Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Wat vinden jullie van dit baanplan?  (gelezen 18438 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wat vinden jullie van dit baanplan?
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2013, 09:26:18 »
Met de reeds benoemde punten eens ben ik het eens.
De helling zal problemen gaan opleveren, want de trein zal wel naar beneden kunnen rijden, maar niet naar boven. Het hellingspercentage is namelijk groter dan je denkt. Dat komt door de overgang van vlak naar dalend of steigend. Deze is geen een knik, maar verloopt glooiend.

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2013, 09:52:23 »
Kort maar krachtig komt het er op neer dat de tot zover aangegeven optie's om je plan beter te maken,of volgens jouw niet passen of je wilt geen compromis maken aan je sporenplan.
Vraag ik me toch af als je eigenlijk vast wil houden aan wat je laat zien,waarom vraag je dan om hulp  ???

Ook zou ik als ik jouw was even kijken of je niet bijvoorbeeld de sloperij ergens anders kunt leggen, deze zijn zover ik weet namelijk nooit bij het station in de buurt.
Klopt,al zou ik gewoon en die sloperij en dat terzijde spoor spul geheel eraf mieteren en is wat meer spelen met de sporen in die vrije ruimte.
nog beter,heel dat plan overboord en is iets verzinnen dat niet zo opgepropt en rechtlijnig is :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2013, 10:48:21 »
@basilicum de helling word idd zo gebouwd. Wat je bedoeld met de tekening. T zit erop of eronder met de haalbaarheid.

@tijgernootje. Ik wil best afwijken maar de sporen langs de rand lopen inde kamer langs de muur en als demo baan aan de buutenkant. De weg kan wel wat diagonaal gelegt worden. Maar het blijft altijd een groot rondje wat er gereden zal worden. De opstelsporen kunnen ook voor materieel gebruikt worden dat even niet in dienst is.

Groetjes jason

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2013, 14:16:34 »
Hoi Jason,

Wat Bas bedoeld is dat het begin en het eind vd stijging veel flauwer zullen zijn waardoor het middenstuk nog stijler wordt.  In jou geval denk ik wel boven de 7%. Dat is echt veel te steil.

Wat ik zou doen is op driekwart van je baan (vam beneden naar boven gezien) een scherm maken met en mooie achtergrond en daar een schaduwstation maak (ook voor je carsystem auto's). Visueel maken je treinen en auto's dan geen rondjes en is er wel gevarieerd treinverkeer mogelijk.

Groet,
Chris

Ps: in de huidige situatie kun je ook niet met achtergronden werken omdat je het middenstuk open hebt. Dit is eigenlijk wel een must mocht je uitgenodigd worden voor tentoonstellingen. Een optie is om de modules aan elkaar te maken en mijn bovenstaande suggestie toe te passen. Voorwaarde is wel dat je om je baan heen kan lopen..
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 14:23:00 door Chris80 »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2013, 14:44:53 »
Het meeste is denk ik wel gezegd maar toch nog wat opmerkingen.

Je geeft zelf al aan dat je er ook op tentoonstellingen mee wilt gaan staan.
Dan zou ik in de eerste plaats het sporenplan al wat rustiger maken. Nu is en blijft het toch veel rails op zo weinig mogelijk oppervlak proppen. Leuk voor jezelf misschien maar voor bezoekers minder interressant. Vanuit mijzelf bekeken zijn dat de banen die ik even een blik gun maar al gauw laat voor wat het is. Misschien wat negatief overkomend maar het ziet er zo "speelgoed" achtig uit. Voor een tentoonstellingsbaan moet je toch meer zoeken  naar een evenwichtige verdeling tussen sporen en scenery in een meer speelse opstelling.

Ten tweede het gebruik van een schaduwstation. Zeker voor een tentoonstellingsbaan geen overbodige luxe om het treinverkeer gevarieerd te maken. Iedere 10 seconden dezelfde trein voorbij zien komen aat snel vervelen en zorgt er niet voor dat bezoekers lang blijven hangen.
Maar de gekozen insteek van jou vindt ik (op zijn zachts gezegd) een gedurfde.
Je baan ga je in modules bouwen. Uiteraard want anders krijg je die nooit verplaatst. Maar dat houdt in jouw geval in dat je dus modules gaat bouwen met sporen op twee niveaus. Gezien de ruimte zal het schduwstation dus onder het station komen te liggen en heb je de rest van de modules nodig om de hellingen te maken. Die je zeker niet te steil moet maken want dat geeft ellende. In een thuis situatie al niet leuk, laat staan op een tentoonstelling waar het dan onherroepelijk fout zal gaan. Murphy is een vaste bezoeke van beurzen  ;D
Al die spoorovergangen tussen de verschillende modules moeten dus goed uitgelijnd komen te liggen.
En jij krijgt er dus heel veeeeeeeeeel. Ga er maar vanuit dat een beurshal zelden een perfect liggende vloer hebt.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar om al die aansluitingen betrouwbaar te krijgen lijkt me een hell of a job  :-\
Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets ooit gezien heb op beurzen.

Ik zou toch overwegen om iets anders te bedenken, zeker als je ermeee op beurzen wilt gaan staan.

