zijn van gebruikssporen om gezeik te vermijden.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 28 August 2013, 07:42:49 »

In dit geval volg ik onvoorwaardelijk Marktplaats, omdat het strookt met de wet en de gangbare opvatting.

Het heeft niets met Marktplaats te maken. Die gaat niet verder dan drie categorieën en gelijk hebben ze. Daarmee kan lang niet altijd volledige informatie over de staat van een model worden gegeven. Je zult zo nodig aanvullende informatie moeten geven in de beschrijving. Bij ongebruikte modellen van 20 jaar oud is dat kennelijk nodig, omdat niet iedereen dat als een 'nieuw' model beschouwt. Ik in ieder geval niet en aan mijn opleiding kan het niet liggen.

Kreukvrij handelen is meer dan jezelf juridisch indekken.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 08:14:22 door henk »

Romeo373

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 28 August 2013, 08:18:43 »
In mijn advertentiekoppen staat aangeklikt "conditie: nieuw" (dat moet namelijk van Marktplaats) en de tekst staat nog eens "winkelnieuw' of "fabrieksnieuw", uiteraard indien van toepassing. Al deze woorden hebben dezelfde betekenis als "ongebruikt". En verder gaat vrijwel niemand en dus ook ik niet. Iedereen weet, dat het vermelden van productiejaren de hoge uitzondering is. Dus al die honderden of duizenden adverteerders die geen productiejaren vermelden zijn niet kreukvrij of dekken zich alleen maar juridisch in? Het antwoord op die vraag is toch een open deur inrammen .....

« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 08:29:04 door NS150. Reden: spelfout »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #70 Gepost op: 28 August 2013, 08:45:50 »
Och,
als je aangeeft dat je spullen die je verkoopt niet meer op laat halen omdat het teveel gezeik oplevert, denk ik toch dat jou beeld van de werkelijkheid afwijkt ten opzichte van dat van je klanten.

Aan jou de keuze hoe je daarmee omgaat. De keuze om de juridische weg te kiezen kan er in de praktijk toe leiden dat je je doel voorbij schiet: je hebt wel gelijk, maar dat betekend niet dat de andere partij jou gelijk accepteert, met als gevolg dat er alsnog geen succesvolle koop gesloten wordt.

Of ga je dan een rechtszaak aan voor een paar honderd euro?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 28 August 2013, 09:39:22 »
Echt ongebruikte modellen van 20 jaar oud en meer zijn ook zo schaars dat je niet echt kunt spreken van een gewoonte bij de beschrijvingen. Feit is dat veel mensen, niet een enkeling, een model dat recent is geproduceerd anders beschouwen dan een model dat 20 jaar in een doos heeft gezeten. Bijvoorbeeld omdat je ze ook verschillend moet behandelen als je ze op de baan wilt inzetten. Een recent geproduceerd model kun je zonder veel risico onmiddelijk inzetten en na een uurtje of 20 zie je wel of wat onderhoud nodig is. Een model van 20 jaar oud kun je maar beter even controleren en preventief onderhoud geven, juist als het al die tijd in de doos heeft gezeten. Dat is bepaald niet altijd een pluspunt en dus van belang voor de koper om te weten. Ik zie echt het probleem niet om even te laten weten dat het om een wat ouder model gaat. Tenzij je natuurlijk denkt dat het de prijs drukt. Dat zou ook best kunnen.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #72 Gepost op: 28 August 2013, 09:46:05 »
En hoe kreukvrij ben je als je je representatie van de werkelijkheid aanpast om zo een hogere prijs te vangen?  :-[

Inderdaad, herhaling van zetten.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Carl45

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 28 August 2013, 10:54:15 »
Heb aardig wat ervaring met koop en verkoop op MP, niet echt slechte ervaringen mee op een opdringerige handelaar na. Laatste tijd erger ik mij er wel aan dat veel als "nieuw" wordt aangeprezen terwijl het dat zeker niet is, maar er wordt wel de hoofdprijs gevraagd. Biedt je zelf iets te koop aan dan zijn het meestal handelaren die voor een dubbeltje op de eerste rang willen, daar ga ik dus ook niet meer op in.

Zeker spullen die jaren in een vitrine hebben gestaan en als nieuw verkocht worden hebben nogal eens technische problemen, doodeenvoudig omdat het niet gereden heeft. Net als die auto die van dat oude vrouwtje geweest is. Daarnaast kom ik in winkels artikelen tegen die echt nieuw zijn voor lagere prijzen als MP. MP heeft voor mij afgedaan.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #74 Gepost op: 28 August 2013, 10:58:06 »
MOdelbouwtechnisch is MP misschien niet zo interessant meer, maar voor de dingen die ik verzamel zeker nog wel. Er wordt vaak nog genoeg te koop gezet door mensen die geen idee van de waarde hebben. Ik heb een heel aantal spoorzaken kunnen kopen voor een aanzienlijk lager bedrag dan wat verzamelaars er voor geven...  :)

Eelco