Ik ben het met Henk eens, daar zit zeker ruimte voor interpretatie in. Waarom gebruik je in zo'n geval niet de term "ongebruikt" in plaats van "nieuw" om mogelijke verwarring te beperken (helemaal voorkomen zul je het niet). En dan nog moet het object ook geheel vrij zijn van gebruikssporen om gezeik te vermijden.
Het heeft niets met Marktplaats te maken. Die gaat niet verder dan drie categorieën en gelijk hebben ze. Daarmee kan lang niet altijd volledige informatie over de staat van een model worden gegeven. Je zult zo nodig aanvullende informatie moeten geven in de beschrijving. Bij ongebruikte modellen van 20 jaar oud is dat kennelijk nodig, omdat niet iedereen dat als een 'nieuw' model beschouwt.
...Maar de keren dat een verkoopadvertentie al wordt gestart met de titel: Flm loc te koop voor Marklin: of andere dergelijke vage kreten is veelvuldig ....
In mijn advertentiekoppen staat aangeklikt "conditie: nieuw" (dat moet namelijk van Marktplaats) en de tekst staat nog eens "winkelnieuw' of "fabrieksnieuw", uiteraard indien van toepassing. Al deze woorden hebben dezelfde betekenis als "ongebruikt". En verder gaat vrijwel niemand en dus ook ik niet. Iedereen weet, dat het vermelden van productiejaren de hoge uitzondering is. Dus al die honderden of duizenden adverteerders die geen productiejaren vermelden zijn niet kreukvrij of dekken zich alleen maar juridisch in? Het antwoord op die vraag is toch een open deur inrammen .....
Dat is dus precies de reden waarom ik altijd twijfel aan een advertentie waar bij staat nieuw.Nieuw koop je in de winkel, inclusief garantie. Particulier koop je geen nieuw, is het namelijk al in bezit geweest van die ander die het nu verkoopt, is het dus tweede hands. Ook al laat die persoon het jaren in de doos in de kast liggen.Komt voor loks nog iets heel belangrijks bij. Als ik een nieuwe lok zie, dan verwacht ik dus ook dat die digitaal voorbereid is. Maar een lok die als nieuw verkocht wordt, maar 20 jaar geleden geproduceerd is heeft dat dus zeer waarschijnlijk niet. Kom ik dus mooi bedrogen uit.Helaas gebeurd het te vaak dat de wet niet strookt met de werkelijkheid. En gelukkig zijn er genoeg mensen die het gezonde verstand liever volgen dat de strikte tekst van de wet. Heb via marktplaats nog weinig problemen gehad met verkopen, ook via BNLS trouwens al wel eens gehandeld zonder problemen.Stuur altijd mail met mogelijk bod onder voorbehoud van goede staat. En heb dus ook al regelmatig bij bekijken/ophalen uiteindelijk minder betaald. Als verkoper lijk je dan misschien sterker te staan. Ik als kopen heb een stuk gereden, maar als ik dan uiteindelijk onverrichte zake weer in de auto wil stappen gaan ze meestal toch over stag en akkoord met mijn laatste bod.Vind die verkoop sites handig, maar vooral om in contact te komen met iemand die verkoopt wat jij wil ( of andersom ), en niet om biedingen te doen voor directe koop.Roelco
Gezien je 'zo'n stuk' bereid bent te rijden voor spullen heb je eigenlijk al besloten dat je desnoods ook akkoord gaat met de hoogste/gevraagde prijs. Dat je het op basis van lef/durf dan toch goedkoper meekrijgt is mooi meegenomen. Had alleen niet gelukt als he bij mij langs zou komen. Als je de moeite neemt om te komen ben je ook bereid te de vraagprijs te betalen of desnoods alsnog van de koop af te zien. Er wel even van uitgaande dat het object exact voldoet aan de omschrijving. De verwachting is in die zin minder belangrijk. Dit was even een stukje 'verkopers' psychologie, maar nu terzijde.
Wat ik me meer afvroeg naar aanleiding van je mening over 'nieuw en nieuw'. Als het uit een winkel komt is het nieuw en van een particulier tweedehands?
Maar wat dan als die particulier nu in het bezit is van een KvK/belastingnummer (in ons huidige stelsel is dit in principe iedereen ovv sofinummer met een B ervoor en NL erachter ;-)? Dan opereert die particulier ineens als 'winkel' en kan gewoon een bon en/of factuur uitschrijven (dient dan ook belasting af te dragen natuurlijk in tegenstelling tot particuliere verkoop).
Wat ik hiermee wil aangeven is dat dit dus niks zegt over het product zelf, maar meer over secundaire voorwaarden zoals waar het hele topic al op gebaseerd is. Zegt echt niks over product.
... Dan is langsgaan bij de particuliere verkoper inderdaad een goede optie om misverstanden te voorkomen. Op die manier heb ik tot nu toe ook weinig problemen met kopen van 'particulieren'.
Dan nog zal ik minder bieden, maar ja, dat doen er ook heel veel in de winkels. Wie koopt er b.v. een keuken of auto voor de prijs zoals die er op staat. Ook daar gaat (bijna) iedereen in discussie over die prijs.