Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e  (gelezen 12837 keer)

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Gepost op: 17 augustus 2013, 13:37:11 »
Hallo,

De Zillertalbahn heeft altijd mijn interesse gehad, echter delen veel modelspoor fabrikanten deze interesse niet. Liliput heeft vooral modellen in huis om de stoomtrein uit te beelden en sinds enkele jaren komen ze ook met het hedendaagse materieel uit. Het materieel uit de jaren 1990 tot 2000 vind ik meer charme hebben. Sentiment wellicht? :-[ ;) Enkele jaren geleden vond ik bij toeval op een Oostenrijkse smalspoor forum een topic over de D8/D9 locomotief van de Zillertalbahn in H0e.

Voor degene die niet weten welke locomotief bedoeld wordt:
http://www.railfaneurope.net/pix/at/private/ZB/diesel/D8-9/pix.html

Er werd een set ontwikkeld die bestond uit een chassis, cabine, dak, ramen, opbouw en een Duitstalige handleiding. De meeste onderdelen werden uit styreen gelaserd dus de pasvorm zou perfect zijn. Er zijn 15 sets gemaakt en deze waren via het forum te bestellen, ik heb er gelijk twee gekocht.

Toen ik de sets had ontvangen ben ik niet direct begonnen met bouwen, want ik had nog geen donorloc. De set paste precies op een N spoor ÖBB 1044 van Roco. Uiteindelijk twee locs gevonden voor een acceptabele prijs en nu kan de bouw dan echt beginnen.

Inmiddels is er op shapeways ook een aantal interessante zaken te krijgen voor de Zillertalbahn liefhebbers. Waaronder een set voor deze lok, er staat tevens een link bij naar bijpassende decals. Aangezien ik benieuwd ben naar de kwaliteit van de 3D printtechniek, heb ik deze set besteld.

Ik zal de bouw van beide locs in dit draadje bijhouden en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen als ik tegen problemen aanloop met de bouw.  :)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2013, 13:49:26 »
Die setjes heb ik daar ook op het forum gezien  (y). Ik ben benieuwd wat je er van maakt.
De D7 Gebus op Shapeways is ook leuk.
En ik ben het met je eens, hoor. Vernieuwing en rationalisering is goed voor het spoorbedrijf, maar gaat ten koste van de charme. Geldt nog meer voor de ex-ÖBB smalspoorlijnen.
Succes met bouwen,
Rob
Oostenrijks smalspoor in h0e

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2013, 14:09:59 »
Dag Marcel,

Goed plan  (y)
Ik heb ook al met de gedachte gespeeld om o.b.v. een shapeways kit een smalspoordiesel te maken. Ga daarom dit draadje goed volgen, ben erg benieuwd naar hoe je dit gaat aanpakken en waar je zoal tegen aanloopt. Kan er vast van leren!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2013, 21:11:10 »
@ Rots: De D7 is kant en klaar te koop, volgens mij bij Ferro train. Alleen de prijs is mij te hoog, dan wordt de 3D variant wel een optie. Ik denk echter niet dat deze loc in mijn collectie komt. De D7 heeft vooral werktreinen gereden en is beperkt inzetbaar. Maar wie weet.. :)

@ VFR: Gewoon doen, er is genoeg smalspoor te koop via Shapeways. Het voordeel van de D8/D9 set is dat deze compleet is met losse onderdelen en gemaakt voor een Piko N spoor G 1206 loc. Volop verkrijgbaar en volgens mij makkelijk aan te passen.

Aangezien plaatjes het altijd goed doen: ;)

Dit zijn alle onderdelen in de set.


Het chassis en de motor huiven zijn vrij snel in elkaar gezet.


Hoezo perfect op maat? ;)


De afstand van de assen komt goed over.

De N spoor assen van de donor zijn te klein maar dat is bij deze loc geen bezwaar. Het 1:1 exemplaar heeft geen draaistellen en dan komt het goed uit dat de assen vrijwel niet zijn te zien door de afdekplaat aan de zijkant. Dit zal ik ook niet aanpassen, als het straks goed oogt en rijd ben ik tevreden. 8)
Het is de bedoeling dat deze lok h0e beugelkoppelingen krijgt en het lijkt erop dat ik niets aan de huidige koppelingen heb. Een plaatje van de donor (Roco ÖBB 1044):


Mijn kennis van N spoor is beperkt dus ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen met mijn vragen.
  • Heeft deze loc een NEM koppelingsschacht waar ook in h0e koppeling in geplaatst kan worden? Wellicht zijn de schachten in N spoor kleiner? Iemand ervaring hiermee en tips hoe ik dit kan oplossen ???
  • Zit bij een N spoor loc de stekker voor de decoder aan de onderkant van de printplaat of kunnen we concluderen dat deze loc geen NEM stekker voor een decoder heeft?
  • Als ik een decoder wil inbouwen, kan ik dit hetzelfde doen als bij H0? Is het principe hetzelfde of moet dit bij N spoor locomotieven op een andere manier?

Graag jullie tips! (y)

Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

tribalebanaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2013, 08:57:03 »
:O leuk, ik heb in het stoomlocomotiefje van de zillertal bahn gezeten :)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:21:20 »
Nou, dat gaat wel heel snel. Makkelijk in elkaar te zetten dus. Welke lijm gebruik je?

Ik kan je even niet verder helpen met je vragen over de N-lok, maar allicht zullen anderen wel reageren.