Just my two cents.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2013, 15:08:19 »
Ik ben het helemaal met Ericeens. Vandaar ook mijn voorstel van een schot met daarachter een schaduwstation. En misschien enkelspoor maken met minimaal R4 bogen. En minder sporen in het station. Dat scheelt ook veel wissels en maakt het rustiger. Volgens mij zijn er voorbeelden genoeg van zulke banen ter inspiratie.

Groet,
Chris

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 21 August 2013, 15:29:33 »
Ik sluit me bij vorige sprekers aan. Versoberen dat plan.
Een station met 6 sporen, maar een nuttige perronlengte van krap 1,20 meter is totaal ongeloofwaardig. Dus minder stationssporen, en een van de wisselstraten om de hoek leggen, zodat je meer nuttige perronlengte krijgt.
Verder kun je overwegen om het hoofdspoor enkelsporig te maken.
Als je er mee op tentoonstellingen wil gaan staan, dan zou ik etagebouw ten zeerste afraden, je haalt je grote uitlijnproblemen op de hals.

Ik heb zelf een soortgelijke opstelling (zie mijn website). Hoewel mijn totale afmetingen iets groter zijn heb ik in het ontwerpstadium steeds meer dingen geschrapt om de zaak landschappelijk verantwoord te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 16:12:53 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #22 Gepost op: 21 August 2013, 16:02:02 »
@basilicum de helling word idd zo gebouwd. Wat je bedoeld met de tekening. T zit erop of eronder met de haalbaarheid.

@tijgernootje. Ik wil best afwijken maar de sporen langs de rand lopen inde kamer langs de muur en als demo baan aan de buutenkant. De weg kan wel wat diagonaal gelegt worden. Maar het blijft altijd een groot rondje wat er gereden zal worden. De opstelsporen kunnen ook voor materieel gebruikt worden dat even niet in dienst is.

Groetjes jason

:)

Je vraagt: "wat vinden jullie van dit baanplan", maar ondanks de vele fouten die er in zitten, waarop gewezen wordt door diverse ervaringsdeskundigen, houdt je vast aan je eigen ontwerp. Vandaar mijn smiley....

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #23 Gepost op: 21 August 2013, 16:19:26 »
Bedankt voor de reacties. De wisselstraten naar het 2 meter stuk te verplaatsen zat ik ook al aan te denken. Enkelspoor ga ik helaas niet rijden want dat is nooit gebeurt met het materieel wat erop komt. Ik kan wel naar r3 r4 bochten gaan. Dan moet ik ze wel zelf maken van flex rails. Achter een wand is opzich wel een idee, alleen waar ik dan naar zoek is dus waar laat ik een 7 delige trein met loc? Dat is al gauw 2,5 meter. De ideeën zijn goed bedoeld dat weer ik. De kamer is precies 2 bij 3 dus de middenruimte zit er zodat je overal goed bijkan. De achtergrond komt dan ook op de muur.

Groetjes jason

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 21 August 2013, 16:29:39 »
Enkelspoor ga ik helaas niet rijden want dat is nooit gebeurt met het materieel wat erop komt.
Hoe weet je dat zo zeker? Er zijn meer enkelsporige trajecten dan je denkt.

Citaat
...alleen waar ik dan naar zoek is dus waar laat ik een 7 delige trein met loc? Dat is al gauw 2,5 meter.
Dat bedoel ik dus. Hoe kan je nou met treinen van 2,5 meter gaan rijden, als er maar 1,2 meter langs je perrons past?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 August 2013, 16:31:25 »
Enkelspoor ga ik helaas niet rijden want dat is nooit gebeurt met het materieel wat erop komt.
Sorry dat ik het zeg maar dat is grote onzin. In jouw lijstje met materieel staat genoeg wat op enkelsporige lijnen rijdt/gereden heeft.

Achter een wand is opzich wel een idee, alleen waar ik dan naar zoek is dus waar laat ik een 7 delige trein met loc? Dat is al gauw 2,5 meter.
In een vitrine  8)
Dit baanplan is sowieso niet geschikt voor een 7 delig treinstel. Staat totaal niet in verhouding.

Gr.
Eric

EDIT. Twee zielen 1 gedachte  ;D
Gr.
Eric

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 August 2013, 18:45:09 »
Als je niks aan je baanplan veranderd heb je 1 klein probleem. Aan de rechterkant van het station kan een trein van het binnenste spoor naar het buitenste spoor en andersom. Aan de linkerkant kan dit niet, daar kan je alleen 2x van het buitenste spoor naar het binnenste, met het verplaatsen van de linker drieweg wissel en een andere wissel kan je dit oplossen.
Ik bedoel dit.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 19:50:18 door Sneeuwtrein »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #27 Gepost op: 21 August 2013, 18:48:04 »
Zomaar een wild idee.....
Gewoon lekker bouwen wat je hebt staan op dat plan en dat doen met het materieel wat je er op wilt laten rijden.
Vervolgens daarvan genieten en niet meer vragen om tips alhier.
Werkt goed voor jouw en goed voor ons  ;)
De tijd zal leren of het idee wat je hebt goed voor jouw werkt en of het evt op een beurs bekijks zal trekken.
Klinkt cru,niet zo bedoelt,maar met vallen en opstaan moet men het meestal leren :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 August 2013, 19:33:18 »
.... Aan de rechterkant van het station ..... Aan de rechterkant kan dit niet,

Huh??? Hoe bedoelu?
Jeroen

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 21 August 2013, 19:50:50 »
Bedoel natuurlijk de linkerkant... aangepast. :)