Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26

Auteur Topic: Verkopen via websites zoals BNLS, Marktplaats en Ebay  (gelezen 10534 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Verkopen via websites zoals BNLS, Marktplaats en Ebay
« Reactie #45 Gepost op: 27 August 2013, 01:07:01 »
Ietsje rustiger jongens. Als ie zichzelf met name noemt en bij de opties 'ophalen' als reële mogelijkheid opneemt hoef je niet van oplichting uit te gaan. Hij is ook niet gek en weet welke sentimenten zijn naam oproept. Op zich hoeft dit ding helemaal niet verkeerd te zijn, staar je niet blind op de naam van de aanbieder. Als je 'm koopt, controleer dan goed (of er bv wel een rookkastdeur bijzit ), maar dat geldt voor alle MP aanbod.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 27 August 2013, 12:59:44 »
Als de verkoper het bod heeft geaccepteerd is er sprake van een normale koopovereenkomst. Zie de uitspraak van de rijdende rechter in een MP zaak.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/uitzending/rijdende-rechter/17-03-2005

groet Biels

Biels,

Met bovenstaand stukje zet je iemand op het verkeerde been. De verkoop is gestart door een advertentie op Marktplaats, maar de eigenlijke verkoop vond plaats toen de koper bij de verkoper op bezoek kwam. Dat laatste heeft niet meer met Marktplaats te maken.

Gr, Bert

Romeo373

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 27 August 2013, 14:43:39 »
Bert,

Ja, in dit geval wel, omdat de adspirant koper per mail een slag om de arm hield.

Veel talrijker zijn naar mijn ervaring echter de gevallen, dat de koper onvoorwaardelijk bevestigt.
En daar ben ik in mijn eenvoud ook in mijn posts stilzwijgend van uitgegaan.
Het is ook één van de redenen, waarom ik niet laat afhalen, omdat dat altijd gez**** oplevert.
Niet zo zeer over de vraag of de koop bindend is, maar of de verhandelde prijs dat ook is.
En dat die twee niet los an elkaar te zien zijn, daarvoor moet je kennelijk ook hebben geleerd.

Gr. NS150

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #48 Gepost op: 27 August 2013, 18:16:26 »
Hallo Allemaal,

Ik heb een aantal berichten verwijderd. Deze gingen over een persoon die hier een paar berichten terug genoemd en compleet gelinkt werd naar Marktplaats. Het is niet duidelijk of het de bewuste persoon (bekend van tv) is. De eerste berichten van Jan en Gert heb ik wel laten staan.

Met vriendelijke groet,

Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #49 Gepost op: 27 August 2013, 20:17:44 »
Bert,

Ja, in dit geval wel, omdat de adspirant koper per mail een slag om de arm hield.

Veel talrijker zijn naar mijn ervaring echter de gevallen, dat de koper onvoorwaardelijk bevestigt.
En daar ben ik in mijn eenvoud ook in mijn posts stilzwijgend van uitgegaan.
Het is ook één van de redenen, waarom ik niet laat afhalen, omdat dat altijd gez**** oplevert.
Niet zo zeer over de vraag of de koop bindend is, maar of de verhandelde prijs dat ook is.
En dat die twee niet los an elkaar te zien zijn, daarvoor moet je kennelijk ook hebben geleerd.

Gr. NS150

Hoe kun je een bindende prijs met een koper afspreken die de goederen nog niet in handen heeft gehad? Uiteraard staat het de koper vrij een lager bod te doen dan dat je als verkoper vraagt.

Afhalen met als beding dat de prijs onvoorwaardelijk vastligt is in mijn beleving onfatsoenlijk handelen, en een reden om niet met de koper in zee te gaan.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #50 Gepost op: 27 August 2013, 20:24:40 »
Je kan m.i. best een prijs afspreken, zolang hetgeen wat aangeboden wordt ook in de staat is zoals omschreven in de advertentie. Dan weet je ook allebei waar je aan toe bent.

Of je spreekt geen prijs af en gaat ter plekke onderhandelen. Wat ik in elk geval niet vind kunnen is een prijs afspreken en dan bij het afhalen gaan zeuren over de prijs (behalve dus als het niet aan de omschrijving voldoet, bv schade terwijl het wordt aangeboden als zgan).

Groet,
Chris

Rubedino

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 27 August 2013, 20:26:55 »
Als je dat bij mij zou doen sta je weer buiten zonder nieuwe aanwinst  ;D.

Beetje 2ehands auto verkoop techniek: Neh mehneir iek geeft u 1000 oero vor waguh. En dan langs komen en afpingelen.......... Doei.

1x op Houten gehad met een dan wel vooraf besteld product met prijsafspraak > treintje terug in doosje en er waren genoeg ander kopers  :P :P. Ik kijk bij dit soort mensen altijd naar hun gezicht wanneer ik het doosje met het treintje open doe (ik weet dan genoeg).

Romeo373

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 27 August 2013, 21:04:22 »
Hoe kun je een bindende prijs met een koper afspreken die de goederen nog niet in handen heeft gehad? Uiteraard staat het de koper vrij een lager bod te doen dan dat je als verkoper vraagt.

Afhalen met als beding dat de prijs onvoorwaardelijk vastligt is in mijn beleving onfatsoenlijk handelen, en een reden om niet met de koper in zee te gaan.