Mijn tweede vraag, door welke minimale boogstraal kan deze lok rijden? Mijn minimale boogstraal is op dit moment 51,7 en dat zal wel lukken. Maar ik sluit niet uit dat in de toekomst er ook kleinere boogstralen komen.
Deze lok zou namelijk ook passen op mijn baan en in mijn tijdvak, aangezien het origineel in 1967 is gebouwd.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:33:10 »
Zou je is wat foto's van de onderkant van die printplaat ? kunnen maken en van de onderzijde van het locje ?
Dat maakt het makkelijker om iets te kunnen zeggen over je vragen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:48:32 »
Zit er geen handleiding bij het N-locje? Het is toch een G1206 van Piko? Via hun website (de webshop) zijn deze ook down te loaden. En is te zien hoe je eenvoudig een decoder kan insteken.

Voor jouw vraag over de beugelkoppeling heeft volgens mij Roco de oplossing:
http://www.roco.cc/de/product/39766-kupplung-0-0-0-0-0-006001005/products.html
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2013, 13:15:51 »
@ VFR: Plasticlijm van Bison. Lijmt goed maar het doseren is niet makkelijk, ik had deze nog liggen en maak deze op. Daarna ga ik op zoek naar andere lijm met een doseer naald. Faller en Revell hebben deze in het assortiment zitten geloof ik.

@ tijgernootje: Ik ga alle schroeven er eens uit halen en ik hoop dat alles dan nog op dezelfde manier is terug te plaatsen. H0 is normaal klein zat voor mij, dit is helemaal @#$% klein!  :-[  ;)

@ SimonSt: Zoals ik vermeld had is voor de stryeen set waar ik nu mee bezig ben, een Roco öbb 1044 locje nodig als donor. Voor de Shapeways set die nog binnen moet komen is inderdaad een Piko G1206 nodig. De Piko lok heeft een decoder stekker maar het gaat mij juist om het Roco locje. De is een ouder model en zonder papieren of verpakking weet ik niet eens het artikelnummer. Dat leek me in eerste instantie ook niet nodig voor een ombouw project. Ik bedenk me nu dat zoeken op locnummer wellicht meer info gaat opleveren.
Je tip voor de koppeling lijkt inderdaad de oplossing, ik weet het pas zeker als de draaistellen los zijn.

Na het eten de schroeven maar eens losmaken, ben benieuwd.

Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2013, 13:41:16 »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:35:23 »
@ SimanSt: Dat is inderdaad handige informatie voor een verstokte H0 rijder. Nu snap ik beter hoe dit N locje in elkaar zit, ook als je een ouder model zonder decoderstekker wilt digitaliseren. Nu kan ik met een gerust hart alle schroeven gaan loshalen.  8) Bedankt voor je tip!  (y)

Op TV zijn er genoeg programma's met metamorfoses, vanaf nu ook hier op dit forum!  ;D ;D

Voor en na.
Een setje waar een beginner goed mee uit de voeten kan. Ook vanaf een plaat styreen is dit prima mogelijk, op de website van Zillertalbahn staan pdf bestanden met een bouwtekening erin. Het is extra meet en snij werk t.o.v. deze set maar de basis is toch eenvoudig van vorm.


Voor en na.
Zo op het oog weinig verschil. De gloeilampjes zijn verwijderd, net als de lipjes voor de pantografen. De zijkanten van de draaistellen zijn bewerkt met een vijltje om ze dunner te krijgen. Zo word het nemen van bochten makkelijker en past alles ruim onder het rokje van de D8/D9. ;) (Mocht iemand interesse in de kap van de donor, stuur me maar een PB.)


Dit was voor de vijl sessie dus niet mogelijk, het lijkt me niet waarschijnlijk dat deze lok straks problemen geeft in de bochten.

Nu gaat er iets meer tijd zitten in het model zitten om alle details aan te brengen en de rechte hoeken eruit halen. In deze set zaten bijvoorbeeld geen luiken, handgrepen, tyfoons en roosters. In de lange neus zitten aan de zijkant enkele kleine roosters en op de kopse kant een flink rooster. Heeft iemand tips om de roosters te maken?

De verlichting van de donor was niet te gebruiken voor digitaal bedrijf dus ik ga aan de slag met ledjes. Ik twijfel nog of ik de printplaat vervang door 1 met een NEM decoder stekker of dat ik de printplaat weglaat en alles direct aan de decoder soldeer. Kan iemand mij advies geven voor een goede decoder voor een N spoor loc?

Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:42:54 »
Misschien heb je voor de bouw van je loc nog iets aan deze link  van de Zillertalbahn
http://www.zillertalbahn.at/page.cfm?vpath=bahn/fahrzeuge/dieselloks
http://www.zillertalbahn.at/dataarchive/data17/internet_d_8.pdf

Groetjes Edwin

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:12:14 »
Draadje zeker niet gelezen?  ;)

op de website van Zillertalbahn staan pdf bestanden met een bouwtekening erin.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:00:13 »
@ edwin1974: bedankt voor het meedenken, maar zoals Sven aangaf heb ik deze tip al gegeven. Je geeft als service gelijk een linkje naar de bestanden, een goede aanvulling! (y)

De huidige bestanden bevatten naast de maattekening ook de technische specificaties, dit waren voorheen alleen maar maattekeningen. De oude tekeningen zijn beter leesbaar.

Zijn er weinig N-spoor rijders die digitaal rijden? Ik kan alle tips voor een goede decoder goed gebruiken.

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouw Zillertalbahn D8/D9 lok in H0e
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2013, 23:17:03 »
Mooie kleine decoders zijn de MX621 van Zimo en een slankere is de Z2 van TCS.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.