Groet,
Tjalling

Dat kan, namelijk als de verkoper "vaste prijs" heeft aangeklikt. Daarmee geeft hij te kennen dat een koopovereenkomst alleen tot stand kan komen bij die prijs. Dus als de koper die accepteert: bingo!

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #53 Gepost op: 27 August 2013, 21:19:12 »
Misschien Bingo volgens de wet, maar zo werkt het in praktijk vaak niet.

Groet,
Chris

Romeo373

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 27 August 2013, 21:35:35 »
Sorry,

Volgens mij is uitgangspunt op dit forum en elders in dit land, dat iedereen zich aan de wet houdt.
En een inderdaad groeiende groep die dat niet doet - en niet alleen op dit punt - behoeft niet nog groter te worden, door anderen op een idee te brengen.

Gr. NS150

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #55 Gepost op: 27 August 2013, 21:45:56 »
In de praktijk is de staat van het goed vaak niet zoals in de advertentie voorgespiegeld. Dan is het logisch dat de afhalende koper gaat zeiken over de prijs.

De prijs ligt in de praktijk pas vast als beide partijen de prijs expliciet bevestigd hebben. Zonder expliciete bevestiging van de prijs de spullen bezichtigen laat ruimte voor onderhandeling. Eis dat de prijs vastligt voordat je de spullen hebt kunnen bekijken is wat mij betreft een reden om verder te gaan zoeken.

In geval van klein-serie producten valt er als koper niet over de prijs te praten, in geval van tweedehands zeker wel, ook omdat de conditie van hetgeen verkocht wordt meestal niet eenduidig beschreven is.

Als je in de praktijk merkt dat afhalen van spullen die je verkoopt "altijd" gezeik oplevert, ben je waarschijnlijk te optimistisch in de beschrijving van de aangeboden spullen.

Uiteindelijk is een succesvolle koop een koop waar beide partijen tevreden over kunnen zijn. Zodra je juristen nodig hebt voor de overeenkomst, betekend dat in de praktijk dat 1 van de partijen niet tevreden kan zijn over de overeenkomst, iets dat ik met hobby-zaken graag vermijdt.
Ongeacht wat de wet zegt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #56 Gepost op: 27 August 2013, 21:53:09 »
Eerlijkheid is ook een punt.
De ene zegt nieuw staat terwijl er onderdeeltjes afgebroken zijn die je niet 123 ziet (draaistel onderdeeltjes) of een krasje wat je niet direct ziet.
En dan ga je mekkeren over de prijs en dan gaat de koop vaak niet door, dan heb ik zo van ik laat me niet bedonderen/oplichten.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #57 Gepost op: 27 August 2013, 21:57:33 »
Dat van die eerlijkheid klopt. Daarom is het ook goed om te controleren. En als de omschrijving dan niet klopt (zoals jij aangeeft) dan is het toch onderhandelen of de koop gaat niet door. Althans, zo sta ik er in :).

Groet,
Chris

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #58 Gepost op: 27 August 2013, 21:59:55 »
Het kan ook andersom, Bastaard. Ik heb een keertje een lok via eBay.de gekocht die als vitrinemodel werd aangeboden. Bij ontvangst merkte ik dat er aan de zijkant een hele deuk in het witmetalen model zat. Gelukkig kon je dit ook op de geplaatste foto's van de advertentie zien, maar was dit door de aanbieder (een handelaar) niet gezien. Op het eerste gezicht zag het er ook als nieuw uit. Ik heb toen zelf de helft van de oorspronkelijk betaalde prijs voorgesteld, welke hij geaccepteerde en het teveel betaalde geld had ik binnen enkele dagen terug op mijn rekening. Kijk, da's nou een nette deal waar beiden tevreden mee zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Romeo373

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 27 August 2013, 22:02:33 »
Hoi Tjalling,

Uitgangspunt is eveneens, dat de staat van het goed juist wordt voorgespiegeld. Blijkt dat niet zo te zijn, dan heb je recht op ontbinding van de koop tegen de vaste prijs, indien die koop al onvoorwaardelijk tot stand zou zijn gekomen. Daarna kan dan al of niet een andere koop tegen een andere prijs worden gesloten.

De staat - bij Marktplaats terecht aangeduid als "conditie" - is lang niet altijd een werkelijk punt van twijfel. Bij gebruikt heb je gradaties, maar nieuw is nieuw. En uitgangspunt is, dat de aangeven conditie klopt, want anders treedt alinea 1 in werking, ook als het spul al betaald en geleverd is.

Als ik op MP aanbied, gaat dat meestal om nieuw. Dat geldt ook voor bijv. 20 jaar geleden geproduceerde loc zijn, want: het gaat "rechtens" om de conditie. Als daar dan ook nog door MP standaard bij wordt vermeld "verkoper is (bijv.) zes jaar actief op MP" dan pleegt dat voldoende vertrouwen bij de koper te scheppen. Als bij mij mensen van ver toch willen afhalen, dan is er meestal iets aan de hand waar je als kreukvrije verkoper niet op zit te wachten. Tenzij het natuurlijk om een echt groot bedrag gaat (bijv. boven € 500).

Gr. NS150
« Laatst bewerkt op: 27 August 2013, 22:04:46 door NS150. Reden: twee spelfouten »